På sin vis kan man godt føle
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-07-01 20:32

I forbindelse med flytning af både en ISDN2 samt en NetExpres 2 MB linie
hos TeleDanmark, så skal man betale 475,- for flytningen af ISDN
linierne og det er selvom der slet ikke kommer nogen tekniker ud på den
nye adresse og man skal betale 349,- for at flytte NetExpressen, hvor
der kommer en tekniker ud ?! Jeg synes godt nok det er ublu.

Derudover får jeg nu den router som jeg i sin tid burde have haft, hvis
ellers TDC havde haft en crossplatform og tidssvarende løsning til ADSL
i sin tid, men nej de skulle absolut vælge en ATM kort løsning som ikke
virker på Mac og ingen bruger i dag og derudover skulle jeg så betale
299,- for ATM kortet, som jeg nu ikke kan bruge til en s... ! Jeg måtte
så yderlige bruge ca. $60 på et router program, så en PC'ere kunne lege
router, som jeg nu heller ikke kan bruge til en f.. !

Slutteligt er den router TDC nu stiller til rådighed lukket på en del af
portene, når den leveres selvom det ville være mest naturligt at alle
portene var åbne og så kunne folk selv konfigurere routeren efter behov.

Al ovennævnte er indhentet efter 6-7 telefonsmataler med det meste af
TDC koncernen, hvor jeg fik oplyst priser lige gratis til kr. 849,- for
flytningen af NetExpress.

Havde WOL eller CC dog bare været repræsenteret på min central i sin
tid.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-07-01 20:56

In article <1ew1hvs.jmbfic2l46mjN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Slutteligt er den router TDC nu stiller til rådighed lukket på en del af
> portene, når den leveres selvom det ville være mest naturligt at alle
> portene var åbne og så kunne folk selv konfigurere routeren efter behov.

Hvad andet end SMTP er der lukket for?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 04-07-01 21:06

> Hvad andet end SMTP er der lukket for?

NNTP

/Kim

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-07-01 21:08

On Wed, 04 Jul 2001 21:56:06 +0200, Martin Edlich wrote:

>Hvad andet end SMTP er der lukket for?

tcp/119

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-07-01 22:02

In article <slrn9k6tt0.1gl6.jesper@freesbee.wheel.dk>,
jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

> tcp/119

NNTP? Det er der vel en eller anden fornuftig forklaring på?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-07-01 22:11

On Wed, 04 Jul 2001 23:01:42 +0200, Martin Edlich wrote:

>NNTP? Det er der vel en eller anden fornuftig forklaring på?

Ja, at flere connection sharing programmer fungerer som en åben
proxy, også for NNTP

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 04-07-01 22:31

Jesper Skriver <jesper@wheel.dk> wrote:

> Ja, at flere connection sharing programmer fungerer som en åben
> proxy, også for NNTP

DVS. fordi TDC er bange for misbrug af deres servere via
miskonfigurerede proxyer så kan dens DSL brugere ikke få adgang til News
og SMTP.

Må jeg foreslå at man spærre adgangen til TDCs almindelige News og SMTP
servere rea TDCs DSL linier og i stedet tillod adgang via validering?
--
Jesper Oersted.
"Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property

Fra : Dann Pedersen

Dato : 04-07-01 22:39

"Jesper Ørsted" <triton@titancity.com> skrev i en meddelelse

> DVS. fordi TDC er bange for misbrug af deres servere via
> miskonfigurerede proxyer så kan dens DSL brugere ikke få adgang til News
> og SMTP.

Ikke korrekt. Det er _indgående_ trafik på tcp/119 og tcp/25 der er spærret
for. Der er intet til hindre for at du kan bruge det udgående. Hvis du gerne
vil have en SMTP server op og køre på din netexpres, så er der en måde at
gøre det på (læs mere i tele.Internet.adsl). Du har således fuld adgang til
at bruge mail og news - blot ikke til at _opsætte_ de pågældende servere.

> Må jeg foreslå at man spærre adgangen til TDCs almindelige News og SMTP
> servere rea TDCs DSL linier og i stedet tillod adgang via validering?

Ikke forstået - alle TDC Internet kunder har da adgang til TDC Internets
news og mail

Dann Pedersen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-07-01 15:23

On Wed, 4 Jul 2001 23:38:49 +0200, Dann Pedersen wrote:
> [...]
>at bruge mail og news - blot ikke til at _opsætte_ de pågældende servere.

Man kan også opsætte en mailserver, og endda også en news server, blot ikke
på tcp/119

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Dann Pedersen

Dato : 05-07-01 16:26

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan også opsætte en mailserver, og endda også en news server, blot
ikke
> på tcp/119

Selvfølgelig... ved ikke helt hvad jeg tænkte på da jeg skrev det post.

Dann Pedersen

(se eventuelt http://dape.dk/news/sig.html )

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-07-01 23:25

In article <slrn9k71k0.1h8g.jesper@freesbee.wheel.dk>, Jesper Skriver wrote:

> Ja, at flere connection sharing programmer fungerer som en åben
> proxy, også for NNTP

Hvad er årsagen til at man så ikke har lukket for yderligere syndere
såsom 8080 og 3128?

--
Andreas Plesner Jacobsen | He who loses, wins the race,

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 04-07-01 23:41

On 05 jul 2001 Andreas Plesner Jacobsen was possessed by a lesser demon and
then forced to type this:

> Hvad er årsagen til at man så ikke har lukket for yderligere syndere
> såsom 8080 og 3128?

Hvis en kunde kører en åben web-proxy har det næsten kun abusemæssige
implikationer for den kunden selv. En åben newsproxy eller mailrelay med
udbyderens smtpserver som smarthost kan give problemer andre kunder, hvis
udbyderen bliver blackholet.

Det er sket flere gange, at tåbelige ADSL-kunder har fået smtp.mail.dk i
ORBS.

--
Lars Kyndi Laursen, som ikke repræsenterer noget som helst

Lars Kyndi Laursens sarkastiske indlæg grænser til det stupide og skal
ikke yderligere kommenteres. - Stefan i dk.edb.sikkerhed

Fra : Den glade dreng

Dato : 05-07-01 12:25

Martin Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:newsspam2-074DAB.23014204072001@vip01.news.tele.dk...

> NNTP? Det er der vel en eller anden fornuftig forklaring på?

vil i teknikere ikke være søde og skrive det så os almindelige kan forstå det, dvs ikke alle de der tekniske forkortelser. Tak

Jeg læser bl.a denne gruppe for at finde ud af hvor jeg skal ha mit adsl abonnement, men hvis jeg ikke forstår en disse, hjælper det
mig ikke noget.

på forhånd tak

Per

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-07-01 13:34

In article <9i1io9$7m0$1@sunsite.dk>,
"Den glade dreng" <per1665@grafik.dk> wrote:

> vil i teknikere ikke være søde og skrive det så os almindelige kan forstå
> det, dvs ikke alle de der tekniske forkortelser. Tak

Må jeg forslå hyppige besøg på <http://www.whatis.com>, du får mig ikke
til at skrive "Network News Transfer Protocol" i stedet for "NNTP".
Desuden er jeg ikke tekniker, men bare ualmindeligt smart

> Jeg læser bl.a denne gruppe for at finde ud af hvor jeg skal ha mit adsl
> abonnement, men hvis jeg ikke forstår en disse, hjælper det
> mig ikke noget.

Hvis du ikke forstår noget af dette, så er det ikke noget der kommer til
at have betydning for dit valg af ADSL-abbonoment.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Peter Perlsø

Dato : 05-07-01 17:46

> [...]

> Jeg læser bl.a denne gruppe for at finde ud af hvor jeg skal ha mit adsl
> abonnement, men hvis jeg ikke forstår en disse, hjælper det mig ikke

Per,

desværre kan man ikek bare droppe de telniske forkortelse, da de er
centrale for hvad der her diskuteres!

Men for din orientering er NNTP en protokol for overfølesel af "News" -
indlæg diskussioner på USENET.

-- - Peter http://haxor.dk - Mac news portal
http://titancity.com/dk/forbedringer.html - gør Danmark bedre!

Fra : Christian Laursen

Dato : 05-07-01 12:29

Martin Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> writes:

> NNTP? Det er der vel en eller anden fornuftig forklaring på?

TDC ønsker vel næppe at blive brugt indirekte som news-relay via deres
adsl-kunder.

Christian Laursen

Fra : Lars

Dato : 04-07-01 21:36

On Wed, 4 Jul 2001 21:32:01 +0200, jesper@gylling.net (Jesper
Haaber Gylling) wrote:

> [...]
>hos TeleDanmark, så skal man betale 475,- for flytningen af ISDN
>linierne og det er selvom der slet ikke kommer nogen tekniker ud på den

Synes du? Jeg synes ikke prisen for ISDN-flytningen lyder
rimelig, men jeg har ikke mulighed for at vurdere om der er
reelle omkostninger i den størrelsesorden for TDC ved at lave en
flytning når der ikke skal bruges en tekniker, men adminstration
er jo absolut ikke gratis.

>og man skal betale 349,- for at flytte NetExpressen, hvor
>der kommer en tekniker ud ?! Jeg synes godt nok det er ublu.

Det tvivler jeg på TDC tjener penge på. De der teknikere er jo
nogle urimelige fætre der forlanger løn!

> [...]
>ellers TDC havde haft en crossplatform og tidssvarende løsning til ADSL
>i sin tid, men nej de skulle absolut vælge en ATM kort løsning som ikke

Nej, der er vel ikke så mange der bruger Mac idag, men det er vel
næppe TDCs skyld :)

> og derudover skulle jeg så betale
>299,- for ATM kortet, som jeg nu ikke kan bruge til en s... !

Trist, sådan går det med computerudstyr, det du købte for to dage
siden er noget forældet skrammel om 2 mdr. Lev med det, eller luk
øjnene og ignorér udviklingen.

>Jeg måtte
>så yderlige bruge ca. $60 på et router program, så en PC'ere kunne lege
>router, som jeg nu heller ikke kan bruge til en f.. !

Trist, men det var din helt egen beslutning, og havde du villet
kunne du sagtens have fundet en gratis løsning.

Ikke på NetExpres, det er Pro@ccess.

>Al ovennævnte er indhentet efter 6-7 telefonsmataler med det meste af
>TDC koncernen, hvor jeg fik oplyst priser lige gratis til kr. 849,- for
>flytningen af NetExpress.

Få *altid* navnet på den du taler med ved hos TDC (eller andre
større firmaer), så er det meget nemmere at hænge dem op på det
hvis de lover dig noget, eller i det mindste at få dem til at
fremskaffe den *korrekte* pris istedet for at gætte.

>Havde WOL eller CC dog bare været repræsenteret på min central i sin
>tid.

Så havde du kunnet tude over deres priser istedet for:

CyberCity tager 995,- for flytning
<http://www.cybercity.dk/produkter/dsl/spoergsmaal_og_svar/home.phtml?link=6>

Hos Tiscali kan du ikke få flyttet din linie, men skal oprette en
ny
<http://services.worldonline.dk/bestil/xdsl/betingelser.phtml>.
De kører i øjeblikket kampagne så oprettelsen er pt. gratis, men
normalt koster det mellem 295,- og 870,- i oprettelse
<http://www.worldonline.dk/pris/prisliste.htm>. Og havde du kun
haft din nuværende linie i fx 2 mdr. på flyttetidspunktet skulle
du betale 4 mdr. uden at få noget for det, da du er bundet i 6
mdr.

Og med disse to skulle du stadig betale TDC for flytning af dine
telefon, med mindre du vælger fx Tele2 som teleoperatør, men de
tager også 475,- for flytning af linien
<http://www.1001.dk/?menu=2&submenu=1&sub2menu=0&content=2100priseridk>
og det samme gør Orange
<http://orangeprivat.dk/fastnet/fastnetisdn/priser/flerepriserisdn/>

Så er der ADSL Plus fra Orange tilbage: De giver *ikke* mulighed
for ISDN i deres ADSL Plus ting
<http://www.blivklogere.dk/adsl/frames/frameset_5_0.html>, så det
er ikke en helt fair sammenligning, men hos dem koster flytning
475,-

Buuhuuuu!

FUT: dk.edb.internet.udbydere.xdsl

vh
--
Lars,
<http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-07-01 22:00

Lars <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.dk> wrote:

> [...]
> nogle urimelige fætre der forlanger løn!

> Nej, der er vel ikke så mange der bruger Mac idag, men det er vel

Det har jo ikke noget med hvormange Mac brugere, der er i dag, men at
ATM kortet er et PCI kort, som stort set ligner et Ethernet kort til
forveksling. Det er sgu da fjollet at TDC valgte en teknologi, som ikke
er crossplatform, når der nu endelig fandes en teknologi, som både Apple
og Microsoft kunne stå inde for. En løsning som alle andre gjorde brug
af.

> Trist, sådan går det med computerudstyr, det du købte for to dage
> siden er noget forældet skrammel om 2 mdr. Lev med det, eller luk
> øjnene og ignorér udviklingen.

Det er da noget sludder. Havde TDC tilbudt en løsning via
router/Ethernet, så havde routeren da stadig været fin-fin nu. Der er
Ethernet i langt de fleste Mac'er fra fødslen.

> Trist, men det var din helt egen beslutning, og havde du villet
> kunne du sagtens have fundet en gratis løsning.

Det kunne jeg sikkert, men nu valgte jeg en løsning en anden Mac bruger
havde gennemtestet og sagt god for, men det korte af det lange er, at
hvis ikke TDC havde valgt det tåbelige ATM kort, så havde jeg slet ikke
haft brug for at købe software.

> [...]
> hvis de lover dig noget, eller i det mindste at få dem til at
> fremskaffe den *korrekte* pris istedet for at gætte.

Jeps - det plejer jeg også, men faktisk præsenterede de fleste af dem
jeg talte med sig kun med fornavn, hvilket også skabte en del
forvirring, da jeg netop refererede til Jannik, som der åbenbart var en
del af i TDC. Jeg ved stadig ikke hvem Jannik

> [...]
> <http://www.blivklogere.dk/adsl/frames/frameset_5_0.html>, så det
> er ikke en helt fair sammenligning, men hos dem koster flytning

Enig det er helt urimeligt.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-07-01 22:14

In article <1ew1m12.11z8asgzpp57eN%jesper@gylling.net>,
> [...]

> er crossplatform, når der nu endelig fandes en teknologi, som både Apple
> og Microsoft kunne stå inde for. En løsning som alle andre gjorde brug

Jeg mener ikke at der var nogen "alle andre (i DK)" da Tele Danmark
indførte ADSL.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-07-01 23:26

> Jeg mener ikke at der var nogen "alle andre (i DK)" da Tele Danmark
> indførte ADSL.

CC havde Meg-1 på markedet før TD's netexpress.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Simon Skals

Dato : 04-07-01 23:53

It seems Morten Reippuert Knudsen wrote:

>CC havde Meg-1 på markedet før TD's netexpress.

Om TDC's ADSL-produkt hed Netexpres dengang, tør jeg ikke sige,
men TDC havde i hvert fald tilbudt ADSL i nogle måneder, da
Cybercity fik de første kunder online med 1Meg-Modem i
oktober/november 1999.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-07-01 00:22

In article <1ew1pjj.uwt00x11ettpmN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> CC havde Meg-1 på markedet før TD's netexpress.

Netexpress var ikke TD's første ADSL-produkt.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Nostradamus

Dato : 05-07-01 08:07

>Jeg mener ikke at der var nogen "alle andre (i DK)" da Tele Danmark
> indførte ADSL.

Hvis bredbånd over kabeltv tæller, så tilbød Stofa det ca. 1996.
Ganskevist ikke landsdækkende.

Sincerely Yours,
Nostradamus

"Be nice to your children, because they are the ones who will choose your rest home"

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-07-01 23:46

> Jeg mener ikke at der var nogen "alle andre (i DK)" da Tele Danmark
> indførte ADSL.

Da jeg blev "nød" til at vælge TDC, havde både WOL og CC ADSL løsninger
- de var bare ikke klar på min central.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 04-07-01 22:46

"Lars" <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.dk> skrev i en meddelelse
> Så havde du kunnet tude over deres priser istedet for:
>
> CyberCity tager 995,- for flytning

Kun hvis det sker indenfor 6 måneder efter etablering.

--
Anders Vind Ebbesen
Webudvikler

Fra : PH

Dato : 09-07-01 14:08

Grunden til at flyttegebyret koster kr. 475,- er at det er en kollektiv
pris. Det vil sige at folk der har f.eks. har bygget nyt hus langt ude på
landet og flytter telefonen med slipper for at betale 10-15.000 kr. for at
få telefonen med. De betaler nemlig også kr. 475,.....