Gennemgående mast
Fra : Ole Pagh

Dato : 15-05-07 08:14

Min båd har gennemgående mast. Det er en Polaris Drabant med 9/10 rig.

Jeg er i tvivl om hvor fast masten skal fikseres i mastehullet når
vanter og stag er strammet endeligt op.

Der er vel en 2 cm frit til siderne i mastehullet og 3-4 cm for og
agter.

Hvis man slet ikke sætter mastekiler i, bevæger masten sig over hele
'arealet' når man sejler i frisk vind, og det virker voldsomt at se
dens bevægelser ned i kahytten. Den stoppes af mastehullets kanter og
det kan både ses og høres. Det hedder vist at masten pumper?
Også når man trammer agterstaget, ses det tydeligt at masten bevæger
sig.

Jeg har set noger der simpelt hen udfylder hele det frie rum omkring
masten i hullet med gummistykker, så masten er totalt fikseret, medens
jeg har valgt at sætte 4 gummikiler løst op i hullet nedefra, således
at de netop lige sidder i spænd mellem mast og hulkant.
Derefter fikserer jeg kilerne med et spændebånd så de ikke falder ned.
Så nu kan masten arbejde lidt, idet kilerne som jo er gummi, kan
fladtrykkes nogle mm eller max én cm. når der kommer pres på masten.

Umiddelbart virker det for båden sejler godt. Masten står fast, men kan
dog arbejde lidt, men er det jeg gør rigtigt og optimalt?

Der er ikke tale om kapsejlads, men alligevel har jeg en lille rest af
genet, for båden skulle jo gerne sejle stærkest af alle Pd'erne på
Fjorden, og skulle en anden Pd'er komme for nær, trimmes og justeres
der på livet løs.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-07 10:54

Hej Ole,

I de både, jeg har haft med gennemgående mast har reglen altid være, at
fiksere masten i alle retninger (i praksis sideværts og frem og tilbage)
så hårdt, at den ikke kunne røre sig.

På en Ballad har vi altid gjor det, at når masten er sat løst, har vi
først sat to kraftige gummistykker imellem mast og den agterste del af
mastehullet og så taget et kraftigt skøde fra det ene spil ved
nedgangslugen op foran masten og tilbage til spillet i den anden side
.... og så har vi skullet "hale hjem" med ubegribelig stor styrke for at
få det sidste stykke massive, kraftig gummi ind imellem den forreste del
af masthullet og forreste del af masten, så masten stort set ikke kan
flytte sig. Ballad'en er mastheadrigget.

På min nuværende båd, som er 7/8 rigget med bagstag og hækstag, er der
tilpasset nogle trækiler, som skal "slås" ned imellem masten og
mastehullets inderside, så masten er fikseret i alle fire
verdenshjørner. Og den kan bestemt heller ikke bevæge sig i hullet ...

Hvordan det skal være på en Drabant, ved jeg ikke ... men du skal vel
sætte den der, hvor du synes båden er i bedst balance ... ikke lægerrig
og ikke for luvgerring ... og - naturligvis - den hurtigste Pd'er ...
Good luck!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-05-07 20:00

Den 2007-05-15, skrev Flemming Torp:
> [...]
> luvgerring ... og - naturligvis - den hurtigste Pd'er ... Good luck!

OK Flemming, tak for input.
Jeg kan fornemme at det rigtige er at fiksere masten så den ikke kan
bevæge sig.
Som jeg har gjort det lige nu, kan den bevæge sig ca. 1 cm og det tror
jeg ikke gør noget.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-07 20:22

Som sagt ved jeg ikke noget om en Drabant ... Du nævner JM. Har du den
lille bog om rigning osv. fra dem? Jeg har den desværre ikke lige her,
den ligger i båden, men måske der står noget om det dér? ... Men
selvfølgelig vil et forum for Drabantsejlere være et oplagt sted at
spørge ...

Da jeg sejlede Ballad, havde vi stor glæde af klubben og dens
hjemmeside.

Men logikken siger mig, at man bør have masten fikseret i dækshøjde,
hvis man vil trimme den ... f.eks. ved at man buer masten, så sejlet
flades ved at hale hjem i hækstaget og sejlet samtidigt åbnes lidt i
toppen. Umiddelbart vil jeg ikke tro, man kan opnå samme effekt, hvis
masten kan arbejde for meget i mastehullet. Men som sagt: Jeg kender
ikke Pd ...

Fra : Steffen Skov

Dato : 15-05-07 12:30

Hej Ole
For 3 år siden blev jeg selv lykkelig Pd ejer. En pragtfuld båd, som jeg
elsker at sejle i.
På Pd-klubbens hjemmeside fandt jeg nedenstående, som jeg selv har brugt med
succes:

"Jeg har lært, at der skal bruges gummikiler ved masten for ikke at
beskadige skroget.
Jeg bruger 4-5 stk. alt efter behov. Du kan selv skære dem mindre med en
stanley-kniv eller lignende. De skal være lange og store nok til ikke at
falde ned, når du sejler bidevind eller har vinden på tværs. Det gør ikke
noget, at de kan ses nedefra.
I sin tid troede jeg, at masten absolut skulle stå midt i mastehullet, når
jeg riggede til uden brug af kiler. Glem det. Sæt kilerne fast rundt om
masten og rig derefter til. Jeg kan i øvrigt oplyse dig, at bolten ved
mastefoden, sætter jeg i det andet forreste hul. Gør I andre noget andet?

Venlig hilsen
John Lunau Dam
WAWA, PD136
Tlf. nr. 3886 2342

Se mere om mastetrim under Pd-chatten (webmasteren)"

Hilsen
Steffen

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-05-07 18:32

Følgende er skrevet af Steffen Skov:
> Hej Ole
> For 3 år siden blev jeg selv lykkelig Pd ejer. En pragtfuld båd, som jeg
> elsker at sejle i.
Fundstændig enig l-)
> [...]
> masten og rig derefter til. Jeg kan i øvrigt oplyse dig, at bolten ved
> mastefoden, sætter jeg i det andet forreste hul. Gør I andre noget andet?

Ja, det var tåbeligt at jeg ikke checkede Pd klubbens hjemmeside først,
for nu er jeg jo selv med til at den i forvejen beskedne trafik der er
der, ikke øges som den burde.
Men man kunne måske kopiere svarene derover eller?. Jeg ved at Tage som
er webmaster på Pd klubbens hjemmeside også er aktiv her, så det var
måske noget for ham.

Vedrørende hvilket hul eller hak, masten skal sættes i, er det
individuelt fordi det kan været lavet lidt forskelligt nede ved kølen
fra båd til båd.
Der er også forskellige maste mærker der er brugt igennem årerne.
På min første Pd var det en Proctor mast (det er vist de fleste Pd'ere
der har den mast), men min nuværende Pd er næstsidste byggenummer og
den har en JM mast. Indimellem har der vist også været et andet
fabrikat på banen.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Steen Andreasen

Dato : 15-05-07 21:11

Hej

Jeg har altid lært, at masten skal fikseres i dækket for at den ikke skal
stå og pumpe når vind og sø tiltager. De bevægelser af masten du beskriver
kan ikke være sunde for riggen; måske rammes egenfrekevensen i systemet og
du risikerer havari. Har vi ikke nogle riggere i denne gruppe, der har både
praktisk og teoretisk viden om hvordan det her bør gribes an?

Steen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-05-07 18:01

Hej Ole,

Spørgsmålet har mange facetter og sikkert også mange
løsningsmuligheder.
Det går lige fra til udnytte mastehullets fulde størrelse hvor
anlægskanten forrest eller bagerst anvendes som
et "omdrejningspunkt" der kan forøge mastens krumning som følge
af længden under dæk der kan indgå i krumningen eller ved
fiksering i mastehullet formindske denne fordel.
Vi taler her om maximering helt til kanten af trimmulighederne.

Normalt sættes masten gennem hullet og der trykkes et par
sideværds brede kiler i, en i hver side. Desuden to kiler foran
og to kiler bagved. De sættes i fra oven. Det vil medføre at de
hurtigt fikserer masten i det centrum som man sætter riggen i og
spændingsændringer i vant og stag ændrer ikke meget på
positionen. Det afhænger selvfølgelig at kilernes
sammentrykkelighed og overbygningens stabilitet.

At sætte kilerne i nedenfra med et fastgørende spændebånd
erstatter kun en evt. vantskrue der skal modvirke at masten
hopper op af sporet ved en svag opspændt rig.

At undlade kiler giver den optimale mulighed for trimmuligheder
af masten og dermed sejlenes form for frembringelse af det
optimale træk i båden.

Mvh/Harding