Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Fotoordbog
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-05-07 09:36

Jeg ved nogenlunde hvad man forstår ved en steadycam-funktion på fx et
videokamera. Er en billedstabilisator på et fastbilled(digital)kamera
det samme - eller hvar gør en billedstabilisator i forhold til hvis
kameraet ikke har en sådan?

Dette var et par af de helt enormt kloge spørgsmål jeg ville stille,
hvis jeg vidste hvor på nettet jeg kunne finde en fotoordbog med danske
forklaringer på alskens fototekniske udtryk og ditto forkortelser.
Kender I til sådan en ordbog?

--
Mvh.: Jørgen Grandt ... www.hamigen.dk
"Nå, men sådan er det altså. Og det er vi mange der mener."

Fra : Thomas Jensen

Dato : 10-05-07 17:43

Jørgen Grandt skrev:
> [...]
> videokamera. Er en billedstabilisator på et fastbilled(digital)kamera
> det samme - eller hvar gør en billedstabilisator i forhold til hvis

Steadyshot er en funktion på Sony's videokameraer og den virker så vidt
vides ved at bruge en sensor der er størren end nødvendigt også bruge
det overskydende til at kompensere for bevægelser.

På de fleste kameraer flyttes enten en linse i objektivet eller sensor
for at kompensere for de små bevægelser der er når kameraet holdes i hånden.

-Thomas

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-05-07 18:07

Thomas Jensen skrev bl.a.:

> Steadyshot er en funktion på Sony's videokameraer og den virker så
> vidt vides ved at

Fint nok. Men hvad med billedstabilisatoren? Hvilke fordele er der ved
at have sådan en - frem for ikke at have en?

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.stornotime.dk

Fra : Thomas Jensen

Dato : 10-05-07 18:54

Jørgen Grandt skrev:

> Fint nok. Men hvad med billedstabilisatoren? Hvilke fordele er der ved
> at have sådan en - frem for ikke at have en?

Begge teknologier er billed stabilisatorer og resultatet er stort set
det samme. Fordelen ved at have en stabilisator er at man kan tage
billeder ved langsommere lukketider end ellers. Det er specielt nyttigt
hvis du bruger kraftig zoom eller tager billeder i dårligt lys.

Problemet er at du ikke kan holde kameraet 100% roligt i hånden, der er
altid små rystelser.

Denne video demonstrer det fint:
http://www.metacafe.com/watch/468215/steady_shot_bildstabilisator/

-Thomas

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-05-07 20:23

Jørgen Grandt wrote:
> hvar gør en billedstabilisator i forhold til hvis
> kameraet ikke har en sådan?

Hvis du holder kameraet i hånden, kan stabilisatoren få det til at se ud
som om du holdt kameraet mere stille, end du faktisk gjorde.

Hvis du fx. uden stabilisator kun kan holde kameraet stille nok til en
lukketid på 1/60 sekund, så kan du med stabilisator måske klare 1/30
eller mere, alt efter hvor god den er.

Hvis kameraet er på stativ, så husk at slå den fra. På nogle (alle?)
kameraer kan det nemlig sløre/ryste billedet en anelse. (Den kompenserer
for bevægelser der ikke er der.)

--
Mvh.

Niels Andersen