Laseroperation af øjnene... Erfaringer søg~
Fra : -= JF =- priv

Dato : 08-05-07 18:58

Hej!

Jeg har i et par år skulle bruge læse- og skærmbriller, men har ikke behov
for briller når jeg ser fjernsyn, kører bil eller går rundt - men jeg kan
bare ikke affinde mig med al det der af-på-af-på, og at skulle lede efter
brillerne, og at glemme at få briller med op at handle og derfor ikke kan
læse varedeklarationer... ARRRGH :-/

Jeg har tænkt på om ikke en laseroperation kunne være løsningen, men min
eneste 'erfaring' med det er når jeg har set det i fjernsynet hvor folk får
perfekt syn få minutter efter operationen.

Har nogen her i gruppen erfaringer at øse af?
Hvor ubehagelig er selve operationen, er der nogle gener efterfølgende, hvad
koster det?

På forhånd tak!
--
Mvh. John

Fra : Gainsbourg

Dato : 08-05-07 20:44

> [...]
>
> Har nogen her i gruppen erfaringer at øse af?
> Hvor ubehagelig er selve operationen, er der nogle gener efterfølgende,

Det er ikke ufarligt og det er ikke sikkert at det virker efter hensigten.
Jeg kender til tilfælde hvor folk både har fået permanente skader på synet
eller hvor operationen ikke har haft den ønskede effekt på det ene eller
begge øjne, så det skal man tage med i sine overvejelser.

Personligt ville jeg aldrig gamble med mit syn på den måde - især ikke når
det bare drejer sig om at tage et par læsebriller på ind i mellem, men det
må jo være op til den enkelte at opveje risiko og gener og gøre op med sig
selv, om man vil løbe risikoen.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : -=JF=- priv

Dato : 08-05-07 21:22

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> eller hvor operationen ikke har haft den ønskede effekt på det ene eller
> begge øjne, så det skal man tage med i sine overvejelser.

Det var præcis sådan noget jeg havde på mistanken.
Jeg har som sagt kun set det i fjerneren, typisk når lillemor ser extreme
makeover-programmer - og der sætter folk sig op og tuder over hvor dejligt
det er at have øjne som en 16-årig igen.

> Personligt ville jeg aldrig gamble med mit syn på den måde - især ikke når
> det bare drejer sig om at tage et par læsebriller på ind i mellem, men det

Nej, jeg ved heller ikke helt hvad jeg synes om det - Men det er faktisk
irriterende ofte at jeg skal have de briller af og på, netop fordi mit syn
er fint nok når jeg skal kigge længere end en meters penge...

Fra : niels

Dato : 09-05-07 12:04

Jeg har hørt at der ikke er ret mange øjenlæger som selv er opereret.
Hornhinden har svært ved at heles, så hvis du får en gren i øjet senere kan
flappen gå løs.
Hvis operationen går galt kan det resultere i en hornhindetransplantation.
Det kan ikke korrigere for aldersforandringer, så skal du alligevel have
briller til den tid.
Jeg syntes at man skal overveje det meget grundigt inden man får det lavet.

mvh Niels

Fra : -=JF=- priv

Dato : 09-05-07 19:33

"niels" <niels.wiinberg@fh.hosp.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg syntes at man skal overveje det meget grundigt inden man får det
> lavet.

Ja, det lyder som om at det skal blive ved tanken!

Det lidt jeg har hørt om operationen får det til at fremstå som om det er en
absolut bagateloperation - men det er tilsyneladende ikke helt tilfældet.

Tak for input til alle!

Mvh John

Fra : Workingmom

Dato : 08-05-07 22:31

-= JF =- priv skrev:
> [...]
>
> Har nogen her i gruppen erfaringer at øse af?
> Hvor ubehagelig er selve operationen, er der nogle gener efterfølgende, hvad

Hvis det er 'gammelmandssyn', du lider af, mener jeg at have hørt, at
det ikke kan repareres på nogen vis. Hvis du har penge nok, er løsningen
et par flerstyrkeglas, hvor det øverste er vinduesglas

Tine Ditmar

Fra : -=JF=- priv

Dato : 08-05-07 22:46

"Workingmom" <ditmar-no-spam@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvis det er 'gammelmandssyn', du lider af, mener jeg at have hørt, at det
> ikke kan repareres på nogen vis.

Ja, det er det jo nok... Du ved - Pludselig opdager man at armene ikke er
lange nok
Jeg havde forstået at netop mimreøjne var nemme at rette med laser?

> Hvis du har penge nok, er løsningen et par flerstyrkeglas, hvor det
> øverste er vinduesglas

Sådan nogle briller har jeg med næsten vindue øverst, skærmstyrke i midten
og læsestyrke nederst. Jeg synes bare ikke at det fungerer optimalt.

Fra : Kim Madsen

Dato : 10-05-07 10:57

Jeg har prøvet en laseroperation her i december, men det var nethinden så
jeg ved ikke om det ville være det samme med dig, men jeg syntes at det var
meget ubehageligt, dog uden direkte at gøre ondt, jeg tror ikke det var
selve laserlyset der var specielt ubehageligt men derimod det meget skarpe
lys man bliver udsat for under hele forløbet, og så blev der brugt et stykke
værktøj til at fikserer selve øjet, det var også lidt ubehageligt men helt
uden smerte. Desværre hjalp den første omgang ikke særlig meget, men jeg
skal ha behandling meget tæt på synsnerven så lægen er ikke så glad for at
give en behandling mere da det kan skade mit syn alvorlig, så det er noget
med at opveje fordele og ulemper. En lang og kedelig historie, men det jeg
vil sige med det er, at var det ikke en nødvendighed for at bevare lidt at
synet på højre øje ville jeg ikke frivilligt kaste mig ud i det, både på
grund af ubehaget og risikoen.
Mvh. Kim

Fra : -=JF=- priv

Dato : 10-05-07 21:45

"Kim Madsen" <kim.madsen@FJERNvapnet.dk> skrev i meddelelsen

> vil sige med det er, at var det ikke en nødvendighed for at bevare lidt at
> synet på højre øje ville jeg ikke frivilligt kaste mig ud i det, både på
> grund af ubehaget og risikoen.

Tak for dit råd!

Jeg har besluttet mig for at glemme operationen, og i stedet vænne mig til
brillerne.

Held og lykke med synet!!

Fra : Simon

Dato : 12-05-07 20:58

-= JF =- priv wrote:
> Har nogen her i gruppen erfaringer at øse af?

Har du søgt i gruppen? - http://kortlink.dk/google/3uxz
.... Den seneste tråd om emnet (som jeg også bidrog til) er kun ca. en
måned gammel.

Min egen operation forløb uden problemer og med godt resultat - men
anekdoter (gode eller dårlige) fra tre mennesker her i gruppen er vel
ikke noget at basere sådan en beslutning på??

--
Simon

Fra : -= JF =- priv

Dato : 13-05-07 20:06

"Simon" <nejtak@xxxxxx.xxxxx> skrev i en meddelelse

> anekdoter (gode eller dårlige) fra tre mennesker her i gruppen er vel ikke
> noget at basere sådan en beslutning på??

Nej, men det var tilsyneladende godt nok til at skubbe mig i retning af en
beslutning!

Jeg var som udgangspunkt ikke sikker på _om_ jeg overhovedet ville have
operationen, da den i bund og grund er unødvendig.
Når man så får tre dårlige erfaringer som svar, er det ikke svært at lade
sig 'skræmme' væk!

Tak for tippet med tråden!

--
Mvh. John

Fra : Henning Kampmann

Dato : 17-05-07 19:00

Hej, lad mig prøve lidt ...

On Sat, 12 May 2007 21:57:59 +0200, Simon <nejtak@xxxxxx.xxxxx>
wrote:

> [...]

Der er reelt to muligheder, når hvis synet skal bedres markant:

Kort-, langsynet og grå stær, kan klares ved at få indopereret
passende linser. Vælg Vejle eller Århus!! Kravet er, at du er
over 50 år gammel. Linsen der skal ud, skal ikke være for 'ung'.

Kort-, langsynet kan også klares ved en laser'slibning' på øjets
yderside. Det klares lynhurtigt og resultatet er mig bekendt
tip-top - men om holdbarheden også er det, er vist stadigvæk et
åbent spørgsmål?

Fx hvis du skærer dig, kan du få et ar, men med årene 'glattes'
de fleste ar jo ud. Slibning på øjet er, at dit øje påføres et ar
- synet ændres derved - men hvad cellerne på dit øjes yderside
efterfølgende for lyst til, tjah, det kan man vel næppe sige
noget endegyldigt om endnu, eller?!

Jeg valgte, at få udskiftet begge linser, og har være lykkelig
for, at jeg traf det beslutning. Et var, at jeg fik klaret grå
stær, kraftig nærsynethed og en væsentlig bygningsfejl - på én
gang! men jeg fik at utroligt klart syn, det første års tid så
'lysstærkt', at jeg måtte køre med gule solbriller om natten, da
jeg ellers blev blændet af de modkørende bilers lygter!

Der er altid nogle kiruger der er dygtigere end andre, så spørg
dig grundigt for! - prisen er jo den samme!!!

Mine 5 cent.

Henning