Rygerlunger
Fra : mfn

Dato : 03-05-07 19:49

Er der nogen har der har eller kender nogen med de såkaldte rygerlunger?

Hvorledes diagnosticeres sygdommen? Jeg tænker på hvornår kan man sige at
"nu er det så slemt at du er decideret syg". Det er jo en sniger-sygdom.

Hvordan går det så egenligt de mennesker som så har den? Lever de med den i
mange år ?

Fra : Holst

Dato : 03-05-07 20:36

mfn wrote:

> [...]
>
> Hvordan går det så egenligt de mennesker som så har den? Lever de med den i

Du kan givetvis finde en masse information om rygerlunger ved brug af
Google. Du kan også søge på kronisk obstruktiv lungelidelse (eller KOL,
som den ofte forkortes), der er det "rigtige" navn for lidelsen.

Fra : Brian Olesen

Dato : 03-05-07 22:26

> Du kan givetvis finde en masse information om rygerlunger ved brug af
> Google. Du kan også søge på kronisk obstruktiv lungelidelse (eller KOL,
> som den ofte forkortes), der er det "rigtige" navn for lidelsen.

Det er en rigtig skod-sygdom og får man den, så er det bare med at quitte
smøgerne med det samme.
Den har egentlig kun et forløb og det er ned ad bakke.

Mvh. brian

Fra : Workingmom

Dato : 03-05-07 22:58

Brian Olesen skrev:

> Det er en rigtig skod-sygdom og får man den, så er det bare med at quitte
> smøgerne med det samme.
> Den har egentlig kun et forløb og det er ned ad bakke.
>
> Mvh. brian

Men skodder man smøgerne, går det vist ikke hurtigere ned ad bakke end
for alle andre.

Min mor har det, og skoddede for 30 år siden.

Hun er 80 og kan ikke gå og tale samtidigt.

Hvis man bor i København har Bispebjerg nogle gode kurser for
KOL-patienter (det har de også selv om man ikke bor i København, men så
har man ikke så meget glæde af det)

Tine, Ditmar