Nokia taber 10 minutter?
Fra : Morten K. Lennon

Dato : 05-05-07 10:26

Hej,

Jeg oplever noget "underligt", jeg har 2 nokia, en gammel 6110i og en nyere
63-et-eller-andet.

De sidste dage er begge 2 begyndt at mangle præcis 10 minutter i uret, hvis
jeg stiler uret korrekt, så efter noget tid, er de igen 10 minutter bagud.

Jeg nævnte det i godt selskab igår, hvor 2 personer oplevede det samme
med deres nokia.

Det synes jeg er lidt underligt, er der nogen der ved hvad det kan skyldes?

--
Morten

Fra : Niels Andersen

Dato : 05-05-07 11:48

Morten K. Lennon wrote:
> De sidste dage er begge 2 begyndt at mangle præcis 10 minutter i uret, hvis
> jeg stiler uret korrekt, så efter noget tid, er de igen 10 minutter bagud.

Jeg vil gætte på at mobilernes ure bliver stillet af netværket. Hvilket
netværk er det?

Telia var vist omkring 2 minutter bagud en overgang, ved ikke hvordan
det står til nu.

På min Nokia kan jeg gå ind under Settings, Time and date, Auto-update
of date/time og vælge mellem On, Confirm first og Off.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Stig Christensen

Dato : 05-05-07 14:08

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> På min Nokia kan jeg gå ind under Settings, Time and date, Auto-update of
> date/time og vælge mellem On, Confirm first og Off.
min 6310 er også 10 min bagud, og jeg har TDC
og ja den stod til at opdatere automatisk fra netværket..

Fra : Daniel

Dato : 09-05-07 07:53

"Stig Christensen" <stigc-fjernmig-@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> min 6310 er også 10 min bagud, og jeg har TDC
> og ja den stod til at opdatere automatisk fra netværket..

Det lyder som det rigtige gæt Min 6131 gik pludselig helt forkert efter
den havde opdateret tiden via netværket (den var sat til bekræft først)..
Efter den dag slog jeg det pænt fra

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-05-07 21:38

Niels Andersen wrote:
> Telia var vist omkring 2 minutter bagud en overgang, ved ikke hvordan
> det står til nu.

Jeg prøvede lige. Først kunne jeg konstatere at de er godt 20 sekunder
foran. Ikke noget problem i sig selv, men det betyder formentlig at
deres time-server ikke bliver auto-justeret. Dermed kan den lige så godt
være 2 timer som 20 sekunder forkert, indtil en tekniker tilfældigvis
bemærker noget.

Så opdagede jeg at det næste møde i min kalender ikke lå helt på det
tidspunkt jeg mente det skulle. Det viste sig at tidszonen var sat til
GMT+2, og alt i min kalder mv. var rykket en time. Godt klaret! Det er
slået fra igen, zonen korrigeret og uret sat manuelt.

--
Mvh.

Niels Andersen