Tomatsovs, holdbarhed?
Fra : Thomsen

Dato : 05-05-07 18:24

Hej
Hvor længe kan en tilberedt tomatsovs holde i køleskabet?
Sovsen har altså været opvarmet og indeholder flåede tomater fra dåse,
olivenolie og kryderurter.

mvh Ole

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-05-07 19:05

"Thomsen" <oat@@tele2.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor længe kan en tilberedt tomatsovs holde i køleskabet?
> Sovsen har altså været opvarmet og indeholder flåede tomater fra dåse,
> olivenolie og kryderurter.

Mindst en uge i køleskab - sandsynligvis meget længere. Evolutionen har
udstyret dig med verdens bedste detektor i forbindelse med (evt. fordærvet)
mad: Din næse. Lugter det ikke grimt, så kan du prøve med den næstbedste
detektor: Dine smagsløg. Smager det heller ikke grimt, kan du som regel bare
spise løs Hæng dig ikke for meget i denne gruppes mange tudefjæs, der
sandsynligvis vil fortælle dig, at din tomatsovs er uspiselig efter to dage
i køleskab

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 05-05-07 19:10

Jens Bruun wrote:
> ..Hæng dig ikke for meget i denne
> gruppes mange tudefjæs, der sandsynligvis vil fortælle dig, at din
> tomatsovs er uspiselig efter to dage i køleskab

Se det kunne den jo allerede være fra starten af

/Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-05-07 19:11

> Se det kunne den jo allerede være fra starten af

Touché.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Thomsen

Dato : 05-05-07 21:39

> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse

> Touché.

Muligvis...... ...den aktuelle sås var ikke fra mit kysin så jeg har ikke
kunne prøvesmage.

mvh Ole

Fra : Thomsen

Dato : 05-05-07 21:31

> [...]
> som regel bare spise løs Hæng dig ikke for meget i denne gruppes mange
> tudefjæs, der sandsynligvis vil fortælle dig, at din tomatsovs er

Tak for tilbagemeldingen.
Tænkte nok det lå der omkring.

mvh Ole

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-05-07 20:10

2, muligvis 3 dage, med mindre man er Jens Bruun eller Bo Warming. I så
tilfælde vil den kunne spises, så længe den ikke er så levende, at den selv
kan gøre indsigelser ;-P

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Hauge

Dato : 06-05-07 20:16

Gainsbourg wrote:
> 2, muligvis 3 dage, med mindre man er Jens Bruun eller Bo Warming.

Put lige mig ind i samme gruppe.

> så tilfælde vil den kunne spises, så længe den ikke er så levende, at
> den selv kan gøre indsigelser ;-P

Nu er det jo ikke os alle der bliver syge over bare at tænke på sygdom.

/Hauge

Fra : HA Aalborg

Dato : 07-05-07 13:40

Gainsbourg skrev:
> 2, muligvis 3 dage, med mindre man er Jens Bruun eller Bo Warming. I så
> tilfælde vil den kunne spises, så længe den ikke er så levende, at den selv
> kan gøre indsigelser ;-P

Nu har jeg det sidste halve år ugentlig lavet en stor portion
tomat/chilisovs som vi sagtens kan have den her uges tid indtil
den er spist op, og der er ikke antydningen af dårlig lugt/smag
konsistens eller andet, så jeg har ingen problemer med at have
det stående en uge i køleskabet.

Jeg tror såmænd at den kunne holde længere tid hvis ellers der
havde været mere tilbage af den.. .-)

Hilsen Andersen

Fra : Hauge

Dato : 07-05-07 13:51

HA Aalborg wrote:
> Jeg tror såmænd at den kunne holde længere tid hvis ellers der
> havde været mere tilbage af den.. .-)

Men mon ikke det største problem for folk er hygiejnen? Nej ikke ved dig,
for du har ingen problemer med "gammel" sovs, men dem der mener de bliver
syge af alt, det er jo som oftest også dem der glemmer at vaske fingre..

/Hauge

Fra : Padre

Dato : 07-05-07 14:24

On 7 Maj, 14:40, HA Aalborg <ha-aalb...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> det stående en uge i køleskabet.
>
> Jeg tror såmænd at den kunne holde længere tid hvis ellers der

Det kommer jo (næsten) kun an på, hvordan man opbevarer sovsen. For et
lille års tid side lavede jeg en gang tomatsovs som jeg henkogte i
glas á ½ liter. Jeg spiste det sidste glas for en måneds tid siden, og
skal til at lave en ny portion. Glassene blev opbevaret køligt i min
kælder, men ikke i køleskab.

Så hvis man hælder sovsen i en steril beholder, som har tæt låg, kan
det holde *længe*

Jeg gør ofte det, når jeg laver en tomatsovs til pizzaer eller andre
formål, at jeg lige skolder den beholder, jeg hælder det overskydende
op i, så kan det let holde mere end 3-4 uger.

--
padre