Hvilken Switch - som ikke støjer ?
Fra : Alex Tiedemann

Dato : 17-05-07 17:41

Hejsa,

Pt. har jeg en 8 ports switch fra 3COM (OfficeConnect Dual Speed
Switch 8 Plus).
Sådan en fætter her, dog ikke en US-model:
http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?sku=3C16791-US&tab=reqoptprod&pathtype=purchase

Den virker fino - meeen er radioamatør, og den støjer jævnet op og
ned af 2m båndet, især meget nede omkring 145-146MHz.

Og det kan jeg jo selvsagt ikke bruge - lige så snart jeg sætter
strøm til dyret og nogle netværkskabler i det (7 stk.) - ja så støjer
det.

Bruger Cat. 5E kabler (Nexan et eller andet så vidt jeg husker, noget
grønt tykt og stift noget).

Nogle forslag til en opsætning, der ikke støjer ud ad til, og som
ikke koster en mindre bondegård?

--
Venlig hilsen,
Alex T. / OZ1NE

Fra : Nicolai Lang

Dato : 17-05-07 20:44

On Thu, 17 May 2007 18:41:28 +0200, Alex Tiedemann
<News_NoAnswer_DirectToTrash@qth.dk> wrote:

>Nogle forslag til en opsætning, der ikke støjer ud ad til, og som
>ikke koster en mindre bondegård?

Find ud af om støjen kommer via kablerne (forsvinde den når du tager
kablerne ud?). Hvis dét er tilfældet, så skift til skærmede kabler. De
er noget dyrere, men det burde vel tage det - især hvis du
jordforbinder switchen og dermed også kablernes skærm (hvis det er
ordentlig lavet).

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Max

Dato : 17-05-07 22:10

Hej Alex

> Nogle forslag til en opsætning, der ikke støjer ud ad til, og som
> ikke koster en mindre bondegård?

Find ud af hvad det er der støjer og hvordan det overføres til
din 2 m station, via luften eller via nettet. Så kan du bekæmpe
støjen, det kan jo være at det var strømforsyningen der var
støjkilden og det er jo til at gøre noget ved. Jeg har selv en
lader til et digitalkamera der lukker 6 m.
--
Mvh Max

Fra : Alex Tiedemann

Dato : 18-05-07 00:18

Hej,

On Thu, 17 May 2007 23:09:31 +0200 you wrote:

> [...]
>støjkilden og det er jo til at gøre noget ved. Jeg har selv en
>lader til et digitalkamera der lukker 6 m.

Så snart jeg tager alle kabler ud af switchen, så forsvinder
problemet med støjen.

Satte en håndradio oven på switchen, og den fik fuldt udslag, som om
man havde en sender lige ved siden af radioen, når der bliver sat
kabler i switchen.

Uheldigvis sidder min antenne til 2m radioen kun lige uden for
vinduet i seks meters højde, så den hiver det ind i radioen den vej,
vil jeg skyde på.

Hvor jeg bor, har vi ikke jord nogen steder, af en eller anden
tåbelig grund, efter min mening, så det er ikke lige umiddelbart en
løsning.

Faktisk kan jeg følge signalet hele vejen rundt i hytten, ved at
holde håndradioen langs kablerne rund til de forskelllige PC'er.

Eller vil det være mulig med noget ferrit rund om kablet lige ved
stikkene i routeren?

Tror der vil slippe en masse ud på de par cm der er ud til
trækaflastningens kant.

--
Venlig hilsen,
Alex T. / OZ1NE

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 18-05-07 08:48

Alex Tiedemann skrev:
> Hvor jeg bor, har vi ikke jord nogen steder, af en eller anden
> tåbelig grund, efter min mening, så det er ikke lige umiddelbart en
> løsning.

Du kan være fræk og forbinde jorden til radiatoren (husk at skrabe evt
maling af først ved monteringspunktet). Men hvis switchen er en "billig"
model, så har den ikke jord. Så kan du muligvis forbinde fra skærmen på
kablerne (hvis du skrifter til skærmede kabler)

/Andreas

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 18-05-07 09:22

"Andreas Lorensen" <andlo@sodemark.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "billig" model, så har den ikke jord. Så kan du muligvis forbinde fra
> skærmen på kablerne (hvis du skrifter til skærmede kabler)

Nej nej aldrig forbinde noget til en radiator, det er ikke jord.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Arne Keller

Dato : 20-05-07 18:13

Alex Tiedemann skrev:
> Hej,

> Så snart jeg tager alle kabler ud af switchen, så forsvinder
> problemet med støjen.

Det definerer ikke hvor problemet er. Hvis der ikke er tilsluttet nogle
enheder arbejder svitchen kun marginalt.

> Satte en håndradio oven på switchen, og den fik fuldt udslag, som om
> man havde en sender lige ved siden af radioen, når der bliver sat
> kabler i switchen.

Det er ikke heller så mærkeligt !

> Uheldigvis sidder min antenne til 2m radioen kun lige uden for
> vinduet i seks meters højde, så den hiver det ind i radioen den vej,
> vil jeg skyde på.

Tag fat i dina radioamatør venner og find ud af på hvilken frekvens du
har støjen og hvorfra den kommer.
Fortæl os så hvilken Ethernet teknologi du anvender og så har du sikkert
problem med en harmonisk frekvens til 100Mbps Ethernet.

En løsning kan måske være at skifte til 10Mbps eller 1GBps Ethernet og
derved flytte støjen.

> [...]
> holde håndradioen langs kablerne rund til de forskelllige PC'er.
>
> Eller vil det være mulig med noget ferrit rund om kablet lige ved

Der findes ferrit kerner som består af 2 halvdele i et plastikhus, de
kan købes i elektronik forretninger, det er et billigt forsøg, husk også
at sæt dem på alt dit radio udrustning (elkabler)

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.