Ammoniak fra kølesskab
Fra : Jens

Dato : 05-05-07 20:41

Hej

Hvis et fordamperkøleskab er utæt i væskekredløbet, han denne utæthed så
være så lille at det tager flere år før væsken er forsvundet? Og kan man
lugte det (Ammoniakken)?

Jeg har en Adria fra 2005, købt brugt sidste år.

Vi opdagede ret tidligt en sur lugt fra køkkensektionen. I starten trode vi
at det stammede fra et meget tilsmudset køkkenafløb, men da dette endeligt
var rent fortsatte lugten.

Vi har nu taget vognen i brug igen og lugten er der stadig (ganske svag). Vi
har opdaget at køleskabet i år faktisk ikke virker ret godt. På 230V og
drejet helt op på max bliver der ikke uder 10 grader i kæleskabet og minus
10 grader i fryseren. Ved de udetemperaturer vi har p.t. har et sådan
køleskab kunnet lave minusgrader i køleskabet og minus 30 i fryseren.

Vi har nu derfor fået den tanke at lugten stammer fra en svag utæthed i
køleskabet.

Har nogen erfarringer med dette?

Mvh

Jens

Fra : Sten Bo

Dato : 09-05-07 08:17

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> køleskab kunnet lave minusgrader i køleskabet og minus 30 i fryseren.
>
> Vi har nu derfor fået den tanke at lugten stammer fra en svag utæthed i

Hi Jens.

Det her, manglende køl er en sædvanligt forårsspørgsmål.

Men først lugten.

Ingen personlig erfaring, men her en boks med formodet og mulig lav
væskestand. Skulle stå skrå mod skorstenen hvilket gjorde at vi kontaktede
et service center.

Ammoniak er meget flygtigt, og er der utæt er det væk på kort tid. spm. Kan
den køle nu ? - Ja men kun på skrå! Muligt, at der er for lidt for lidt men
det har der så altid været.... - Og boksen har da også virket i alle årene
efter.

Men selvfølgelig - huller begynder i det små - hvor længe har det lugtet?
Helt fra sidste år, så tror jeg ikke på den.

Og så der er nok noget andet galt, måske noget i træværket under eller bag
køl.

Køleevnen.
Der er antirust og antifrost additiver i væsken. De kan i følge Dometic
under lang tids stilstand udfælde sig på kritiske steder i systemet. Hvis
køl ikke starter efter lang stilstand kan man vende den nogle gange så
væsken skyller stadset løs. Det opløser sig efterhånden igen. Blev der
sagt.

Man kan med et stort skab, besværlig at afmontere, først fjerne luftristene
udvendigt, ta en gummihammer og banke forsigtigt på rørene derfra. Det kan
i nogle tilfælde slå aflejringerne løs.

Det her har intet at gøre med stop under driften med damplommer pga.
hedeslag sydpå. Her foreslår flere i forum, at man kører støttefødderne op
og vipper vognen. Ikke så effektivt hvis det er en 7-9 meter vogn.

Det er skadeligt at køre med flere energikilder på en gang. Nogle skabe
stiller selv om, kan ikke ske. Men på dem der kan, skal man ikke lade det
køre på gas og el samtidigt. "Kedlen" i bunden af systemet kan koge tør og
herunder sætter additiverne sig som en fast brændt belægning der efterhånden
nedsætter ydelsen. Den belægning kan ikke skylles eller rystes løs. Kilde
http://www.rvmobile.com/ (der er en fremragende side med grundige
forklaringer, fejlfinding og afhjælpning).

Og endelig kan der være en glødeskal fra svejsningen, eller lidt rust.

Jeg håber du får skabet i gang igen. Den med gummihammeren har virket for
en spørger her i forum. Passer altså.

Fra : Jens

Dato : 09-05-07 19:22

> [...]
>
> Og endelig kan der være en glødeskal fra svejsningen, eller lidt rust.
>
> Jeg håber du får skabet i gang igen. Den med gummihammeren har virket for

Da CV er under 2 år gammel er der garanti på den endnu og forhandleren har
rekvireret Dometic service på stedet hvor CV står. Om de vil slå med en
hammer, vende campingvognen på hovedet eller skifte skabet ud ved jeg ikke,
men de bekræfter at hvis kredsløbet er utæt vil det lugte og at det kan
dette i lang tid. Som jeg forstår er der ikke et kæmpe overtryk i kredsløbet
når skabet ikke kører og derfor vil væsken ikke bare fise ud med det samme
hvis der er en lille utæthed.
Vognen er fugttestet både sidste år og i år uden anmærkninger. Lugten er
heller ikke en jordslået rådlugt men mere en lugt a.la. salmiakspiritus.

Uanset hvad så har jeg aldrig oplevet problemer med at starte et
fordamperskab så længe de er forholdsvis nye (0-5 år). Jeg har haft en 3-4
nye campingvogne i min tid og der har skabene altid fungeret med det samme
også om foråret. De skal sædvanligvis være tændt i en halv dags tid før der
rigtig er gang i dem.

Vi må se hvad servicemanden siger.

Mvh

Jens

Fra : Jens

Dato : 26-05-07 08:01

> [...]
> også om foråret. De skal sædvanligvis være tændt i en halv dags tid før

"Agregatet" er udskiftet på garantien og nu virker det igen. Om en hammer
havde kunnet løse problemet ved jeg ikke, han brugte vist mest skruetrækker

/Jens

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-05-07 12:34

Jens skrev i 463cddbc$0$46953$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:

> [...]
> og minus 30 i fryseren.
> Vi har nu derfor fået den tanke at lugten stammer fra en svag utæthed

Ja, jeg har haft et absorbtionsskab (Elekrolux) der var over et år om at nå
bunden rent ydelsesmæssigt. Og der konstaterede vi af og til en let lugt af
ammoniak - men vi troede det var osten

Løsning: Et nyt skab - det kan ikke betale sig at reparere iflg.
forhandleren.

Fordamperskabe (eller rettere absorbtionsskabe) er ligesom demokratiet: En
ringe løsning, men ingen alternativer er bedre.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html