Trumatic autotænding
Fra : Id

Dato : 03-05-07 17:56

Hej

Min varmeovn tænder ikke.

Som jeg husker det, skal der komme klik lyde når regulatoren drejes og
trykkes ned, det gør der ikke

Nye batterier er monteret
Kontaksættet virker, målt med ohm meter

når jeg måler spænding på kassen med batterierne, er der kun 2,2 v ved
slukket, det falder til o,1v når jeg drejer for at tænde

Gode forslag og råd ønskes

Mvh

Id

Fra : Gamle

Dato : 03-05-07 18:45

"Id" <ihjc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Min varmeovn tænder ikke.
>
> Som jeg husker det, skal der komme klik lyde når regulatoren drejes og
> [...]

Den skal ikke klikke med batteritænding.
Klikket kommer ved pizzo elektrisk tænding. Ligesom med en lighter.

Mvh.
Torben

Fra : Henning Keseler

Dato : 03-05-07 19:40

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Den skal ikke klikke med batteritænding.
> Klikket kommer ved pizzo elektrisk tænding. Ligesom med en lighter.

Det er noget sludder.

Ved piezoelektrisk tænding kommer der kun et klik når man trykker på
tændknappen, hvorimod ved batteritænding kommer der taktfast kliklyd indtil
gassen brænder. Varmen gør at modstanden i tændelektroden ændres og får
tændingen til at stoppe.

Henning

Fra : Gamle

Dato : 03-05-07 20:22

"Henning Keseler" <heke@pildetteudmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tændknappen, hvorimod ved batteritænding kommer der taktfast kliklyd
> indtil gassen brænder. Varmen gør at modstanden i tændelektroden ændres og

Den kunne misforståes og det blev den så.
Gik ud fra at der mentes det klik når man trykker ned.
Tikkelydene ville jeg ikke kalde for kliklyde.
Derfor misforståelsen.
Men der sidder en ledning forneden som kan falde af. Har selv prøvet det.

Mvh.
Torben

Fra : Klaus Fogh

Dato : 03-05-07 19:52

> [...]
>

> Den skal ikke klikke med batteritænding.
> Klikket kommer ved pizzo elektrisk tænding. Ligesom med en lighter.

Det er så ikke rigtigt, min har elektrisk tændig ved batterier og klikker
højlydt når jeg drejer og trykker ned, -og så tænder den heldigvis.
Jeg har desværre ikke indsigt i strømmålinger så jeg har ikke noget bud på
hvad der kan være galt.

M.v.h. Klaus Fogh

Fra : Henning Keseler

Dato : 03-05-07 20:03

> [...]
> Hej
>
> Min varmeovn tænder ikke.
>
> Som jeg husker det, skal der komme klik lyde når regulatoren drejes og

Korrekt. Kliklydene du hører er når der springer en gnist ved
tændelektroden.

> Nye batterier er monteret
> Kontaksættet virker, målt med ohm meter
>
> når jeg måler spænding på kassen med batterierne, er der kun 2,2 v ved
> slukket, det falder til o,1v når jeg drejer for at tænde

De 2,2 v ubelastet tyder på defekte batterier, er du sikker på at de er ok.

> Gode forslag og råd ønskes

Hvis forbindelsen til tændelektroden er kortsluttet til stel eller hvis
tændelektroden er defekt vil den ikke tænde.
Du kan afmontere hele tændautomaten og afprøve den uden elektode tilsluttet,
evt. med en stump ledning.

Men tjek nu først at dine "nye" batterier dur.

Hvis du kommer frem til at tændautomaten er kaput kan jeg anbefale en
campingvognsophugger:

http://camping.epcaravan.dk/

der købte jeg en brugt tændautomat sidste år til ca. halv pris af en ny.

Mvh. Henning

Fra : Id

Dato : 04-05-07 09:08

hej

Kan du nærmere beskrive hvordan du afprøver den
Tændledningen går fra tændautomaten og ned under vognen, hvor den er skruet
fast til varmeovnen
er det denne der skal afmonteres og føres i nærheden af stel så man kan se
gnisten eller høre tik lyden?

Fra : Henning Keseler

Dato : 06-05-07 15:56

> [...]
> skruet fast til varmeovnen
> er det denne der skal afmonteres og føres i nærheden af stel så man kan se

Ja.

Sidder den ikke med en kabelsko ind på tændautomaten så den er nem at løsne?
Men tag hele automaten af ovnen, så er det nemmere at komme til.

Var batterierne ok? Kontaktpunkterne i batterikassen kan også være irrede så
der er dårlig forbindelse, men det har du vel tjekket.

Batteriboksen kan forøvrigt fås som løsdel.

--
Henning

Fra : Id

Dato : 09-05-07 06:20

Tak for svarrene

Det bliver til en ny tændautomat

Mvh
Id

Fra : Henrik

Dato : 03-05-07 20:06

> [...]
>
> når jeg måler spænding på kassen med batterierne, er der kun 2,2 v ved
> slukket, det falder til o,1v når jeg drejer for at tænde

Så vidt jeg husker, er det 2 stk AA batterier. Hvis disse er nye, _skal_ der
mindst være 1,5v pr. stk Dvs at de skal kunne give et udslag på mindst 3v
når de er ubelastede. Prøv at tage batterierne ud af holderen, og mål så på
hvert enkelt. 1,1v = dødt/defekt bat.

Og ja, ovnen/tænderen sigere tik tik tik, indtil der er konstateret flamme.
det er den lille gnist man kan høre.

/Henrik M.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-05-07 23:34

Meningerne er åbenbart delte. Klikker den eller tikker den?

Kurt