Hvad så nu ?
Fra : Mulder

Dato : 09-05-07 12:10

For ca 3 måneder siden var jeg til en helbredsundersøgelse. Jeg fik tjekket
koleserol, og tisse i et glas som desværre viste blod i urinen. Blodet kan
ikke ses med det blotte øje.
Det sidste 1½ år har jeg haft en trykken i venstre side under hjertet, som
min læge ikke har gjort det store ud af.
Men her da der var bevis på blod i urinen, har jeg herefter været gennem 3
undersøgelser som alle har taget udgangspunkt i at, da blodet er i urinen,
så skal problemet også findes der. Nu har jeg været gennem
røgtenundersøgelse af blæren, urologisk kikkertundersøgelse, samt til sidst
en ultrascanning af mine nyrer.
Alle 3 undersøgelser viste at jeg er 100 procent normal/rask.
Jeg insisterede på, at jeg efter undersøgelser skulle have en urintest igen,
og den vister stadig blod i urinen.
Men læge siger til mig, at nogle lever med blod i urinen. Det kan jeg også.
Men den trykken i venstre side under hjertet, kan jeg ikke leve med. Jeg vil
da ihvertfald gerne finde ud af hvad det er. Men som jeg ser det er mine
muligheder begrænsede. Jeg unders dog over hvorfor min læge ikke har tilbudt
mig at få lavet et tjek på min nyrerfunktion. Udover de tre undersøgelser
som er foretaget.
Måske nogle har bud på hvad jeg kan gøre for at finde ud af hvad problemet
er ?
Hvis i har spørgsmål, så besvarer jeg selvfølgelig dem.
mvh Christian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-05-07 06:06

On Wed, 9 May 2007 13:10:12 +0200, "Mulder" <juul@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]

>så skal problemet også findes der. Nu har jeg været gennem
>røgtenundersøgelse af blæren, urologisk kikkertundersøgelse, samt til sidst

Blod i urinen kan være tegn på alvorlig sygdom i blære eller nyrer, så
det skal der reageres på...

Du har da også fået foretaget de relevante undersøgelser...

>Alle 3 undersøgelser viste at jeg er 100 procent normal/rask.

Heldigt nok - Det skal du være glad for...

> [...]

>da ihvertfald gerne finde ud af hvad det er. Men som jeg ser det er mine

Der er ikke andet at gøre, end at tale med lægen igen og gøre ham
klart at du har symptomer der besværer og bekymrer dig...

>Jeg unders dog over hvorfor min læge ikke har tilbudt
>mig at få lavet et tjek på min nyrerfunktion. Udover de tre undersøgelser
>som er foretaget.

Man har formentlig målt både blodtryk og se-creatinin sammen med de
øvrige undersøgelser. Hvis det hele er normalt er der ingen grund til
yderligere undersøgelser af nyrefunktionen..

<mlr>

Fra : Mulder

Dato : 09-05-07 22:15

Hej Michael. Ja, jeg har fået lavet de relevante undersøgelser.

Men jeg har ikke haft en snak med den læge som havde ansvaret for
undersøgelserne. Andet end fået et brevsvar om at jeg udfra de undersøgelser
der er foretaget er helt normal. Men vil ringe til min læge imorgen og
spørge om de undersøgelser også inkluderer det se-creatinin tjek.
Hvad betydning har det se-creatinin. Hvad er det for en størrelse ?
mvh Christian

Fra : Brian Olesen

Dato : 09-05-07 21:28

Hejsa
Hmm kunne det ikke være din milt?

Mvh. brian

Fra : Mulder

Dato : 09-05-07 22:23

Hej Brian - Hmm, ja - milten er min læge ikke kommet ind på. Faktisk har jeg
følt han ikke har taget mig særligt alvorligt iforhold til de symptomer
iforhold til den trykken i venster side. Han åbnede først øjnene, da der var
blodspor i urinen. og det er den de er gået videre med undersøgelserne i
forhold til min nyre og blære. Som jo så har vist jeg er 100% normal.
men jeg vil slå på stortromme for at få undersøgt min milt, da den som du
skriver også kan give den trykken.

Men hvis det er min milt der volder mig problemer, hvorfor så blod i urinen.
Det jeg forstår er, at de to ting ikke kan have noget med hinanden at gøre.
Min læge siger nogle har blodårer som lægger meget yderligt på nyren, og kan
briste indimellem, og der give blod i urinen.
Men hvis det er min milt, så må det være to forskellige problemer, som ikke
har noget til fælles. Eller er dette misforstået ?
mvh Christian

Fra : Brian Olesen

Dato : 10-05-07 20:04

Hejsa
Jeg gi'r Gainsbourg ret. Find dig en ny og forhåbentlig bedre læge.

det med milten har nok ikke noget med blod i urinen at gøre, men det kunne
jo være derfra dine smerter stammer.

Fra : Mulder

Dato : 12-05-07 09:41

Hej. Jeg har bestilt tid hos en anden læge for en snak om de symptomer i
venstre side under ribbenet.

Tak for gode svar!

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-05-07 02:32

Egentlig synes jeg det er lidt formålsløst at sidde og gætte ud fra nogle få
symptomer i et komplekst billede.

Til gengæld synes jeg, at det lyder som om du skulle overveje at skifte
læge.

Du siger at du ikke føler, at din nuværende læge tager det seriøst nok og
sådan skal man i hvert fald ikke føle det som patient. Du sidder også på
newsgroup og prøver at finde svar og det siger jo lidt om, at du ikke føler
tillid til, at din læge igangsætter de rigtige undersøgelser, ligesom det
virker som om du føler, at du lidt mangler nogle konkrete svar fra
vedkommende på, hvad overvejelserne bag dispositionerne kan være. Det siger
jo noget om, at kommunikationen ikke er optimal pt.

Ikke med det sagt, at din læge ikke er dygtig - det aner jeg jo intet om.
Men vedkommende er måske bare ikke den rigtige læge for dig. Din læge har
ikke formået at videreformidle en følelse af, at dine symptomer bliver taget
alvorligt og at de relevante undersøgelser bliver iværksat og det mener jeg
ikke, at man kan bygge et patient/behandler forhold på.

Jeg har desværre også den erfaring fra sundhedsvæsnet, at det ind i mellem
kan være nødvendigt for patienter, selv at være opsøgende omkring deres
diagnostiske forløb (og behandlingsforløb generelt) og at man aldrig bør
lade sig spise af med et svar, hvis man føler at der er blevet begået en
fejl eller overset noget. Det er jo trods alt din krop det drejer sig om, og
dig der skal leve med konsekvensen af de beslutninger der bliver taget
omkring dit helbred på godt og ondt.

Overvej om det ikke er tid til at prøve en anden læge - der er ingen skam i
at skifte praktiserende læge, hvis man ikke er tilfreds med den man har!

Med venlig hilsen
Gainsbourg