Internet forbindelse fra PC via mobil (GPR~
Fra : Jens

Dato : 10-05-07 16:56

Jeg har fået ny computer og har efterfølgende svære kvaler med at opnå
data-forbindelse på TDC-net via min mobiltelefon (SE K600i). Forbindelsen
har tidligere kørt problemfrit fra min gamle pc (som jeg desværre ikke
længere er i besiddelse af) og kører fortsat helt efter bogen fra min anden
pc og fra min PDA.

For at teste problemerne har jeg forsøgt at lave opsætning både via
bluetooth og kabel, samt med både generic bluetooth modem-driver og driver
dedikeret til min SE telefon. Selve opsætningen er lavet iht. TDC's dokument
(http://download.tdc.dk/pub/tdc/erhverv/mobilitet/opsaetning/Ericsson_GPRS_mobiltelefon_til_windows_XP.pdf)
hvor jeg dog laver opkald til

*99***X# (samme som via PDA)

Uanset opsætning når jeg desværre ikke længere end til en fejlmeddelse på
telefonen

"Forb ikke opr. Kontroller netdækning eller data- og
internetinstillinger"

På min pc får jeg samtidig fejlvindue

"Registrerer din computer på netværket.

Fejl 720: Der kunne ikke oprettes forbindelse til fjerncomputeren. Du skal
muligvis ændre netværksindstilllingerne for forbindelsen. ."

TCP/IP er aktiveret og der er valgt automatisk IP og DNS. Bemærk som sagt,
at samme CID virker helt perfekt med min PDA.

Efter nogle timers slåskamp er jeg desværre løbet helt tør for gode ideer,
og håber I kan give et bud eller evt. lede mig til mere komplet
dokumentation end det jeg selv har fundet. Alt er prøvet - fjernet og
geninstalleret hele opsætningen, kopieret denne direkte fra anden pc, hvor
opkobling virker og naturligvis er også firewalls mm. forsøgt disablet -
uden noget resultat.

Håber nogen herinde kan give mig det lille skub i den rigtige retning, der
kan føre til en løsning? På forhånd tak!

Jens

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-05-07 19:45

Jens wrote:

> *99***X# (samme som via PDA)

Mig bekendt er det *99# man bruger som nummer til at oprette en GPRS
forbindelse.

Det virker i hvert fald med min K750i og Sonofon abbo. Mener dog
nummeret er terminal specifikt og ikke netværks specifikt.

- Chano Andersen.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 11-05-07 06:19

"Chano Andersen" <usenet@chanoandersen.dk> skrev i

> Mig bekendt er det *99# man bruger som nummer til at oprette en GPRS
> forbindelse.

Jeg bruger *98*N# fra en SE-telefon.

hvor N er CID for den datakonto der anvendes på telefonen.

For datakontoen i telefonen gælder for TDC (og Sonofon) at APN = internet

Claus

Fra : Jens

Dato : 11-05-07 06:49

> Jeg bruger *98*N# fra en SE-telefon.
>
> hvor N er CID for den datakonto der anvendes på telefonen.
>
> For datakontoen i telefonen gælder for TDC (og Sonofon) at APN = internet

Ja, alt det basale har jeg styr på og samme konto med samme telefon kører jo
fra to andre computere med samme indstillinger (stand alone samt pda).

- men der gemmer sig et eller andet flueben i (netværks?) opsætning på min
bærbare... (IBM ThinkPad T60) så den kløjs i forbindelsen... Jeg er nærmest
blevet helt gråhåret af at lede uden held (-;

Jens

Fra : Chano Andersen

Dato : 11-05-07 07:18

Jens wrote:
> - men der gemmer sig et eller andet flueben i (netværks?) opsætning på min
> bærbare... (IBM ThinkPad T60) så den kløjs i forbindelsen... Jeg er nærmest
> blevet helt gråhåret af at lede uden held (-;

Jeg har lige checket med min egen telefon og en T60'er..

Jeg brugte dog infrarød.

Tændte for infrarød på min K750i, derefter oprettede jeg en ny
opkaldsforbindelse med IR modemmet valgt, indtastede sonofon som
brugernavn (Ingen adgangskode), *99# som nummer, gemte den, og ringede
op. Og med det samme fik jeg en GPRS forbindelse.

- Chano Andersen

Fra : Jens

Dato : 11-05-07 07:59

> [...]
> brugernavn (Ingen adgangskode), *99# som nummer, gemte den, og ringede op.
> Og med det samme fik jeg en GPRS forbindelse.

Ja, sådan plejer det også at gå for mig... derfor de grå hår nu... Har også
haft teleleverandøren (UnoTel) i røret i tre kvarter, og sammen med ham
forsøgt 'alt' uden held

Bruger du 'Access Connections' på din T60?? Er det evt. disablet eller slet
ikke installeret?

Jens

Fra : Chano Andersen

Dato : 15-05-07 12:31

Jens wrote:
> Bruger du 'Access Connections' på din T60?? Er det evt. disablet eller slet
> ikke installeret?

Det er ikke min egen, det var en jeg skulle sætte op for en anden.

Den er sat op med et virksomheds image, og derfor har den IKKE
IBM/Lenovos egen software installeret (Brugerne har intet at bruge den
software til i deres jobs). Jeg aktiverede IR på min mobil, rettede den
mod T60'erens IR sensor, godkendte at Windows installerede et "Standard
IRDA-Modem", hvorefter jeg blot oprettede en modem forbindelse med IRDA
modemmet som modem, sonofon som brugernavn, og *99# som nummer. Jeg
lavede ingen yderligere indstillinger, alt var Windows default.

- Chano Andersen.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 11-05-07 09:53

Claus E Beyer wrote:

> Jeg bruger *98*N# fra en SE-telefon.
>
> hvor N er CID for den datakonto der anvendes på telefonen.

Det var i gamle dage

Med moderne SE telefoner (f.eks. SE K800i) virker *99# ganske udmærket.

Ebbe

Fra : Claus E Beyer

Dato : 15-05-07 19:14

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i

> Det var i gamle dage

> Med moderne SE telefoner (f.eks. SE K800i) virker *99# ganske
> udmærket.

Hvordan får telefonen så "besked på", hvilken af de datakonti der er i den,
der skal bruges?

Jeg har typisk oprettet flere datakonti i mine SE-telefoner til diverse
danske og udenlandske taletidskort.

Claus

Fra : Nikolaj Grøndal

Dato : 24-06-07 22:35

Jeg har samme problem med min lenovo T60.
Bruger en Nokia 6070 med IR men jeg kan heller ikke opnå forbindelse.
Fandt du årsagen?
Har ligeledes prøvet alt..
Mvh Nikolaj

Fra : Jens

Dato : 25-06-07 06:49

> Jeg har samme problem med min lenovo T60.
> Bruger en Nokia 6070 med IR men jeg kan heller ikke opnå forbindelse.
> Fandt du årsagen?
> Har ligeledes prøvet alt..

Hej Nicolai,

Nej, desværre har jeg ikke fundet fejlen...

Har du prøvet at afinstallere Thinkpad Access Connections? Det er mit næste
bud, men jeg har ikke rigtigt haft tiden til at vælte det hele.

Vi burde nok også tage fat i Lenovo.

Mvh
Jens

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-06-07 19:12

"Nikolaj Grøndal" <groendalFJERNDETTE@dadlnet.dk> wrote in message
> Jeg har samme problem med min lenovo T60.
> Bruger en Nokia 6070 med IR men jeg kan heller ikke opnå forbindelse.
> [...]
Hvorfor gå på internettet via IR er det ikke maks. 9600 BAUD hastighed?
Jeg ville forvente I kunne opnå en hurtigere forbindelse via kabel eller
Bluetooth.

Mvh.

Martin

Fra : Jens

Dato : 25-06-07 21:48

> Hvorfor gå på internettet via IR er det ikke maks. 9600 BAUD hastighed?
> Jeg ville forvente I kunne opnå en hurtigere forbindelse via kabel eller
> Bluetooth.

Hvis du læser starten af tråden ser du, at problemet ikke relaterer til
IR...

Foretrækker da klart BT eller kabel, men en god IR funker nu rimeligt
fornuftigt ifht. de hastigheder man allegevel tilbydes på mobilnettet.

Jens

Fra : Brian Schelde

Dato : 25-06-07 22:25

"Martin Larsen" <notknown@antispam.nu> skrev i en meddelelse
> Hvorfor gå på internettet via IR er det ikke maks. 9600 BAUD hastighed?
IR kan findes op til 4 mbit, men det er lidt forskelligt hvad der sidder af
chips dertil i de bærbare. Men de kan altid køre min. 115.200 kbps.