Online backup server - nogen erfaringer
Fra : Nicolai Lang

Dato : 18-05-07 07:14

Hej,

Jeg vil sætte et system op, hvor vi i famillien + et par venner kan
lave automatisk backup fra laptops/desktops til serveren, det skal
kunne køre krypteret udefra, og kunne sættes til at køre automatisk.

Lidt ligesom nordic-backup.com som jeg pt bruger fra min laptop til
mine egne data.

Klienterne er både Windows og Linux, serveren er Linux (Ubuntu 6.06
eller 7.04)

Er der nogen der har nogen erfaringer til noget der er nemt at sætte
op, velfungerende og stabilt? Jeg har selv googlet mig frem til
nedenstående 2 projekter.

http://backuppc.sourceforge.net/info.html

http://www.fluffy.co.uk/boxbackup/

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-07 07:35

Nicolai Lang <nnews0403051902@hjorth.com> writes:

> Klienterne er både Windows og Linux, serveren er Linux (Ubuntu 6.06
> eller 7.04)

Linuxklienterne kan vel klare sig med rsync?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Nicolai Lang

Dato : 18-05-07 17:53

On 18 May 2007 08:34:47 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Linuxklienterne kan vel klare sig med rsync?

Ja, men hvis jeg i forvejen skal have en backup server kan jeg ligeså
godt gøre det hele vejen igennem.

Især ved den ene af de løsninger jeg kigger på. Hvis den samme fil
findes på 2 maskiner gemmes den kun en gang. Eftersom 8 af de 11
maskiner jeg skal tage backup af, er baseret på den samme virtuelle
maskine, så er der nok en del der er ens ;)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-07 18:23

> [...]
> maskiner jeg skal tage backup af, er baseret på den samme virtuelle
> maskine, så er der nok en del der er ens ;)

"Samme virtuelle maskine"?

Hmm... Hvis det er en kommerciel virtuel maskine, har de formentlig
nogen værktøjer til lige præcis det med oppetid og replikering (som jo
vistnok egentlig er det du vil, eller was)?

Fx har vmware nogen ret fikse værktøjer til deres ESX (som jeg ikke
har prøvet).
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Nicolai Lang

Dato : 19-05-07 08:35

On 18 May 2007 19:22:59 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

> [...]
>vistnok egentlig er det du vil, eller was)?
>
>Fx har vmware nogen ret fikse værktøjer til deres ESX (som jeg ikke

Okay, ESX kender jeg ikke så meget til i praksis, vi kører
Workstation(*12), Players og deres gratis server i forbindelse med mit
job.

Det er ikke replikering og oppetid der er min største bekymring, da
det er min egen server herhjemme. Den kører Ubuntu 7.04 med 9-10
virtuelle maskiner via Xen hypervisor (open source versionen). Det jeg
har brug for er en backup af filerne i de enkelte virtuelle maskiner.
Selvfølgelig især indstillinger og brugerfilerne.

Udover en replikering til den gamle server vha noget internt backup,
sætter jeg backup via nettet (www.nordic-backup.dk) af udvalgte meget
vigtige data.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-05-07 09:27

> [...]

> har brug for er en backup af filerne i de enkelte virtuelle maskiner.
> Selvfølgelig især indstillinger og brugerfilerne.

Tjah, enten udnytter du at du ved hvad der er i maskinerne, eller også
gør du ikke :) Tidligere har jeg sat Amanda op til formålet, men
spørgsmålet er om det passer til dit behov.

Det afhænger også hvad du vil bruge din backup til, og hvor mange
penge du vil bruge på sagen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 21-06-07 22:00

Nicolai Lang wrote:
> [...]
> mine egne data.
>
> Klienterne er både Windows og Linux, serveren er Linux (Ubuntu 6.06

Jeg ved ikke hvad du skal gøre med Windåserne, men jeg står med ca.
samme problem. D.v.s. vi skal have et fælles backup-system i huset, der
er så nemt at bruge at jeg ikke også skal detail-administrere kærestens
Feisty-maskine.
Ubuntu kommer med et lille letvægts backup-program kaldet "sbackup", som
er meget simpelt at bruge og ikke kræver andet end ssh-adgang til en
server. Filerne gemmes i .tgz format (+ lidt ekstra), så man er ikke
afhængig af en eksotisk protokol.

Der er dog to ting jeg ikke er begejstret for.
1) Så vidt jeg kan se har brugeren ikke nogen mulighed for at vide
hvornår en backup er færdig med at køre ud over at se på process-listen.
2) Den kan ikke genskabe en inkremental backup som om den var en fuld.
Man skal selv spole de enkelte backups siden sidste fulde tilbage.

Måske tager jeg fejl.

Jeg er også interesseret i at høre om andre har gode forslag til en nemt
program at lave backup af en laptop til en server med. grsync eller
backuppc ser lidt for uoverskuelige ud for en alm. bruger.

Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-06-07 06:03

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> huset, der er så nemt at bruge at jeg ikke også skal
> detail-administrere kærestens Feisty-maskine.

Første skridt er jo at definere hvad der skal sikkerhedskopieres...

Er det ikke nok bare at tar-g-sætte hendes hjemmekatalog, eller rsynce
det over på et netværksdrev og så tar-g-sætte dét?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 23-06-07 15:49

> [...]
>
> Er det ikke nok bare at tar-g-sætte hendes hjemmekatalog, eller rsynce
> det over på et netværksdrev og så tar-g-sætte dét?

Tjoe... det har du nok egentlig ret i. Når det bare drejer sig om at
holde en kopi af /home på serveren og ikke noget versionering mv...

Jeg tror det ender med at hun får en lille application-launcher i
gnome-panelet, der bare kører dette script, der først sender WoL til
serveren, derefter starter grsync og til slut ssh'er sudo halt for at
slukke igen:

#!/usr/bin/perl
# License: public domain

my $MAC = "XX:XX:XX:XX:XX:XX";
my $IP = "192.168.0.2";
my $rsync = "/usr/bin/grsync";
my $sshkey = "/home/bruger/.ssh/id-dsa";

my $user = "bruger";

my $pingret;

my $logon = system ("/usr/bin/ssh-add $sshkey");

die "No access" if $logon;

do {
print "Waking up the server...\n";
system ("/usr/bin/wakeonlan $MAC");
sleep (5);
$pingret = system ("/bin/ping -c 1 $IP");
} while ($pingret);

print "Server awake\n";
print "Runing rsync\n";

system ($rsync);

print "Shutdown server? [Y/N]?";

my $answer = <STDIN>;

if ($answer =~ /y/i) {
print "Preparing to shutdown server...\n";
system ("ssh -l $user $IP sudo halt");
print "Finished... will change to ping\n";
exec ("/bin/ping $IP");

}

Fra : Nicolai Lang

Dato : 22-06-07 06:20

On Thu, 21 Jun 2007 22:59:53 +0200, Peter Mogensen
<apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> [...]
>samme problem. D.v.s. vi skal have et fælles backup-system i huset, der
>er så nemt at bruge at jeg ikke også skal detail-administrere kærestens

Måden jeg har løst det på, er at alle vigtige data - filer og 25 mySQL
databaser (omkringt 14-15 GB i alt) bliver der taget backup af via
www.nordic-backup.dk.

Derudover så tager jeg meget uregelmæssig backup på et par USB
harddiske af de virtuelle servere.

Og endelig er der et område der ikke tages backup af (det er film og
musik - det har vi i forvejen på original CD'ere og DVD'ere).

ALT er på SW Raid 1 (linux mdraid med LVM ovenpå). Så selvom der ryger
en harddisk overlever dataene jo.

Med venlig hilsen
Nicolai

--