Kornisk Hoste????
Fra : Britta Larsen

Dato : 04-07-01 22:45

Jeg har en hest på 8 år (en vallak).
Jeg har i længer tid været opmærksom på at han har tendens til at hoste når
jeg ridder på ham, men der er intet når han bare går og græsser på marken.
Kan det have noget med at gøre at han en vinter stod på en Rideskole hvor
han blev meget forkølet og hostede meget, hvor det var rideskolen der srod
med ansvaret for min hest og valgt at han ikke skulle behadles for det.
Eller kan det være alergi over for støv?
Håber nogen kan svare mig på det, eller hjælpe mig på vej?

På forhånd tak

Britta

Fra : Tina

Dato : 04-07-01 23:37

Han kan have en infektion i kroppen, som han ikke rigtigt kan slippe af
med - men det kan også sagtens være allergi overfor svampesporer eller støv.

Hvis hesten hoster et par starthost når du starter med at trave, så tyder
det på, at den har slim i luftvejene, som den hoster op, hvilket kan skyldes
allergi, men det er bedst at du får en dyrlæge til at se på sagen, så du kan
få hesten diagnosticeret og i behandling.

Er der tale om allergi så er det bedste at lade hesten leve i støvfri
omgivelser - dvs. lade den gå i løsdrift eller i en særdeles godt ventileret
stald med spåner - den skal ikke have alm. hø men wrap eller grønhø, heller
ikke nabohestene må stå på halm eller få alm. hø og der må ikke fejes i
stalden, når hesten er inde og den må ikke komme ind lige efter fejning.
Ligeledes skal der muges ud ofte, så ammoniakindholdet i luften er lavt, og
hvis loftet er bræddeloft med halm eller hø ovenpå skal det forsegles, så
der heller ikke derfra drysser støv ned til hesten. Meget besværligt er alt
dette, lettere er det at lade hesten gå i løsdrift og fodre den udendørs, så
vil den ikke blive så belastet af støvet, og kan forhåbentlig leve godt i
mange år endnu. Det er endvidere en god ide at strigle hesten udendørs så
den heller ikke får støv fra striglningen i lungerne.

Du kan, udover dyrlægens behandling, få hesten testet af en kinesiolog,
eller købe et af de tilskudsprodukter, der er på markedet, til afhjælpning
af kronisk hoste - men billigst er testen, for her finder du nøjagtigt ud
af, hvilke produkter der er bedst til netop din hest - og der er gode
resultater med afhjælpning af kronisk hoste med alt. behandling. Men få lige
kontrolleret hesten af en dyrlæge først. Vil du vide mere om kinesiolog kan
du skrive til mig privat, adr. er: tikla@image.dk
Britta Larsen <britta@trab.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9i02hl$1fcq$1@news.cybercity.dk...

Fra : Tonje S

Dato : 05-07-01 16:39

Hoster hesten er det noe i veien. Min hest hostet i våres og måtte gjennom
kurer med penicilliin for å bli bra igjen. Han hadde tette lunger. Hostet
mest
når vi red, men hostet sjeldent i innhegningen eller stallen. Han har nok
ikke
blitt kvitt infeksjonen fra sist gang.

Tonje

Fra : Anet

Dato : 22-07-01 07:50

Hej

Vi har fået min mors lille araber for to år siden. Det er min datter der har
overtaget ham og sikke en lille dejlig hest. Dog har han den "defekt" at han
småhoster indimellem syntes jeg. Så spurgte jeg min mor om hun vidste hvad
årsagen til det var og hun fortalte at han på det ridecenter hvor han havde
stået i 6 år fik noget muggent og meget støvende hø. Desuden så stod hestene
på dybstrøelse men der blev ikke givet nok halm ovenpå så hesten stod og var
fugtig langt op af benene. Ok, så vidste jeg hvad jeg skulle gøre. Rainbow
fik ikke hø mere her, boksen bliver bundmuget hver dag og han går ude min.
12 timer om dagen. Om sommeren går han udenfor hele døgnet. Om vinteren har
han et vandtæt regndækken på. Desuden så får han hvidløgsgranulat eller
hvidløgspulver på sin mad og vigtigst af alt så bliver hans mad vædet med
soyaolie og tempereret vand så det ikke støver. Alt dette grinede folk nok
lidt af men han har ikke sagt et host overhovedet i 1 1/2 år. Dejligt at der
ikke skulle mere til. Håber du kan bruge det til noget eller at det kan
sætte tanker i gang om hvad du kan gøre for din hest.

hilsen
Anet

Fra : Britta Larsen

Dato : 28-07-01 20:42

Hej Anet :)

Min hest har hele sit liv fået hans mad vædet med vand (varmt vand) hvor det
så har fået lov til at stå til det var hånd varmt.....så det er ikke det der
er skyld i det, men da han stod på rideskole, fik han tørt fodder, måske
havde det noget at sige, og han stod også inde om vinteren når der blev
støet halm....
Nu her om vinteren kommer han ikke så meget ud fordi jeg ikke er "hjemme"
det vil sige at jeg bor i Horsens og hesten står lige for tiden i
Hobro....grunden er at dem der passer ham er lidt oppe i årende, så når
vejen er glat eller ligende, kommer de ikke ud, men hans bund i boksen, er
meget fugtige, så jeg ved ikke om der skal laves om på det, med evt.
savsmuld???

M.v.h.

Britta