MS Windows
briani 27239
ødelagt boot.ini fil. kan ikke boote op nu~
Fra : MichaelBS

Dato : 17-05-07 23:05

Jeg har lavet noget forfærdeligt dumt.
Havde opgraderet fra 2 til 4 gb ram og ville have xp (home) til at kunne
læse dem.
Brugte et råd med at ændre i boot.ini filen. Jeg dummede mig og kopierede en
boot.ini fil fra nettet og satte ind ved C drevets rod.
Genstart. sort skærm med fejlmeddelelsen, at hal.dll mangler og skal
geninstalleres. På med xp cd'en ( uden SP2) og ind i reparationskonsollen og
udføre alle de forslag, der er beskrevet her:
http://www.hcma.dk/tips81to90.htm#no84
under punkt 84.

Intet af det hjælper. Jeg får fejlmeddelser ved alle forslagene.
Sidder der et geni med en løsningsmodel, der måske virker?

Eller kan jeg lave en geninstallation af xp og så under installationen vælge
Reparer eksisterende installation og på den måde bevare alle filer,
dokumenter, programmer mm..?

mvh Michael

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-07 00:21

"MichaelBS" <mbsFJERNDETTE@michaelbennati.dkOGSÅDETTEFJERNES> wrote in
message news:464cd1a2$0$52193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> Genstart. sort skærm

> Sidder der et geni med en løsningsmodel, der måske virker?

(Har læst din tråd i .hardware også.)
Deraf ved jeg at du har gemt din originale boot.ini på skrivebordet. Kan du
ikke bare kopiere den på plads via reperationskonsollen?
Noget a la:

C:\>del c:\boot.ini (<-- denne linie sletter den gamle
boot.ini - den skal væk før du kan kopiere)
C:\>copy "c:\document and settings\brugernavn\skrivebord\boot.ini"
c:\boot.ini
Exit og genstart.

OBS - har lagt mærke til at du har dansk XP, så du skal lige indsætte de
korrekte danske mappenavne og dit brugernavn i linie 2. Hvis du ikke kender
og heller ikke kender til DOS skal du bruge følgende kommandoer:

"dir" for at se mapper og filer
og
"cd " + mappenavn for at gå ind i mappen - gentag så med "dir" og fortsæt
indtil du står i "skrivebord", der skriver du så i stedet:
C:\>del c:\boot.ini
C:\>copy boot.ini c:\boot.ini

mvh
///M

Fra : Ole C

Dato : 18-05-07 00:49

///M skrev blandt andet:

> [...]
> de korrekte danske mappenavne og dit brugernavn i linie 2. Hvis du
> ikke kender og heller ikke kender til DOS skal du bruge følgende
Din anvisning gælder også for en dansk XP, bortset fra at der skal stå
> C:\>copy "c:\documentS and settings\brugernavn\skrivebord\boot.ini" -
altså "documents" med "s" til sidst.

--
vh
Ole C.

Fra : MichaelBS

Dato : 18-05-07 09:43

"///M" <nomail> skrev i meddelelsen
> [...]
> Noget a la:
>
> C:\>del c:\boot.ini (<-- denne linie sletter den gamle
> boot.ini - den skal væk før du kan kopiere)

efter ovenstående kommando får jeg svaret: Der blev ikke fundet nogen
tilsvarende filer.

> C:\>copy "c:\document and settings\brugernavn\skrivebord\boot.ini"

Adgang nægtet.

> c:\boot.ini
> Exit og genstart.

mvh Michael

Fra : MichaelBS

Dato : 18-05-07 10:09

"MichaelBS" <mbsFJERNDETTE@michaelbennati.dkOGSÅDETTEFJERNES> skrev i
meddelelsen news:464d66fb$0$52175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Jeg mindes, da jeg lavede installationen i sin tid, at jeg ville være
"smart" og lægge Dokument mappen hen på HD nr 2. Det kunne jeg ikke rigtigt
og tror jeg endte med at flytte documents and settings. Jeg tror det er
derfor ingen gængse metoder duer.
Jeg er bange for at hvis jeg laver en reparations installation, at der går
totalt kuk i den. Vil det ske?

Er det muligt at oprette en ny partition under installationen af XP,
installere på denne tomme partition, læse XP ind og putte boot.ini tilbage
på plads. slette partitionen igen med xp og alt er som før?

mvh Michael

Fra : Søren

Dato : 18-05-07 10:13

> Er det muligt at oprette en ny partition under installationen af XP,
> installere på denne tomme partition, læse XP ind og putte boot.ini tilbage
> på plads. slette partitionen igen med xp og alt er som før?

Hvad med at låne en ny HD, installere XP på den, sætte den gamle HD på som
slave og så kopiere Boot.ini tilbage? På den måde risikerer du ikke at miste
data. Og en (evt) nu HD kan man jo altid bruge...

-Søren

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 18-05-07 10:22

MichaelBS skrev:
> Er det muligt at oprette en ny partition under installationen af XP,
> installere på denne tomme partition, læse XP ind og putte boot.ini
> tilbage på plads. slette partitionen igen med xp og alt er som før?

Indholdet af boot.ini skal så i givet fald tilrettes så det passer med
den originale partition du vil boote på.

Du kan også bruge en LiveCD i stædet for at lave en hel XP installation
- personligt ville jeg vælge Ubuntu, men der er et hav af muligheder.
Hvis du er gladest for Windows så kig efter BartPE - men det tager lidt
tid at lave en sådan windows LiveCD.

/A

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 18-05-07 10:19

MichaelBS skrev:

> Adgang nægtet.

Er c:\boot.ini ikke skrivebeskyttet ?

Sider ikke lige ved en windowsmaskine, men er der ikke en kommando
attrib der kan bruges til at fjerne skrivebeskyttelsen?

Alternativt skal du slette c:\boot.ini før du kopierer - eller måske du
heller ikke kan det hvis den er skrivebeskyttet.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-07 11:17

"MichaelBS" <mbsFJERNDETTE@michaelbennati.dkOGSÅDETTEFJERNES> wrote in
message news:464d66fb$0$52175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> efter ovenstående kommando får jeg svaret: Der blev ikke fundet nogen
> tilsvarende filer.

Hmm - ikke så godt. Enten er det forbi den er skrivebeskyttet og skjult, og
det er så her ATTRIB kommandoen (som du har prøvet uden held) kommer ind i
billedet. Den gamle boot.ini skal væk før du kan være sikker på at du kan
kopiere den rigtige på plads. Jeg er lige nu tom for idéer for dette punkt.

> Adgang nægtet.

Du har ikke skrevet som jeg gjorde (plus jeg har lavet en stavefejl som
påpeget af OleC). Du skal erstatte "brugernavn" med dit brugernavn, og så
mangler du " c:\boot.ini" til sidst i sætningen, men sålænge du ikke har
fået slettet den gamle fil, så vil du heller ikke komme videre her. Men
check også lige at filen overhovedet findes ved at skrive:

dir "c:\documents and settings\brugernavn\skrivebord"
(igen erstat brugernavn med dit brugernavn - kender du det ikke må du tage
mapperne en ad gangen med "cd "+mappenavn" - dir - osv)

En helt anden og meget enkel løsning, vil være at smide din harddisk i en
anden pc (som slave) og derigennem kopiere filen på plads. Kræver dog at du
har eller kan låne en pc hvor din harddisk kan sættes til - burde dog ikke
være et stort problem.

mvh
///M

Fra : hcma

Dato : 18-05-07 11:15

"MichaelBS" <mbsFJERNDETTE@michaelbennati.dkOGSÅDETTEFJERNES> skrev i en
meddelelse news:464cd1a2$0$52193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> Eller kan jeg lave en geninstallation af xp og så under installationen
> vælge Reparer eksisterende installation og på den måde bevare alle filer,

Boot.ini mangler: http://www.hcma.dk/tips41to50.htm#no47
og også lige denne: http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no29

m v h
hcma/-

Fra : MichaelBS

Dato : 18-05-07 13:01

Jeg mistede til sidst tålmodigheden og lavede en reparations
install...troede jeg. Den overskrev alt. Alle programmer..alt er væk.
Ok..det kan reetableres. Forinden havde jeg hevet stikket ud på min HD nr
to, (som mærkeligt nok har navnet Lokal Disk), fordi jeg ville være sikker
på ikke at miste noget herpå, for det er alt det vigtige..over 200gb.
Nu har jeg så lavet min reinstall og naturligvis bibeholdt NTFS, som var der
før. Nogle mapper har den ikke overskrevet. Nå men nu til katastrofen. Jeg
sætter min HD nr 2 til og den genkendes af XP. Men når jeg klikker på den
spørger den om den skal formattere den nu...NEJ for guds skyld. Højreklik og
egenskaber for denne HD nr 2 fortæller at den er Raw..????
Hvad pokker skal det sige? Jeg har jo afmonteret den inden
geninstallering..??
Hvad gør jeg?

mvh Michael

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 18-05-07 16:21

"MichaelBS" <mbsFJERNDETTE@michaelbennati.dkOGSÅDETTEFJERNES> skrev i en
meddelelse news:464d9581$0$52148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> Højreklik og egenskaber for denne HD nr 2 fortæller at den er Raw..????
> Hvad pokker skal det sige? Jeg har jo afmonteret den inden

Jeg kan kune sige at jeg har været ude for det samme. Jeg valgte at
formatere den, genskabe data med et recovery program. Måske ikke den bedste
løsning, men det var den eneste jeg lige kunne finde på.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.

Fra : michael bs

Dato : 18-05-07 17:33

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan kune sige at jeg har været ude for det samme. Jeg valgte at
> formatere den, genskabe data med et recovery program. Måske ikke den
> bedste løsning, men det var den eneste jeg lige kunne finde på.

Jeg har downloadet og købt O&O DiskRecovery for dette formål.
Den står nu og arbejder med at recover 232gb data (mangler 5timer).
Jeg er meget meget spændt på hvad der sker. På denne disk har jeg
installeret mine programmer. Jeg er meget spændt på om jeg kan bruge dem,
når nu jeg har formateret c-drevet.

mvh Michael

Fra : emj

Dato : 18-05-07 17:44

michael bs skrev:

> På denne disk har jeg
>installeret mine programmer. Jeg er meget spændt på om jeg kan bruge dem,
>når nu jeg har formateret c-drevet.

Jeg gætter på Nej, men er også spændt på at høre, hvordan det går.

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-07 18:01

michael bs udtalte følgende:

> [...]
> installeret mine programmer. Jeg er meget spændt på om jeg kan bruge
> dem, når nu jeg har formateret c-drevet.

Det ville nok være hurtigere at geninstallere de
programmer.

Jeg ville være mere nervøs hvis det var min
backup disk....nåe nej, den har jeg også en
backup af på dvd :)

Fra : michael bs

Dato : 18-05-07 18:33

<Just> skrev i en meddelelse

> michael bs udtalte følgende:

> Det ville nok være hurtigere at geninstallere de
> programmer.

problemet er at det fx er Photoshop hvor jeg igennem årene har indspillet et
hav af actions, som jeg bruger hele tiden...og har forfinet og konfigureret
og automatiseret til den store guldmedalje. Det er ikke klaret blot ved at
geninstallere. På samme måde med andre programmer. Hvis jeg bare kunne redde
disse "presets".

mvh Michael

Fra : michael bs

Dato : 19-05-07 16:02

> [...]
> formatere den, genskabe data med et recovery program. Måske ikke den
> bedste løsning, men det var den eneste jeg lige kunne finde på.

Stod du også tilbage efter datarecovery med en datarecoverymappe med langt
over 300.000 filer, alle omdøbt til f9823749823...altså f og så en masse
tal.
Disse filer er så grupperet ind i mapper som fx avi, aw, cab, chm, cla, cpi,
cpp osv.
Hvad i djævlens skind og ben skal man bruge dette til? man kan jo ikke
klikke på 300.000 filer for at se hvad der gemmer sig bag f000384387
navnene..??

mvh Michael

Fra : Bjarne Chr

Dato : 19-05-07 16:53

"michael bs" <mbsfjerndette@ogfjerndettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:464f1149$0$52148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> Hvad i djævlens skind og ben skal man bruge dette til? man kan jo ikke
> klikke på 300.000 filer for at se hvad der gemmer sig bag f000384387

Du kan måske pejle dig lidt ind på hvad der er hvad, AVI er f.eks. video
filer CAB er cabinetsfiler (program files compressed for software
distribution) men 300.000 filer føj.
http://www.ace.net.nz/tech/TechFileFormat.html#a

Bc

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 19-05-07 18:53

> [...]
> Hvad i djævlens skind og ben skal man bruge dette til? man kan jo ikke
> klikke på 300.000 filer for at se hvad der gemmer sig bag f000384387

Hej Michael.

Det kan man godt komme ud for. Jeg har prøvet det i nogle programmer, der er
nogle gange en indstilling der hedder noget med raw. Så kommer de i en stor
pærevælling. Jeg brugte et program der hedder Active File Recovery
http://www.file-recovery.net/ der fik jeg genskabt ca. 99 % af mine filer.
Men du kan også prøve det gratis program PC INSPECTORT File Recovery (ikke
smart recovery, det er f.eks. til CF kort) du kan download det her
http://www.pcinspector.de/file_recovery/UK/welcome.htm

Fra : Ole C

Dato : 19-05-07 22:51

Jørgen Nielsen skrev blandt andet:

> Men du kan også prøve det gratis program PC
> INSPECTORT File Recovery (ikke smart recovery, det er f.eks. til CF
> kort) du kan download det her
> http://www.pcinspector.de/file_recovery/UK/welcome.htm

Og her på dansk:
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm