VPN
Fra : Ukendt

Dato : 17-05-07 20:59

Nogen som kan hjælpe mig med VPN ?

Har tidligere kørt fjernskrivebord til firmaets server som virker fint men
efter sigende ikke skulle være så sikkert.

Nu har jeg forsøgt mig med VPN og få også fint forbindelse til serveren.
Data overføres mm kan jeg se på forbindelsen.

Men hvordan gør jeg brug af forbindelsen ?

Jeg ville egentligt helst bare have mit skrivebord som jeg havde ved
fjernskrivebord men der har jeg taget fejl
i hvad VPN er ikke ?

Jeg forsøger at oprette forbindelse til netværksdrev men det lykkes ikke da
de ikke kan findes er fejlmed.

Lige nu havde jeg egentligt brug for at få afbrudt nogle
fjernskrivebordsessions da 2 brugere har glemt at logge
"rigtigt" af servern men bare har lukket vinduet.

Kort fortalt har jeg brug for at kunne være administrator over VPN istedet
for fjernskrivebord men kan ikke finde
information der kan hjælp mig.

Mvh. Allan

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 17-05-07 21:15

Allan Møller skrev:
> [...]
>
> Jeg ville egentligt helst bare have mit skrivebord som jeg havde ved
> fjernskrivebord men der har jeg taget fejl

VPN er et netværk - altså blot forbindelsen mellem maskinerne. Så når du
har fået oprettet netværket, kan du herefter bruge det til det du nu
gerne vil - feks fjernskrivebord eller tilkobling af netværksdrev osv.

> [...]
> "rigtigt" af servern men bare har lukket vinduet.
>
> Kort fortalt har jeg brug for at kunne være administrator over VPN istedet

Jeg ville tro du har fået opretet VPN'et, og afhænigt af hvordan (og
hvilken slags) så har det virtuelle netværksinterface fået et ipnummer
på fjernnetværket. Herefter kan du sansynligvis tilkoble med
fjernskrivebord vha de interne ipaddresser.

På samme måde kan du tilgå netværksdrev vha interne ipaddresser.

Men det er jo lidt besværligt, så hvis dit VPN tillader det er det smart
at bruge DNS opslag på fjerneetværket, så du kan bruge maskinnavne i stædet.

MhT brugere der glemmer at logge af en fjernsession, så kan du spørge i
andre grupper efter hvordan man automatisk lukker frakoblede sessioner
efter et bestemt stykke tid. Så slipper du for den slags problemer en
anden gang.

/Andreas