Desinfektionsmiddel
Fra : Hauge

Dato : 03-05-07 19:22

Hej

Jeg roder lidt med at bryge lidt øl i ny og næ, og der er det jo meget
vigtigt med at tingene er 100% rene.

Jeg har kikket lidt efter desinfektionsmiddel, og har udover Iodophor (som
alle jo bruger), fundet Rodalon og "Borup Afrenser".

Når man kikker på beskrivelserne, så har de samme egenskab, men "Borup
Afrenser" har jeg set til 50 kr. for 5 liter i Alta, hvilket jo er en
rimelig stor prisforskel, når de andre produkter koster fra 100 kr./liter og
opad.

Jeg kan ikke umiddelbart se at der skulle være nogen form for farlighed i
Borups billige rens i forhold til Iodophor eller Rodalon.

http://www.borup-kemi.dk/dsn/dsn-produktliste-detail.asp?id=304

http://www.borup-kemi.dk/dsn/dsn-produktliste-detail.asp?id=25

Er der nogen der har nogle kommentarer til om det er farligt eller ej, at
bruge afrenser i forhold til Iodophor?

Mvh Hauge

Fra : Hauge

Dato : 03-05-07 19:25

Hejsa igen
Hauge wrote:
> Jeg roder lidt med at bryge lidt øl i ny og næ, og der er det jo meget

Skulle selvfølgelig have været "brygge" istedet for "bryge".

Mvh hauge

Fra : Søren

Dato : 03-05-07 20:14

> [...]
>
> http://www.borup-kemi.dk/dsn/dsn-produktliste-detail.asp?id=25
>
> Er der nogen der har nogle kommentarer til om det er farligt eller ej, at

Jeg tror det nærmest er det samme.

Jeg kender ikke Iodophor, men jeg kan se på Nettet at det har visse fordele.

Jeg ville holde Rodalon og lignende lang, langt væk fra mit hjemmebryg.
Du skal skylle 10+ gange for at være sikker på at der ikke kommer Rodalon i
dit øl - og det vil du vel ikke?

Når jeg brygger bruger jeg soda, (nogen gange lud) og masser af kogende
vand.

Søren, laborant

Fra : Hauge

Dato : 03-05-07 20:29

Hejsa
Søren wrote:
> Jeg ville holde Rodalon og lignende lang, langt væk fra mit
> hjemmebryg. Du skal skylle 10+ gange for at være sikker på at der ikke
> kommer
> Rodalon i dit øl - og det vil du vel ikke?

Jamen Iodophor bruges jo i en no-rinse opløsning, hvor man netop _ikke_
skyller det væk, men lader den rest der er tilbage, være tilbage.
Så jeg er lidt undrende, for det er jo det de fleste bryggere gør

/Hauge

Fra : Søren

Dato : 04-05-07 08:55

> [...]
> skyller det væk, men lader den rest der er tilbage, være tilbage.
> Så jeg er lidt undrende, for det er jo det de fleste bryggere gør

Iodophor er basseret på jod.
Jod fordamper ved stuetemperatur, derfor skal man ikke skylle Iodophor bort.
Jod er ikke giftigt og da det fordamper kan det ikke ødelægge smagen i dit
øl.

Rodalon _skal_ skyldes bort, både fordi det ikke smager godt i øllet, men
også fordi sæben ødelægger skummet på øllen.

Soda og lud er ikke sæbe og kan derfor ikke ødelægge øllet.

Brug soda og lud. Det er det billigste. Pas på øjnene og brug handsker.

Søren

Fra : Linde

Dato : 03-05-07 22:12

> [...]
> vigtigt med at tingene er 100% rene.
>
> Er der nogen der har nogle kommentarer til om det er farligt eller ej, at

Du kan slippe ud over disse overvejelser ved at bruge brintoverilte til
desinficering. En 1-2% opløsning er glimrende til at desinficere dit
bryggergrej, og brintoverilten efterlader intet i produktet, men spaltes i
brint og ilt. Køb en stærk koncentration, det er lettere når du skal dosere.

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 03-05-07 22:14

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Den afrenser ville jeg nok undgå...det virker som skrappe sager at komme i
forbindelse med sin sarte urt.

Mvh
Linde

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-05-07 05:58

Linde skrev:

> brintoverilten efterlader intet i produktet, men spaltes i
> brint og ilt.

Du mener i vand og ilt:

   2Hâ‚‚Oâ‚‚ → 2Hâ‚‚O + Oâ‚‚

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Linde

Dato : 04-05-07 08:30

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Du mener i vand og ilt:
>
> 2H?O? ? 2H?O + O?

Næ. Jeg mener egentlig i oxoniumioner og ilt, H3O+ og O

Mvh
Linde

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-05-07 08:47

Linde skrev:

> Næ. Jeg mener egentlig i oxoniumioner og ilt, H3O+ og O

Men sådan fungerer det næppe. Brintoverilte vil danne vand som den ene komponent under redoxprocessen, og en minimal del af dette vand vil danne oxoniumioner, men det gør almindeligt vand osse. Det er ikke H₃O⁺ og O²⁻ man ser når brintoverilte bobler ved kontakt med fx organisk materiale.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Linde

Dato : 04-05-07 23:03

> [...]
> oxoniumioner, men det gør almindeligt vand osse. Det er ikke H?O? og O²?
> man ser når brintoverilte bobler ved kontakt med fx organisk materiale.

Fint nok. Lad os så bare sige, at brintoverilte er ganske fortræffeligt til
at desinficere, og ikke efterlader rester i produktet

Mvh
Linde

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-05-07 05:28

Linde skrev:

> Lad os så bare sige, at brintoverilte er ganske fortræffeligt
> til at desinficere, og ikke efterlader rester i produktet

Dét kan vi ikke være uenige om.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Hauge

Dato : 04-05-07 08:32

Hej
Linde wrote:
> Du kan slippe ud over disse overvejelser ved at bruge brintoverilte
> til desinficering.

Jeg troede egentligt kun at brintoverilte "opløste", som når man renser sår,
og ikke decinficere.

> En 1-2% opløsning er glimrende til at desinficere
> dit bryggergrej, og brintoverilten efterlader intet i produktet, men
> spaltes i brint og ilt.

Ja det er jo reelt 3% man bruger til sårrensning, så det lyder da faktisk
rigtigt nok.

> Køb en stærk koncentration, det er lettere
> når du skal dosere.

Men det lyder som en god ide, og det billigste er at købe 30-40% i det
lokale byggemarked eller Metro i 5 liters dunk.

Tak for hjælpen.

Mvh Hauge

Fra : Søren

Dato : 04-05-07 08:56

> [...]
> bryggergrej, og brintoverilten efterlader intet i produktet, men spaltes i
> brint og ilt. Køb en stærk koncentration, det er lettere når du skal

Det skal jeg da osse prøve...

Søren

Fra : padre

Dato : 04-05-07 09:27

> [...]
>
> Jeg har kikket lidt efter desinfektionsmiddel, og har udover Iodophor (som
> alle jo bruger), fundet Rodalon og "Borup Afrenser".

Kun for min nysgerrigheds skyld: ville finsprit ikke være lige så effektivt?

--
padre
You could take me seriously, but statistically, you would be making a

Fra : Hauge

Dato : 04-05-07 09:38

Hej
padre wrote:
> Kun for min nysgerrigheds skyld: ville finsprit ikke være lige så
> effektivt?

Jo, men det er jo rimeligt dyrt i forhold til de andre produkter, og så er
det bedre at drikke det som det er

Mvh Hauge

Fra : padre

Dato : 04-05-07 13:57

> Jo, men det er jo rimeligt dyrt i forhold til de andre produkter, og så er
> det bedre at drikke det som det er

OK. Jeg spurgte bare fordi jeg bruger finsprit til at rense min ismaskine.
Jeg kan godt lide tanken om at det desinficerer og fordamper uden risiko for
at efterlade smag. Billigt er det ganske rigtigt ikke, men min ismaskine er
ikke *så* stor, så den halve liter, jeg købte sidste sommer, holder fint.

Fra : Søren

Dato : 04-05-07 19:09

"padre" <spirito_santo@pants.yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> for at efterlade smag. Billigt er det ganske rigtigt ikke, men min
> ismaskine er ikke *så* stor, så den halve liter, jeg købte sidste sommer,

Den bedste desinfektion opnås med 70% vol. sprit.
96% vol. sprit fordamper for hurtigt.

Det lærte jeg på laborantskolen.

Søren

Fra : padre

Dato : 05-05-07 09:03

"Søren" <leaveme@alone.dk> skrev i en meddelelse

> Den bedste desinfektion opnås med 70% vol. sprit.
> 96% vol. sprit fordamper for hurtigt.
>
> Det lærte jeg på laborantskolen.

Det fordamper simpelthen før det har udryddet alle de små djævle?

Hmmm - 70 %, det har jeg faktisk aldrig set, men jeg har jo heller aldrig
ledt efter det. Men hvordan kan det så være, at man bruger finsprit andre
steder? En af mine venner er fx. biokemiker, og de brugte finsprit.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 05-05-07 09:37

> [...]
>

> --
> padre
> You could take me seriously, but statistically, you would be making a

Laboratorier kan sikkert købe sprit i den fortynding de vil have. Ellers må
du gøre det selv.

f.eks færdig mængde 500 ml * ønsket % / sprit tilrådighed (96%)
= (500 *70)/96 = 365 ml sprit
og endelig 500-365 = 135 ml vand

Ovennævnte er volumen%

I øvrigt anbefaler brugsanvisningen til Kulturfabrikkens ismaskine at bruge
en flaske husholdningseddike + en del vand og starte maskinen i et lille
pumpeprogram der kører 5 min. Faktisk forbydes andre løsninger. Udskifte
væsken 3 gange med vand og pumpe hvergang for at fjerne eddikesmagen.

I øvrigt er det brændfarligt at bruge sprit til at rense ismaskinen med.

mvh
Jørgen

Fra : padre

Dato : 05-05-07 14:21

"Jørgen Hess" <joergen.hess@ahva.dk> skrev i en meddelelse

> I øvrigt er det brændfarligt at bruge sprit til at rense ismaskinen med.

?

Altså, hvis vi ser bort fra sprits generelle letantændelighed, eller at man
kunne finde på at rense sin ismaskine med en tændt cigaret i munden, har jeg
svært ved at se, hvordan det skulle være specielt brandfarligt at rense en
ismaskine i sprit.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-05-07 11:10

> [...]
>
> Jeg har kikket lidt efter desinfektionsmiddel, og har udover Iodophor (som
> alle jo bruger), fundet Rodalon og "Borup Afrenser".

Hvad er der galt med Iodophor ? Det er jo utroligt billigt at bruge.
Jeg bruger forøvrigt mest kogende vand til samme opgave og har endnu ikke
haft en infektion.
I halvfjerdserne var det almindeligt at bruge alm. soda til at rense med og
så afskylle i vand tilsat saltsyre, brug handsker!

Steen.

Fra : Kirsten Marker

Dato : 05-05-07 20:19

I en lille menneskealder har vi brygget vin, og har altid brugt soda til
rensning af balloner, og vi /jeg lever endnu.

Rodalon, skal skylles,skylles og atter skylles, meget svært at komme af med
"sæben" og smagen heraf.

Der findes en del bøger om hjemmebrygning vedr. emnerne omkring vin- øl-
fremstilling, og jeg tror vi på nettet, kan komme videre i spørgsmålet
omkring rengøring af materialer, ved hjemmebrygning,
men mon ikke vi ved nok nu?.

I øvrigt syntes jeg det er sjovt, at læse jeres forskellige indlæg, jeg har
da lært en masse, som jeg kan bruge i mit regi.

mvh/kirsten .

Fra : Hauge

Dato : 05-05-07 20:29

Hejsa
Kirsten Marker wrote:
> I en lille menneskealder har vi brygget vin, og har altid brugt soda
> til rensning af balloner, og vi /jeg lever endnu.

Hehe, man dør også kun af ting man kender til
Tænk fx. på salmonella..

> Rodalon, skal skylles,skylles og atter skylles, meget svært at komme
> af med "sæben" og smagen heraf.

Har også fundet ud af at det ikke kan svare sig at spare en enkelt kr. eller
2, på at bruge et alternativt produkt.

> [...]
> øl- fremstilling, og jeg tror vi på nettet, kan komme videre i
> spørgsmålet omkring rengøring af materialer, ved hjemmebrygning,

Jo.

> I øvrigt syntes jeg det er sjovt, at læse jeres forskellige indlæg,
> jeg har da lært en masse, som jeg kan bruge i mit regi.

Jeg har også lært en del, og selvfølgelig prøver jeg at drage brug af det.

Så jeg takker alle i tråden her, den har i hvert fald været lærerig.

Mvh Hauge

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 09-05-07 12:53

"Kirsten Marker" <kmarker@mail.tele.dX> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I øvrigt syntes jeg det er sjovt, at læse jeres forskellige indlæg, jeg
> har da lært en masse, som jeg kan bruge i mit regi.

Det skal du nu ikke være alt for sikker på!
Der står en masse vrøvl i mange af de foregående indlæg.
Det er korrekt, at Rodalon og Benzalkoniumklorid, som angives at være den
effektive bestanddel af Borups Afrenser er ret effektive, men kræver megen
efterskylning.
Brintoverilte virker kun desinficerende "in status nasciendi" d.v.s. i
forbindelse med den direkte fraspaltning af ilt i produktet, hvilket kræver
specielle forudsætninger, som er til stede ved f.eks. desinfektion af
organisk materiale, men ikke ved desinficering af i forvejen rengjorte
overflader.
Som desinfektion af sådanne kan anbefales kogende vand, varm sodaopløsning
eller natriumhypoklorit, som findes i billige klorprodukter i
supermarkederne bla.a.til fremstilling af blegvand. Moderat efterslylning
vil ikke efterlade klorrester i nævneværdigt omfang.
I kan forhåbentlig mærke, at jeg er inde på min kæphest!
Til desinfektion af lukkede hulrum - drivhus, kasser, tønder m.v. - bruger
jeg selv afbrænding af en god portion svovlblomme i en øldåse. Man skal bare
undgå røgdampen - bedst ude i det fri.
Mange vine er konserveret af tilsvarende svovlprodukt.
Mvh.
Aksel