Stik mellem bil og CV.
Fra : MetroHenrik

Dato : 14-05-07 19:29

Vores nye vogn har "kun" 7 polet stik.
Er der et af disse stik, der kan give strøm til køleskabet?
Vores bil har 13 polet, og en adapter i mellem.
Kan det bedre betale sig at lave vognen om til 13 polet?

Henrik

Fra : aNdEr SaNd

Dato : 14-05-07 19:44

http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/om_daek/trailerstik.htm

Fra : Børge Larsen

Dato : 14-05-07 19:48

> [...]
>og 13 polet stik. Der er kun et råd og det er mål der frem til funktionerne
Søg på Google og du vil erfre det.

Børge

Fra : Henning Keseler

Dato : 14-05-07 20:05

> [...]
> Vores bil har 13 polet, og en adapter i mellem.
> Kan det bedre betale sig at lave vognen om til 13 polet?

Hvis det er en forholdsvis ny vogn er den forberedt med ekstra ledninger, ja
har måske endda været monteret med 13 pol fra fabrik.

Den 13 pol stik er klart at foretrække. Den har meget bedre stikforbindelse,
mulighed for baklys, tågebaglys og henholdsvis fast strøm og strøm kun ved
tænding.
Så mit råd er: skift stikket på cv´en ud til 13 pol.

--
Henning

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 14-05-07 20:36

Hej Henning

Så kan jeg lige tilføje et "fedt" link
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98
Her er også lidt forklaring om havd ben der bruges.

Jeg kører selv med Multicon West (som vist ikke er godkent ved syn)- fordi
så slipper jeg for at sætte adapter på ved kørsel med 7 polet til trailer.

Kører en gang imellem med en Jæger monteret Camping vogn - her bruger jeg
adapter !
Jæger er vel efterhånden det mest udbredte ¨stik til Campingvogn?

Kim

Fra : MetroHenrik

Dato : 15-05-07 07:25

"Henning Keseler" <heke@pildetteudmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og strøm kun ved tænding.
> Så mit råd er: skift stikket på cv´en ud til 13 pol.

Tak fo hjælpen.
Jeg gik ud og kiggede på stikket, efter dit skriv, og kabler og vognen er
faktisk født med 13 ledninger. Det er kun stikket der er 7 polet. Så nu
bliver den lavet om til 13 poler.

Henrik

Fra : David piuhart

Dato : 15-05-07 05:23

> [...]
> Vores bil har 13 polet, og en adapter i mellem.
> Kan det bedre betale sig at lave vognen om til 13 polet?

Det kan nok ikke betale sig pga køleskabet. I min adria er
batteriet afladet efter ca. 2 timer, såfremt skabet sættes på
batteridrift, så i stedet kører det på gas, på de varme køredage.
Så skal du have check på at bilens batteri stadig har startstrøm,
såfremt du holder ved et færgeleje med motoren slukket.

--
Mvh. David

Fra : Henning Keseler

Dato : 15-05-07 15:45

"David piuhart" <David@vil_ikke_have.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så skal du have check på at bilens batteri stadig har startstrøm,
> såfremt du holder ved et færgeleje med motoren slukket.

Det er netop derfor det kan betale sig at sætte et 13 pol stik på cv´en, så
kan det nemlig monteres så køleskabet kun strømfødes når der er tænding på
bilen, og samtidig kan der være konstant 12 v fra bilen til div. mindre
strømkrævende forbrugere såsom lamper, gasalarm, emhætte og 12 v blæser.

Jeg kører somregel også med gassen tændt undervejs, men det er da rart at
have den anden mulighed også.

I min vogn var der også tågebaglys og baklys da jeg fik den 13 pol monteret,
det er da også en god ting.

--
Henning

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 15-05-07 16:44

Hej Henning
Som jeg husker det skla disse lamper også virke hvis de er monteret på
CV.(Kan ikke lige huske hvor jeg læste det)
Altså derfor 13 polet !

OG så husk lige at det vist kun er Jæger og Multicon der er syns gokendt og
ikke Multicon West stikket - Læs denne korte og enkle udredning :

Fra : Jens

Dato : 15-05-07 21:27

"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> OG så husk lige at det vist kun er Jæger og Multicon der er syns gokendt
> og ikke Multicon West stikket - Læs denne korte og enkle udredning :

Man kan undre sig over at Multicon er godkendt med at Multicon West ikke
er - eneste forskel er stikket på CV (Multicon har 6 flige i kanten,
West-stikket har 6 tynde pinde). Stikket i bilen er det samme (7 standard
pinde samt 6 lidt tyndere pinde).

/Jens (der har kørt med Multicon West stik i snart 10 år uden problemer)

Fra : Carsten Stage

Dato : 16-05-07 19:49

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i meddelelsen

> Man kan undre sig over at Multicon er godkendt med at Multicon West ikke
> er

Eller måske nærmere over, at multicon i det hele taget er godkendt! Jägers
13-polede system er et langt bedre stik, der ikke i samme grad som det gamle
7-polede eller Multicon stikkene giver anledning til problemer.

> - eneste forskel er stikket på CV (Multicon har 6 flige i kanten,
> West-stikket har 6 tynde pinde). Stikket i bilen er det samme (7 standard
> pinde samt 6 lidt tyndere pinde).

Nix, hunstikkene er lige så forskellige som hanstikkene. Det eneste de har
til fælles, er at de begge kan bruges til det gamle 7-polede samt til de
respektive 13-polede.

> /Jens (der har kørt med Multicon West stik i snart 10 år uden problemer)

Der er mange, der kører rundt med Multicon West, og som ikke har problemer
med det. Almindelig vedligehold, som alle tre 4 stik kræver, holder det
kørende. Bl.a. Peugeot har leveret det med mange træk - jeg fik skiftet til
Jäger u/b, netop fordi at det ikke var godkendt.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage