Operation i maven, hvor længe går der før ~
Fra : kapsel@gmail.com

Dato : 13-05-07 16:10

Hej,

Jeg har været så uheldig at min blindtarm sprang for ca. 9 dage siden.

Efter 5 dage på hospitalet er jeg nu hjemme igen, men jeg kan stadig
kun sove på ryggen og døjer med en meget dårlig skulder som jeg tror
er fordi jeg ikke kan vende mig om natten.

Hvornår kan man forvente at såret er så frisk igen at det ikke længere
gør det umuligt at ligge på andre måder end på ryggen? Jeg kan ikke
engang ligge på siden.

Og har I nogle gode tips til hvordan ens sår healer så pænt som
muligt, så man undgår alt for meget ar? Skal man bare vaske det med
vand og lidt blid sæbe ligesom resten af kroppen, eller kan man med
fordel smøre det med noget som hjælper det hele lidt på vej? Stingene
skal fjernes i starten af næste uge.

mvh., Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-07 16:19

kapsel@gmail.com wrote:
> Hej,
>
> Jeg har været så uheldig at min blindtarm sprang for ca. 9 dage siden.

Av, det er noget af en omgang, jeg har selv været igennem turen..

> Efter 5 dage på hospitalet er jeg nu hjemme igen, men jeg kan stadig
> kun sove på ryggen og døjer med en meget dårlig skulder som jeg tror
> er fordi jeg ikke kan vende mig om natten.

Jeg kunne hele tiden ligge på venstre side også, dvs. den modsatte side af
hvor jeg var blevet opereret.

> Hvornår kan man forvente at såret er så frisk igen at det ikke længere
> gør det umuligt at ligge på andre måder end på ryggen? Jeg kan ikke
> engang ligge på siden.

I lange tider efter havde jeg episoder med mavekrampe etc.
Nu, 15 år senere, kan jeg stadig mærke ldt til stedet hvor de opererede mig,
mest i situationer hvor jeg skal bruge mine mavemuskler.

> [...]
> vand og lidt blid sæbe ligesom resten af kroppen, eller kan man med
> fordel smøre det med noget som hjælper det hele lidt på vej? Stingene

For at et ar heler pænere op er det en god idé at masere det, selvfølgelig
indenfor smertegrænsen, og så smøre det med noget godt creme.
Når du masserer øger du blodtilførslen til området, hvilket gør at arret
ikke bliver så hårdt etc. Jeg har selv haft gavn af det efter operationer i
mine hænder, hvor arret er ned over håndleddet, ca 5. cm på hver sige af
selve håndledsbøjningen.
Det er især godt at smøre med e-vitamin-creme, det fremme ophelingen, et
glas med, tror jeg, ca 50 gr, koster knap 40 kr.

> mvh., Kasper

God bedring

Louise

Fra : Skipper

Dato : 13-05-07 16:30

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Det er især godt at smøre med e-vitamin-creme, det fremme ophelingen, et glas med,
> tror jeg, ca 50 gr, koster knap 40 kr.

Og da E vitamin "kun" er kendt for at være kræftfrembringende, lyder det til at være
en yderst "fornuftigt" råd.

Skam dig Louise

Skipper
(som pt. går til strålebehandling pga. kræft)

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-07 16:53

Skipper wrote:
> [...]
>
> Skam dig Louise
>
> Skipper
> (som pt. går til strålebehandling pga. kræft)

To ting

1: Den med at e-vitamin er kræftfremmende, den har jeg ikke hørt før, ellers
ville jeg da slet ikke anbefale e-vitamin. jeg kan desværre ikke oplyse
koncentrationen på denne e-vitamin-salve, da det ikke er oplyst i den
naturmedicinske guide jeg har.
2: jeg har tidligere arbejdet i en helsekostforretning, hvor e-vitamin og
aloe-vera blev anbefalet til sårheling. E-vitamin bliver desuden anbefalet i
forbindelse med forhøjet kolesterol.

Og så lige et spørgsmål til dig: Er det stoffet tocopherol, som e-vitamin
også hedder, man mener er kræftfrembringende?

Louise

Fra : Skipper

Dato : 13-05-07 17:44

> Og så lige et spørgsmål til dig: Er det stoffet tocopherol, som e-vitamin også
> hedder, man mener er kræftfrembringende?

Der bliver jeg dig svar skyldig, jeg har (i forbindelse med min egen sygdom) læst i
flere tidsskrifter, og artikler på internettet, at vitamin E er under kraftig mistake
om at være kræftfrembringende, men det kan man naturligvis, som med alle andre
mistanker, ikke bevise

Skipper

PS: Teorien er ret ny, så der er vel ikke noget at sige til at du ikke har hørt om
den.

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-05-07 17:13

In news:1179068987.606804.99730@y80g2000hsf.googlegroups.com,
kapsel@gmail.com <kapsel@gmail.com> typed:
> [...]
> kun sove på ryggen og døjer med en meget dårlig skulder som jeg
> tror
> er fordi jeg ikke kan vende mig om natten.

Jeg kan da trøste dig med, at der ikke går så lang tid inden du kan
sove på maven igen. Efter en operation for tarmslyng med et 20 cm.
langt ar til følge gik der 14 dage førend jeg kunne sove på maven,
så der er nok lys forude.

Du skal også lige huske nu hvor sommeren er lige om hjørnet. Dit ar
må ikke udsættes for sollys eller solarie førend efter 1 år. Du kan
risikere at få et permanent mørkfarvet ar.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-05-07 18:16

For mig gik der 2 uger hvor jeg kun kunne ligge på ryggen og derefter 2-3
uger hvor jeg kun kunne ligge på den ene side.

Mht. hvordan arret heler op, så er det primært i kirurgens hænder. Har han
eller hun været uheldig er der ikke meget du kan gøre og er det lavet pænt,
så heler det også pænt op, så længe du ikke gør noget dumt.

Hold det fra sollys, vask det forsigtigt med vand og mild sæbe og lad være
med at belaste huden omkring det. Masser det evt. blidt. Du kan godt
risikere føleudfald under arret, men det forsvinder som regel med tiden.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : kapsel@gmail.com

Dato : 13-05-07 18:30

On May 13, 7:15 pm, "Gainsbourg" <isl41...@THORSTENimage.dk> wrote:
> [...]
> med at belaste huden omkring det. Masser det evt. blidt. Du kan godt
> risikere føleudfald under arret, men det forsvinder som regel med tiden.

Tak for alle svarene, det med sollys havde jeg ikke fået noget om fra
hospitalet, og det må da siges at være rart at vide her op til sommer.
Hvor længe der går, afhænger selvfølgelig også meget af hvordan
operationen er gået og sikkert også hvor meget fedt/muskler der er
kommet under snittet.

Jeg er først i dag begyndt at blive kunne spise nogenlunde
"normalt" (dog kun ca. halve portioner af hvad jeg plejer at spise),
jeg har simpelthen ikke kunne klemme noget ned i maven - ret
underligt, når man som mig plejer at spise rimeligt store mængder mad
dagligt Siden min mave "gik lidt i stå" efter operationen pga.
antibiotika, (nu ca. 8-9 dage siden) har jeg kun spist en liter
yoghurt, to æbler, og en lille cheeseburger. Her til aften har jeg
spist ca. et halvt måltid, så det går da fremad. Vægten gik fra 87,4kg
til 82kg (vejede mig i går og jeg er 182cm), det meste er helt sikkert
væske, men det er da alligevel meget skægt at tænke på.

mvh., Kasper

Fra : Gainsbourg

Dato : 14-05-07 17:09

Det er desværre formentlig en blanding af muskelvæv og væske der gør sig
gældende i dit vægttab.

Det er helt normalt at maven går lidt i stå efter en operation som den du
har fået foretaget og er en følge af at der er blevet skubbet lidt rundt på
tarmene, som så lige skal finde deres leje og at du har været inaktiv i
nogle dage - og hvis du har fået morfikaprodukter i forbindelse med
smertelindring, så virker de også stoppende.

Så længe der er passage af luft og afføring og ingen feber, er det helt
normalt og jo hurtigere du kommer i gang med at spise normalt igen, jo
bedre. Sørg for få masser af fibre hver dag (især grove grøntsager som
gulerod, kål, rødbede, selleri og den type og frugt - gerne 600 g dagligt)
og evt. lidt groft brød og ikke mindst protein fra en masse magert kød og
fisk. Det er også vigtigt at du kommer i gang med at røre dig. Den bedste
måde er spadsereture i det omfang, tempo og den længde, som du mener at du
kan klare.

Jo mere du kan presse dig selv til mange små måltider med ovenstående - og
bevægelse, jo hurtigere vil du se resultater og processen vil virke
selvforstærkende. I øvrigt synes jeg, at du har fået meget småt med
information fra hospitalet, også omkring det med sollys, men det kan jo ind
i mellem smutte, når der er tryk på.

Med venlig hilsen
Gainsbourg