Højere afgifter på MC end bil?
Fra : KV

Dato : 07-05-07 23:37

Hvad er det der gør, at en MC har højere afgift end en bil?

Fra : Anders Christensen

Dato : 08-05-07 00:12

KV skrev:
> Hvad er det der gør, at en MC har højere afgift end en bil?

At folketinget har valgt at det skal være sådan - Jeg tror ikke der er
nogen videre saglig grund til det.

Fra : KV

Dato : 08-05-07 00:21

> At folketinget har valgt at det skal være sådan - Jeg tror ikke der er
> nogen videre saglig grund til det.

Nej, men hvad konkret er det der gør, at afgiften er højere? Er det fordi
180% afgiften lægges på ved et mindre beløb end bilerne?

Fra : MKS - 74

Dato : 08-05-07 01:02

On Tue, 8 May 2007 01:21:10 +0200, "KV" <nospam@REMOVE.gmail.com>
wrote:

>Nej, men hvad konkret er det der gør, at afgiften er højere? Er det fordi
>180% afgiften lægges på ved et mindre beløb end bilerne?

Afgiftsstrukturen er for 2007, før den foreslåede lovændring:

Nye motorcykler og personbiler mv.:

Motorcykler: 105 pct. af 8.300 - 15.200 kr. og 180 pct. af resten.

Personbiler mv.: 105 pct. af 65.900 kr. og 180 pct. af resten.

For en MC henholdsvis bil, der begge koster 50.000 i grundpris (ex
afgift) er forskellen i afgift således ca. 17.400 kr.

Til gengæld kan man sige, at de helt billige MC'er (kinesere og den
slags), har en fordel fremfor hvis MC'er skulle afgiftsbelægges som
biler.

Jeg har aldrig hørt nogle redegøre for, _hvorfor_ det skal være
således, og det (og rimeligheden i det) er derfor helt åbent for den
enkeltes fortolkning. Den paranoide er, at flertallet i god
demokratisk ånd tryner mindretallet .

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : sorensen

Dato : 08-05-07 07:14

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> således, og det (og rimeligheden i det) er derfor helt åbent for den
> enkeltes fortolkning. Den paranoide er, at flertallet i god

Jeg tror det er historisk, fordi mc'er da man lavede loven var billigere end
biler og dermed gav forskellen i hvornår afgiften på 180 satte ind, god
mening,
Dvs en bil og en mc der havde samme "klasse" havde også samme afgift pga af
den lavere pris på mc'en.

Men idag er det jo sådan at biler og mc'er koster det samme, også virker
afgiftsforskellen ulogisk.

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 08-05-07 18:20

On Tue, 8 May 2007 08:14:18 +0200, "sorensen" <sosse@sosse.dk> wrote:

>Men idag er det jo sådan at biler og mc'er koster det samme, også virker
>afgiftsforskellen ulogisk.

Huh?

Fra : sorensen

Dato : 09-05-07 07:00

"Per K. Nielsen" <pkn.usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Huh?

Øhhhh ???

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 09-05-07 18:43

Du skrev:
> [...]

Det fatter jeg rent ud sagt ikke at du kan få dig selv til at skrive.

Fra : Brian Laursen

Dato : 09-05-07 16:41

sorensen wrote:

> Men idag er det jo sådan at biler og mc'er koster det samme, også
> virker afgiftsforskellen ulogisk.
>
> Mvh

Jamen så be´r vi da bare folketinget om at hæve bilafgiften så den passer
tilsvarende med mc ?

--
Virtually Yours

Brian laursen