Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Om at opsige sin konto i Scandiabanken
Fra : Flemming

Dato : 13-05-07 14:15

Sidder i øjeblikket og mailer frem og tilbage med Scandiabanken om at de vil
opsige min konto, så jeg kan få mine renter. Ind til videre har jeg fået at
vide at jeg skal sende en skriftlig _ansøgning_ (som kun påstås at være
juridisk bindene, er en e-mail nu ikke det mere?) om at opsige min konto. En
ansøgning?, kan de nægte at opsige min konto?
Det undre mig at jeg ikke kan opsige den via min netbank, hvor der jo både
er sikkert login, og de har skam også noget digital signatur, de kunne
bruge.

Mvh. Flemming

Fra : Carsten Feltman

Dato : 29-05-07 15:12

On 13 Maj, 15:14, "Flemming" <123spam...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Det undre mig at jeg ikke kan opsige den via min netbank, hvor der jo både
> er sikkert login, og de har skam også noget digital signatur, de kunne

Din bank må ikke opsige din konto uden en skriftlig begrundelse, jf.
God skik for finansielle institutter § 4, stk. 5 "Opsiger en finansiel
virksomhed en aftale indgået med en kunde, skal opsigelsen være
sagligt begrundet og ske i papirformat eller på andet varigt medium",
hvilket betyder at de modsætningsvis har et bevisproblem, hvis de ikke
har din opsigelse af nævnte konto på skrift, og du senere klager over
at din konto er blevet lukket.

En (normal) email indeholder ikke din underskrift, men en (digitalt
underskrevet) besked via din internetbank vil være god nok som
dokumentation, forudsat at kontoen er oprettet alene i dit cpr-nummer
- altså uden en meddebitor, hvis underskrift jo ellers vil mangle på
opsigelsen.

Mvh
Carsten Feltman