MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
unmountable boot volume
Fra : Kristian

Dato : 20-05-07 08:27

Håber at der en eller flere derude med viden og kunne til at hjælpe
mig med følgende.
Under opstart er min maskine begyndt at sætte et blåt skærmbillede op
med "unmountable_boot_volume". Herefter sker der ingenting.
Jeg har prøvet mange ting efter en tur på nettet:
1) Windows-cd: det kører, indtil den sætter en ny blå skærm op med
fejl i pci.sys. Igen går maskinen i stå.
2) Har prøver at sætte config i factory settings uden at der sker
noget ved det.

Jeg har kørt en s.k. Dell test (det er en Dimension 9100) og al
hardware fungerer som det skal. Hvad jeg kan læse på ms-support der
filsystemet intakt (kommer ikke med DEN fejlmelding).

Nogen gode idéer?
Kan man resette maskinen og lade programmerne ryge - jeg har back-up
af data?

I håb om hjælp
Kristian

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-07 13:32

Kristian wrote:
> [...]
>
> Nogen gode idéer?
> Kan man resette maskinen og lade programmerne ryge - jeg har back-up

Start altid med at fortælle hvilken windows version der er tale om.

Du siger at den er "begyndt at sætte et blåt skærmbillede op", men
havde du foretaget dig noget særligt umiddelbart inden den gjorde
dette for første gang? Havde du f.eks. opgraderet fra en tidligere
windows version? Havde du udskiftet noget hardware? Eller anden
ændring?

På den blå skærm (som blandt os nørder kaldes for "BSOD"
= Blue Screen Of Death), hvor du får denne fejlmelding, dér står
også nogle fejl-koder, som måske kan afsløre lidt mere om
årsagen til fejlen. Det er disse koder, som Microsoft refererer
til på denne side, som aaaa, bbbb, cccc, dddd, her:

http://support.microsoft.com/kb/297185

Kom gerne med nogle flere detaljer, så er der måske bedre chance
for at finde årsagen og måske få rettet fejlen.

Men hvis du er ligeglad med at redde din nuværende installation,
så smid din Windows CD-Rom i drevet og boot op på den.
Vælg at lave en NY installation og sørg for at formatere den
partition, hvor den gamle (fejlramte) installation ligger.

-E.G.

Fra : Aksel

Dato : 20-05-07 17:52

"El Guapo" <hold_udSNABELAyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vælg at lave en NY installation og sørg for at formatere den
> partition, hvor den gamle (fejlramte) installation ligger.

Før du formaterer kan du prøve at reparere din Windows, vælg ny installation
og så reparer, jeg kan ikke huske ordlyden, du skal ikke vælge reparation
når du får valget mellem installation og reparation.

Hilsen Aksel

Fra : Kristian

Dato : 20-05-07 21:21

On 20 Maj, 18:52, "Aksel" <aksel.fjern talle...@m777ail.dk.dk> wrote:

> [...]
> når du får valget mellem installation og reparation.
>
> Hilsen Aksel- Skjul tekst i anførselstegn -

Kære Aksel og El Gaupo

Tak for tips!
Det er selvsagt XP Pro vi snakker om.
Problemerne kan være opstået efter at ungerne installede et Lego spil
(loko) forleden dag. Men ellers er der intet "stort" sket på den PC.
Fejlmeldingen ved start er:
STOP: 0x000000ED (0x86582D98, 0xc0000006, 0x00000000, 0x00000000)

Jeg er sådan set kommet et stykke af vejen; problemet er at når jeg
starter fra Win-CD'en melder den på en BSOD (fedt navn!) at der er et
problem med
STOP: 0x0000007E (0xc0000005, 0xF786B0BF, 0xF7CB7208, 0xF7CB6F08)
PCI.sys - Address F786B0BF base at F786400, Datestamp 3b7d855c.
Det kommer før jeg kan vælge noget form for installation. Også er den
jo sag slut. Jeg har søgt på nettet på den fejlkode, men kommer ikke
videre.

Har I nogen gode tips?
En kammerat har oplyst at man mener at der en genvej til at
rekonstruere maskinen som ved leverence i forbindelse med boot. Kender
I den?

/Kristian

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-07 22:25

Kristian wrote:

> [...]
> En kammerat har oplyst at man mener at der en genvej til at
> rekonstruere maskinen som ved leverence i forbindelse med boot. Kender

Jeg Googlede lidt på din fejl nr.2, altså dér hvor du får BSOD når
du kører Windows XP installationsprogrammet fra Windows CD'en...

Jeg fandt lidt om emnet her:
http://www.techspot.com/vb/topic16553.html

Der er nogle personer i tråden, som har løst problemet ved at
bruge en Windows XP CD med slipstreamed SP2, dvs. med
"indbygget" SP2. Som jeg opfatter problemet, så er det de "ældre"
udgaver af Windows XP (altså uden SP2), som åbenbart kan have
problemer med PCIExpress grafikkort.

Det sidste du spørger til, må være "system restore". I nogle tilfælde
følger der en DVD med ved købet af en ny PC, som man kan boote på
og som kan bringe PC'en tilbage til den tilstand den havde ved leveringen.
Men sådan én har du jo nok ikke, siden du spørger...

Det kan også ligge på en partition på harddisken og så skal du kunne
vælge dette "system restore" fra en menu på boot-tidspunktet, som
du selv er inde på. Men om din PC kan dette, skal jeg ikke kunne
sige...

Måske er der andre ejere af Dell Dimension 9100 her i gruppen, som
kan fortælle om den har sådan en system restore mulighed?

-E.G.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-05-07 23:55

"Kristian" <k.winge@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Har du prøvet at søge i google på fejlen?
Der findes desværre en masse fejlmuligheder, men dem kan du så selv finde
via google.
Du skal prøve at søge på begge fejlmeldinger.
Ved en søgning på begge muligheder, bemærkede jeg, at den ofte opstår på en
laptop med indbygget sata disk, hvor der så simpelthen sker det, at den
mangler en sata driver før den kan komme videre med installationen.
Har du sata disk i? Hvis det er tilfældet skal du nok under installation i
starten trykke på F6 (står på skærmen forneden) og så have din sata driver
klar til at blive indlæst.
Men der er mange andre muligheder for netop denne fejl.
Hvis det var en stationær kan fejlen f.eks. komme bare man bruger et 40 pins
kabel i stedet for 80 pins. Hvilket altså igen giver et problem med at få
korrekt kontakt med disken.

Kurt