GPS til USB port på notebook PC?
Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 15:15

Til back up formål kunne jeg tænke mig at råde over en ekstra GPS
modtager, som jeg kan koble på USB-porten på min notebook PC.

Jeg har på den adgang til en række navigationsprogrammer og kort, bl.a.
Maptech Navigator med BSB kompatible kort, SOB (software on board) og
RNS fra Raymarine begge med brug af C-Map kort og endelig de
skandinaviske versioner af "Det levende Søkort".

Jeg er usikker på, om der stilles særlige krav til sådan en GPS
modtager - eller jeg bare kan købe en mere eller mindre tilfældig valgt
enhed og "bare plugge den i USB-stikket i PC'en"? (jeg kører med Win XP
SP2).

Nogen med erfaringer og en god anbefaling?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : F.Syndergaard

Dato : 08-05-07 15:41

Hej.

Før de nye smarte GPS´er kom på markedet brugte jeg en "løs" GPS modtager
sammen med en bærbar PC.
( På forsædet af bilen, frarådes kraftigt ) Nærmest af facon som en
computermus. Jeg brugte den sammen med forskellige kort. Kortenes kvalitet
varierer meget men coordinaterne man får fra modtageren passer godt nok. Der
stilles ingen særlige krav udover at GPS´en skal kunne levere data i NMEA
format.

--
MVH.
Finni

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 17:23

> [...]
> varierer meget men coordinaterne man får fra modtageren passer godt nok.
> Der stilles ingen særlige krav udover at GPS´en skal kunne levere data i

Lige et indskudt spørgsmål om forlov:

Kan man så bruge en nuværende GPS (i mit tilfælde Garmin 128) som "kilde" og
så lade signalet fra dens NMEA udgang gå til computeren?
- USB eller seriel eller com? og hvordan ved man hvilke ben?

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 17:45

I øjeblikket har jeg en Raymarine GPS-enhed, hvor der i den medfølgende
manual er angivet hvilke ledninger, der skal forbindes med hvilke ben i
det serielle stik ... Den forsyner pt. mine navigationsprogrammer med
GPS-data ... og nu altså også via AIS-enheden AIS-data ...

I en tidligere båd havde vi en Garmin - hed den 126? det var en af de
første med position og "landevej" men uden kort - som sammen med DLS
fungerede helt fint på den gamle 386-baserede Compaq!

Mon ikke du på Garmins side kan finde en illustration, der kan fortælle,
hvilke ledninger, der skal i hvilke ben ... såvidt jeg ved, er det kun
tre ...

Såhudt jeg hvisker købte vi et særligt kabel hos Garmin ...

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 18:08

Per,

Prøv at kigge på dette:
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=582
det må være sådan et kabel, vi i sin tid købte ...
Såvidt jeg kan se kan det også bruges til din Garmin 128.

Fra : F.Syndergaard

Dato : 08-05-07 18:17

Hej

Den port jeg brugte var den serielle. Jeg købte senere en Garmin E-Map og
der fulgte et kabel med
hvor jeg så tog signalet ud og brugte det på den bærbare. Hvordan det er
idag ved jeg ikke men dengang var det ikke alle kort der kunne bruges sammen
med GPS.
Denne modtager bruger temmelig mange batterier når man har den tændt til
langtur. Og et kabel der både kan strømforsyne og lægge data ud kostede
dengang ca. 600,-. og ved Garmin er der ingen hjælp at hente. For ikke at
snakke om ekstra memery, og ekstra kort. Priserne på dette tilbehør gjorde
at jeg droppede dette fabrikat.

Hvis man kan udtage et NMEA signal kan man bruge det på en bærbar med et
installeret kort der vil acceptere dette signal.

Men der findes en masse hjemmesider med beskrivelser af kabler, antenner
o.s.v..

Fra : Ole Pagh

Dato : 08-05-07 18:45

Per har bragt dette til os:

> [...]
> så lade signalet fra dens NMEA udgang gå til computeren?
> - USB eller seriel eller com? og hvordan ved man hvilke ben?

Ja, det kan du godt. Jeg har selv en Garmin GPS 128 (det er en
klassiker).

Du skal bruge en PC med seriel port (COM port) og baudrate skal være
4800 Baud.
Garmin skal være sat til NMEA/NMEA (2.0 tror jeg nok det er) protokol i
kommunikationsopsætningen.
Visse navigationsprogrammer accepterer også Garmins PVT protokol og
hvis du skal up/downloade track, waypoints og routes til/fra Garmin,
skal du bruge opsætningen GRMN/GRMN.

Mine erfaringer er gjort med OZiExplorer navigationsprogrammet.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 19:00

Jeg takker for meeeget hurtige super svar

- Har det helt skidt over at jeg lissom fik drejet tråden - Undskyld
Flemming!
- Nu er det vist tiden at vende tilbage til dig og dit oprindelige indlæg

Mange venlige hilsner

Per, Middelfart

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-07 18:03

Helt fint med mig - håber du fik en løsning, du kan bruge!

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-07 09:05

Ingen, der har et konkret bud på en USB GPS modtager, som de har gode
erfaringer med til maritimt brug?

Flemming Torp

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 09-05-07 09:44

"Flemming Torp" <torp-kanelbolle-2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> Ingen, der har et konkret bud på en USB GPS modtager, som de har gode
> erfaringer med til maritimt brug?

Hej Flemming,

Jeg har 2 GPS-mus med USB og de virke begge fint. Den jeg pt bruger er en
"GM-48 Smart GPS Receiver/Antenna".
Dem jeg har testet, har alle virket fint, både på land og vand.
Men det gælder for dem alle at de skal have frit udsyn til himlen.
Grunden til jeg valgte GM-48 er, at den er vandtæt og har en magnet i bunden
(og var billig i tyskland).
Modellen er nu udgået.

Jeg ville kikke på denne hvis den skulle fast monteres i båd

http://www.billiggps.dk/shop/product_info.php?cPath=69_72&products_id=174&osCsid=75cdf7efd1e62d55e5192591d42d7fc2

Og en Haicom CF-slot model hvis den skulle være "blær-bar"

-Leon

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-07 20:32

Tak til Leon, Claus og Harding m.fl. for gode og konkrete råd!

Så har jeg da en løsning, der er let at implementere. Da det i denne
situation drejer sig om en back up løsning, vil jeg nok vælge en GPS
modtager, der f.eks. kan placeres ved nedgangslugen og sættes i USB
stikket ... Det med magneten lyder smart, men der er jo også liiiige
hensynet til kompasset og så er det synlige metal jo mest aluminium
eller rustfrit stål, som magneten vel ikke "bider så godt på" ...

Men så tænker man jo videre ... :

Jeg har ingen konkret erfaring med Blue Tooth produkter. Nogen der har
det med en GPS til en PC? Positive/negative? Selv er jeg ret skeptisk,
men kan man slippe for kablet er det jo en fordel ... Men jeg orker ikke
bøvl med kommunikationen ... ...

Er der nogen af jer, der har erfaring med at have GPS-modtageren nede om
læ? - f.eks. nævner Claus SIRF-3 ... betyder det, at man kan have
GPS-modtageren liggende i/på kortbordet sammen med PC'en ... eller
*skal* GPS-modtageren "frem i lyset" - selv om jeg vælger en SIRF-3?

Jeg sejler i en glasfiberbåd.

Og så et nyt spørgsmål - inspireret af Hardings kommentar:

I øjeblikket kan jeg benytte den permanente GPS modtager til at give
signal til såvel min kortplotter som PC'en - og som Harding rigtigt
skriver, kan jeg sende GPS-signalet en tur over AIS-modtageren, som så
sender et mix af GPS-signaler og AIS-signaler til PC'ens serielle port
og jeg har testet det med SOB og mine C-Map 'chipskort' sat ind i en USB
kortlæser ... Så langt så godt ...

Nu til det nye spørgsmål:

Hvis jeg har en ekstra GPS-modtager koblet til en USB-port i PC'en ville
jeg så kunne skifte imellem forskellige applikationer, så f.eks. Maptech
programmet med de "tyske" søkort fra CD'en bruger USB-modtageren og
SOB - f.eks. - bruger GPS-signalet fra det serielle stik? ...

Jeg forestiller mig, at begge applikationer kører samtidigt og at jeg
frit kan skifte til full screen ved et klik med musen ... Nogen i
gruppen, der kan afgøre, om det kan lade sig gøre?

Jeg indrømmer, at jeg er nu er kommet "langt ud" - men man begynder jo
at overveje, hvad man kunne bruge en "back up GPS-modtager" til, når nu
man overvejer at investere i en ...

Fra : Per Laursen

Dato : 09-05-07 21:38

Hvad med denne her?
Én GPS, mange programmer...
http://franson.com/gpsgate/
(har ikke prøvet den)

mvh
Per

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-07 22:01

Hej Per,

Ja, den ser godt nok spændende ud! ... Og den løser tilsyneladende det
problem, jeg har skitseret ...

Men jeg er lidt af en "kryster" ... forstået på den måde, at jeg nødigt
kaster mig ud i noget, som andre ikke har (helst positive) erfaringer
med ... Så jeg er meget interesseret i at høre om nogen i gruppen har
praktiske erfaringer med blue tooth GPS eller flere (her: 2)
GPS-modtagere der supporterer flere (her: 2) forskellige applikationer
på en PC.

Spørgsmålet skyldes jo primært, at jeg overvejer at investere i en
"back-up-GPS-modtager" og så kunne tænke mig om jeg samtidigt kunne
bruge den til noget fornuftigt ... Lidt ligesom det irriterer mig altid
at køre rundt med et reservehjul, der bare fylder og vejer, men ikke har
nogen nytte ... indtil altså ...

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 10-05-07 11:07

GPSgate og tilsvarende seriel splittere virker normalt ganske fint.

Din ide med at have flere programmer kørende med hver deres GPS(seriel måske
også USB) vil også virke.

Signal styrken i GPS signalet er meget meget lille, stort set svarende til
at du skal kunne se et stearinlys der står på månen, så hvis du vil have
alle 12 sattelitter op samtidigt, så skal der ikke være meget skygge, jeg
har dog erfaring med at nogle GPS'ere er følsome nok til at modtage signalet
gennem glasfiber, men det er undtagelsen tror jeg.

Blåtand virker fint, hvis du køber kvalitets udstyr, og får overvundet de
indledende bakserier.

mvh
/Børge

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-07 21:28

Tak for klart svar Børge ... Og også til Per: Med skam at melde, var jeg
ikke helt klar over, hvad GPSGate var for en størrelse ... så jeg
Googlede lidt og fandt denne korte præsentation på et sprog, som de
fleste i gruppen kan læse - (der kunne jo være en og anden læser i
gruppen, der er lige så uvidende om de dele som mig?):

http://www.soltek.se/pdf/gpsgate_info_sv.pdf

Heraf fremgår en række spændende muligheder - og at man også igennem
denne løsning får løst back up problemet ...

Det er iøvrigt din korte kommentar om de "indledende bakserier", der
giver mig sved på panden ... Derfor spørger jeg hellere én gang for
meget, end én gang for lidt ... ...

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-05-07 06:33

Flemming Torp tastede følgende:
> [...]
> - (der kunne jo være en og anden læser i gruppen, der er lige så uvidende om

Der er GPSgate's egen hjemmeside med en masse informationer:
http://franson.com/gpsgate/guide.asp?platform=winxp

> [...]
> mig sved på panden ... Derfor spørger jeg hellere én gang for meget, end én

Det har altid været sådan at BT har været lidt 'drilsk' at få til at
virke første gang mellem 2 enheder. Der kan være en del kryptiske
opsætnings faneblade man skal igennen med tungen lige i munden.

Når det først kører, er der sjældent problemer.
(bare min erfaring. Jeg er bestemt ikke ekspert eller nørd på området)

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-05-07 10:35

Hej Flemming,

Det er netop den løsning jeg har valgt at køre med den faste GPS
tilsluttet til PC´en, min går via et RS232/USB kabel til PC´en
da den ikke har en serialport.
GPS-musen går til en anden USB indgang.
Det medfører at jeg kan køre instrumeter og navigationsprogram
via det ene USB stik og få planlægningsinformationer fra f.eks
DLS.
Ulempen for mig er at jeg må slukke for DLS programmet hvis jeg
skal på internettet via blue tooth og mobilen. Desuden kan jeg
ikke bruge den trådløse mus samtidigt da den også kører via USB.
En bærbar kan kun køre med to USB/comporte samtidigt ellers
brokker den sig over at porten er anvendt af andet program eller
coursoren begynder at flyve rundt og mange hjælpebokse tændes og
slukkes i et væk.
Min GPS-mus med magnet i placeres på et lille stykke malet
jerneplade der er hæftet til lugekarmen under spreyhooden med et
stykke dobbeltklæbende tape. Placerer jeg den på
nvaigationsbordet lige under kun ca 70 cm lavere og under
glasfiberruffen så signalstyrken og mængden af satelittet der
kan modtages fra meget nindre. Jeg anvender programmet Visual-
GPS for kontrol af GPS performance.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-07 12:18

"Harding E. Larsen (slet PL7XH)" <harding@PL7XHlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11787900260.139917481909997@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> brokker den sig over at porten er anvendt af andet program eller
> coursoren begynder at flyve rundt og mange hjælpebokse tændes og
SNIP

Hej Harding ... Da jeg spurgte i en anden gruppe om mulighed for brug af
flere USB-porte fik jeg oplyst, at det skulle ikke være noget problem.
På min notebook er der fire USB-porte og man siger, at dem kan jeg
bruge - på én gang ...

Men det der med at cursoren "leger kattens leg med musen" har jeg også
oplevet, men man fortæller mig, at det er noget, man kan fjerne - ved at
afkrydse et flueben ... mit problem er, at jeg ikke aner, hvordan det
skal gøres, men det vil jeg prøve at spørge de kloge IT-folk om ...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-05-07 14:54

Hej Flemming,

Ja jeg har også hørt at f.eks en trådløs mus og en Blåtand ikke
ligger sig ind som en comport og det kun er comporte at en
bærbar ikke kan handle mere en to af ad gangen af.
Der er noget om at hvis den bærbare sættes i en bordadaptor for
stationært brug så kan man tilslutte mange ting igennem denne
adaptor.

Når du få indhentet oplysninger om hvor det flueben skal
placeres vil jeg meget gerne vide det.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-07 00:41

Hej igen,

Jeg har brugt en del tid på at lede efter en løsning på "den hoppende og
dansende mus", når PC "troede" at den ttilkoblede USB GPS var en mus ...
og stødte i den forbindelse på en side fra M$, som bekæftiger sig med
problemet:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;819036
jeg har ikke prøvet ... chicken you know! - men det ser ud til, at der
skulle være en mulighed for at stoppe "dansen og hoppen" med det
program, der omtales ...

Er der nogen i gruppen, der har prøvet det med succes?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

PS - Har kigget lidt på Seaclear - ser rigtigt spændende ud!

--

"Harding E. Larsen (slet ZV4QV)" <harding@ZV4QVlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11788919410.209409349508178@dtext.news.tele.dk...

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 12-05-07 19:11

Ja det er jo et gammel kendt problem (IRQ & Adress sharing).

Nogle hardware bruger en com-port selvom at de leveres med USB. Dvs. at de
skal bruge en virtuel-comport, som betyder at der oprettes en COM3, selvom
at man kun har 2 fysiske porte.
Dette er jo specielt gældende for GPS-adaptere.

Det MS's lille hjælpe-program gør, er at det skrive i samme register, som
man sætter ved at gå i enhedshåndtering og disable feks COM1.

Man kan på en bærbar ikke blæse og have mel i munden!

Det kan man godt på en stationær med et ledigt PCI-slot, for dertil kan man
købe et et industrielt multiseriel kort, som løser problemet.
Men på en bærbar må man ofre en funktion.
Det man feks gør, er at disable lydkort i bios, det frigiver IRQ5, som så
manuelt konfigureres til COM1.

Det gør, at man kan have aktivitet på 3 seriel-porte samtidig COM1 (IRQ5),
COM2 (IRQ4) og Virtuel-COM3, som normalt ellers deler med COM1 på IRQ3.

Løber man ind i at man bare har for lidt serielport, så kan man købe en
industriel ethernet-seriel-hub (1-256porte).
Dem har jeg monteret og konfigureret flere af end jeg kan huske.. de virker
bare.

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-07 19:40

Hej Leon,

Tak for din indsats Leon - jeg tror, jeg forstår noget af det ... ...

Det jeg ikke forstår er, at når der på min notebook er fire USB-stik, ét
(ni-bens) RS232 serielt han-stik og et PS/2 stik ... at de ikke skulle
kunne anvendes samtidigt ... Hvorfor pokker er de der ellers? Og jeg som
troede, at USB-teknologien ville stoppe min hurtige og fremskredne vækst
af lysegrå hår ... Ak, ja ... der er altid en myg til ...

Men nu har jeg købt en ekstra GPS med USB-stik (en brugt/billig Haicom
HI-204E med SIRF II - og virker det ikke kan jeg leve med udgiften) ...
og når jeg i næste uge forhåbentlig får lidt tid til at lege med det,
vil det vise sig, om jeg kan få det til at fungere ...

Ellers - og det er en trussel! - vil jeg vende frygteligt tilbage,
selvom nogle måske vil finde emnet OT - men ærlig talt: Det er i denne
gruppe, jeg har fået flest gode tips - også på områder som måske ikke
liiiige ligger i direkte forlængelse af fundatsen - så jeg håber på
tilgivelse ... For mig har det i allerhøjeste grad noget med sejlads at
gøre ...

Men lige et kort spørgsmål: Jeg har en USB hub hjemme på desktoppen (til
trådløse enheder, kortlæser, webcam samt printere), men den skal have
220V. Man har oplyst mig, at hvis enhederne ikke bruger ret meget strøm,
behøver USB-hub'en ikke separat strømforsyning ... til den kategori må
man vel henregne GPS modtagere og mus - ikke? Du nævner industriel
ethernet-seriel-hub - er det til brug på den bærbare? Hvis ja, kan/vil
du give et helt konkret tip til en anbefaling ombord - lad os sige med
fire serielle indgange (er det som USB-porte?) ... Men jeg forstår
stadig ikke, at jeg ikke skulle kunne bruge de fire USB-indgange, der er
på min PC allerede ... ? ... samtidigt ...

God week end!

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 12-05-07 23:52

Hejsa....

Jeg fik vidt ikke skrevet indlægget helt færdig og vil lige tilføje...

Grunden til at musen flipper totalt ud, skyldes at Ms tror at GPS'en er en
mus !!!
Det skyldes det, vi internt kalder svagt hardware-id og amatør-agtige
drivers.

Lidt simpelt stillet op:

Hardware-id = "Seriel kommunikations enhed" med driver-id "GPS" eller
"nærmeste" (kompatible-enheder/drivers)

Og det holder jo bare ikke... det er ikke specifikt nok

> [...]
> troede, at USB-teknologien ville stoppe min hurtige og fremskredne vækst
> af lysegrå hår ... Ak, ja ... der er altid en myg til ...

Ja man fatter ikke (måske fordi jeg ikker er elektronik-nørd), at man i år
2007 har samme antal Interupts som man havde i 1986.
Men skulle jo mene at man kunne have 100 Interupts, så havde man aldrig en
eneste konflikt i sin PC.

Der ér bare nogle ting der ikke virker sammen.

Jeg har følgende på USB-enheder på 3 værts-kontrolere (6ports): Printer,
headset/mic, mus, kortbrænder, kamera, GPS, Ipod.
Kamara, GPS og Ipod sidder skiftevis i.

Når jeg isætter mit webcam eller blåtand-modtager, så får jeg blå skærm i
løbet af 10sek.

USB har også kun x antal IRQ til at lave samtidig kommunikation på.
Hver værts-kontroler har sin IRQ.

> [...]
> ligger i direkte forlængelse af fundatsen - så jeg håber på tilgivelse ...
> For mig har det i allerhøjeste grad noget med sejlads at gøre ...

Du skal være velkommen og helt OT er det jo ikke. Måske lidt "grå-zone".

> Man har oplyst mig, at hvis enhederne ikke bruger ret meget strøm, behøver
> USB-hub'en ikke separat strømforsyning ... til den kategori må man vel
> henregne GPS modtagere og mus - ikke?

Det er korrekt.

> Du nævner industriel ethernet-seriel-hub - er det til brug på den
> bærbare? Hvis ja, kan/vil du give et helt konkret tip til en anbefaling
> ombord - lad os sige med fire serielle indgange (er det som USB-porte?)

Nej en seriel-forbindelse er RS232 (RS422/RS482). Som oftest via 9 eller
25pin stik.
Ja forviringen er total... USB hardware bruger ofte virtuelle
serielle-forbindelser.
Jeg ved at man også kan få USB-serielhub !!

Nu har jeg ikke gjort så meget i RS422 (NMEA) men man kan få kombi-hubs.
Så burde PC'en i teorien kunne modtage fra og sende til alle marine enheder.

Det er ikke en billig løsning :-/
http://www.thiim.com/moxa.asp

>Men jeg forstår stadig ikke, at jeg ikke skulle kunne bruge de fire
>USB-indgange, der er på min PC allerede ... ? ... samtidigt ...

Heldigvis går der oftere godt end skidt

Jeg har min RS232 erfaring fra 2års ansættelse omhandlende installation af
DNC-systemer (transmission imellem CNC-maskine & PC) hos kunder i Dk og
forhandler undervisning i udlandet.
Dot-come - Dot-gone 60timers uger og 100+ rejsedage ak... helt rart med en
alm. 40timers uge

Mvh
Leon

Fra : claus b. p.

Dato : 14-05-07 11:45

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote in message

> [...]
> 2007 har samme antal Interupts som man havde i 1986.
> Men skulle jo mene at man kunne have 100 Interupts, så havde man aldrig en

Umiddelbart ville jeg være enig, men software- og hardwareleverandørerne er
åbenbart blevet enige om at der er nok hardwareinterrupts. Til gengæld er
der en standard for hvordan man programmerer driverne, så de kan deles om de
samme interrupts, og med den power der er i normale PCer idag, er det ikke
noget problem at skulle polle enhederne for at spørge hvem der lavede
interruptet. Allerede i det oprindelige PC design delte COM1 og 3, samt COM2
og 4 deres interrupts. Problemet opstår igen her fordi
softwaredriverproducenten er hoppet over det laveste gærde, og har undladt
at skrive driveren efter forskrifterne. Der kan også være tale om en fejl i
BIOS, så en opdatering, hvis en sådan findes, vil være en mulighed.

Mvh. Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-05-07 13:42

Hej,

Problemet på min PC er der fortsat selvom både bundkort-driver
er installeret og BIOS ført tilbage til fabriksindstillingen.
Jeg har løst problemet midlertidigt ved først at sætte USB
stikket fra GPS´en i efter at et navigationsprogram er
aktiveret. Herefter forekommer fejlen ikke, uanset om programmet
slukkes og startes igen eller et andet nav. program startes.
Fejlen forekommer kun med forbindelsen fra en GPS med seriel
udgang der går via en RS232/USB omsætter. Med GPS musen i en
anden USB port er der ingen fejl uanset kombinationen af
tilsluttede enheder. Den trådløse mus og blåtandenheden laver
selv deres virtuelle porte. Det er kun comporte der driller.
Jeg vil prøve med MS programmet som Flemming fandt frem, om det
kan tilføre nyt lys over fænomenet.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-05-07 13:44

Hej Flemming,

Tak for linket, jeg vil prøve det og se om det kan hjælpe på
fejlfindingen.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-05-07 15:48

Efter mange tanker skrev Flemming Torp:

> [...]
> liggende i/på kortbordet sammen med PC'en ... eller *skal* GPS-modtageren
> "frem i lyset" - selv om jeg vælger en SIRF-3?

En GPS modtager med SIRF II chipsæt og f.eks. XTrac (Det havde min
forrige Blåtand GPS fra Fortuna) fungerer fint nede om læ i en
almindelig sejlbåd.

Det nyere chipsæt, SIRF III skulle fungere endnu bedre under vanskelige
modtageforhold, herunder direkte indendørs og inden i en bil, så der
skulle heller ikke blive problemer om læ.

Min nuværende GPS blåtand, en B-Speech 16C med et 'Nemerix Sky2'
chipsæt fungerer også perfekt inde i båden.
Desuden er den billig (ca. 440 kr i Tyskland) og den kan køre lige knap
20 timer på en opladning.

> [...]
> kan skifte til full screen ved et klik med musen ... Nogen i gruppen, der kan

Programmet GPS Gate, som anbefales andre steder i tråden fungerer fint
til flere applikationer der samtidig trækker på samme serielle signal.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-07 22:09

> [...]

SNIP

> [...]
> chipsæt fungerer også perfekt inde i båden.
> Desuden er den billig (ca. 440 kr i Tyskland) og den kan køre lige

Ja, den ser rigtig smart ud ...
Kan du have den liggende nede om læ og så får du et sikkert signal ind i
din PC? ...
Har du en særlig god "blåtand-modtager" eller hur? ...
Ved du, om den løsning kan køre parallelt med input fra en anden GPS
(til en anden applikation), der sidder i den serielle port?

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-05-07 06:13

Flemming Torp formulerede torsdag:

> Ja, den ser rigtig smart ud ...
> Kan du have den liggende nede om læ og så får du et sikkert signal ind i din
> PC? ...
Ja, den ligger fast nede i kahytten sådan ca 20 cm under loftet
monteret med velcro tape på kanten af min kikkertholder.

> Har du en særlig god "blåtand-modtager" eller hur? ...

Næh.. det er en PocketPC fra HP. Ældre model 2210 med BT. Rækkevidden
er knap 10 så det dæmer fint hele båden.

> Ved du, om den løsning kan køre parallelt med input fra en anden GPS (til en
> anden applikation), der sidder i den serielle port?

Det ved jeg ikke, men umiddelbart burde det ikke være npget problem,
for det er jo 2 helt uafhængige applikationer med hvert sit
inputsignal.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : claus b. p.

Dato : 09-05-07 09:59

> [...]
> "bare plugge den i USB-stikket i PC'en"? (jeg kører med Win XP SP2).
>
> Nogen med erfaringer og en god anbefaling?

Jeg har haft 2 GPS mus, som jeg har været fuldt tilfreds med. Nu har jeg en
Holux GR213 med Sirf-3 modtager, og den virker perfekt under alle forhold,
bag ruden i cockpit, i bil osv.
Der er ikke nogen kompatibilitetsproblemer med disse GPS modtagere, de
virker med alt hvad jeg indtil videre har fundet af navigationssoftware til
båd og bil, der understøtter GPS modtager på PC. Og hvis du kigger på fx.
www.edbpriser.dk kan du finde mange modeller og priser. Sirf-3 er nyeste
system, og mest følsomt, så man ikke er så afhængig af placering.
Dog findes de forskellige varianter med forskellige tilslutninger, USB er
den mest almindelige, men fås også med RS232 og med tilslutning til PDAer i
forskellige varianter. Det nemmeste er selvfølgelig USB, ellers kan man
komme til at rode med stik og ledninger der skal passes sammen. Der
medfølger en driver til USB modellerne, så de emulerer en COM port. Derfor
tror softwaren bare at den snakker med en RS232 model. DLSK 2007 skulle
supportere USB direkte, men jeg har ikke prøvet den mulighed endnu.

Mvh. Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-05-07 12:53

Hej Flemming,

Ja du kan godt købe en GPS-mus. T.Hansen har en til lidt over
600,- med tilhørende driver på en mini CD.
Den kan du installere og den kører udmærket både Seaclear, SOB
Maptech, DLS o.s.v. Uden yderligere kører de med forudstillet
4800 baud.
Din nuværende installation med GPS- serielt signalet på 4800
baud, der går ind i serielstikket på din SR161 AIS modtager
ændres i AIS modtageren sammen med AIS signalet til en udgående
streng der kører 38400 baud. Med denne opsætning kan du køre
Seaclear og SOB, skal du også køre med de andre programmer skal
udgangssignalet ændres til 4800 baud. retningslinier står i
manualen til modtageren.
Det er kun Seaclear og SOB som kan gengive AIS signalerne.

Kun et program kan køre ad gangen hvorfor et tidligere anvendt
program skal slukkes helt.

Det er dog muligt at anvende flere GPSér til forskellige
indgange og så indstille indgangene til forskellige comporte
gennem enhedshåndtering; men man skal vide hvad man gør.

Den ovenfor omtalte GPS-mus har et USB udgangsstik.
Signaltilgang fra en GPS med direkte seriel udgang kræver et
RS323/USB kabel og installation af en driver herfor.
Vær opmærksom på at du i Enhedshåntering ikke kan se comporte
førend en sådan er tilsluttet USB stillet.

Endeligt er det muligt at købe en GPS-mus med NMEA 3.0 udgang.
Hertil er en driverinstallation ikke nødvendig. Et andet
spørgsmål er så om nogle af de ovennævnte programmer, på nær DLS
2007 kan anvende signalet, de tidligere versioner af DLS kan
ikke.

Det billigste vi være at anvende Seaclear programmet, det kan
bruges sammen med BSB kortene. Disse kort sælges p.t. billigt i
udstyrsforretningerne sammen med papirsøkort, Maptech light
viewprogram og havnemanualer, for Danmark, minus indre vandveje,
er prisen lidt over 1400,-. Kortene installeres direkte i
Seaclear der er et rimeligt godt navigationsprogram og det
ligger gratis på nettet for alle.
Alternativet SOB, som du omtaler kræver de nyeste C-map kort, de
tidligere -93 kort kan ikke anvendes i SOB.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-07 23:33

Tak for afklaring Harding. Jeg har ikke haft tid/energi til at teste
Seaclear, da jeg har været optaget af andre projekter (ikke
båd-relaterede - desværre) ... så derfor prøver jeg at skyde denne
"genvej": Har du installeret og "leget med" programmet og fået det til
at fungere med dine kort i BSB-format uden store vanskeligheder? Er
programmet nemt at sætte sig ind i? Er det nogenlunde på niveau - rent
funktionelt - med Maptech, som du vist også har erfaring med?

Jeg spørger fordi det kunne være interessant at kunne bruge
"Maptech-kortene" i en applikation, som kan modtage AIS data ... og i
den situation kunne Seaclear være et spændende alternativ, hvis det
altså er funtionelt som et professionelt navigationsprogram a la Mptech

Jeg ved godt, jeg kunne prøve selv - det ligger jo på CD'en fra
Milltech - ... men jeg er lidt tidspresset - og hvis du med din erfaring
siger god for det, vil jeg så investere den nødvendige tid.

pft og mvh

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'
og nu er alle vores "bambusser" gået ud!

"Harding E. Larsen (slet ZB89W)" <harding@ZB89Wlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11787118980.590601564009802@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-05-07 08:04

Hej Flemming,

Efter vores korrespondance tidligere på foråret og din
anskaffelse af AIS modtageren m.m. installerede jeg den nyeste
version af SeaClear og downloadede den danske tekstfil og
installerede den i programmet. Derefter åbnede jeg MapCal og lod
programmet selv finde kortfilen med BSB kortene under Offshore
navigator. Et par klik i OK boksene og alt virkede lige efter
bogen.
For at kunne anvende programmet udi hjørnerne er det en god ide
at downloade manualen. Den findes på flere sprog bl. a. engelsk
( som programmet oprindelig starter i) og også en svensk manual
er tilgængelig. Desværre findes ikke en dansk.
De forskellige tekstfiler er gennem tiden lavet af forskellige
mennesker og derfor kan der forekomme ordanvendelser og termer
som måske ikke er helt så præsise i ordet som det oprindelige
engelske udtryk. Derfor er anvendelse af den svensksprogede
manual sammen med den engelske god at anvende.
SeaClear har de navigationsfunktioner som lystsejlere normalt
vil anvende og kører man med NMEA forbildelse fra andre
instrumenter fart/dybde/vind vises de også i
informationspanelet. AIS informationerne kan til- og frakobles
og de vises med bådvektorer og yderligere informationer vises i
en boks når der klikkes på en bådvektor.
Autopilot kan også til- og frakobles. Er den tilkoblet styres
båden inden for snævre grænser.

Der er en lille forskel i oprettelsen af ruter i forhold til
maptech´s programmer; men et blik i manualen afklarer dette nemt.

Jeg synes programmet er godt.
Køber man de tyske søkort over Danmark for de ca. 1400,- som
dagens tilbud er hos Lynettens Bådservice er, og installere dem
i programmet vil man have et godt navigationshjælpemiddel ombord.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-07 11:13

Tak Harding - Det afgør sagen. Jeg må igang med Seaclear. SOB har også
"kun" en Engelsk brugsforvirring, men den er nem at læse ... Tak for
hjælpen! Jeg har et Seatalk til NMEA interface, så jeg burde kunne få
alle instrumenternes data op på skærmen i Seaclear ...

Er det ikke lidt ironisk at de to nævnte "gratis" navigationsprogrammer
kan håndtere AIS, mens de dyre "professionelle" applikationer ikke er så
langt fremme i skoene ...?

--

"Harding E. Larsen (slet FG9NZ)" <harding@FG9NZlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11788673740.0733541317824837@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-05-07 14:35

Hej Flemming,

Ja jeg tror at du vil få stor glæde af at anvende SeaClear.
SOB er også et godt program; men det anvender kun de nye C-
mapkort, der jo ikke er helt gratis.

M.h.t. NMEA så husk at afbryde ledningen til ben tre på GPS´en
ellers kan AIS-modtageren brænde af.

Gratisprogrammerne er lavet af sejlere som villigt og gratis
stiller deres program til rådighed for os andre og de gør meget
for hele tiden at lave og udgive gratis revisioner til
programmerne heriblandt et AIS interface.

De dyre prof. programmer udgiver kun fejlretninger til
eksisterende programmer; men udgiver med mellemrum opgraderinger
og heri er AIS interface indbygget, disse programmer koster
selvfølgelig en del.

Prøv forresten at downloade og installere UGRIB. Det er et
gratisprogram for vejrprognoser baseret på de satellit
informationer vejrtjenesterne også modtager. Downoadede data
burde kunne køre med SOB om nødvendigt.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-07 15:02

"Harding E. Larsen (slet SDDM9)" <harding@SDDM9larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11788908300.60461930395525@dtext.news.tele.dk...
> Hej Flemming,
>
> Ja jeg tror at du vil få stor glæde af at anvende SeaClear.
> SOB er også et godt program; men det anvender kun de nye C-
> mapkort, der jo ikke er helt gratis.

Nej bestemt ikke, de er faktisk ret dyre, men det er dem, jeg benytter
til min Raymarine kortplotter, så jeg har dem i forvejen og der er også
et hsb2 interface imellem kortplotteren og min PC, så begge enheder kan
bruge samme kort ...

> M.h.t. NMEA så husk at afbryde ledningen til ben tre på GPS´en
> ellers kan AIS-modtageren brænde af.

Gælder det også hvis jeg bruger det specieller stik, som Milltech
medleverer AIS receiveren? ... Det er det stik, der samler signalerne
fra GPS'en og fra AIS modtageren og sender det med 38.400 til den
serielle port på PC'en.

> [...]
> eksisterende programmer; men udgiver med mellemrum opgraderinger
> og heri er AIS interface indbygget, disse programmer koster

Ja, men det undrer mig, at de er så langt bagud ift. "amatørerne" - som
jeg synes er ganske "professionelle" ... Jeg er faktisk imponeret over
SOB's funktionalitet ... Der kan man tale om Value for money ...

> Prøv forresten at downloade og installere UGRIB. Det er et
> gratisprogram for vejrprognoser baseret på de satellit
> informationer vejrtjenesterne også modtager. Downoadede data
> burde kunne køre med SOB om nødvendigt.

Jeg må nok bremse lidt op ... Selvom jeg synes det er dybt fascinerende
.... og med GPRS eller anden internetopkobling kunne man jo løbende blive
opdateret om vind og vejr ...

Jeg har (desværre) lidt rigeligt om ørerne i øjeblikket og har iøvrigt
besluttet mig til at montere et elektrisk ankerspil i stævnen - jeg har
købt et Italiensk mærke Lofrans og produktet hedder Project 1000 og er
den lave, rustfri model ... det virker solidt og robust ... Bovpropellen
er lagt på hylden ...

Nogen i gruppen, der har erfaring med ankerspil fra Lofrans?
(ja, jeg skulle nok starte en ny tråd ... ).

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-05-07 19:18

Hej Flemming,

Prøv at se på ledningsdiagrammet som er på CD´en og mål på det
medleverede stik i.h.t. diagrammet.
Er der forbindelse der hvor der ikke skal være det, ska kan du
blot lette ledningen på stikket som kommer fra GPS´en.

Ja SOB programmet hae en virkelig god funktionalitet og
værktøjslinie.

Ja det var nok lidt lokkeri; men du kan i det mindste downloade
programmet og hjemme tage data ned for behandling og
prognosestillelse et stykke tid frem blot ved at anvende
programmet fra UGRIB.

Husk endeligt at forankre ankerspillet med en tilstrækkelig stor
underlægningsplade, vi skal helst ikke underholdes med hvordan
et dæk på højkant ser ud.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-07 20:11

"Harding E. Larsen (slet TVZEK)" <harding@TVZEKlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11789077670.231530413845604@dtext.news.tele.dk...
> Hej Flemming,

SNIP - tak for tips - jeg tjekker

> Husk endeligt at forankre ankerspillet med en tilstrækkelig stor
> underlægningsplade, vi skal helst ikke underholdes med hvordan
> et dæk på højkant ser ud.

Netop ... såvel kæden som spillet skal monteres solidt ... Jeg har
bestilt en rustfri plade - 4 mm - som underlag til skødespillet hos en
lokal fabrikant.

Og så tror jeg iøvrigt, jeg har fået god hjælp til mit oprindelige
spørgsmål - og iøvrigt fået købt en brugt Haicom USB-GPS mus, som jeg
vil eksperimentere med i den kommende uge ... ...

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-05-07 09:30

Flemming Torp formulerede spørgsmålet:

> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
> og nu er alle vores "bambusser" gået ud!

"lidt" OT:
Det er mine også, men samtidig er flagstangen rejst, kanterne stukket
af og nu løber vandhanen også.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-07 11:09

... ak ja ... og hejren har spist alle vores guldfisk ...

God week end!

Fra : Poul

Dato : 10-05-07 10:15

> [...]
> "bare plugge den i USB-stikket i PC'en"? (jeg kører med Win XP SP2).
>
> Nogen med erfaringer og en god anbefaling?

Hej Flemming.... Her et link til en løsning som jeg har brugt,
http://www.pdamed.dk/viewtopic.php?p=38067 og været tilfreds med, notebook
og gps er forbundet uden kabel. Har givet signal når den har stået i
kahytten, hvis nødvendigt kan ekstra antenne kobles på. Jeg har installeret
gps via usb for venner, det kan give lidt problemer, lidt afhængig af
notebook, noget med at redirekte porte.

Hilsen Poul

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-07 20:27

Hej Poul,

Tak for spændende forslag ... Jeg var slet ikke klar over, at der var så
mange valgmuligheder ... så jeg starter i "vandoverfladehøjde" med en
enkel (= billig) løsning og vil så få nogle erfaringer inden jeg evt.
kaster mig ud i de mere avancerede løsninger med trådløs kommunikation
osv. ... Bare tanken om, at GPS'en begynder at "lege mus" giver mig
gåsehud ...

Fra : claus b. p.

Dato : 11-05-07 22:32

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
Bare tanken om, at GPS'en begynder at "lege mus" giver mig
> gåsehud ...

Håber ikke du tror at en GPS mus pludselig begynder at lege katten efter
musen.... Har ikke oplevet noget sådant. Blot en lille kommentar om
Bluetooth, - min personlige holdning er at jeg ikke gider at have sådan en
dims der pludselig kan finde på at holde op med at virke fordi batterierne
skal skiftes. Så jeg bliver ved den model med ledning. Så får den strøm
hele tiden.

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-07 22:56

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> Håber ikke du tror at en GPS mus pludselig begynder at lege katten
> efter musen.... Har ikke oplevet noget sådant.

Hej Claus,

Det er nok noget i den retning, jeg ser for mit indre ... ... Jeg
har tidligere haft problemet, og det er drønirriterende, for på skærmen
farer cursoren rundt og åbner en masse hjælpetekster, programmer og
"rullegardiner" og man kan bare ikke "fange" musen ...

Jeg har forsøgt at finde en mulig løsning via Google og på klingende
Norsk fandt jeg følgende:

quote:

Når jeg starter min PC med GPS'en tilkoplet, blir musen helt
ukontrollerbar. Muspekeren flyr over hele skjermen.

Dette er et velkjent Windows XP problem og har ingenting å gjøre med
TIKI. Windows tror at GPS signalene kommer fra en mus.

Følgende prosedyre vil normalt løse problemet:

1. Start PC'en med din GPS tilkoplet. Muspekeren vil hoppe rundt omkring
og mye annet rart kan skje.

2. Frakople GPS'en. Musen vil roe seg.

3. Åpne Windows kontrollpanel 'System', og velg 'Maskinvare' og deretter
'Enhetsbehandling'.

4. Klikk på '+' tegnet ved siden av 'Mus og andre pekeenheter'.

5. Klikk på 'Microsoft Serial Ball Point' - Det er denne Windows XP
forveksler med din GPS.

6. Høyreklikk og deaktiver denne enheten".

unquote

Og så er mit spørgsmål til gruppen:

Hvad siger I til den anbefaling ... holder den vann? Og hvad sker, hvis
man samtidig kører med en trådløs USB-mus - som ER en mus? Bliver den så
deaktiveret?

> [...]
> holde op med at virke fordi batterierne skal skiftes. Så jeg bliver
> ved den model med ledning. Så får den strøm hele tiden.

Ja, det ligner meget min lidt konservative holdning ... på den anden
side kan forskellige kabler i båden også være en PITA ... og findes der
en sikker teknologi, der kan fungere - også når man tumler lidt rundt i
kahytten - ville det jo også være en fordel ... og så siger mine drenge,
at jeg må se og være lidt med på "noderne" ... og det er vel ikke helt
forkert ... ...

Fra : Poul

Dato : 11-05-07 23:36

> Nogen med erfaringer og en god anbefaling?
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'

Mit link er ikke Bluetooth, og det med usb mus kan give problemer, som
beskrevet, mit forslag er via en traditionelt CF til PCMCIA adaptor kan
GPSen tilsluttes direkte til PCen uden kabler.CF til PCMCIA se et bedre
link
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.billiggps.dk/hi303-2.jpg&imgrefurl=http://www.billiggps.dk/nyheder.htm&h=254&w=332&sz=24&hl=da&start=37&um=1&tbnid=EV1fLD_ADm583M:&tbnh=91&tbnw=119&prev=/images%3Fq%3D%2Bhaicom%2Btil%2Bb%25C3%25A6rbar%26start%3D20%26ndsp%3D20%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dda%26rls%3DGGLJ,GGLJ:2006-50,GGLJ:da%26sa%3DN

Hilsen Poul

Fra : Poul

Dato : 11-05-07 23:41

> Nogen med erfaringer og en god anbefaling?
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'

Det ser ikke ud til mit link virker, så her et nyt forsøg.

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-07 00:30

Hej Poul,

Begge link virker fint for mig ... Tak for uddybning.

Ja, det ser unægtelig enkelt ud ... og signalet fanges ind, selvom PC
står på kortbordet nede i kahytten?

Jeg har imidlertid et problem, idet jeg pt. bruger PC'ens PCMCIA-port
til hsb2-interfacet imellem min kortplotter og PC'en, så den plads er
desværre optaget, når jeg skal bruge mine C-Map-kort på kortplotteren OG
PC'en ... ... , så jeg må nok acceptere en USB-baseret GPS-løsning
.... og bemærk forresten: Jeg har en god permanent løsning ... Jeg
"scanner" gruppens idéer til en back up løsning ... og har fået mange
gode idéer allerede, som jeg vil arbejde lidt med ... Jeg venter selv
med "blåtandsbaserede løsninger" ... Starter simpelt med en GPS modtager
og PS/2-USB kabel ...