2 subnet på samme kabel
Fra : Carsten Brix

Dato : 16-05-07 07:13

Hej,

Vi skal have IP telefoni (IPT)ind på vores eksisterende netværk.
Men vi har fået en seperat SHDSL forbindelse til IPT.
Dette gør jo også at der er en router til dette.
Vores nuværende netværk køre DHCP, mens IPT skal have deres eget IP
range (statisk).
Er det nødvendigt med 2 subnet, eller kan de køre på samme subnet?

Venlig hilsen

Carsten Brix

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 16-05-07 15:29

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål.... men du kan
sagtens have flere subnets på et kabel. Kablet skelner ikke mellem hvilke IP
pakker, der går igennem.

Men routeren skal jo kunne håndtere pakker fra begge subnets...

Jeg har en router med forskellige interfaces - min VoIP er på et interface,
mit lokalnet er på et andet; de kunne i princippet være på samme interface
(/kabel). Begge går gennem routeren, der kan route pakker de korrekte steder
hen.

Det hele kommer an på opsætningen.

Vh, Lars.

Fra : Brian Møller

Dato : 16-05-07 21:06

> [...]
> (statisk).
> Er det nødvendigt med 2 subnet, eller kan de køre på samme subnet?

Hej

Du kan sagtens gøre det; men jeg vil ikke anbefale det af rent
administrative holdninger. Min årsager er som følger:
Jeg arbejder som kørende tekniker ved et VOIP firma, hvor jeg sætter det
hele op ved div. kunder. Da vi som firma ikke kan bestemme hvordan de
enkelte kunder vil have det sat op rent kablingsmæssigt, så bliver vi nødt
til visse steder at have to routere på samme kabel, så at sige. Om du så har
to subnet er ligemeget; men enten skal telefonerne sættes til statisk ip
eller også skal din(e) pc(ere). Set ud fra mit synspunkt er det mere
besværligt at skulle sætte det hele op ved dig når det skal køre på samme
kabel, da jeg først skal sgive alle tlf. en statisk ip og så sørge for at
den statisk ip ikke ligger i et dhcp-range (og det er ikke alle der er lige
skarpe på det område), derudover skal jeg sikre mig at jeg har nok
ip-adresser hvis jeg anvender samme subnet som dit data-netværk. Hvis jeg
ikke anvender samme subnet kan jeg gøre lidt som jeg vil. Fordelen ved at
anvende samme subnet er at du fra din pc kan have adgang til din iptelefon,
hvis der er webinterface til dem. Ulempen er at visse invider ikke skal have
adgang til disse telefoner, da de ikke fatter 100% hvad de laver.
Hvis det firma jeg arbejder for og jeg kunne bestemme 100% skulle alt køres
på seperat kabel og seperat internet forbindelse. Fordelen ved dette er at
hvis kundens tlf. dør eller de bare skal ahve en mere kan vi fra vores side
af bare indtaste tlf'en mac i vores db checke fra vores side at den virker,
sende den til kunden med en beskrivelse af hvordan den skal sættes til og så
virker det. Ikke noget med at skulle konfigurere den med ip, netmask, gw,
dns og lign. MAC, test og så afsted. Fordelen ved dette setup er også at
nogle firma'er er relativt strikse med deres it-sikkerhed og så går det ikke
at du smider en router ind, hvor der er åbnet for f.eks. 5060-5061/TCP og
10000-20000/UDP (de er de porte vi anvender og nok også mange andre). Ikke
at det er et problem nu; men hvad med imorgen. Så hellere to seperate
kablede netværk. Sidste fordel vil være at hvis en central switch dør så vil
det enten være data eller ipt der ryger, hvis der altså ikke lige anvendes
vlan-switch.
Den sidste ting der også lige kan være en fordel med seperat kabel, set fra
min side, er at hvis kundens netværk er lettere mystisk eller til tider
fremviser nogle fejl, vil dette også gå ud over telefoni'en og kunden vil få
en dårlig oplevelse med deres ipt.

Nå man nok om det. Det ovenstående skal ses som et indspark til dine
overvejelser. Alt sammen afhænger selvf. af hvad i selv forventer at skulle
investere i ud over tlf., router og lign.

Mvh

Brian Møller