Farfars brød fra Irma: opskrift?
Fra : René Hansen

Dato : 14-05-07 22:29

Hej

Kan nogen herinde huske det brød derhed Farfars fra Irma. Det var nærmest
et mørkt sigtebrød kort beskrevet.

Jeg ved ikke om dette brød findes da det er år og dage siden jeg sidst var i
en Irma butik.

Ved nogen hvad Jeg snakker om og ligger i evt inde med en opskrift i vil
dele.

Mvh

René Hansen

Fra : Salvia

Dato : 14-05-07 22:40

"René Hansen" <test@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i en Irma butik.
>
> Ved nogen hvad Jeg snakker om og ligger i evt inde med en opskrift i vil

De hedder limpa, og er et typisk svensk brød. Irma og Kvickly fører Limpa
fra Pågen. Brødet er i skiver - desværre. Farfars halvfine, som brødet blev
kaldt dengang, er ikke længere på hylderne.

Her er en opskrift, der giver to brød:

3,5 dl vand
50 g gær
2 tsk salt
20 g, eller to spiseskefulde bagemargarine
1 dl lys sirup
6 dl hvedemel
4 dl rugsigtemel (købes i helsekostbutikker)

Først røres gæren ud i lunkent vand. Så tilsættes melet og resten af
ingredienserne. Ælt dejen til den bliver glat og spænstig. Lad dejen hæve i
den tildækkede skål i mindst 30 minutter. Del dejen i to dele og form til
aflange limpor, som skal hæve tildækket i ca. 45 minutter.
Først skal brødene bages ved 250 grader. Spray ovnen med lidt vand inden
brødenene kommer ind. Spray lidt mere vand ind, inden lågen lukkes. Efter 5
minutter sænkes temperaturen til 200 grader. Bages i 25-30 minutter, eller
til brødene får en fin farve.

Det er supernemt og smager enormt godt.

Fra : Emil

Dato : 14-05-07 23:37

"Salvia" wrote:

> [...]
>fra Pågen. Brødet er i skiver - desværre. Farfars halvfine, som brødet blev
>kaldt dengang, er ikke længere på hylderne.

Takker. Din opskrift er nu tilføjet min samling.

Jeg er endnu ikke kommet til afprøvning af Limpa; men her er mine
notater fra div. steder. Det er så de søde varianter, som sikkert ikke
interesserer den oprindelige spørger.
Måske til inspiration for nogen.

m.v.h. Emil

-------------------------------
Svensk krydderlimpa:
2 stk.

50 g gær
5 dl kærnemælk
50 g smør
2 spsk sirup
2 tsk salt
1 tsk stødt anis
1 tsk stødt fennikel
500 g rugmel
350 g hvedemel

evt æggehvide til pensling

Gæren smuldres og opløses helt i lidt af den kolde kærnemælk(kold,ja,
men ikke køleskabskold).Kom smør i en kasserolle og lad det
smelte,hvorefter resten af kærnemælken hældes over og varmes op til
lillefingervarme.
Hæld mælkeblandingen over den opløste gær og rør sirup,anis og
fennikel i.Rør nu rugmelet i lidt ad gangen,derefter hvedemelet.Ælt
dejen grundigt og lad den hæve tildækket 1 time.
Slå dejen ned og form til 2 aflange brød.Efterhæves,tildækket,på
bageplade ½ time.
Pensl evt med æggehvide og bag nederst i 200 grader varm ovn ca 40-50
min.
Pakkes i rent klæde og afkøler på bagerist. Smager best næste dag.

Svenske sirapslimpor:
50 g gær
6 dl mælk
1 dl sirup
1½ tsk salt
150 g grahamsmel
500 g sigtemel
500 g hvedemel
1 tsk anis
1 tsk fennikel hvis du ikke kan skaffe anis brug 2 tsk fennikel

Følg fremgansmåden for krydderlimpa. Inden brødene stilles til
efterhævning prikkes de tæt med en gaffel.Efterhæver ½ time. Pensles
med vand og bages nederst ved 200 grader i 30 min.Afkøles,tildækket,
på rist.
-------------------------------------

Sötlimpa version 2
Receptet kommer från Therns bageri i Alingsås och jag har hittat det i
en Månadens Mat-bilaga från Expressen den 15 februari 1984.

Ingredienser (4-5 st):

1 liter vatten
100 gram jäst
10 gram anis
15 gram salt
knappt 1 kilo rågsikt
knappt 1 kilo vetemjöl
300 gram sirap
100 gram margarin

Så här gör man:

Blanda samman ingredienserna till en smidig deg. Reglera med vetemjöl.
Låt degen vila en halvtimme. Forma till limpor på smord plåt. Låt jäsa
ca 1 timme. Grädda 25-30 minuter.

Ställ in ugnen i ca 230 grader under fem minuter och dra därefter ner
till 175 grader.

Ät och må bra.

-----------------------------------

Sötlimpa
3 stycken
Sött lite poröst bröd. Det påminner ganska mycket om den sötlimpa som
man kan köpa i butiken. Vill man ha runda limpor med lite höjd kan man
göra som bagaren. Platta ut varje degbulle till en platta och rulla
den. Skarven läggs mot plåten.

Ingredienser:

5 dl vatten
50 g jäst
1 ½ dl (100g) brun farin
2 små ägg
ca 2 liter rågsikt

Gör så här:

Smula ner jästen i en skål.

Häll på lite av det fingervarma (37° C) vattnet. Rör ut jästen i
vattnet. Häll på resten av vattnet, farinsockret och de uppvispade
äggen. Tillsätt mjölet och arbeta ihop till en deg. Låt jästa till
knappt dubbel storlek, ca 30 minuter. Arbeta degen en stund i bunken
och ta sedan upp den på mjölat bakbord och arbeta den där några
minuter.

Dela den i tre delar. Rulla varje del till en slät längd och lägg dem
tvärs över på plåten. Låt dem jäsa till knappt dubbel storlek.

Grädda brödet i 175 graders ugnsvärme i ca 35 minuter.

Kanske in Skogaholms men i alla fall.

-----------------------
eof

Fra : Salvia

Dato : 15-05-07 06:52

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg er endnu ikke kommet til afprøvning af Limpa; men her er mine
> notater fra div. steder. Det er så de søde varianter, som sikkert ikke

Uhmmm, lækre opskrifter. Tak for dem

Tina

Fra : Erling Hansen

Dato : 17-05-07 10:23

> [...]
>Hej
>
>Kan nogen herinde huske det brød
>derhed Farfars fra Irma. Det var nærmest

Åååhh, ja. Farfars Limpa var mit foretrukne brød i
mange år indtil vores lokale Irma gav op.
Erling