Brand i Lynæs Havn
Fra : hhmcsv@gmail.com

Dato : 08-05-07 14:14

Kære Gruppe!

I Diverse nyhedsmedier i dag kan man læse:

"Voldsom brand raserede natten til mandag flere lystbåde på Lynæs
Havn. En del af havnemolen brændt.

Mindst fire lystbåde og 25 meter af havnemolen blev flammernes bytte,
da en voldsom brand kort efter midnat natten til mandag raserede Lynæs
Havn.

Tre lystbåde udbrændte og gik ned, mens en fjerde båd blev slemt
raseret, oplyser vagthavende hos Frederikssund Politi.

Der var ingen mennesker i bådene.

Branden blev opdaget kort før kl. 02 af en beboer, der fortalte
politiet, at han kunne se høje flammer fra flere af lystbådene i
havnen.

Årsagen til branden er ukendt."

Det er jo lidt spændende at følge opklaringen af årsagen. Alle de
skadede både (hvoraf de 3 ligger på havsens bund nu) lå på pladser ved
siden af hinanden, så det er jo sandsynligt, at det er en brand i blot
een af bådene der har spredt sig til de øvrige. Hvis man udelukker
direkte påsatte brande så er der jo allehånde muligheder for at vore
tekniske systemer ligesom i land kan forårsage brand. Elsystemer med
batterier og ladere, køleskabe, varmeapparater er oplagte muligheder
ligesom kogeapparater med gas og sprit og selvfølgelig benzin og
diesel der altsammen enten brænder fortrinligt eller kan give
anledning til antændelse.

Så hvis det ikke er et cigaretskod under en pudseklud som er årsagen,
så her en opfordring til at sørge for god vedligeholdelsesstand af alt
det tekniske og elektriske!

Med sodet hilsen
Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 15:56

<hhmcsv@gmail.com> wrote in message

KLIP

Så hvis det ikke er et cigaretskod under en pudseklud som er årsagen,
så her en opfordring til at sørge for god vedligeholdelsesstand af alt
det tekniske og elektriske!

Blot alle vil huske søsikker kabelforbindelse til land, samt god orden og
forbindelser i alle elinstallationer hjælper det.. måske.
to af de udbrændte både havde kabler til landforsyning.!
Efter en vinter er mange kontakter og sikringsforbindelse irrede, hvorfor
overgangsmodstanden kan ..kan.. være brandårsag, men det kan de tekniske
undersøgelse forhåbentlig klarlægge.

mere her:
http://tinylink.com/?wZg3LOU6NO

øller

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 08-05-07 16:37

Ja, det er nok en god idé... hvad gør du selv ved f.eks. bilen? hvor mange
checker lige om der er gode forbindelser m.v. der... det hænder jo
en bil bryder i brand af den ene eller den anden årsag, og det hænder også
at det således går ud over biler der holder ved siden af, helt på samme måde
som både ligger side om side i en havn. men mig bekendt er der vist ikke ret
mange bil ejere der går deres forbindelser igennem, med mindre det er en
forbindelse der gør at bilen ikke starter, eller at et lys ikke lyser...

Jeg mener ikke der er grund til at overreagere, det er sjældent at høre en
båd bryder i brand, et hændeligt uheld kan man vel sige.

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 16:51

"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg mener ikke der er grund til at overreagere, det er sjældent at høre en
> båd bryder i brand, et hændeligt uheld kan man vel sige.

Tja hvad gør jeg:

Alle stik på bilen har været adskilt og smurt med silikonefedt.

På båd, alle sikringer ud og fjederholderne slebet med mergellærred og så
silikonefedt på.
Alle ledningers modstand målt igennem. Har båden stået en vinter uden
spænding på, er den ofte gal, især hvis opbevaringen er ved en havn med vind
og saltholdig luft ind fra vandet.
Alle nuffesamlinger gået igennem, da de har det med at "sætte sig" og give
dårlig forbindelse, dette i forbindelse med korrosion af ledere giver dårlig
forbindelse og varme samlinger,
ledninger på en båd bør være fortinnede, ren kobber forsvinder i
saltatmosfære.

Og et hændelig uheld er ofte manglende fantasi eller viden om faktiske
forhold og risici:
Hvis det er p.g.a. mangler som ovennævnt vil jeg anse det for manglende
rettidig omhu, og utilgiveligt.

Møller

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 08-05-07 18:02

Ok Møller, jeg forstår du er omhyggelig på dit felt, og alt respekt for
det...

Men du må vel medgi at det ikke er almindelig kotume at skille alle bilens
stik og smøre dem med silikone fedt...
ikke dermed sagt at det ikke er en god idé... men hvad kan man forvente af
folk generelt, nogle har viden, andre ikke...
nogle lægger stor vægt på haven, og mener at alle der ikke kan holde en have
total clean ikke burde ha en have...
vi er måske lidt ligegalde med haven og accepterer der er lidt ukrudt hist
og her, men lægger stor vægt på båden...

Jeg tror bare at vi alle har nogle ting vi går mere op i end andre, og jeg
tror at skal vi være lige omhyggelig med alt
vi har, ja... så når vi slet ikke at bruge det, idet vi får brugt alt tiden
med vedligeholdelse.

Nå, men det var så bare min mening...

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 18:56

> [...]
> det...
>
> Men du må vel medgi at det ikke er almindelig kotume at skille alle bilens

Du har helt ret, det er ikke almindelig brug, men der er heller ikke mange
der egentlig ved hvordan man kommer ned i motorrummet.
Og så burde det være gjort fra leverandørens side, de ville få mange færre
reklamationer på svigt i elektronik.

Men det med stik er meget let, og tager under 1 time for en bil

Der har været for mange brande i biler, alle mærker for den sags skyld,
Peugeot mest fremhævet, fordi DFDS pludselig ikke ville have dem med på
færger, til at jeg ville undlade det på min bil.

Jeg kan da også oplyse, at alle skruer og møtrikker jeg demonterer på biler
får en gang tynd rustbeskyttelse inden montering, tager ikke ekstra tid, men
er meget rart hvis man skal have dem af igen.

På båden er silikonefedt et must til alle skruesamlinger, rustfast stål A2
og A4 har det med at rive i gevindet og sætte sig, og er normalt mere skøre
end 8.8-bolte ( A2 ER BANDLYST PÅ HAVET)

Må men nok om det, men det tager ikke mere tid at gøre tingene rigtigt
første gang.
Der er mange der hylder princippet: der er ikke tid til at gøre det
ordentligt og færdigt, men der er altid tid til at lave det om

--
Møller
"Bag enhver mand står der en kvinde med himmelvendte øjne"

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-05-07 01:59

Møller wrote:
> "Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> wrote in message

> Men det med stik er meget let, og tager under 1 time for en bil

Møller, Hvis du påstår du er i stand til at lokalisere samtlige stik og
samlinger i min bil, skille dem ad, rense og samle igen for tilsidst at
putte samtlige paneler osv. på plads på en time, vil jeg gerne udfordre
dig til at prøve. Det er ganske enkelt ikke muligt. I moderne biler er
der så meget elektronisk halløj gemt over det hele, at det simpelthen
ville være en uoverkommelig opgave.

Bortset fra det ville jeg aldrig smøre kontaktflader med silikonefedt
før jeg samler et stik. Silikonefedt leder ikke strøm og giver derved en
risiko for en dårlig forbindelse - afhængig af stiktypen. Hvis du skal
gøre noget, skal du først proppe silikonefedt ind i stikket _efter_ det
er samlet.

Hvis folk gjorde sig for vane at afbryde landstrømmen og slukke på
hovedafbryderen når de forlader båden, ville det minimere risikoen for,
at en brand opstår uden nogen i nærheden til at gribe ind og minimere
skaderne.

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-07 11:53

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> wrote in message

> [...]
> samlinger i min bil, skille dem ad, rense og samle igen for tilsidst at
> putte samtlige paneler osv. på plads på en time, vil jeg gerne udfordre

Det vil jeg ikke påstå at jeg kan, men jeg ved hvor samtlige stk er i min
bil, og hvilke jeg ikke har behandlet

Det er ganske enkelt ikke muligt. I moderne biler er
> der så meget elektronisk halløj gemt over det hele, at det simpelthen
> ville være en uoverkommelig opgave.

Jo der har du nok ret, men alle frittilgængelige stik i bilen, i en båd bør
der ikke være skjulet stik som i bilens karosserie m,v.
Det går mest efter de vandudsatte
Men helt uoverskueligt er det nu ikke hvis man har den fornødne
dokumentation, så der der som på kabellister, nøgleskemaer og kelmliste til
avancerede maskiner et spørgsmål om systematik, alle stik er nummerede, så
et flueben på en liste gør underværker, jeg tror jeg har været ude for
større udfordringer på større automatiske maskinanlæg

> [...]
> risiko for en dårlig forbindelse - afhængig af stiktypen. Hvis du skal
> gøre noget, skal du først proppe silikonefedt ind i stikket _efter_ det

Korrekt, men de fleste stik skærer gennem silikonen, men ellers har du ret.

> [...]
> hovedafbryderen når de forlader båden, ville det minimere risikoen for,
> at en brand opstår uden nogen i nærheden til at gribe ind og minimere

Ja, og det er nok her hunden eller for den salgs skyld den røde hane ligger
begravet, det er så nemt at sætte ledning på, lukke for skibet og så tage
hjem, så er alt jo klart til man kommer igen, tror nogle.

Problemet er nok ligeså meget undervisning i korrekt brug af det udstyr man
har købt.

Til sejlbåd og ikke speedbåde er der ingen krav om at man skal tilegne sig
den mindste viden om brandfare, søsikkerhed, kulde, VHF/DSC-brug os.v.
fortsæt selv listen

end of story

Møller

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-05-07 13:50

Hej Møller,

Det var dog en uheldig uskik du beskriver.

Man bruger ikke siliconefedt imellem elektriske forbindelser. En
forbindelse skal være ledende og ikke isolerende.
Silicone er ganske velegnet som glidemiddel når man skal trække
ledninger igennem et flexrør f.eks. andet skal det ikke bruges
til.
Det er også en uskik at slibe fjederholdere med smergellærred.
Herved ødelægges den beskyttende overflade.

Det er ikke nogen ide at gennemmåle ledningerne, de fejler som
regel ikke noget da de er isolerede og oplagt korrekt. Det er
samlingerne man skal koncentrere sig om.
Samlinger udføres som svejste-, slagloddede-,loddede-,swaging-
skrue- nitte- pin- presse- eller wire-wrap samlinger af de to
flader.
Samlingsmetoden afhænger af forholdene, det kan være temperatur,
mekaniske forhold,og den omgivende atmosfære
(fugtighed/kemikalier m.m.)

Ledningerne der anvendes kan enten være med ren kobberoverflade,
fortinnede eller anden form for overfladebelægning nikkel,
ædelmetaller eller kombinationer heraf. Alt sammen i.h.t. stedet
hvor de anvendes.

Det er vigtigt at en samling af leder og terminal bliver bedst
muligt med lavest mulige overgangsmodstand. Det bedste er at de
to dele bliver trykker så hårdt mod hinanden at de vil fremtræde
som ét homogent materiale.

Det næste er at man skal hindre fugtindtrængen i samlingen.
Hertil skal anvendes de rigtige materialer for en blivende og
god forbindelse. Lidt sprøjt med silicone er meget uheldigt.
I det hele taget er silicone et uheldigt produkt, både for
samlingen, mekanisk bevægelige dele og sundheden.

Det er rigtigt at den saltholdige atmosfære i båden vinteren
over ikke forbedrer kontaktegenskaberne.
Derfor vil det være en god ide at indrette installationen
således at alle de elektriske apparater, lamper m.m. let kan
demonteres og bringes hjem i stuetemperatur vinteren igennem.
Stikforbildelsen der bliver tilbage i båden kan oversprøjtes med
en kontaktolie som om foråret kan aftørres igen.
Gode og rene stik med det fornødne tryk vil som regel give den
ønskede, fornødne og lave modstand som en samling kræver.

Fritliggende tin på ledninger i en båd er ikke særlig godt. Til
vil ved lave temperaturer under 0 gr. efterhånden forsvinde som
et hvidt pulver.

For at undgå brand i båden bør batteriklemmerne fjernes fra
batterierne vinteren igennem. 230 volt skal ikke være
tilsluttet. Havnens installation skal være indrettet således at
der ikke kan trækkes stræm efter mørkets frembrud.
På vandpladserne må stik kun være tilsluttet når der er personer
ombord i bådene. At trække sikkerhedsjord ombord i bådene og
forbinde dem til motor/minus/skrog under nogen form skal undgås.
Hermed kan der medvirkes til at el- er årsagen til brande i
bådene.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-07 18:05

"Harding E. Larsen (slet RVSVZ)" <harding@RVSVZlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11787153400.212229902977146@dtext.news.tele.dk...
> Hej Møller,
>
> Det var dog en uheldig uskik du beskriver.

UPS.

Ja nu sidder jeg her og tilbøjelig til at give dig ret, for i det store og
hele har du det jo.

Men jeg skal ikke forsøge at bortforklare hvad jeg skrev, men blot tilføje,
at jeg ved let slibning af sikring og sikringsholder gik ud fra, at de var
irrede, man kan nok i de fleste tilfælde klare det med kontaktspray og en
vatpind: og efter slibning skal overfalden selvfølgelig sikres mod fremtidig
nedbrud, med en passende vandafvisende olie.
kontaktspray er i de fleste tilfælde god, men ikke så mekanisk stabil som
silikone som du ikke kan li, og også her vil jeg give dig ret, det er ikke
et vidundermiddel, det er noget stads at på steder der skal behandles med
andet, maling, olie o.s.v.
Jeg bruger ikke silikone ved bevægelige del, svejseværk, eller steder hvor
der ikke er god mekanisk kontakt i stik.

Men hvis bådejere følger de anførte råd, minimere antallet af samlinger,
undgår skrueterminaler, strømtyve o.lign samt fugtsikrer bedst mulig,
metoden kan vi måske være lidt uenige om, men ikke at saltvand, kobber og
metal lavt i spændingsrækken er en uheldig kombination.

Problemerne med tæring af offeranoder er der ikke mange der skænker en
tanke, men vagabonderende strømme gennem forbindelse til land kan være
uheldig.

Du skriver, at strøm på havnepladsen skal være afbrudt efter mørkes. Er det
en henvisning eller et krav?

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-05-07 21:38

Møller wrote:

> [...]
> metoden kan vi måske være lidt uenige om, men ikke at saltvand, kobber og
> metal lavt i spændingsrækken er en uheldig kombination.

Strømtyve???? Det er aldeles ikke acceptabelt at bruge. Jeg håber ikke
der er nogen der bruger de satanner. Det er næsten 100% sikkert de vil
være årsag til problemer både i bil og båd.

> Du skriver, at strøm på havnepladsen skal være afbrudt efter mørkes. Er det
> en henvisning eller et krav?

Nej, det er ikke krav, men blot en foranstaltning for at forhindre folk
i at have div. elektriske ting kørende. Jeg ville dog aldrig opfordre
til at vi fik det indført i vores havn. Der er rent faktisk folk der kan
finde på at arbejde efter mørkets frembrud, specielt i det tidlige forår.

- Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-05-07 22:06

Hej Møller,

Ja det elektriske sammenkædet med metalurgi og kemi er for de
fleste uoverskuelige størrelser.
Problemer med anvendelse af silicone kunne jeg godt give lange
redegørelser omkring. Det vil nok blive lidt for omfattende her.
Det er dog vigtigt at fremhæve at anvendelse af produktet ikke
heldigt.

Antallet af samlinger i en forbindelsesvej fra batteri og
tilbage igen skal selvfølgelig indeholde færrest mulige
samlinger, da enhver samling repræsenterer en overgangsmodstand
og tabene er ikke uvæsentlige.

Ja jeg skriver "skal" i forbindelse med afbrydelse af strømmen
på pladserne.
Det er ikke en landsomfattende regel; men i mange
havnereglementer er en af havnevæsenet foranstaltet afbrydelse
på vinterpladserne beskrevet og indført og på vandpladserne
føres der også tilsyn i henhold til de udfærdige regler på
stedet.
Jeg ved godt at det afstedkommer mange indsigelser med reglen er
indført af sikkerhedsgrunde og så må man indrette sine
arbejdstider m.m. ombord efter dette.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-05-07 00:10

Se Harding

Det er lige netop det jeg frygter når vi mennesker begynder at himle op om
sikkerhed, for så skal der strammes op.
og når der skal strammes op skal der indføres regler og love... og regler og
love fjerner menneskers valgmuligheder og
begrænser istedet mennesker i at leve.

Jeg er da helt med på at vi at nødt til at have nogle love og regler, det
jeg opponere imod er, at forøgelsen af love og stramninger holder aldrig op
før alt
er forbudt... Hver gang der sker en ulykke, ja så står folk næsten på
nakken af hindanden for at få det strammet op... og jeg undrer mig over at
mange folk ikke kan se det...

Jeg vil så nødigt leve i et samfund hvor vi har alt, men må ingenting....

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-05-07 10:13

Hej Jan,

Jeg kan se dit synspunkt og den opfattelse har mange bådejere i
vores havn også; men sådan hænger det ikke sammen.
Reglerne er fremkommet fordi få bådejere er lidt for selviske og
egenrådige og udnytter den omstændighed at havnen havde opsat
stik på broer og havnepladser og i forbindelse med
installationen fulgt de installationsregler med bl. a.
sikringsstørrelser som stærkstrømsreglementet foreskrev og som
gav den strømtilførsel som var nødvendig for anvendelse af
værktøj.
Det blev i den grad misbrugt af de få bådejere, en del boede i
bådene og anvendte el-varmere, nogle få boede hele året i bådene
og for at få strøm nok til deres el-varmere, køleskabe,
dybfrysere, vaskemaskiner, opvaskemaskiner og tørretumblere,
trak de efter mørkets frembrud ledninger over flere broer for at
få energi nok frem til deres både. Selv ledninger fra havnens 3-
fasede stik trak de frem.
Havnens eludgifter steg med 120.000,- om året udgiftsstigningen
var større end deres årlige pladsleje. Deres lednings- og stik
installationer var dårlige og forårsagede ofte at hoved HFI-
relæet gik og de tvang sig adgang til målerskabene for at
resette relæerne og også til tider skifte sikringer.
Al dette afstedkom at der måtte laves regler. I den forbindelse
blev regelsættet udsendt til alle bådejere og da mange ikke
føler at de skal deltage mere i livet på havnen end de anser for
nødvendigt, så de manglede de fornødne baggrundsinformationer
for reglernes indførelse; men deltog gerne i brokkekoret.
Sådant vil det nok altid være og nogle tror at fordi de har
betalt havneafgift så er de berettiget til f.eks. at ligge under
mastekranen lige så længe de ønsker uden hensyn til alle de
andre som også skal bruge kranen. De kan give nogle mærkelige
diskusioner bådejerne imellem. Du må i den forbindelse også vide
at havnen er kommunal og at kommunen fra sidste kommunalvalg har
afskaffet havneudvalget og havnen derfor skal styres fra
kulturelt udvalg under kommunalbestyrelsen. Medlemmerne er ikke
interesseret i havnens drift. Der er ikke i referaterne fra
deres møder nævnt noget om havnen. Da havneudvalget fandtes fik
vi i sidste samling gennemført 101 sager. Forslagene fremkom fra
bådklubberne og må vel nærmest være udtryk for selvjustits.
Mange var for at kunne regulere en fredelig udnyttelse af
havnens faciliteter som f.eks. afrensning af bundmaling,
sandblæsning, el- m.m. du drømmer ikke om hvor megen ufornuft
fra få bådejere der kan forekomme. I de grove tilfælde bliver
det selvfølgelig påtalt og det medfører tillige ofte at
reglementet ændres for klarificering og adfærdsregulering.
Det er jo sådan at reguleringer ikke kommer af sig selv; men har
en baggrund i uheldige eksempler.
Vi anvender heldigvis ikke den metode at smide de pågældende ud
af havnen og laver skarpretteropslag. Til gengæld kan
reglementerne godt blive lidt omklamrende og fremstå som om alt
er forbudt, det må vi så leve med.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-05-07 15:29

Ja Harding

Man må leve med det eller finde et andet alternativ.

Nej, vi må ikke leve med det... det er på tide at tilkendegive at det ikke
er legalt blot at stramme reglerne
og gøre alt forbudt. Det er på tide at vise at vi ikke finder os i at blive
top styret hele vejejn igennem. er der ingen
der siger fra.. Tja... så er det jo skruen uden ende...

Jeg ved at der altid er nogle der vil omgås reglerne og jeg er stadig med på
der findes et regelsæt.
Man kan så vælge som i jeres tilfælde at lave en kollektiv afstraffelse
fremfor at bortvise dem der
rent faktisk var forbryderne. det er en lidt gammeldags men sikkert virksom
metode.

Nu håber jeg så bare på at der ikke forvilder sig et par autocampere eller
lign. ned på vores havn
og stjæler strøm, med den kollektive afstraffelse tilfølge at vi må bøde
herfor

Vi ser situationen hele tiden, nogle bryder de regler der allerede er, og så
er fanden løs. idet der skal strammes op.
hvorfor ikke bare bruge de regler der allerede er til at dømme de skyldige?
i jeres tilfælde ville en bortvisning vel være på sin plads
når man har indskærpet at de allerede eksisterende regler er brudt.

Jeg har lidt lov allergi... og vel ikke helt uden grund når man ser nutidens
stramninger på alting!!!

Nå... lad nu det ligge, vi har bare forskellige synspunkter herpå, og det er
jo fair nok...

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 10-05-07 17:56

Jeg er i princippet enig med dig Jan, men jeg kan love dig, at man efter at
have brugt 4-5 week-ender på at vaske sod af egen båd og set de mangle
ulykkelige bådejere (nogle med forsikring, nogle uden!!) gå rundt og sparke
i asken med blanke øjne og triste ansigtsudtryk får en til at revurdere ens
holdninger. Frihed er godt, men misbrugt frihed betyder ofte ulykke andre !
Og når folk er egoistiske hvad andre løsninger er der så end at regulere
deres adfærd ?

Jeg vil hellere have en regel for meget end have min båd brændt af.

Det hele kunne klares med lidt omtanke og sund fornuft, men 10% af
befolkningen er nogle egoistiske skvadderhoveder der ødelægger denne
mulighed.

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-05-07 21:45

Hej Jan og Bjarke,

Jeg giver jer begge ret. Det burde ikke være nødvendigt med al
den regelgivning, men desværre er det ofte nødvendigt for ellers
breder uvæsnet sig og bliver helt almindeligt på et tidspunkt.

For at gøre historien færdig i vores havn så blev den faste
installation på broerne forsynet med 3 Amp maksimaler og der
blev opsat kortbetalingsstandere for dem som ønsker at bruge
strøm i større mængde. Prisen pr. KWT er lidt over alm. tarif.
I kan tro det har hjulpet. Man sætter kun kortet i automaten én
gang og om morgenen konstaterer at en nats elektrisk opvarmning
af båden koster 50 kroner (i sejlsæsonen).
Strømmen på landpladserne er tilgængelig fra kl 6 til kl 18.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark>

Fra : Lars Holst

Dato : 10-05-07 23:41

Det skulle vel ikke være Dragør eller Ærøskøbing med de el-
kortbetalingsstandere?

Som kommentar til den med at gå og vaske sod af..........

Ville det ikke kunne resultere i erstatningskrav rejt mod den (tidligere)
bådejer hvor ildens arnested var?

Harding E. Larsen <harding@26MSBlarsen.tdcadsl.dk> (slet 26MSB) said in

--
Lars Holst

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-05-07 06:57

Lars Holst skrev den 2007-05-11:

> Som kommentar til den med at gå og vaske sod af..........
>
> Ville det ikke kunne resultere i erstatningskrav rejt mod den (tidligere)
> bådejer hvor ildens arnested var?

Kun det kan bevises at ilden er opstået ved groft uforsvarlighed, kan
der rejses erstatningskrav mod bådens ejer, ellers er det ens egen
kaskoforsikring der skal dække eventuelle sod- og andre skader.
Det er defor man har en kaskoforsikring.

Sådan var forklaringen fra mit forsikringsselskab dengang min og 2
andre både forsvandt i et flammehav på havnen og mange af de
omkringliggende både fik større eller mindre sodskader.

Det er samme situation der gør sig gældende hvis en båd vælter under en
storm på vinterpladsen og tager flere andre med i en dominoeffekt.
Kun hvis båden der vælter først er opstillet uforsvarligt eller
stativet er tydeligt defekt, kan ejeren drages til ansvar.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-05-07 10:58

Hej Lars,

Det er Kastrup.
Der er flere havne som har eller er i gang med at opstille
betalingsstandere.
Betalingskortene fyldes der penge på, på en stander ved
havnekontoret.
Betalingskortet kan foruden anvendelse som betalingsmiddel også
anvendes som adgangskort til havnens faciliteter.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 08-05-07 19:36

Nå, det ved jeg da ikke. Vi mistede da lige 6-7 både i Hundige for 3 mdr
siden.

Problemet er ofte det samme og man kan let minimere risikoen for brand:

TAG LANDSTRØMMEN AF BÅDEN NÅR DU FORLADER DEN.

Bjarke

Fra : Ole Pagh

Dato : 08-05-07 19:55

Den 2007-05-08, skrev Bjarke M. Christensen:
> [...]
>
> Problemet er ofte det samme og man kan let minimere risikoen for brand:
>
> TAG LANDSTRØMMEN AF BÅDEN NÅR DU FORLADER DEN.

Ja, og SLUK for hovedafbryderen ved batterierne, for der er rigeligt
med energi i bådens batterier til at igangsætte en brand, selv om der
naturligvis er sikringer foran alle forbrugere!

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : TOSB

Dato : 08-05-07 21:19

Bjarke M. Christensen wrote:
> [...]
> brand:
> TAG LANDSTRØMMEN AF BÅDEN NÅR DU FORLADER DEN.

klip

Ja alt for mange lader stå til såvel om vinteren som om sommeren - og jeg
fandt pludselig ud af, at jeg havde glemt at tage landstrømmen fra og fik
travlt med at få lukket og slukket det hele.
Min nabo har netop ofret nyt teakdæk på sin lidt ældre skude - også han fik
travlt med at lukke og slukke for det hele, da jeg fortalte ham om branden i
Lynæs, idet han godt kunne huske Hundige.

Lidt skræmmende at tænke sig, at den slags også kan ske, mens der er
besætning ombord nu, hvor sæsonen starter !

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : Ole Pagh

Dato : 08-05-07 19:17

Uha, uha hvor er det forfærdeligt at komme ned og se sin båd totalt
udbrændt og ligge på bunden af havnen.

Det ved jeg, da der for nogle år siden udbrød en lignende brand her i
Jyllinge hvor 3 både totalt udbrændte og sank. Min var den ene.

Når man ser sin båd gennem næsten 20 år ligge der som et forkullet vrag
og alt det man har samlet af udstyr og personlige ting også er gået
til, så bliver det til en del tårer og tunge dage.

For mig blev løsningen hurtigst muligt at få købt en båd magen til, men
først efter et par sæsoner følte jeg mig rigtig 'hjemme' og veltilpas
med den 'nye' båd.
Det blev, uanset at den gl. båd var forsikret rimeligt, også en dyr
omgang, for alt det der 'lige' skulle laves om og tilpasses!

Så når man læser om sådan en ulykke som denne i Lynæs, går tankerne til
de berørte bådejere.
Glædes kan man dog over at ingen er kommet tilskade ved branden.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : hhmcsv@gmail.com

Dato : 10-05-07 12:31

On 8 Maj, 20:16, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
> [...]
> de berørte bådejere.
> Glædes kan man dog over at ingen er kommet tilskade ved branden.

Tjae,
Nu var det mig der startede tråden.................
Og vi ved fortsat ikke, hvad der er årsagen til den tragiske ulykke,
hvor 3 både fortsat ligger på havsens bund.
Det kan da godt være at det viser sig at årsagen er noget elektrisk.
Min anbefaling var da også bare at se efter at tingene er i orden.
Men som det ofte før sker, så går sådan en sag totalt i selvsving:
Der er nogen der foreslår at man ikke kan have landstrøm til når båden
ikke er beboet. Gør I også det samme i huset/ sommerhuset når det
forlades, altså at tage strømmen ved hovedafbryder/sikring?. Næh, vel,
for så kan man jo ikke have køleskab/fryser kørende. Tilsvarende i en
båd er der faktisk nogle som godt vil have en automatisk lænsepumpe
kørende, eller køleskabet så man ikke skal vente 4 timer på kolde øl
og isterninger. Luksus, ja, men ligesom hjemme.
Og at afbryde for hovedafbryderen i båden er isoleret set ligeså
ineffektivt. Udover at man så ikke kan have ovennævnte
lænsepumpeautomatik kørende (mest relevant måske i en træbåd) så
foreskriver fabrikanterne af varmeapparater og køleskabe ofte, at de
skal forbindes direkte til batteriet udenom hovedafbryderen.

Så min konklusion er, at selvfølgelig skal man have strøm på båden
hele tiden, så man kan have den udrustning der ønskes kørende.

Vi tager vel heller ikke gasflaskerne med hjem og tømmer benzin- og
dieseltanken når båden forlades søndag aften.

Men al den tekniske udrustning skal selvfølgelig være i orden, korrekt
installeret og vedligeholdt. Så opfordringen herfra skal bare være at
se til det.

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-07 15:57

Nedenstående er i mine øjne et eksempel på, hvor forskelligt, man kan se
på det samme fænomen ...

På trods af, at der er registreret talrige brandulykker med totalforlis
af adskillige både til følge synes du åbenbart, at det er vigtigere med
kolde øller eller isterninger til sjussen, når *du* ankommer til *din*
båd ...

Jaså ... Hvad med hensynet til bådnaboerne? Fråds af energi? Et stik,
der *altid* er optaget?

At tale om selvsving og sommerhuse, gas og brændstof er efter min ringe
mening helt ude i hampen ...
Og man kan da sagtens have en elektrisk lænsepumpe kørende uden at have
220V til båden - hele tiden ...

I vores havn tager havnefogeden alle stik ud, hvor der ikke er besætning
om bord ... med mindre du har indgået en aftale om opstilling af separat
måler, og særskilt betaling forstås ...

Prøv at regne på det samlede energiforbrug, hvis samtlige lystbåde i
havn skulle have køleskab og andet kørende hele tiden, så vi f.eks. kan
få kolde øller i samme sekund (eller straks se vores position på den
kørende GPS ... ...), vi træder om bord på båden ... Det lyder i
mine ører hult og hysterisk ...

Ja, undskyld, men dit synspunkt har jeg meget svært ved at accepteret
.... Måske det bare er en joke - eller en provokation? ... Det håber jeg

Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-07 16:17

> [...]

Gør I også det samme i huset/ sommerhuset når det
forlades, altså at tage strømmen ved hovedafbryder/sikring?.

Jo. i sommerhuset.
Og det selvom al el er orden, når vi forlader det, men jeg ved aldrig hvad
mus og andre ubudne gæster kan finde på.
Men i både mener jeg, at der alt for mange dårlige forbindelser, og især om
foråret når båden sættes i vand ser man mange kæmpe med det, nogle
observerer kun noget svagere lys i lampen, "det er nok batteriet der er
dårligt"

Og årsagen til branden i Lynæs ved jeg heller intet, men tråden er nok også
mere generelt på baggrund af andre ulykker.

Men alt for mange brande skyldes uvidenhed eller uansvarlighed:
Jeg kender en sejlklub der udbrændte p.g.a. klude der ikke var kommet
udenfor i metalbeholder. Der var opslag!
Og jeg var tæt på branden i Proviantgården, hvis I kan huske den, det er der
folketinget nu har deres kontorer i de flotte gamle bygninger:
Den brand skyldtes også olieklude: gulvafsliberne havde sat slibestøv og
olieklude til side i bygningen, det var det sidste arbejde før ibrugtagning:
brand til mange millioner, og det var indskærpet på byggemøder at al
brandbart og brugte klude skulle ud!!

Møller

Fra : Lars Holst

Dato : 10-05-07 23:47

Hvis folk ønsker permanent strøm på deres både må de investere i
vindkraft og solenergi som fås i utallige prislejer og kvaliteter til
bådfolket.
Hvis båden er meget stor kan dieselgeneratorer være en løsning.

En lænsepumpe med oversvømmelsesautomatik/vippeautomatik _skal_ monteres
uden om hovedafbryder.

hhmcsv@gmail.com said in news:1178796686.100311.125160

--
Lars Holst

Fra : hhmcsv@gmail.com

Dato : 11-05-07 08:54

On 11 Maj, 00:46, Lars Holst <delfine...@yahoo.com> wrote:
> [...]
> Hvis båden er meget stor kan dieselgeneratorer være en løsning.
>
> En lænsepumpe med oversvømmelsesautomatik/vippeautomatik _skal_ monteres

Hej gruppe,
Ja, tråden viser jo tydeligt at der er meget delte meninger. Der er
nogen der har bemærkninger til det helt urimelige elforbrug der skulle
være en følge af at have en ledning til land og et bådkøleskab
kørende.
Til det er der jo bare at sige, at et kompressor-bådkøleskab i snit
bruger ca. 10W eller noget under 1A i strømforbrug ved 12V.

Så selv medregnet virkningsgraden fra en moderne lader er det et helt
negligibelt elforbrug, og ikke i sig selv et argument for ikke at være
tilsluttet. Og det bliver jo ikke mere sikkert af at have etableret en
måler som både med stort forbrug meget rimeligt har i nogle havne.

Så mit principielle synspunkt er, at selvfølgelig skal der ikke være
urimelige riscisi fra eludstyr for brande. Når vi alligevel har set
brande forårsaget af el i både så er årsagen ikke at der er el, det er
at det er forkert og/eller for dårligt vedligeholdt eludstyr der er i
bådene.

Og vi ved stadig ikke hvad årsagen er i Lynæs, Det kan være el, det
kan være påsat, det kan være askebægeret, det kan være gas/sprit/
petroleumskomfur, varmeapparat (diesel, gas, el) ............fortsæt
selv! Forhåbentlig får vi årsagen klarlagt så vi kan lære!

Jeg er blevet spurgt direkte om silikone som jeg har svaret pr. mail,
men her er det også:

Der er sikkert mange forskellige meninger om dette, her er mine:

"Silikone" er desværre et udtryk der bruges i flæng uden at
specificere præcist hvad man mener fx:

- silikoneolie, ofte meget tyndtflydende olie som spray til at forøge
overflademodstand af f.eks.tændingsanlæg i biler, smidiggørelse af
gummilister etc.
- silikonefedt, bruges som smørelse og beskyttelse mod
overfladekorrosion (rust, ir)
- silikonegummi, der hærder, bruges som tætning etc.

Jeg bruger selv silikonefedt til at smøre alle bevægelige
kontaktoverflader, ikke for at give bedre forbindelse men for at
forhindre at kontaktoverfladerne ikke koroderer i det maritime miljø.
Selve den elektriske kontakt skal jo skabes af direkte "metal til
metal" kontakt, og her er det den fysiske udformning af kontakterne
der er afgørende for skabelsen af det nødvendige pres (fjedrende
kontakter).
Man kan også bruge vaseline, men jeg synes at silikonefedt er rarere
at arbejde med, og jeg kan konstatere, at mange fabrikanter af
elektronisk udstyr medleverer en lille tube silikonefedt til brug ved
tilslutningen af apparater.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-07 11:29

> [...]
> Hvis folk ønsker permanent strøm på deres både må de investere i
> vindkraft og solenergi som fås i utallige prislejer og kvaliteter til

Ja, bare de ikke "larmer" ...

Ja, det ville også være nærmest ubærligt for mig ...

SNIP

> [...]
Til det er der jo bare at sige, at et kompressor-bådkøleskab i snit
bruger ca. 10W eller noget under 1A i strømforbrug ved 12V.

Hvorfor indrykkes dine kommentarer ikke, når man vil besvare dine
indlæg?
Det er jo ikke til at se, hvad du skriver og hvad andre svarer inde i
teksten ...
Men kan du ikke sende mig et link til et kompressor-køleskab, der kan
levere kolde øller og isterninger med et forbrug på 10W på 12V? ... for
så er mit system altså ret langt fra målet ...

[...]

Det kan du mene, men som min gamle svigerfar altid sagde: "Mange bække
små ...". I disse tider, hvor mange drøfter, hvad vi hver især kan gøre
for at reducere udslip af drivhusgasser og CO2 og reducere
energifobruget, finder jeg det ganske provokerende at have et køleksab
kørende i en uges tid for at man kan få et par hurtige kolde, når man
kommer til båden ... Og man hører jo også om dem, som synes det er
"smart" at have en el-varmer kørende, så båden er tør og varm, når man
ankommer ... osv. osv. ...

[...]

Jo, men vil du ikke mene, at riskoen bliver kraftigt reduceret, hvis du
fjerner landstrømmen og afbryder på hovedkontakten, når du forlader din
båd?

[...]

Enig ...

SNIP - en masse om silikone ... som selv i brysterne er noget stads ...
altså min mening ... ...

Med venlig hilsen
Hans-Henrik

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

PS - er det min opsætning eller hvad? der gør, at det ikke tydeligt
fremgår, hvad du har skrevet og hvad man svarer dig ... Mon ikke du
mangler et "flueben" et sted, hvor der skal markeres om dine svar skal
have en særlig markering ... mange bruger > ...

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-07 12:46

> [...]
> Hvis folk ønsker permanent strøm på deres både må de investere i
> vindkraft og solenergi som fås i utallige prislejer og kvaliteter til

KLIP KLIP

[...]

Ja det turde jeg ikke skrive, jeg fik jo en over næsen fra Amager
Og til alle VVS-installationer.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-05-07 14:22

Hej Møller,

Ja siliconeordet bruges i mange sammenhæng og produkterne
anvendes af de fleste uden kendskab til produktets natur,
egenskaber og virkninger.
Det er blevet meget opreklameret og meget anvendt og de mange
advarsler der gennem tiden er udsendt er blevet overhørt.
Som smøremiddel er det "fantastisk" det smører kun en trediedel
så godt som andre smøremidler. Det havde i starten et punkt hvor
det overgik andre smøremidler, det kunne tåle høje temperatorer,
det kan andre smøremidler også i dag.
Det har den uheldige egenskab at smøres f.eks ét leje på en
maskine med silicone vil denne olie inden for en relativ kort
tid glide ud over hele maskinens overflade og ind under andre
smøremidler hvorved siliconens "fantastiske" smøreegenskaber er
bestemmende.
Hvorfor bruge siliconefedt for overfladebeskyttelse i stedet
burde benyttes anden og bedre overfladebeskyttelsesmidler uden
de uheldige egenskaber.
Siliconegummeprodukterne er gode til deres specifikke formål. De
er igge egnet for anvendelse på en båd hvor de ved mellemkomst
af saltvand slipper fra overfladen.

At du finder små tuber medleveret forskelligt udstyr er ikke en
blåstempling af produktet.
Det er heller ikke heldigt om det anvendes til VVS
installationer. Det hænder at nogen kommer til at drikke vand.

Kvinden med de himmelvendte øjne har hun silicone implantater?
for så kan jeg godt forstå at hun ser væk fra de nære ting.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-07 15:55

Hej Larsen

Tak for at du stiler kommentarerne til mig, men er det ikke en anden
forfatter du burde henvender dig til
<hhm...@gmail.com> wrote in message
http://groups.google.com/group/dk.fritid.sejlads/msg/d50ffa432f29e032?as_umsgid=1178870039.951163.23900@n59g2000hsh.googlegroups.com
Hvorfor der ikke er kommet citationstegn med i hans indlæg skal jeg lade
være usagt, men jeg synes at vi skal have kredit for det han skrev

Jeg er vist kun ansvarlig for den sidste linie, men sådan er det jo så meget
når man har et bestemt budskab man vil have frem
Men skal det gå stærkt, kan der jo ske misforståelser,

Ja silikone er et kontroversielt emne ligesom Nano-produkter, dem har jeg
endnu ikke mange fakta om til privat brug, meget der markedsføres under
navnet er ikke hvad de giver sig ud for. men med hensyn til Silikone mangler
jeg nogle konkrete dokumentationer fra dig, evt. henvisninger til troværdige
sider, ikke blot "vi er mange der mener" eller "jeg har altid ret"

> [...]
anvendt og de mange
> advarsler der gennem tiden er udsendt er blevet overhørt.

Dokumentation?

> Siliconegummeprodukterne er gode til deres specifikke formål. De
> er igge egnet for anvendelse på en båd hvor de ved mellemkomst
> af saltvand slipper fra overfladen.

Ligesom de fleste andre produkter? eller hvor lærer jeg mere om det: DTU?

> At du finder små tuber medleveret forskelligt udstyr er ikke en
blåstempling af produktet.
> Det er heller ikke heldigt om det anvendes til VVS installationer. Det
hænder at nogen kommer til at drikke vand.

Ligesom paksalve, kobberioner og kloakvand?

Hvor farligt er det, fareklasse?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-05-07 20:03

Hej Møller,

Det må du sandelig undskylde, i farten så jeg kun navnet men ved
at se tilbage på navne og e-mail adresser kan jeg se ar du er
blevet forvekslet med Hans-Henrik, de underskriver sig med Hans-
Henrik, øller og Møller.

Nå skidt med det det væsentlige er at vi kan føre en
korrespondance vedr. vores hobby/livsstil m.m. Det at have båd.

Ja man kan godt sige at de to ord silicone og nanoteknologi
dækker over mange kontroversielle emner.

Smøreprodukter og afrensning af gammel dito har jeg arbejdet med
i næsten 25 år som et led i mit arbejde.
Siliconesmøremidler blev indført i begyndelsen af halvfjerserne
og produktet blev anvendt bredt. Vi konstaterede at vores
finmekaniske instrumenter begyndte at få en utrolig lav gangtid.
Især motorer med kuglelejer gik hurtigt i stå og frontglassene
på instrumenterne begyndte af blive tågede efter kun en uge.
Det blev begyndelsen på et langt forskningsarbejde gennem flere
år og det resulterede i at der blev lavet en MIL-spec. for
rensning og smøring af alle kuglelejer som sidder i F16 flyene.
Under arbejdet blev vi hurtigt klar over hvor dårligt
siliconeolier egentligt smurte og tillige deres evne til hurtig
at dække overflader.

Der er også udført forsking i lægeligt regi, det kan du prøve at
Google på. Der findes uhyggelige beretninger om hvad silicone
kan forårsage i den menneskelige organisme.

Silicones vedhæftning i saltvand, ja det forsøg kan du selv
lave, det er ikke svært og giver et hurtig og synligt resultat.
prøv at lægge det i et spir mellem køl og skrog på den ene side
af båden og præv f.eks. med sikaflex på den anden side.
Der går ikke mange dage så har siliconen sluppet men sikaflexen
hålder stadig efter mange år.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-07 10:42

"Harding E. Larsen (slet HFX1Y)" <harding@HFX1Ylarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11791696910.724990974154089@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Nå skidt med det det væsentlige er at vi kan føre en
> korrespondance vedr. vores hobby/livsstil m.m. Det at have båd.

og trang til at korrigere åbenlyse fejl og misforståelse, med begrundelse i
konkret viden og ikke formodninger og popreklamer

Alt forladt, misforståelsen kunne også være undgået hvis Hans-Henrik havde
sat sit progran rigtigt op: til at lave markeringer ved svar !

Jeg så det godt, men håbede, at det kom automatisk når jeg sendte det, men
det gjorde det ikke, så jeg vil i fremtiden sætte en adskildelsesbemærkning
på: Måske: "Kommentarer til ovenstående" eller lignende, når afsender ikke
er ok.

Men ellers er vi nok ikke så uenige når det kommer til stykket vedr.
el-forsyning til både i havn.

Ligesom vi nok også er enige om, at al installation om båd skal holdes i
orden, og at det kræver noget ekstra i den aggresive atmosfære vi bevæger os
rundt . Det er jo ikke tør lejlighed inde på den Jyske hede: der vil altid
komme mer eller mindre slataflejringer, der suger vand så snart der er noget
i nærheden.

Når jeg bruger silikonefedt i stik og silikoneolie ved kontakter er det
p.g.a. den gode vandafvisning. jeg er klar over, at olien til dels har det
som petrolium, dog ikke helt så udtalt: petrolium lkan jo kravle ubekrænset
op ad en beholder og ned af udersiden og ud over alt.

Et korriosum: det silikonefedt jeg har kommer fra en Nordsøplatform, hvor
man brugte det i ventiler, måske bruger man noget andet nu, det er lang tid
siden jeg havde direkte kontakt med dem.

Jeg bruger det også på gummilister, men ikke i nærheden af lak da man skal
slibe det helt ned før man kan male.

Så nu da enighed er tilstede (delvis) kan vi nok slutte denne tråd, med
mindre du har andet interresant at tilføje.

F16 MIL-spec: FMK?

PS på et tidspunk vil jeg nok tage problemet vedrørende Speedbådkørekort op.
Som censor har er jeg ind i mellem kommet lidt på kant med udbydere af
kursus. Jeg har sagt nej til at gennemføre eksamination, aflyst påbegyndt
aksamination, kasseret både og dumpet elever og bedt dem ansøge om at få lov
til at stille en fotoautomat på havnen, hvor eleverne kunne trække et
Speedbådkørekort, efter at have trykket på en knap som ved EDB-programmer
"jeg accepterer foranstående og bekræfter med accept, at jeg har læst og
forstået alt" så stak de da ikke eleverne blår i øjnene.
Men der har du vel også stødt på det store problen, at elever "køber" et
kort op til 2500,- for at undgå bøde på 3-5.000. i stedet for at lære det
nødvendige.
Og kravene er altå minimale. jeg har stødt på holdninge: det står "skal være
orienteret om" det tolkes, at de bare skal kunne slå det op i hæfter når de
får brug for det, men ved de hvornår de for brug for det? ;-((
Det hjælper jo fedt i en presset situation, og den komme vi jo alle ud for
på vandet når tordenvejret kommer overraskende for nogle og vi ander må
assistere.

Møller

Det blev en længere smøre, men du holder dig jo heller ikke tilbage med lidt
prosa i ny og næ.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-05-07 14:52

Hej Møller,

Ja det blev til en lang smøre om siliconens "fortræffeligheder".

F-16: er forsvarets kampfly.
MIL-Spec: er de amerikanske Military Standards and
Specifications, der i store træk ligger til grund for
fremstilling af kvalitetsprodukter.
FMK: er Forsvarets Materiel Kommando, der dengang jeg arbejdede
med emnet holdt til i Værløse. De står for indkøb og
vedligeholdelse af militært tingeltangel.

Spørgsmålet om mange meninger om Speedbådskørekortet har været
oppe her mange gange.
Prøv at lede tilbage i emnestrengen via kandu.dk.
Ofte har det været kædet sammen med Vandscooterproblematikken.
Jeg gir dig ret i at der nok kan forekomme meget "blår"
og "orientering om" i pensummaterialet.
Ét sted skal grænsen jo gå; men jeg synes at den undervisning
der foregår fra vores havn ser meget seriøs ud.
Det er jo ikke ensbetydende med at eleverne fuldt ud forstår
hvad læreren siger. Det er væsentligt at han inspirerer eleverne
til at fastholde interessen for at færden på vandet og
interessen giver grundlag for yderligere at de søger mere
information om emnet. Selvfølgelig skal et minimum være indlært.

Læreren må i sin undervisning simulere forskellige pressede
situationer på en sådan måde at eleverne ikke bliver så bange at
de ikke vil fortsætte på vandet; men skabe en tryghed ombord og
fortælle eleverne om farerne og om bådenes begrænsninger i disse
situationer.
Erfaring i pressede situationer er kun noget man lærer gennem
tiden og det kræver jo at man kommer på vandet og sejler en båd
og ikke en af de her pilleæsker der kun bør flyde i en underkop
med vand.
Det er i den forbindelse vigtigt at fortælle eleverne om
reglerne for tilkaldelse assistance og de hjælpemidler man
har/bør have til rådighed.
Det er også vigtigt at give dem den fornødne kundskab omkring
det offentliges mange regelsæt/søvejsregler og myndighedregler
der har indflydelse på benyttelse af de forskellige vandområder.
Her bør mange arbejde sammen både offentlige og havnefogeder i
højere grad for at få informationen ud, især til speedbåbsfolket.
Det drejer sig ikke alene om at lave skrivebordslove og regler
det gælder også om at lave noget som i praksis lader sig
gennemføre.

Mvh/Harding

Fra : claus b. p.

Dato : 15-05-07 15:04

"Møller" <eamzget2net.dk> wrote in message

> PS på et tidspunk vil jeg nok tage problemet vedrørende Speedbådkørekort
> op.

Så burde du vel nok starte en ny tråd, der er godt nok stof i pensum om
brandfare og bekæmpelse, men ellers er det da noget uden for emnet i denne
tråd.

Håber iøvrigt at nogen smider et ord her i gruppen, hvis der dukker noget
mere konkret op om årsagen til branden i Lynæs, (og for så vidt også den i
Hundige m. fl.) det er mere interessant at diskutere på et sagligt
grundlag, end på løse formodninger. Bliver den slags brande overhovedet
efterforsket?
I vore boliger har vi jo højspændt strøm på mange apparater hele tiden, også
når vi ikke er hjemme, men der opstår jo også brande af og til. Jeg kunne
da godt tænke mig at have strøm i båden hele tiden, bl.a. kunne den jo føde
en brandalarm... Det er blot ikke muligt, for i havnen må ikke være
tilsluttet landstrøm til båden, når man ikke er tilstede.

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-07 15:10

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message

> Så burde du vel nok starte en ny tråd, der er godt nok stof i pensum om
> brandfare og bekæmpelse, men ellers er det da noget uden for emnet i denne
> tråd.

Jo jo, det skal jeg nok, men jeg efterlyste lige nogle input, den bliver
generel, når/hvis den kommer, ellers er den jo afsporet på forhånd.

Møller

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-05-07 15:33

claus b. p. wrote:

> [...]
> en brandalarm... Det er blot ikke muligt, for i havnen må ikke være
> tilsluttet landstrøm til båden, når man ikke er tilstede.

Det er ikke så meget spændingen der er problemet i dårlige samlinger,
men strømmen. Store strømme igennem store modstande giver meget varme.
Store modstande er i denne sammenhæng nogle ganske få ohm. Små modstande
kan også være et problem, men det kommer meget an på strømmens styrke.
Vi kender vel alle U*I=P og I*R=U. Af de to kan man udlede R*I²=P. (P=
effekt, I=strøm, U=spændingsfaldet og R=modstanden).

Eksempelvis en køletaske, den bruger omkring 5A. Hvis den sidder i et
cigarstik hvori der er en modstand på 0,5 ohm i overgangen fra stik til
sokkel, vil der blive afsat en effekt på 0,5*5²=12,5 W
Det vil helt sikkert få stikket til at smelte og kan få værre
konsekvenser hvis man er lidt uheldig. "Mange" watt på et meget lille
område udvikler høje temperature - specielt hvis der også er noget der
forhindre afkølen som f.eks. isolering, træ eller andet der leder varme
dårligt.

Det er derfor man skal være enormt omhyggelig specielt i
lavspændingsinstallationer da strømmene generelt er større.

- Lars

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-05-07 19:25

claus b. p. forklarede den 2007-05-15:

> Bliver den slags brande overhovedet efterforsket?

Tjae... Både ja og nej var min erfaring efter branden for nogle år
siden i Jyllinge hvor min og 2 andre både blev offer.

Indsatslederen fra Brandvæsnet sagde lynnedslag og derved blev det,
selv og det senere (af en af de andre skadeslidte) via DMI blev påvist
at der slet ikke havde været lynnedslag i området den nat, og samtale
med en deltagende menig brandmand der også sagde at det ikke var
lynnedslag.

Der var blandt os der var berørt af branden mistanke om påsat brand
(forsikringssvig), og direkte forespurgt hos mit forsikringsselskab
meddelte man at man ikke ville bruge resurser på at efterforske årsagen
yderligere fordi kun hvis gerningsmanden nærmest blev grebet på fersk
gerning, ville det føre til domfældelse.

Havnen og os der havde lidt tab ville få dækket skaderne via ders
forsikringer.

En af de skadelidte, der ikke havde sin båd forsikret var stædig og
ville have Politiet til at efterforske yderligere og hårdt presset
foretog man nogle måneder senere nogle afhøringer, men imellem linierne
blev der ikke lagt skjul på at man ikke forventede at der skete
yderligere bl.a. på grund af arbejdspukler og mandskabsmangel.

Det skete heller ikke yderligere.

Så jeg vil tro at hvis man ikke fra myndighedernes side har et
klokkeklart bevis på påsat brand, eller totalt sjusk med
elinstallationer, så bliver det rubriceret som 'hændeligt uheld' og der
sker ikke yderligere.
At en eller anden har haft en halvdårlig forbindelse i el-systemet og
det så udvikler sig til en brand vil ikke gøre vedkommende ansvarlig
for branden.
(dette skriv er subjektivt og jeg har ingen juridisk indsigt /erfaring)

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : claus b. p.

Dato : 15-05-07 22:27

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> wrote in message
> [...]
> slet ikke havde været lynnedslag i området den nat, og samtale med en
> deltagende menig brandmand der også sagde at det ikke var lynnedslag.

//klip

> [...]
> branden.
> (dette skriv er subjektivt og jeg har ingen juridisk indsigt /erfaring)

Jeg er meget sikker på du har ret. Grov uagtsomhed er principielt strafbart,
men uheld pga. fx. manglende vedligeholdelse er dumt, men ikke strafbart. Og
så er myndighedermes rolle udspillet. Kun ved bevist grov uagtsomhed kommer
ansvarsforsikringen i kraft.
Det er egentlig et penibelt problem, for forsikringsselskaberne er jo
egentlig ikke interesserede i sandheden, hvis den betyder at de skal dække
andre både via ansvarsforsikringen, myndighederne (politi og brandvæsen) er
ikke interesseret i sandheden, for det er som regel kun et spørgsmål om hvis
forsikring der skal dække, og det koster en masse arbejde, - og bådejerne
har bare ikke noget at skulle have sagt. Jeg mener at det - ligesom med
trafikulykker - må være i samfundets interesse at få fastslået en årsag til
uheld/ulykker, for at man kan lære af dem, og sætte ind med forholdsregler
for at undgå gentagelser.

Mvh. Claus

Fra : Hundehandleren

Dato : 15-05-07 21:57

Halløj Harding,

Det lyder som om du ved hvad du taler om på smøre området - men jeg har lige
en kommentar til tætningen.

Min båd har det med at blive utæt ved røstjernenes dæksgennemføring.
jeg har utallige gange tætnet med sikaflex og andre marine produkter.
Så fik jeg et råd af det lokale værft (Humlebæk) - de anbefalede mig at
bruge byggesilikone - det holder som en drøm!
- angiveligt pga dens tolerans over for fugebevægelser

Mvh

Bent

"Harding E. Larsen (slet HFX1Y)" <harding@HFX1Ylarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11791696910.724990974154089@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-05-07 07:57

Hej Bent,

Ja tætning omkring røstjern volder ofte problemer og det er
rigtigt at en byggesilicone på dette sted kan have de nødvendige
fordele frem for sikaflex 291.
Byggesiliconen har en bevægelighed på ca 25% og sikaflex 291 kun
10%.
Bevægeligheden i gennemføringen er betinget af konstruktionens
stivhed på stedet og det er forskelligt fra bådtype til bådtype.

Et godt råd er at lade lidt for meget fugemasse hærde næsten op
inden det overliggende pladebeslag skrues på igen. Ved denne
sene påskruning af beslaget opnår man at fugemassen ved
sammentrykningen bevæger sig sideværds og derved fremkommer en
fortrykt "pølse" mod det gennemgående røstjern. Det forøger
elastisiteten betydeligt og dermed tætheden mod
vandgennemtrængning.

Vær opmærksom på at ordet byggesilicone kan dække over flere
produkter med forskellig formulering og indhold af fyldstoffer.
Kvaliteten forekommer at være prisafhængig.

Mvh/Harding

Fra : hhmcsv@gmail.com

Dato : 11-05-07 20:52

On 11 Maj, 12:29, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:
> [...]
> mangler et "flueben" et sted, hvor der skal markeres om dine svar skal
> have en særlig markering ... mange bruger > ...

Hej Flemming,
Jeg har sendt dig et svar ved at klikke på "svar til forfatter", men
det betyder så at det svar ikke figurerer her i tråden - kan du sende
det tilbage?
Nu gør jeg her det jeg sædvanligvis gør, men igen jeg kan ikke rigtigt
se hvad jeg skulle gøre anderledes????
Gode råd efterlyses!

Med venlig hilsen
Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-07 21:22

<hhmcsv@gmail.com> skrev i en meddelelse

SNIP - en hel masse argumenter for og imod ...

Hej Flemming,

Jeg har sendt dig et svar ved at klikke på "svar til forfatter", men
det betyder så at det svar ikke figurerer her i tråden - kan du sende
det tilbage?

Flemming skriver: Mange, der læser og skriver i disse nyhedsgrupper har
"kodet" deres e-mail-adresse for at "spam-robotter" og andre tåbelige
væsener ikke skal kunne "høste" din e-mail-adresse og så bombardere dig
med spam ... Derfor skal man ofte "dekode" en e-mail-adresse før man
bruger den ... I mit eksempel erstatte kanelbollen med et snabela = @ -
f.eks. ... så jeg har ikke fået den mail, du har sendt ud i "rummet" ...
og du skal som hovedregel ikke sende svar til forfatteren, så kan andre
i gruppen jo ikke se debatten ...

Nu gør jeg her det jeg sædvanligvis gør, men igen jeg kan ikke rigtigt
se hvad jeg skulle gøre anderledes????
Gode råd efterlyses!

Med venlig hilsen
Hans-Henrik

Flemming skriver: Det, der er problemet er, at når jeg svarer dig i
gruppen ... dvs. trykker på "den knap, der (i min Outlook Express, jeg
bruger som nyhedslæser) hedder svar til gruppe" - så sker der ikke noget
med din tekst, hvorimod alle andres rykkes ind og der dannes for hver
linie en karakter - typisk > i venstre margin, så man kan se det
opringdelige indlæg lidt indrykket ... evt. et tidligere endnu mere
indrykket - f.eks. med to > ...

Nu ved jeg ikke om du bruger Outlook Express - eller lælser
nyhedsgruppen via Google Groups, men måske dette kan hjælpe dig
alligevel: Prøv at gå ind i Funktioner/Indstillinger/Send/Indstillinger
for klar tekst (hvor / betyder klik på faneblad eller funktion ...) og
så får man et lille 'skema', hvor du kan vælge kodning og nederst indryk
originalteksten med ... ved svar eller videresendelse og så kan du
vælge et symbol og evt. hvor mange karakterer, der skal være pr. linie

Om det er det, der er problemet ved jeg ikke ... men der kan vel ikke
ske noget ved at du tjekker det ... ... Men med en "IT-IQ" på godt
under 100 skal jeg på ingen måde gøre mig klog på dette ... så jeg håber
du kan få mere kvalificeret hjælp af andre i gruppen, der har langt mere
styr på det emne, som må siges at være ret meget OT ... Men dog relevant
for dig, hvis du vil tages seriøst her i gruppen ... ...

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-07 21:34

Hej igen!

Bare som eksempel ... Nu svarer jeg mig selv ... og den tidligere tekst
er nu indrykket som du ser ...

Måske jeg også har lavet en bommert og sendt et tidligere svar til din
e-mail-adresse - for jeg kan ikke se det indlæg fra mig, som du svarer
på her i gruppen ...??? ... Jeg gi'r op og håber på at bedre kræfter kan
tage over ...

Som illustration af "koden": Erstat kanelbolle med @ og ret danmark til
dk ... så skulle det være en valid e-mail-adresse, men det har
robotterne vist ikke gennemskuet endnu ... og jeg håber ikke de
læser/forstår dette ... ...

Fra : hhmcsv@gmail.com

Dato : 12-05-07 17:15

Kære grupppe - og specielt Flemming,

Næh, jeg bruger adgangen her til gruppen via Google-grupper, og nu har
jeg simpelthen slettet den tilligere meddelelse - så er der vel for F.
kun min tekst at se!!

Tilbage til sagen om mere eller mindre permanent eltilslutning til
både:
Det er da rigtigt som Flemming skriver, at det naturligvis er sikrere
at afbryde alting, men:
- for det første er det altså ikke alting der bliver afbrudt, idet der
for mange køleskabe og varmeanlæg foreskrives direkte forbindelse til
batteriklemmerne (hvad jeg nu mener er uforsvarligt, men det er ikke
desto mindre tilfældet)
- for det andet: Hjemvendt fra en weekend med ankerligning over to
døgn og kun 2 gange 5minutters motordrift i en sejlbåd, ja så lander
man i hjemhavnen med et meget afladet batteri. Så er der kun to
løsninger hvis man vil undgå at batteriet ødelægges (blybatterier kan
normalt ikke tåle at være afladede længe uden at miste levetid). Enten
at tage batteriet med hjem (!) eller at tænde for laderen med
landstrømmen.
Det er naturligvis den sidste løsning der er den praktiske og rigtige,
men det skal selvfølgelig være en lader der er beregnet til formålet
(3-punkts lader) og som er indrettet til at være tilsluttet permanent.
Billige, uregulerede ladere model Biltema egner sig kun til ankring af
småbøjer.
Når man så kommer til båden næste gang (næste dag eller næste weekend)
ja så er der et fuldt opladet batteri at starte fra.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik

Fra : Lars Holst

Dato : 12-05-07 19:46

hhmcsv@gmail.com said in news:1178986481.101695.102610
@w5g2000hsg.googlegroups.com:

> [...]
> Når man så kommer til båden næste gang (næste dag eller næste weekend)
> ja så er der et fuldt opladet batteri at starte fra.

Så må du da tænde maskinen for at oplade batterierne på hjemvejen.
Man må sætte tæring efter næring.
Og hvis det er et problem mønster må man ud og investere i vindmølle
eller solpaneler til vedligeholdelse af batterikapacitet.

Selvfølgelig skal det være muligt at sætte landstrøm men at bruge det som
en nødløsning for at sikre at man har kolde bajere til næste gang man
skal ned på båden om 2 uger og faldskærms TV ombord til hver en tid er
efter min mening ikke acceptabelt.

--
Lars Holst

Fra : Preben Kohl Lauritze~

Dato : 12-05-07 21:23

Nu er det jo yderst sjældent, at solen skinner om natten og det er heller
ikke altid sikkert at vinden blæser - så selv om det skulle være muligt, at
finde plads til et solpanel eller en vindmølle på sejlbåden, så kan det være
vanskeligt, at få ladet batterierne op til NÆSTE dags sejlads.

Og noget af fornøjelsen ved at sejle for sejl forsvinder, hvis man skal have
en motor kørende udelukkende for at lade på batterierne!

At have en benzin- eller dieselgenerator kørende nogle timer om natten er
nok heller ikke en god løsning?

I Frederikssund Lystbådehavn må vi ikke have landstrøm til båden, hvis der
ikke er nogen om bord og det er jeg selvfølgelig nødt til at rette mig
efter - selv om jeg knurre lidt.

Så hvordan får man ladet batterierne op uden at skulle overnatte på båden?

Fra : hhmcsv@gmail.com

Dato : 13-05-07 13:41

Hej igen,

Ja, sådan kan det gå når en havn ikke kan vide sig sikker på det junk
som der bliver tilsluttet. Men du har da ret i at så er det rimeligt
umuligt at sikre opladede akkuer uden at bruge motoren til dette
formål - og det er jo miljømæssigt fuldstændigt ude i hampen at køre
med et 10 - 30 HK motor for at lade med en 1HK generator. Solceller er
måske det bedste alternativ hvis man kan finde plads på dækket til dem
- men for at blive i hovedtråden så kan et sådant setup sikkert også
give anledning til brand hvis..........

Ovenfor i tråden blev der efterlyst link til et køleskab der kun
bruger 10W. Det som jeg har er et Isotherm Classic Compact med O-
fordamper fra Kjøller. I en rimeligt velisoleret boks på ca. 40 liter
så bruger kompressoren (Danfoss BD35) 2,5 A når den kører, og det gør
den 20 - 30% af tiden så det bliver 0,5 - 0,7 A i snit eller lige
under 10W. Men selv med så lavt et forbrug skal man have meget stor
batterikapacitet for at kunne køre en uge uden ladning. Og man er
stadigvæk nødt til at aflade blybatterierne og det kan de ikke lide.
Så det korte af lange er, at det er både praktisk og forsvarligt at
have strøm fra land hertil, sålænge det grej man bruger er ordenligt
designet, udført og vedligeholdt.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik

Fra : Lars Holst

Dato : 13-05-07 15:17

hhmcsv@gmail.com said in news:1179060074.099186.209890
@p77g2000hsh.googlegroups.com:

> [...]
> Så det korte af lange er, at det er både praktisk og forsvarligt at
> have strøm fra land hertil, sålænge det grej man bruger er ordenligt

Jeg har køleskab om bord.
Men hver gang vi forlader båden bliver det slukket og fordærvelige varer
bliver bragt hjem.

--
Lars Holst

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-05-07 13:53

DS er opmærksom de forskellige brande i havnene og giver gode
råd i deres Nyhedsbrev:
http://mail.tdconline.dk/read.cgi?pathname=%
2FINBOX&UID=13351&r=11791466820.0611681854206694

Mvh/Harding

Fra : hhmcsv@gmail.com

Dato : 15-05-07 15:02

Kære gruppevenner!

Nu er jeg jo et antal gange blevet kritiseret for mine indlægs form,
hvilket helt sikkert skyldes min uvidenhed. Så er der en eller anden
der lige vil give et lynkursus?

Der bliver efterlyst nogle indstillinger( markering og indrykning),
som jeg ærlig talt ikke kan se nogen steder at have adgang til. Jeg
bruger Firefox browser i Google grupper. Hver dag modtager jeg en mail
om aktiviteten i de forskellige tråde, og kan så klikke mig ind til
den/de tråde jeg finder interessant.

Men her i Google Grupper kan jeg kun skrive og trykke på send?
-- i dette indlæg har jeg slettet teksten i det indlæg (nr. 44 af
Møller) som jeg egentlig svarer på, idet det åbenbart giver anledning
til problemer bare at undlade dette.

Jeg kan forstå at andre har adgang til gruppen via mailprogram, men
her går jeg i stå i opsætningen, idet der kræves en
nyhedsgruppeserver, hvad hedder den?
og er det bedre at gå denne vej til gruppen.

Undskyld de dumme spørgsmål og på forhånd begærligt tak
Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-07 15:34

Hej HH,

nyhedsgruppeserveren: hvis du f.eks. har TDC som din netudbyder, så hedder
den news.tele.dk

Hvis du har anden udbyder, så kontakt dem for at få at vide hvad deres news
server hedder - det indtaster du i det felt hvor du "gik i stå"

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-07 15:43

<hhmcsv@gmail.com> wrote in message

Nu sætter jeg lige nogle > ind så du kan se det er en reply.
I mail og news progremmer kan man sætte progremmet op til automatisk at
markere origeianteksten, så det er lettere at se at der blive svaret, og der
sker en automatisk indrykning og på sætning af > efter denne regel

> 2.reply
3.reply

men du skal nok over i en programgruppe, jeg er langtfra 100 m mester i
dette her.

>Kære gruppevenner!

>Nu er jeg jo et antal gange blevet kritiseret for mine indlægs form,
>hvilket helt sikkert skyldes min uvidenhed. Så er der en eller anden
>der lige vil give et lynkursus?

Du har kun Firefox?
Jeg ved ikke om du evt. kan bruge Thunderbird, men det må der være nogle der
ved.
jeg bruger Outlook Express?

> [...]
>bruger Firefox browser i Google grupper. Hver dag modtager jeg en mail
>om aktiviteten i de forskellige tråde, og kan så klikke mig ind til

Jo jeg bruger også Firefox, men når man går ind i news grupper og svarer der
hved jeg ikke rigtigt hvad der sker så jeg bruger OE til det.
og den er sat op til > ved reply, vistnok by default

> [...]

>her går jeg i stå i opsætningen, idet der kræves en
>nyhedsgruppeserver, hvad hedder den?
> og er det bedre at gå denne vej til gruppen.

nyhedsgruppeserver: jeg bruger:
dtext.news.tele.dk Almindelig tekst.
og news.inet.tele.dk Binear virker bedst hos mig.

Men server er afhængig af din udbyder:

Ja nu har jeg sat min begrænsede viden om problemet til skue, men jeg vil
tro, at du i div. andre newsrupper kan finde svaret.
dk.edb.internet.softvare....... der er flere grupper.

>Undskyld de dumme spørgsmål og på forhånd begærligt tak

Der findes ikke dumme sp. kun dumme svar.

Møller

Fra : SørenH

Dato : 15-05-07 17:23

Vi er jo lidt uden for trådens emne, men når der nu blir spurgt:
Af principielle grunde (jeg synes Bill Gates er rig nok) bruger jeg
Firefox, Thunderbird og OpenOffice.
Thunderbird er uovertruffen til både news og mail, - såvel POP3 som IMAP.
News er nem at konfigurere i Tbird, og du får alle nødvendige
indrykninger og markeringer.
- og så skal man ikke glemme at Firefox og Tbird er langt sikrere end
MS-produkterne.
Mvh
Søren H.
Marie af Næstved