/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Ram opgradering fra 2 til 4Gb. Men kun 3Gb~
Fra : michael bs


Dato : 16-05-07 22:10

Jeg har intalleret 2Gb ram på bundkort (Asus a8n32-sli deluxe).
Fotoredigering af mange tunge filer var en udfordring for de 2Gb, så jeg
købte 2 Gb extra.

Nu har jeg installeret 2*1gb extra Ram. (Kingston valueram )

Jeg har så i alt 4 GB ram.
Men i min Bios står der : detected 4GB ram, Usable 3GB Ram.

Hvad kan dette skyldes?

XP siger også 2.96gb Ram.

Betyder det, at jeg i realiteten ikke har 4Gb Ram men kun 3Gb ram og pengene
til den sidste ramklods er spildt?

I bundkortets manual står der: Due to chipset resource allocation, the
system may detect less than 4gb of system memory when you installed four 1gb
memory modules.

Hvad betyder dette?
Er det en bios opdatering der skal til?

Hvad siger I? Bios har "detected 4Gb" så det er vel ikke en ram fejl eller
klodsen der sidder forkert.

mvh Michael



 
 
Michael Rasmussen (16-05-2007)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 16-05-07 22:20

On Wed, 16 May 2007 23:09:50 +0200, "michael bs"
<mbsfjerndette@ogfjerndettemichaelbennati.dk> wrote:

>Jeg har intalleret 2Gb ram på bundkort (Asus a8n32-sli deluxe).
>Fotoredigering af mange tunge filer var en udfordring for de 2Gb, så jeg
>købte 2 Gb extra.
>
>Nu har jeg installeret 2*1gb extra Ram. (Kingston valueram )
>
>Jeg har så i alt 4 GB ram.
>Men i min Bios står der : detected 4GB ram, Usable 3GB Ram.
>
>Hvad kan dette skyldes?
>
>XP siger også 2.96gb Ram.
>
>Betyder det, at jeg i realiteten ikke har 4Gb Ram men kun 3Gb ram og pengene
>til den sidste ramklods er spildt?

Korrekt...

Hardwaren, dvs bundkort og pci-kort reserverer en del af 32-bit
adresserummet.

Det betyder at windows maksimalt kan anvende 3 - 3½ GB...

Thomas G. Madsen (16-05-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 16-05-07 23:11

michael bs skrev:

> I bundkortets manual står der: Due to chipset resource
> allocation, the system may detect less than 4gb of system memory
> when you installed four 1gb memory modules.

Sådan er det med mange bundkort, men tjek lige om du ikke har en
indstilling et sted i BIOS som hedder noget i retning af 'Hardware
Memory Hole'. Hvis du har, så stil den til 'Enable'.

Det giver dig dog ikke nødvendigvis mere RAM til rådighed i Windows,
hvis du kører med et 32-bit styresystem, men det kan tjekkes inde i
My Computer > Properties > General.

Hvis du kører med en 32-bit Windows, er det en god idé at slå /3GB-
switchen til i boot.ini. Det vil gavne Photoshop CS2 og nyere, hvis
der er installeret 3 GB RAM og derover.

--
Hilsen
Madsen

michael bs (17-05-2007)
Kommentar
Fra : michael bs


Dato : 17-05-07 10:24


"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:f2g6jf.3qs.1@tgm.dyndns.dk...
>
> Sådan er det med mange bundkort, men tjek lige om du ikke har en
> indstilling et sted i BIOS som hedder noget i retning af 'Hardware
> Memory Hole'. Hvis du har, så stil den til 'Enable'.

Jeg skal se om jeg kan finde noget sådant.
>
> Det giver dig dog ikke nødvendigvis mere RAM til rådighed i Windows,
> hvis du kører med et 32-bit styresystem, men det kan tjekkes inde i
> My Computer > Properties > General.
>

Yeps. Jeg kører med xp pro 32 bit.
Der står 2.96 gb ram. nedenunder står der "Fysisk adresseudvidelse". Hvad
betyder det?

> Hvis du kører med en 32-bit Windows, er det en god idé at slå /3GB-
> switchen til i boot.ini. Det vil gavne Photoshop CS2 og nyere, hvis
> der er installeret 3 GB RAM og derover.

Hvordan slår man /3gb switchen til i boot.ini?
Ja, det er CS3 og ikke mindst Lightroom. Lightroom har brug for mere ram.

Tak for svaret

mvh Michael



michael bs (17-05-2007)
Kommentar
Fra : michael bs


Dato : 17-05-07 10:49


"michael bs" <mbsfjerndette@ogfjerndettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:464c1ee4$0$52171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:f2g6jf.3qs.1@tgm.dyndns.dk...
>>
>> Sådan er det med mange bundkort, men tjek lige om du ikke har en
>> indstilling et sted i BIOS som hedder noget i retning af 'Hardware
>> Memory Hole'. Hvis du har, så stil den til 'Enable'.
>
> Jeg skal se om jeg kan finde noget sådant.

Det kunne jeg og Bios reagerende med: detected 4gb ram, usable 4gb ram. Før
skrev den usable 3gb ram.
Så langt så godt.

>>
>> Det giver dig dog ikke nødvendigvis mere RAM til rådighed i Windows,
>> hvis du kører med et 32-bit styresystem, men det kan tjekkes inde i
>> My Computer > Properties > General.

Nej, den gik op fra 2.96 til 2.98 gb ram.


>>
>
> Yeps. Jeg kører med xp pro 32 bit.
> Der står 2.96 gb ram. nedenunder står der "Fysisk adresseudvidelse". Hvad
> betyder det?

Rettelse. Det er Xp HOME, ikke PRO, hvis det gør en forskel?

>
>> Hvis du kører med en 32-bit Windows, er det en god idé at slå /3GB-
>> switchen til i boot.ini. Det vil gavne Photoshop CS2 og nyere, hvis
>> der er installeret 3 GB RAM og derover.
>
> Hvordan slår man /3gb switchen til i boot.ini?

Det har jeg så stadig ikke fundet ud af?

> Ja, det er CS3 og ikke mindst Lightroom. Lightroom har brug for mere ram.
>
> Tak for svaret
>
> mvh Michael

mvh Michael



Peter (17-05-2007)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 17-05-07 11:29


"michael bs" <mbsfjerndette@ogfjerndettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:464c24d9$0$52173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>
>> Hvordan slår man /3gb switchen til i boot.ini?
>
> Det har jeg så stadig ikke fundet ud af?
>


Måske kan dette link hjælpe dig:
http://www.inventorforum.net/index.php?option=com_smf&Itemid=177&topic=356.0;prev_next=next

PeterB



Ukendt (17-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-05-07 11:41


michael bs udtalte følgende:

>> Hvordan slår man /3gb switchen til i boot.ini?
>
> Det har jeg så stadig ikke fundet ud af?

Ved at skrive: 3gb switchen til i boot.ini i Google
finder du masser af svar, bla. dette:
http://dailyrush.dk/fps/boards/372/topics/50766/

/Just


michael bs (17-05-2007)
Kommentar
Fra : michael bs


Dato : 17-05-07 12:30


<Just> skrev i en meddelelse
news:464c30e5$0$3965$9a6e19ea@unlimited.newshosting.com...
>
> michael bs udtalte følgende:
>
>>> Hvordan slår man /3gb switchen til i boot.ini?
>>
>> Det har jeg så stadig ikke fundet ud af?
>
> Ved at skrive: 3gb switchen til i boot.ini i Google
> finder du masser af svar, bla. dette:
> http://dailyrush.dk/fps/boards/372/topics/50766/
>
> /Just
>

Ja tak...desværre virker det vist ikke på Home udgaven, kun xp pro. Pengene
er vist spildt.

Michel



Thomas G. Madsen (17-05-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 17-05-07 13:28

michael bs skrev:

> Ja tak...desværre virker det vist ikke på Home udgaven, kun xp
> pro. Pengene er vist spildt.

Tjek tilgængelig RAM i Photoshop med og uden /3GB-switchen i boot.ini.

Hos mig, ser det sådan her ud i WinXP:
<http://tgm.dyndns.dk/photoshop/Uden_3GB.png>
<http://tgm.dyndns.dk/photoshop/Med_3GB.png>

Jeg ved dog ikke om Lightroom har IMAGE_FILE_LARGE_ADDRESS_AWARE slået
til som Photoshop CS2 og CS3. Hvis den ikke har, vil /3GB-switchen
ikke have nogen effekt.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (17-05-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 17-05-07 13:28

michael bs skrev:

> Det kunne jeg og Bios reagerende med: detected 4gb ram, usable
> 4gb ram. Før skrev den usable 3gb ram.
> Så langt så godt.

Jeps. Så mangler du bare et 64-bit styresystem, hvis din CPU da ellers
understøtter det ;)

> Nej, den gik op fra 2.96 til 2.98 gb ram.

Jeg har også 4 GB installeret, men WinXP MCE 2005 ser kun de 3,25 GB.
WinXP Pro x64 og Vista 64 Ultimate ser derimod alle 4.

>> nedenunder står der "Fysisk adresseudvidelse". Hvad betyder
>> det?

<http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEdrv.mspx>
Du har allerede PAE koblet til, så du får ikke adgang til mere end
de ca. 3 GB med en 32-bit Windows XP.

> Rettelse. Det er Xp HOME, ikke PRO, hvis det gør en forskel?

Det mener jeg ikke, at det gør.

--
Hilsen
Madsen

MichaelBS (17-05-2007)
Kommentar
Fra : MichaelBS


Dato : 17-05-07 15:30


"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:f2hopr.5q8.1@tgm.dyndns.dk...
> michael bs skrev:
>
>
>> Rettelse. Det er Xp HOME, ikke PRO, hvis det gør en forskel?
>
> Det mener jeg ikke, at det gør.
>

Jo, så vidt jeg kan læse mig frem til gør det vist en verden til forskel. Øv
øv øv.

Jeg prøvede i øvrigt at lave den boot.ini om efter links her. Det
mislykkedes åbenbart. Nu vil computeren overhovedet ikke starte. Siger der
mangler en systemfil (system32/hal.dll) så den er HELT gal. Booter jeg fra
xp skiven, vil den jo genindlæse XP. Hvordan henter jeg bare een systemfil?
Den kan ikke starte op i fejlsikret tilstand. Den er helt sort. Bortset fra
fejlmeddelelsen.

mvh Michael



Thomas G. Madsen (17-05-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 17-05-07 14:56

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg har også 4 GB installeret, men WinXP MCE 2005 ser kun de
> 3,25 GB. WinXP Pro x64 og Vista 64 Ultimate ser derimod alle 4.

Som det ses her:
<http://tgm.dyndns.dk/photoshop/WinXP_MCE_Med_3GB_Switch>
<http://tgm.dyndns.dk/photoshop/Vista64.png>.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (17-05-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 17-05-07 15:53

MichaelBS skrev:

> Jo, så vidt jeg kan læse mig frem til gør det vist en verden til
> forskel. Øv øv øv.

Du har ret. Det står der faktisk på den side, jeg selv linkede til
i <news:f2hopr.5q8.1@tgm.dyndns.dk>.

> Jeg prøvede i øvrigt at lave den boot.ini om efter links her.
> Det mislykkedes åbenbart. Nu vil computeren overhovedet ikke
> starte.

Blot ved at tilføje /3G-switchen, eller har du ændret mere end det?

> Booter jeg fra xp skiven, vil den jo genindlæse XP. Hvordan
> henter jeg bare een systemfil?

Hal.dll mangler temmelig sikkert ikke, men en fejl i boot.ini kan
resultere i, at filen ikke kan findes.

Prøv: <http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm>.

--
Hilsen
Madsen

MichaelBS (17-05-2007)
Kommentar
Fra : MichaelBS


Dato : 17-05-07 17:07


"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:f2i19q.4tk.1@tgm.dyndns.dk...

> Blot ved at tilføje /3G-switchen, eller har du ændret mere end det?
>

Klovnen her har da ændret mere end det. Kopierede en boot.ini fra nettet og
satte ind. Troede det ikke kunne gå galt, da jeg først havde taget backup af
den oprindelige boot.ini og lagt den på skrivebordet. Vidste ikke at den
slet ikke ville kunne starte.

>> Booter jeg fra xp skiven, vil den jo genindlæse XP. Hvordan
>> henter jeg bare een systemfil?
>
> Hal.dll mangler temmelig sikkert ikke, men en fejl i boot.ini kan
> resultere i, at filen ikke kan findes.

Det tror jeg også.
>
> Prøv: <http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm>.
>
Har prøvet. Der er åbenbart mange løsningsmuligheder. Jeg har endnu ikke
fundet en, der virker og er ved at skide grønne grise over det. Uha uha.

Hvis alt skulle gå galt, kan man så bare lægge xp på igen ovenpå den anden
så alle programmer og filer forbliver intakte? Og den danne en ny boot.ini?
Så kan man lægge SP2 ind bagefter..

mvh Michael


Knud Gjøl (17-05-2007)
Kommentar
Fra : Knud Gjøl


Dato : 17-05-07 17:25


"MichaelBS" <mbsFJERNDETTE@michaelbennati.dkOGSÅDETTEFJERNES> skrev i en
meddelelse news:464c7dae$0$52155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> news:f2i19q.4tk.1@tgm.dyndns.dk...
>
>> Blot ved at tilføje /3G-switchen, eller har du ændret mere end det?
>>
>
> Klovnen her har da ændret mere end det. Kopierede en boot.ini fra nettet
> og satte ind. Troede det ikke kunne gå galt, da jeg først havde taget
> backup af den oprindelige boot.ini og lagt den på skrivebordet. Vidste
> ikke at den slet ikke ville kunne starte.
>
>>> Booter jeg fra xp skiven, vil den jo genindlæse XP. Hvordan
>>> henter jeg bare een systemfil?

kan du ikke bare køre en repair af XP derved bibeholder du alt.




jørgen (17-05-2007)
Kommentar
Fra : jørgen


Dato : 17-05-07 17:35

MichaelBS wrote:

> Har prøvet. Der er åbenbart mange løsningsmuligheder. Jeg har endnu ikke
> fundet en, der virker og er ved at skide grønne grise over det. Uha uha.

Du kan slette boot.ini

Hvis du har en standard installation med windows på første partition, så
kan den godt starte uden filen

genoprettelseskonsollen har en anden kommando, bootcfg, til at ændre i
boot.ini

MichaelBS (17-05-2007)
Kommentar
Fra : MichaelBS


Dato : 17-05-07 18:07


"jørgen" <na@invalid> skrev i meddelelsen
news:464c8433$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> MichaelBS wrote:
>
>> Har prøvet. Der er åbenbart mange løsningsmuligheder. Jeg har endnu ikke
>> fundet en, der virker og er ved at skide grønne grise over det. Uha uha.
>
> Du kan slette boot.ini

Jeg kan jo ikke starte computeren.

>
> Hvis du har en standard installation med windows på første partition, så
> kan den godt starte uden filen

hvordan?
>
> genoprettelseskonsollen har en anden kommando, bootcfg, til at ændre i
> boot.ini

Ja og den giver mig fejlmeddelelser.

mvh Michael


Thomas G. Madsen (17-05-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 17-05-07 18:28

MichaelBS skrev:

> Klovnen her har da ændret mere end det. Kopierede en boot.ini
> fra nettet og satte ind.

Uha, uha. :)

> Der er åbenbart mange løsningsmuligheder. Jeg har endnu ikke
> fundet en, der virker og er ved at skide grønne grise over det.
> Uha uha.

Jeg ville prøve:

Boot from your CD and follow the directions to start Recovery
Console. Then:

Attrib -H -R -S C:\Boot.ini
DEL C:\Boot.ini
BootCfg /Rebuild
Fixboot

--
Hilsen
Madsen

MichaelBS (17-05-2007)
Kommentar
Fra : MichaelBS


Dato : 17-05-07 18:47


"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:f2iabs.498.1@tgm.dyndns.dk...
> MichaelBS skrev:
>
>
> Jeg ville prøve:
>
> Boot from your CD and follow the directions to start Recovery
> Console. Then:
>
> Attrib -H -R -S C:\Boot.ini
> DEL C:\Boot.ini
> BootCfg /Rebuild
> Fixboot
>
> --
> Hilsen
> Madsen

Når jeg når til repair konsollen står der jo C:\<
i begyndelsen af hver linie, hver gang jeg trykker return. Så jeg går ud
fra at det er efter disse tegn at jeg skal skrive Attrib osv.
Problemet er at efter jeg har skrevet Attrib -H -R -S C:\Boot.ini og trykker
enter, så skriver den: parameteren er ugyldig.

Så jeg når aldrig forbi første linje.

mvh Michael




Thomas G. Madsen (17-05-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 17-05-07 19:36

MichaelBS skrev:

> Når jeg når til repair konsollen står der jo C:\<
> i begyndelsen af hver linie, hver gang jeg trykker return. Så
> jeg går ud fra at det er efter disse tegn at jeg skal skrive
> Attrib osv.

Det er det også. C:\> betyder blot, at du står i roden af C.

> Problemet er at efter jeg har skrevet Attrib -H -R -S
> C:\Boot.ini og trykker enter, så skriver den: parameteren er
> ugyldig.

Det er evigheder siden, at jeg sidst har brugt Attrib-kommandoen,
men jeg kan se, at jeg heller ikke har den i en kommandoprompt,
så jeg tør ikke spille klog på, hvorfor det ikke fungerer. Måske
ved de det i <news:dk.edb.system.ms-windows>.

> Så jeg når aldrig forbi første linje.

Hvad så, hvis du springer over det med boot.ini og blot kører
Bootcfg /rebuild og en efterfølgende Fixboot?

--
Hilsen
Madsen

MichaelBS (17-05-2007)
Kommentar
Fra : MichaelBS


Dato : 17-05-07 22:40


"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:f2ieam.5pg.1@tgm.dyndns.dk...
> Det er evigheder siden, at jeg sidst har brugt Attrib-kommandoen,
> men jeg kan se, at jeg heller ikke har den i en kommandoprompt,
> så jeg tør ikke spille klog på, hvorfor det ikke fungerer. Måske
> ved de det i <news:dk.edb.system.ms-windows>.
>
>> Så jeg når aldrig forbi første linje.
>
> Hvad så, hvis du springer over det med boot.ini og blot kører
> Bootcfg /rebuild og en efterfølgende Fixboot?
>

bootcfg /rebuild giver fejlmelding og skriver man skal køre chkdsk og når
jeg så gør det, så kører chdsk igennem uden problemer.
Det er ufatteligt at man ved at pille ved en lille bitte boot.ini fil, kan
få hele lortet til at gå i hårdknude.
Jeg må spørge i ms-windows gruppen og så håbe på et mirakel.
Kan man som en foreslår længere oppe lave en ny reparations installering
oven på den gamle. Altså køre hele installationen igennem og så klare det på
den måde? og alle filer, dokumenter, programmer mm er intakte?

mvh Michael



Thomas G. Madsen (18-05-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 18-05-07 15:24

MichaelBS skrev:

> bootcfg /rebuild giver fejlmelding og skriver man skal køre
> chkdsk og når jeg så gør det, så kører chdsk igennem uden
> problemer.

Noget tyder efterhånden på, at din Windows-installation ikke har
haft det for godt i forvejen :}

> Det er ufatteligt at man ved at pille ved en lille bitte
> boot.ini fil, kan få hele lortet til at gå i hårdknude.

Når det er den fil, man roder med, som fortæller computeren, hvor
Windows befinder sig, og hvordan den skal sparkes i gang, så kan
det hurtigt gå galt. Ved at kopiere en boot.ini fra nettet, har
det sikkert resulteret i, at stien til din Windows-installation
ikke længere passer, og så kan Windows ikke starte, før boot.ini
bliver ændret tilbage til det rigtige.

> Kan man som en foreslår længere oppe lave en ny reparations
> installering oven på den gamle. Altså køre hele installationen
> igennem og så klare det på den måde? og alle filer, dokumenter,
> programmer mm er intakte?

Jeg har ingen erfaring i at reparere Windows-installationer.
Når noget går galt her, ruller jeg blot et gemt image på, og så
spiller det hele igen.

--
Hilsen
Madsen

MichaelBS (18-05-2007)
Kommentar
Fra : MichaelBS


Dato : 18-05-07 21:27


"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:f2kjvd.4go.1@tgm.dyndns.dk...
> MichaelBS skrev:
>
>> bootcfg /rebuild giver fejlmelding og skriver man skal køre
>> chkdsk og når jeg så gør det, så kører chdsk igennem uden
>> problemer.
>
> Noget tyder efterhånden på, at din Windows-installation ikke har
> haft det for godt i forvejen :}

Men det kørte upåklageligt. Det var noget med at dengang jeg installerede
xp, ville jeg have dokumentmappen på en anden HD. Jeg kom så vist til at
trække hele "documents and settings" derover. Nok derfor løsningsmodellerne
ikke duede.
>
> Jeg har ingen erfaring i at reparere Windows-installationer.
> Når noget går galt her, ruller jeg blot et gemt image på, og så
> spiller det hele igen.
>
Oh my God!!! Hvordan gør du det? Hvad fylder sådan et image?

mvh Michael


Thomas G. Madsen (18-05-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 18-05-07 21:44

MichaelBS skrev:

> Men det kørte upåklageligt. Det var noget med at dengang jeg
> installerede xp, ville jeg have dokumentmappen på en anden HD.
> Jeg kom så vist til at trække hele "documents and settings"
> derover. Nok derfor løsningsmodellerne ikke duede.

Så den ligger stadig på en anden harddisk? Hvis ja, så har du jo
da alle dine Photoshop presets dér.

> Oh my God!!! Hvordan gør du det?

I de sidste ca. tre år har jeg brugt Drive Image 7 fra PowerQuest.
Det blev på et tidspunkt opkøbt af Symantec og er nu flettet sammen
med deres Norton Ghost. Desværre så virker Drive Image 7 ikke for
godt på WinXP MCE 2005, som jeg skiftede til fra WinXP Pro for et
par måneder siden, og slet ikke på Vista Ultimate x64, så på det
sidste har jeg brugt Norton Save and Restore 2.0 til systemdiskene
og Acronis TrueImage Home 10 til datadiskene.

> Hvad fylder sådan et image?

Pt. fylder min WinXP MCE 2005-installation 13 GB. Det pakker Norton
Save and Restore ned til ca. 7 GB. Hvis jeg ikke kan starte Windows,
kan jeg boote på Norton-cd'en og genskabe hele systemdisken fra
et tidspunkt, hvor den fungerede, og kommer jeg til at overskrive
vigtige filer og/eller mapper imens Windows kører, kan jeg blot
åbne en imagefil og trække de pågældende filer og mapper ud derfra.
Det er svært at undvære, når man først har vænnet sig til at have
muligheden.

--
Hilsen
Madsen

michael bs (19-05-2007)
Kommentar
Fra : michael bs


Dato : 19-05-07 10:58


"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:f2la6t.4h0.1@tgm.dyndns.dk...
> MichaelBS skrev:
>
>
> Så den ligger stadig på en anden harddisk? Hvis ja, så har du jo
> da alle dine Photoshop presets dér.

Desværre delte den hele drevet op i filmapper, såsom .doc, .psd, wab, .wav
osv. I lat 290 kendte filtyper men ikke .atn og hvad de elers hedder i
photoshop og lightroom. Verdammt.

Jeg skal vist begynde forfra med det hele og kan ligeså godt gøre det bedst
muligt. Er der ikke noget med at Photoshop foretrækker en lille partition
til pagefilen, hvor kun pagefilen er?
Er der andet, man med fordel kan gøre fra start af?

>
>> Oh my God!!! Hvordan gør du det?
>
> I de sidste ca. tre år har jeg brugt Drive Image 7 fra PowerQuest.
> Det blev på et tidspunkt opkøbt af Symantec og er nu flettet sammen
> med deres Norton Ghost. Desværre så virker Drive Image 7 ikke for
> godt på WinXP MCE 2005, som jeg skiftede til fra WinXP Pro for et
> par måneder siden, og slet ikke på Vista Ultimate x64, så på det
> sidste har jeg brugt Norton Save and Restore 2.0 til systemdiskene
> og Acronis TrueImage Home 10 til datadiskene.
>
>> Hvad fylder sådan et image?
>
> Pt. fylder min WinXP MCE 2005-installation 13 GB. Det pakker Norton
> Save and Restore ned til ca. 7 GB. Hvis jeg ikke kan starte Windows,
> kan jeg boote på Norton-cd'en og genskabe hele systemdisken fra
> et tidspunkt, hvor den fungerede, og kommer jeg til at overskrive
> vigtige filer og/eller mapper imens Windows kører, kan jeg blot
> åbne en imagefil og trække de pågældende filer og mapper ud derfra.
> Det er svært at undvære, når man først har vænnet sig til at have
> muligheden.

Det lyder som vejen frem. Tak for tippet.

mvh Michael



Thomas G. Madsen (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 20-05-07 12:38

michael bs skrev:

> Desværre delte den hele drevet op i filmapper, såsom .doc, .psd,
> wab, .wav osv. I lat 290 kendte filtyper men ikke .atn og hvad
> de elers hedder i photoshop og lightroom. Verdammt.

Surt at det skal gå så galt blot pga. en fejl i boot.ini.

> Er der ikke noget med at Photoshop foretrækker en lille
> partition til pagefilen, hvor kun pagefilen er?

Det skal helst være en disk med så meget fri plads som mulig
og en anden fysisk disk, end den hvor Windows har sin sidefil.

> Er der andet, man med fordel kan gøre fra start af?

Prøv et kig på:
<http://www.adobe.com/cfusion/knowledgebase/index.cfm?id=kb401088>

--
Hilsen
Madsen

michael bs (20-05-2007)
Kommentar
Fra : michael bs


Dato : 20-05-07 12:51


"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:f2pivf.4tg.1@tgm.dyndns.dk...
> michael bs skrev:
>
>
> Surt at det skal gå så galt blot pga. en fejl i boot.ini.

Ja, heldigvis havde jeg back up af samtlige billeder. Så katastrofen er vel
begrænset til nogle få hundrede timers nusse arbejde..

>
>> Er der ikke noget med at Photoshop foretrækker en lille
>> partition til pagefilen, hvor kun pagefilen er?

Jeg tror nok jeg mente windows, Om ikke det er bedst at lave en lille
patition på fx 8gb og så placere windows sidefil på fx 4-6gb der og så ikke
have andet på den partition?

>
> Det skal helst være en disk med så meget fri plads som mulig
> og en anden fysisk disk, end den hvor Windows har sin sidefil.

Yeps.

>
>> Er der andet, man med fordel kan gøre fra start af?
>
> Prøv et kig på:
> <http://www.adobe.com/cfusion/knowledgebase/index.cfm?id=kb401088>

takker.
mvh Michael



Thomas G. Madsen (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 20-05-07 14:18

michael bs skrev:

> Ja, heldigvis havde jeg back up af samtlige billeder. Så
> katastrofen er vel begrænset til nogle få hundrede timers nusse
> arbejde..

Spildt arbejde er også træls, men helt spildt er det vel ikke, for
mon ikke det går hurtigere at genskabe dine actions osv. denne gang,
nu når du ved, hvordan de skal strikkes sammen.

> Jeg tror nok jeg mente windows, Om ikke det er bedst at lave en
> lille patition på fx 8gb og så placere windows sidefil på fx
> 4-6gb der og så ikke have andet på den partition?

Jo, men hvis den partition ligger på den samme fysiske disk som
Windows selv eller samme fysiske disk, som Photoshops scratch-disk,
så er der ikke det store formål i at flytte den. Det bedste ville
være tre fysiske diske, hvor Windows ligger på den ene, sidefilen
på den anden og Photoshops scratch-disk på den tredje.

--
Hilsen
Madsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste