Appelsinjuice
Fra : Tommy

Dato : 14-05-07 08:38

Hej

Hos min købmand kan man købe en 10-12 forskellige slags appelsinjuice,
hvoraf hovedparten dog er produceret på Rynkeby.

Men selv om jeg elsker appelsinjuice, så synes jeg faktisk ikke, at
nogle af typerne smager særligt godt. Generelt synes jeg dog, at de
dyre smager bedre end de billige.

Men jeg synes det er paradoksalt, at light-udgaven fra Rynkeby er tre
kroner dyrere end den almindelige udgave. Så meget går firmaet altså
op i folkesundheden.

VH

Tommy

Fra : Max

Dato : 14-05-07 08:49

Hej Tommy

> Men jeg synes det er paradoksalt, at light-udgaven fra Rynkeby er tre
> kroner dyrere end den almindelige udgave. Så meget går firmaet altså
> op i folkesundheden.

Hvad rager folkesundheden Rynkeby, hvis nu den er dyre at lave
er det vel prisen.

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-05-07 09:48

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Hej Tommy

> Hvad rager folkesundheden Rynkeby, hvis nu den er dyre at lave
> er det vel prisen.

Det skulle eftersigende blot være ganske almindelige juice, der er
fortyndet med vand. Så bliver energiindholdet pr. enhed lavere og
vupti: En light-juice, som man kan sælge dyrere.

Her er ingredienslisten for Rynkeby æble/tranebær light:

Vand, æble-(36%) og tranebærsaft ( 8,5 %) ( fremstillet af
koncentrerede safter ), surhedsregulerende middel: citronsyre,
sødestoffer: aspartam og acesulfam K, antioxidant: ascorbinsyre
Indeholder en phenylalaninkilde. Pasteuriseret.

Der er altså kun 44,5% egentlig frugtsaft i drikken. Derfor hedder den
ikke juice, men saft. I deres appelsin light er der hele 50% juice!
Resten er vand.

Og så er der kun 0,9l i en karton mod den normale hele liter.

Det er simpelthen markedsføringsmanipulation der vil noget.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-05-07 10:29

On 14 May 2007 00:37:32 -0700, Tommy <tommyhansenjensen@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Men selv om jeg elsker appelsinjuice, så synes jeg faktisk ikke, at
>nogle af typerne smager særligt godt. Generelt synes jeg dog, at de

Har du prøvet de friskpressede. Brämhults / Valsølille er rigtig god
syntes jeg, men også lidt dyr. Alternativt er den friskpressede fra
Netto faktisk heller ikke at kimse af.

** Lars

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-05-07 11:24

In news:htag43t6m4aj968a08hp5l545iofvbgph4@4ax.com,
Lars Knudsen <noemail@in.this.place> typed:

> [...]
> god
> syntes jeg, men også lidt dyr. Alternativt er den friskpressede

Jeg er også meget glad for frugtjuice, og jeg vil da sige at jeg
hellere vil give lidt mere for en vare der er af en god kvalitet. At
give f.eks. 10 kr for en udrikkelig juice er spild af penge, så
hellere give lidt mere hvis smagen er i orden. Det er jo sådan over
hele linien, at kvalitet koster penge. En selvpresset juice er altid
det bedste alternativ, men det kan godt nok også blive dyrt i
længden.

Jeg checker som regel altid varedeklarationen så man kan se hvad
varen indeholder.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-05-07 12:39

> En selvpresset juice er altid
> det bedste alternativ, men det kan godt nok også blive dyrt i
> længden.

Øh, kigger man sig lidt for, når man køber friske appelsiner, er den
friskpressede ikke dyrere end de billige, færdigpressede.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-05-07 19:40

On Mon, 14 May 2007 13:39:06 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Øh, kigger man sig lidt for, når man køber friske appelsiner, er den
>friskpressede ikke dyrere end de billige, færdigpressede.

Jeg syntes det er svært at finde billigere end at købe det
"færdigpresset men ikke koncentrat fra frabrik" året rundt - i det
mindste i de butikker der er på min vej.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-05-07 19:38

On Mon, 14 May 2007 12:23:35 +0200, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
>give f.eks. 10 kr for en udrikkelig juice er spild af penge, så
>hellere give lidt mere hvis smagen er i orden.

Jeg er 100% enig.

>hele linien, at kvalitet koster penge. En selvpresset juice er altid
>det bedste alternativ, men det kan godt nok også blive dyrt i
>længden.

Ja det syntes jeg nemlig også, jeg gjorde det en periode. Men det er
ikke billigere end at købe det presset - og så har man arbejdet med at
presse det selv oven i.

** Lars

Fra : Anders Christensen

Dato : 15-05-07 13:12

Lars Knudsen skrev:

> Ja det syntes jeg nemlig også, jeg gjorde det en periode. Men det er
> ikke billigere end at købe det presset - og så har man arbejdet med at
> presse det selv oven i.

Tricket er jo netop at du i stedet for at købe den dyre light presser
selv, og samtidig får lidt motion

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-05-07 12:09

Lars Knudsen skrev:

> Brämhults / Valsølille er rigtig god syntes jeg, men også
> lidt dyr.

Lidt dyr? Jeg synes den er meget dyr. I Irma koster den 30 kr/L
når den ikke er på tilbud. Og så er den ikk'engang økologisk.

Men jo, de laver gode juicer.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 14-05-07 12:30

Hej Klaus

> Lidt dyr? Jeg synes den er meget dyr. I Irma koster den 30 kr/L

Den er jo kun dyr hvis du ikke mener den er pengene værd.

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-05-07 13:54

Max skrev:

> 30 kr/L
>
> Den er jo kun dyr hvis du ikke mener den er pengene værd.

Kun hvis man ser meget firkantet på det. Andre faktorer spiller
osse ind, efter min mening - fx den generelle pris på lignende
produkter.

Men indrømmet, jeg har ikke lyst til at give 30 kr for en liter
uøkologisk juice, så kan den være nok så friskpresset. Så jeg
køber kun Valsølille når den er på tilbud.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 15-05-07 07:49

Hej Klaus

> Kun hvis man ser meget firkantet på det. Andre faktorer spiller
> osse ind, efter min mening - fx den generelle pris på lignende
> produkter.

Jeg ved nu ikke rigtigt, jeg giver da med glæde mellem 4 og
100 kr. for en flaske øl.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 15-05-07 07:52

Max wrote:
> Jeg ved nu ikke rigtigt, jeg giver da med glæde mellem 4 og
> 100 kr. for en flaske øl.

Samme her, selvom jeg også selv brygger..

/Hauge

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-07 12:56

Max skrev:

> Jeg ved nu ikke rigtigt, jeg giver da med glæde mellem 4 og
> 100 kr. for en flaske øl.

For passende værdier af 'lignende', forstås.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 15-05-07 14:10

Hej Klaus

> For passende værdier af 'lignende', forstås.

Ikke forstået.

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-07 14:40

Max skrev:

> Ikke forstået.

Når jeg taler om at den generelle pris for lignende produkter, så
mener jeg selvfølgelig ikke alle slags juice, men kun dem der kan
sammenlignes med Valsølilles.

Jeg giver osse gerne 50 kr for en øl, men så skal det ikke være en
hvilkensomhelst øl.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Hauge

Dato : 15-05-07 14:51

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Jeg giver osse gerne 50 kr for en øl, men så skal det ikke være en
> hvilkensomhelst øl.

Der er også en del mere forskel på de forskellige typer øl, end der er på en
flok pressede appelsiner af forskellig herkomst.

/Hauge

Fra : Max

Dato : 16-05-07 07:06

Hej Klaus

> Jeg giver osse gerne 50 kr for en øl, men så skal det ikke være en
> hvilkensomhelst øl.

Så kan man jo kun sige at det er trist at der ikke findes en juice
på markedet du vil betale 30 kr/l for.

--
Mvh Max

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-05-07 19:42

On Mon, 14 May 2007 11:09:21 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> wrote:

>Lidt dyr? Jeg synes den er meget dyr. I Irma koster den 30 kr/L
>når den ikke er på tilbud. Og så er den ikk'engang økologisk.

Arv... Ja det er ret dyrt. Jeg bor lidt uden for Malmö - i Sverige
forstås - her koster den 23 sek = 19 dkk i ICA. Ind imellem kan man få
den på tilbud samme sted til 19 sek = 16 dkk.

** Lars

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-07 05:09

Lars Knudsen skrev:

> Arv... Ja det er ret dyrt. Jeg bor lidt uden for Malmö - i
> Sverige forstås - her koster den 23 sek = 19 dkk i ICA. Ind
> imellem kan man få den på tilbud samme sted til 19 sek = 16
> dkk.

Nu har Irma jo aldrig været en butik man husker for sine billige
varer, tværtimod, men desværre er der ikke andre i mit nabolag der
sælger Valsølille/Brämhults.

ICA er vel nærmest at sammenligne med en Fakta, sådan pris- og
indretningsmæssigt, ikk'?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-05-07 08:26

On Tue, 15 May 2007 04:09:19 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> wrote:

>Nu har Irma jo aldrig været en butik man husker for sine billige
>varer,

Korrekt.... Jeg var nær gået igen da jeg var i Irma Østerport og lige
skulle købe 1,5L Coca Cola.. 20 kroner!?!??!?!

>ICA er vel nærmest at sammenligne med en Fakta, sådan pris- og
>indretningsmæssigt, ikk'?

Mjah, mere som Kvickly eller Bilka alt efter om det er en ICA Kvantum
eller en ICA Maxi. Der findes også ICA Nära som er en lokalkøbmand.

Men dagligvarepriserne er generelt en sjat lavere. Og af en eller
anden grund er Brämhults faktisk en del billigere.

** Lars

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-07 12:59

Lars Knudsen skrev:

> Mjah, mere som Kvickly eller Bilka alt efter om det er en ICA
> Kvantum eller en ICA Maxi.

Nå, ok, den har måske bare været lidt lurvet indrettet, den ICA jeg
var inde i...

> Men dagligvarepriserne er generelt en sjat lavere. Og af en
> eller anden grund er Brämhults faktisk en del billigere.

Sympatisk træk.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Morten Wartou

Dato : 14-05-07 13:05

Lars Knudsen wrote:

> Har du prøvet de friskpressede. Brämhults / Valsølille er rigtig god
> syntes jeg, men også lidt dyr. Alternativt er den friskpressede fra
> Netto faktisk heller ikke at kimse af.

ALDI's slår efter min mening alle andre "friskpressede" på markedet - og
koster omkring 13 kr. for en liter.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-05-07 13:20

Morten Wartou wrote:

> ALDI's slår efter min mening alle andre "friskpressede" på markedet - og
> koster omkring 13 kr. for en liter.

Den vil jeg prøve en af de nærmeste dage, så.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kim Jensen

Dato : 15-05-07 07:04

> ALDI's slår efter min mening alle andre "friskpressede" på markedet - og
> koster omkring 13 kr. for en liter.

Jeg drikker meget(!) af ALDIs og den er rigtig god til prisen. Jeg
bilder mig dog ind at Valsølille smager en smule bedre, men jeg er jyde
og synes også, at dobbelt pris er svært at forsvare

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-05-07 13:19

Lars Knudsen wrote:
> Har du prøvet de friskpressede. Brämhults / Valsølille er rigtig god
> syntes jeg, men også lidt dyr. Alternativt er den friskpressede fra
> Netto faktisk heller ikke at kimse af.

Engang for rigtig mange år siden smagte jeg noget frisk appelsinsaft og
æblemost (dog ikke blandet!) fra et mosteri, der meget vel kan have
ligget i Valsølille, og det var rigtig godt.

Nettos friskpressede appelsinjuice er også ret god (men har de
æblemost?), mens Superspars er lidt ringere. Andre friskprodukter har
jeg ikke prøvet for nylig...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Tommy

Dato : 14-05-07 10:36

> Har du prøvet de friskpressede. Brämhults / Valsølille er rigtig god
> syntes jeg, men også lidt dyr. Alternativt er den friskpressede fra
> Netto faktisk heller ikke at kimse af.

Brämhults/Valsølille tror jeg slet ikke kan opdrives i mit lille
provinshul. Jeg har i hvert fald aldrig set dem.

Men den i Netto kan jeg da prøve.

VH

Tommy

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-05-07 12:38

"Tommy" <tommyhansenjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Men selv om jeg elsker appelsinjuice, så synes jeg faktisk ikke, at
> nogle af typerne smager særligt godt. Generelt synes jeg dog, at de
> dyre smager bedre end de billige.

Pres din egen juice. En saftpresser koster lidt over 100 kroner, og et net
med appelsiner koster 14 kroner i Aldi. Der er mindst til 1½-2 liter
friskpresset juice i sådan et net. Det tager maks. fem minutter, hvis du
skal presse alle appelsinerne fra nettet. Jeg nøjes normalt med at presse
ca. to appelsiner pr. glas, der skal serveres. Er det meget søde appelsiner,
presser jeg også lidt limefrugt, der så blandes i.

Og smagen? Bedre end noget, du kan købe færdigpresset. Og ved du nøjagtig,
hvad du drikker.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Henning

Dato : 15-05-07 15:37

wrote:

> [...]
>
>Men jeg synes det er paradoksalt, at light-udgaven fra Rynkeby er tre
>kroner dyrere end den almindelige udgave. Så meget går firmaet altså

Du sammenligner saftevand og juice. Light-udgaven er ikke juice -
juice må kun kaldes juice, hvis der ikke er tilsat andet end hvad der
findes oprindeligt i den originale frugt. Man må gerne inddampe en
appelsin og efterfølgende spæde vand til, men ikke mere end der blev
fjernet ved inddampningen. Derfor finder du heller ikke (længere)
ordet "Juice" på Rynkebys light-produkter. De forsøgte i starten, det
blev heldigvis hurtigt pillet af dem igen fra Forbrugerombudsmanden.

Men som andre skriver - køb en rigtig juice og spæd en op med vand