giver til ekkolod
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 14-05-07 17:43

Hej NG
Jeg har lige købt et nyt ekkolod til min sejlbåd.
Den nye giver er selvfølgelig mindre end den gamle, og som følge deraf
er hullet i skroget for stort. Kan jeg bare tilslutte min gamle giver eller
hva.
mvh henrik kolle

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 16-05-07 16:53

Det er ikke til at sige. Er de samme fabrikat eller årgang ?

Bjarke

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 16-05-07 18:44

overhovedet ikke
jeg håber på at signalet er det samme, men ???

henrik

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:464b28e4$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 16-05-07 19:10

Det kan du bestemt ikke regne med. der er mindst en håndfuld forskellige
frekvenser og kabelføringer, så det er mere sansynligt at bdet ikke passer
end at det passer.

Er det så meget at det gør noget. De fleste er jo 45 og 51 mm og lidt luft
kan man vel tåle ?

Fra : SørenH

Dato : 16-05-07 19:22

Henrik Kolle Rasmussen skrev:
> overhovedet ikke
> jeg håber på at signalet er det samme, men ???

Men!! - De forskellige ekkolodfabrikater betjener sig af forskellige
sendefrekvenser (feks. 50 eller 200 KHz) og forskellige udgangseffekter,
alt efter type og anvendelsesområde.
Desuden kan den elektriske opbygning variere fra fabrikat til fabrikat.

Du bør lave et stykke fodarbejde som indbefatter at kontakte de to
leverandører (af dit gamle og af dit nye) og sikre dig at de er kompatible.

Personlig ville jeg glasse det gamle hul til, - det er faktisk ikke så
svært, og så bore et nyt hul som passer til den nye transducer.
Det tror jeg du vil blive mest tilfreds med, og det vil betyde at du er
under garantien.

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 16-05-07 21:48

Tusind tak for svarerne!
jeg tror jeg bruger den nye, hullet er kun et ø 20mm. Jeg troede bare lige
at jeg var smart.
mvh henrik kolle

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-05-07 05:57

Henrik Kolle Rasmussen har bragt dette til os:
> Tusind tak for svarerne!
> jeg tror jeg bruger den nye, hullet er kun et ø 20mm. Jeg troede bare lige at
> jeg var smart.

Jeg havde samme problem, blot med en loggiver.

Der lavede jeg en passende reduktionsring i tykt krydsfiner, som inden
den blev støbt ind i hullet med epoxy, blev malet flere gange med
lightprimer eller lignende.
Den skal selvfølgelig indstøbes således at der ikke er træ der kan
udsættes for vand.

Sluttelig montering af den nye gennemføring med Sikaflex 291.
Det var ikke svært og holder fint.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)