Kia Carnival 2.9 TDI
Fra : Sten Bo

Dato : 08-05-07 16:38

Vi har kik Kia Carnival 2.9 varebil gule pl. km regnskab. Vi har brug for
pladsen og kører CC så ...

Og opdager at der inde for prisrammen 100 kg/kr 2001, billigere motor, - og
skift i 2002 fås HPDI.

Og så vil man ha Automatgear.

Jeg kan se at der er flere heste men det burde ikke være et problem og HPDI
nævnes så et sted til at gå bedre, men forbrugstallene jeg så på TDI var
ikke alarmerende. 11-12 stykker?

Jeg har så ikke fundet forbrug på TDI med automatgear.

De har jo været her et stykke tid - er der nogen der har bemærkninger, dels
om Carnival - men også om de to motorer og automatgearet- aktuelt lige nu på
en med TDIen, LS model med fartpilot og A/C der af det kære væsen
foretrækkes fordi lak og bil er endda meget pæn holdt.

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 09-05-07 18:01

Hej Steen Bo
I disse tidligere modeller er der i hvert fal ikke meget sikkerhed , de er
blevet kritiseret utroligt meget både på Fører og passagere siden , men også
ved påkørsel af personer er skaden stor. Mener kun disse biler fik 2
stjerner(af 5) i EU TESTEN.
Desuden er den vist mere "tørstig" end du skriver , jeg mener at have hørt
at den ikke løber mere end 8-10 på en liter.
Vi var en overgang lidt lune på denne store bil , men valgten den fra b.la.
på grund af sikkerhed (Som de nye modeller har fået rettet).
Kim

Fra : Sten Bo

Dato : 11-05-07 08:54

"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi var en overgang lidt lune på denne store bil , men valgten den fra
> b.la. på grund af sikkerhed (Som de nye modeller har fået rettet).

Hej Kim

Tak for input. Vi er kommer hertil:

Jeg fandt en god tråd på campingferie
http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?forumpostGuid=54969

Og det viste sig at DCU forum også havde en masse søg resultater. Meget
populær bil hos dem der har den.

Det er ikke lykkedes at se omtalte test endnu, der var flere. Linket jeg så
et sted endte blindt.

Man klager et andet sted over at der kun er 2 airbags og mangler ETC? om
airbags at der kun 2 (3) sæder i en vi har set på, men man mangler så i
forhold til seneste, i dørene.

Vi har set på en flot meget flot TDI LS model Automatgear A/C fartpilot
læder - og træk selvfølgelig. Kører upåklageligt.

Den får stor service, tandrem, bremser ( skiver var rustne, skiftes) og fuld
megasol rustbehandling. Vi syntes der var en smule slør i højre
baghjulsleje, skiftes og syntes også at fordækkene var temmlige slidte. Den
4 hjulsspores og sendes på dækcenter.

Garanti 6 mdr. og 2 års reklamation købelov. Stort sted - ingen bøvl ved
gennemgang og har lånt den en dag.

Med moms kr. 74.000. km 180 ooo kører meget behageligt og automatgearet
skifter virkelig helt så fint som folk nævner. (Vi har også automatgear på
vores Camry.)

"Min" mekanikker andet værksted, har set på bilen og siger, at motoren er
lavet af Mizubishi - at den ligger i "millionvis" af biler og at der aldrig
er noget med dem - kører bare. Om gearet tilsvarende. Virker bare. Billige
dele også uøjginale. Bilen ren og pæn alle steder (også i bunden). Aldrig
noget galt med Kia Carnival. ( Vi og salgsstedet er opmærksomme på det med
rørene til varmen bag i bilen).

Tja hvad skal man sige. Vi er også opmærksomme på mærkesnobbereri og ved
ikke om det spiller ind for folk der ikke har bilen. - men til lidt firma
hundetransport, der skal fire bure ind i vognen og ellers camping med en
klapkasse går det vel. Forbruget er lidt forskelligt oplyst, men der er
folk der skriver at de med automatgear og stor cv kører 8-10-11 stykker. Og
en klager over at ligge på det samme uden. Kørestil har vel en hel del at
sige.

Det blir nok den.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 13-05-07 12:25

> [...]
> en klager over at ligge på det samme uden. Kørestil har vel en hel del at

Forbruget vil nok ikke ændre sig væsentligt, når i smider en CV efter
den Carnival. Grunden til det højere forbrug ved personbiler med CV er
jo, at vindmodstanden øges væsentligt, og dermed forbruget. Da en
Carnival i forvejen er en forholdsvis stor bil i forvejen, skal der
altså ikke bruges så mange kræfter på den ekstra vindmodstand, og derfor
øges forbruget ikke i samme forhold som personbiler.

Held og lykke med den.

Jesper

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-05-07 19:49

Jesper Jacobsen skrev i 4646f597$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk
dette:

> Forbruget vil nok ikke ændre sig væsentligt, når i smider en CV efter
> den Carnival.

Skal vi vædde?

> [...]
> altså ikke bruges så mange kræfter på den ekstra vindmodstand, og
> derfor øges forbruget ikke i samme forhold som personbiler.

Sammenlignet med CVens vindprofil er Kiaens ganske bekrænset. Min Sharan
(ikke helt så stor som KIAen men det snerper derhen ad) går fra 16-17 km/l
til knap 10, når jeg hægter CVen efter. Og -uden at vide det - vil jeg tro
at VWmotoren er noget mere sofistikeret end Kiaens, så måske vil billedet
værer værre på den. Noget nær famillie har en Suzuki Gran Vitara, og den er
ekstrem tørstig, når der hægtes noget bagefter - og dens vindprofil er vel
nogenlunde som KIAens.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Sten Bo

Dato : 14-05-07 11:29

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse news:46475da7$0$13683,

> [...]
> er ekstrem tørstig, når der hægtes noget bagefter - og dens vindprofil er

,

Ikke det der ses debatten. Men der er selvfølgelig stor forskel på CV. folk
har nævnt vogne på 18-1900 kg med næsten uændret, netop med TDI en men hvem
ved hvor hurtigt de kører.

Men vi skal bare hægte en CC på. Går vel..

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-05-07 12:37

Sten Bo skrev i 46483a04$0$4158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net dette:
> [...]

> CV. folk har nævnt vogne på 18-1900 kg med næsten uændret, netop med
> TDI en men hvem ved hvor hurtigt de kører.

Mine opgivelser er selvfølgeligt ved samme hastigheder - ca. 90 km/t. Ved
mellem 100 og 110 med CV'en bag på (1600 Kg læsset) ryger jeg ned på omkring
7-8 km/l - men meget afhængigt af vinden.

> Men vi skal bare hægte en CC på. Går vel..

Jeg harvde set at dut skrev om CC, men Jesper, som jeg svarede, nævnte
udtrykkeligt en CV. Og jeg er meget enig i, at en CC formentlig vil ligge i
læ bag en Carnival.

vh
Jan

--
Rejsedagbog fra tur i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.

Fra : Sten Bo

Dato : 14-05-07 14:29

> Jeg harvde set at dut skrev om CC, men Jesper, som jeg svarede, nævnte
> udtrykkeligt en CV. Og jeg er meget enig i, at en CC formentlig vil ligge
> i læ bag en Carnival.

Ja de forbrugstal - vi ser sommetider nogen der oplyser 14 ved 90-95,
dieselbiler.

Jeg forstår egentlig ikke at en moderne benziner med turbolader ikke skulle
kunne gøre det samme.

Energien i dråberne er da ikke mindre.

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-05-07 15:05

Sten Bo skrev i 46486403$0$4173$ba624c82@nntp02.dk.telia.net dette:

> Ja de forbrugstal - vi ser sommetider nogen der oplyser 14 ved 90-95,
> dieselbiler.

Ja, og dem tror jeg ikke på.

> Jeg forstår egentlig ikke at en moderne benziner med turbolader ikke
> skulle kunne gøre det samme.

Benzinmotoren er ikke så effektiv som en moderne diesel. Dieselvogne er i
dag så effektive, at de døjer med at varme kabinen op pga. af manglende
spilvarme, hvorfor man er nødt til at supplere med et lille fyr.

> Energien i dråberne er da ikke mindre.

Jo, faktisk - men det er mest pga. motorens omsætningseffektivitet - dvs.
mindre varmetab.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-05-07 19:39

Jan Boegh wrote:

> Ja, og dem tror jeg ikke på.

Jeg kører 11,5 km pr. liter ved 90 km/t (2.000 rpm)
Jeg kører 14,5 km pr. liter ved 80 km/t (1.800 rpm).

Nogle dieselbiler kører med en hel del mindre omdrejninger ved 90 end jeg
kører med ved 80. Jeg tror heller ikke på det, men det snærper derhenad :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Henning Keseler

Dato : 14-05-07 15:51

> [...]
> dieselbiler.
>
> Jeg forstår egentlig ikke at en moderne benziner med turbolader ikke

Jo, der er netop ikke så meget energi i en liter benzin som i en liter
diesel.

--
Henning

Fra : Sten Bo

Dato : 15-05-07 11:59

"Henning Keseler" <heke@pildetteudmail.dk> skrev i en meddelelse

,

> Jo, der er netop ikke så meget energi i en liter benzin som i en liter
> diesel.

Hmm.

http://da.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A6ndv%C3%A6rdi

Men så er der som Jan skriver det med motoren - hele systemet Og endelig er
der i nogle tabeller noget med øvre og nedre værdi - og når vi taler gasfyr,
om det er en kondenserende kedel hvor man kan komme over 100 % af
brændværdien.

Her kondenserer del vel først i udstødningsrøret og der er vistnok kun et
enkelt bilmærke der som forsøg har sat en dampgenerator på det - og lille
dampmotor i forlængelse af bilens motor.
Gir overraskende meget.

Fra : Sten Bo

Dato : 15-05-07 12:14

Helt urelevant men så i det?

fedtstof (forbrænding i kroppen) 39,0 MJ/kg
Her må vel menes via musklernes eller hjernen på arbejde.

Jeg har ellers hørt at vi kører på sukker.

Smart system i det hele taget og med nogle ganske pæne modeller i mellem.

http://da.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A6ndv%C3%A6rdi