Kubuntu 7.04 på ny pc
Fra : Henry Vest

Dato : 18-05-07 17:34

Jeg prøver at installeret Kubuntu 7.04 på en ny pc. Men skærmen
flimrer og viser alt dobbelt (og jeg er ædru). Hvad kan der være galt?
Det er vel noget med skærm/grafikkort, men hvor ændrer jeg det? Hvis
problemet altså kan løses.

--
Henry Vest

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-07 17:53

Henry Vest <henry_vestREMOVE@get2net.dk> writes:

> Det er vel noget med skærm/grafikkort, men hvor ændrer jeg det? Hvis
> problemet altså kan løses.

Din skærm kan nok ikke leve helt op til hvad den lovede under
installationen.

Hvad har du gjort indtil nu?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Henry Vest

Dato : 18-05-07 18:09

On 18 May 2007 18:53:24 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Din skærm kan nok ikke leve helt op til hvad den lovede under
>installationen.
>
>Hvad har du gjort indtil nu?

Jeg har faktisk ikke gjort noget indtil videre. Ved ikke rigtigt hvor
jeg starter.

--
Henry Vest

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-07 18:25

Henry Vest <henry_vestREMOVE@get2net.dk> writes:

> Jeg har faktisk ikke gjort noget indtil videre. Ved ikke rigtigt hvor
> jeg starter.

Når du booter din maskine på dit Ubuntu-medie, så bemærk at
funktionstasterne tillader dig at justere hvor meget den forlanger af
grafikkortet.

Sætter du fx til 1024 x 768 skulle de allerfleste maskiner kunne komme
i luften, og så kan du lege med live-cd'en og se om det er noget.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Henry Vest

Dato : 18-05-07 18:32

On 18 May 2007 19:24:53 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

> [...]
>
>Sætter du fx til 1024 x 768 skulle de allerfleste maskiner kunne komme
>i luften, og så kan du lege med live-cd'en og se om det er noget.

Tak for dine svar. Nu virker det.

--
Henry Vest

Fra : Henry Vest

Dato : 19-05-07 10:02

Henry Vest wrote:

> Nu virker det.

Det gør det så alligevel ikke helt. Som almindelig bruger kan jeg godt ændre
skærmopløsningen, men ikke som root! Heller ikke indlogningsskærmen kan jeg
få ned i en fornuftig opløsning. Nogen bud på hvad jeg kan gøre?

--
Henry Vest

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 19-05-07 10:18

Henry Vest skrev:

> Det gør det så alligevel ikke helt. Som almindelig bruger kan jeg godt ændre
> skærmopløsningen, men ikke som root! Heller ikke indlogningsskærmen kan jeg
> få ned i en fornuftig opløsning. Nogen bud på hvad jeg kan gøre?

Forsøg med at kigge i /etc/X11/xorg.conf under sektionen Screen.

Her kan du evt fjerne de afsnit der omhandler for stor opløsning. Du kan
"fjerne" med at sætte en # ud for de aktuelle linier.

/A

Fra : Henry Vest

Dato : 19-05-07 10:41

Andreas Lorensen wrote:

> Forsøg med at kigge i /etc/X11/xorg.conf under sektionen Screen.
>
> Her kan du evt fjerne de afsnit der omhandler for stor opløsning. Du kan
> "fjerne" med at sætte en # ud for de aktuelle linier.

Sådanne afsnit findes slet ikke. Faktisk står der kun 640x480!

--
Henry Vest

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 19-05-07 10:47

Henry Vest skrev:

> Sådanne afsnit findes slet ikke. Faktisk står der kun 640x480!

Findes afsnittet eller findes det ikke? Hvis der står 640x480 så må det
vel findes?

Men jeg troede at loginskærmen (kdm vil jeg tro det er på en kubuntu)
hentede opløsning fra xorg.conf.

SÃ¥ ved jeg ikke lige rigtig....

/A

Fra : Henry Vest

Dato : 19-05-07 10:49

Andreas Lorensen wrote:

> Findes afsnittet eller findes det ikke? Hvis der står 640x480 så må det
> vel findes?

Jeg fik mig formuleret dårligt. Der findes et afsnit med screen, men ikke
med en høj opløsning.

--
Henry Vest

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 19-05-07 11:19

Henry Vest skrev:
> Jeg fik mig formuleret dårligt. Der findes et afsnit med screen, men ikke
> med en høj opløsning.

Det tænkte jeg også var det du mente. Det er sgu da frustrerende at det
ikke virker. BÃ¥de det her og det med USB'en.
Jeg har kun gode erfaringer med ubuntu - det har virket out-of-the-box
på alle de maskiner jeg har installeret på.

/A

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-05-07 11:21

Henry Vest wrote:

> Jeg fik mig formuleret dårligt. Der findes et afsnit med screen, men ikke
> med en høj opløsning.

Du bliver nok lige nød til at kigge lidt igennem xorg.conf filen for at
finde ud af hvordan det er sat op. Der kan godt være flere Section
"Screen" så man skal lige ned og finde Section "ServerLayout" for at se
hvad der foregår. Et lille eksempel kan nok bruges:

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "Matrox Graphics, Inc. MGA G550 AGP"
Monitor "Generic Monitor"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
depth 8
modes "640x480"
EndSubSection
SubSection "Display"
depth 24
modes "1280x1024"
EndSubSection
EndSection

Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
screen 0 "Default Screen" 0 0
InputDevice "Generic Keyboard"
InputDevice "Configured Mouse"
EndSection

I ovennævnte eksempel er min "Default Screen" sat op således at den køre
med DefaultDepth 24, dvs. den tager den SubSection "display" hvor depth
er sat til 24, her kan modes sagtens være udeladt og det betyder at X
spørger din skærm hvad den er i stand til... Hvis skærmen rapportere
noget forkert tilbage, så går det galt. I ovennævnte eksempel har jeg
sat op således at den pr. default kører 1280x1024, men hvis jeg ændre
DefaultDepth til 8, så kører den 640x480. Hvis du har flere Section
"Screen" så kan du se hvilken den køre med under ServerLayout, der hvor
screen optræder, det er den der anvendes.

Men der plejer nu også at være en mulighed for at ændre det statisk via
System Settings i KDE... hvad sker der hvis du (efter at logge ind) går
ind i "Monitor & Display" under Computer Administration. Klikker på
knappen 'Administration Mode' (vigtigt!) ændre opløsningen og klikker
apply. Så burde den skifte det direkte i xorg.conf filen og dermed også
træde i kraft permanent.

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-05-07 10:18

> [...]

> skærmopløsningen, men ikke som root! Heller ikke indlogningsskærmen kan jeg
> få ned i en fornuftig opløsning. Nogen bud på hvad jeg kan gøre?

Hvis du ikke har lavet noget med den endnu, så lav en reinstallation
hvor du udtrykkeligt sætter skærmstørrelsen ved start som jeg
forklarede dig.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Henry Vest

Dato : 19-05-07 10:42

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvis du ikke har lavet noget med den endnu, så lav en reinstallation
> hvor du udtrykkeligt sætter skærmstørrelsen ved start som jeg
> forklarede dig.

Har jeg også prøvet - men det virker ikke.

--
Henry Vest

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 19-05-07 10:50

Henry Vest skrev:

> Har jeg også prøvet - men det virker ikke.

Et skud i tågen er at der måske er fejl på cd'en og der derfor mangler
noget i installationen?
Der er vist mulighed for at scanne cd'en for fejl inden installation for
at sikre den er i orden.
Hvis ikke, så lav en ny cd og prøv igen.

/A

Fra : Henry Vest

Dato : 18-05-07 18:28

On Fri, 18 May 2007 19:08:31 +0200, Henry Vest
<henry_vestREMOVE@get2net.dk> wrote:

>Jeg har faktisk ikke gjort noget indtil videre. Ved ikke rigtigt hvor
>jeg starter.

Nu er problemet vist løst! På trods af en flimrende skærm, kunne jeg
komme ind i "System settings" og ændre skærmopløsningen. Ved at sætte
den ned, er alt nu i orden.