Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rawshooter og Nikon-NEF.
Fra : K

Dato : 08-05-07 22:42

Kan jeg ikke anvende Rawshooter til Nikon?

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 23:16

K skrev:
> Kan jeg ikke anvende Rawshooter til Nikon?
>
> Mvh.

Jo, naturligvis kan du det. Mig bekendt er alle Nikon DLSR´s
indeholdt i RawShooter, dog er jeg ikke sikker på D40, som er
kommet efter at RawShooter blev til Lightroom.
Jeg bruger RawShooter til mine NEF-filer fra D70.

-Gert

Fra : K

Dato : 09-05-07 10:36

"at" <"iridiumflash.remove.this(at)gmail.com"> skrev i en meddelelse

> Jo, naturligvis kan du det. Mig bekendt er alle Nikon DLSR´s
> indeholdt i RawShooter, dog er jeg ikke sikker på D40, som er
> kommet efter at RawShooter blev til Lightroom.
> Jeg bruger RawShooter til mine NEF-filer fra D70.

Ok..
Jeg forsøger at åbne mine NEF-filer på pc'en med RS-Essentials 2006, men det
vil den ikke.
Jeg kan heller ikke registrere mig ved opstart af programmet. Mon de to ting
hænger sammen?
Eller skal jeg hente NEF-filerne direkte fra kameraet, før den vil acceptere
dem?

Mvh. K. (Med nyt D80)

Fra : Bo Hellum

Dato : 09-05-07 11:45

"K" <K@Kpax.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ting hænger sammen?
> Eller skal jeg hente NEF-filerne direkte fra kameraet, før den vil

Hmmm, Rawshooter er ældre end D80 og derfor kan du ikke direkte åbne dine
NEF filer i Rawshooter. Der skulle være en løsning her
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=21113611

Har dog ikke selv prøvet, da jeg er gået over til Lightroom.

Bo

Fra : K

Dato : 09-05-07 12:15

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=21113611
>
> Har dog ikke selv prøvet, da jeg er gået over til Lightroom.

Ok, takker..
Men jeg kan se, at man skal konvertere til DNG-format, hvilket bliver one
hell of a work.

Hvordan er Lightroom? Er det freeware / evt. pris?
Benytter pt. Picasa2, og vil se, hvad Picture Project kan, men er klar til
at smide den første plovmand efter et seriøst program, der kan håndtere
RAW/NEF.

Mvh.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-05-07 12:19

K wrote:

> Ok, takker..
> Men jeg kan se, at man skal konvertere til DNG-format, hvilket bliver one
> hell of a work.

Det bestemmer man selv. Jeg konverterer IKKE

> [...]
> at smide den første plovmand efter et seriøst program, der kan håndtere

Kig ind på Adobe's hjemmeside. Download en testversion i en måned.

Bo //

Fra : K

Dato : 09-05-07 12:44

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse

> Det bestemmer man selv. Jeg konverterer IKKE

Det var ellers min opfattelse.
Men nu har jeg slettet programmet, da jeg ikke engang kan registrere mig som
bruger af RSE.
Og så bliver det underordnet.

> Kig ind på Adobe's hjemmeside. Download en testversion i en måned.

Jeg kigger løs.. Takker!

Fra : Bo Hellum

Dato : 09-05-07 13:01

> [...]
>
> Det var ellers min opfattelse.
> Men nu har jeg slettet programmet, da jeg ikke engang kan registrere mig

I starten var jeg ufattelig irriteret på LR...det var jo ikke Rawshooter,
hehe. Men nu har jeg arbejdet med det i en måneds tid, og jeg er virkelig
kanon tilfreds. Download en prøveversion og test det igennem.

Bo

Fra : K

Dato : 09-05-07 13:17

> [...]
> hehe. Men nu har jeg arbejdet med det i en måneds tid, og jeg er virkelig
> kanon tilfreds. Download en prøveversion og test det igennem.

Det vil jeg da så gøre. :0)

Fra : Ole Pedersen

Dato : 09-05-07 15:39

> Det vil jeg da så gøre. :0)

Lidt ved siden af måske, men er der ikke nogen der har prøvet gimp til NEF?

mvh
Ole

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-05-07 17:00

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> wrote in message

> I starten var jeg ufattelig irriteret på LR...det var jo ikke Rawshooter,
> hehe. Men nu har jeg arbejdet med det i en måneds tid, og jeg er virkelig
> kanon tilfreds. Download en prøveversion og test det igennem.

Enig, men der dog tre ting, der skal løses før jeg er rimeligt tilfreds:

1. Performance problemer skal løses (memory håndtering og hastighed).
2. Output sharpening tilsvarende som USM eller bedre smart sharpen i
Photoshop.
3. Et ordentligt støjfjernelsesmodul.

De to første er klart det vigtigste og det sidste kunne jeg leve uden, da
det ikke er så tit jeg fjerner støj.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Bo Hellum

Dato : 11-05-07 06:10

> [...]
>
> 1. Performance problemer skal løses (memory håndtering og hastighed).
> 2. Output sharpening tilsvarende som USM eller bedre smart sharpen i

Jeg er helt enig. Især memory håndteringen skal løses. Jeg må lukke ned og
starte op igen en del gange når jeg arbejder i LR. Out of mem, eller der er
fundet en fejl og billedet vises ikke ordentligt. I går da jeg klikkede på
thumnails så blev billedet spejlvendt i stor størrelse. Så måtte jeg lukke
ned igen. Men ellers synes jeg det er et rigtigt godt program.

Bo

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-05-07 08:04

Bo Hellum skrev i 4643fab3$0$8705$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:

> [...]
> da jeg klikkede på thumnails så blev billedet spejlvendt i stor
> størrelse. Så måtte jeg lukke ned igen. Men ellers synes jeg det er

Er det en Beta, Adobe har smidt på markedet?
Ind imellem undrer det mig at visse programmer tilsyneladende har en flok
utroligt accepterende og tålsomme brugere.
Det må være himmelsk at drive virksomhed med så tilgivende en flok kunder.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-05-07 08:52

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> [...]
> utroligt accepterende og tålsomme brugere.
> Det må være himmelsk at drive virksomhed med så tilgivende en flok kunder.

Memoryproblemet er et Windows XP problem. Mac folket har ikke det problem.
Problemet kommer ikke hele tiden og når det kommer quitter man programmet og
starter det op igen og så er man tilbage hvor man slap. Det tager måske en
20-30 sekunder så det er ikke så slemt som det lyder, men dog irriterende.
Jeg vil dog ikke kalde det en beta, men det er velkendt at v1.0 af en ny
applikation typisk har nogle fejl, som kan genere. At alle programmer har
fejl i større eller mindre udstrækning er så en anden sag.

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-05-07 11:28

Hans Kruse skrev i 464420a3$0$90274$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Memoryproblemet er et Windows XP problem. Mac folket har ikke det

LOL. Det lyder akkurat som når vores Firstclassleverandører skal snakke sig
uden om elendig programmering. Det basher konsekvent Windows og fremhæver
MAC som løsningen - sjovt nok har jeg set det påvist at fejl i deres
programmering skyldes manglende overholdelse af Microsofts specifikationer
for korrekte systemkald, over 5 år gamle specs. vel at mærke. Endnu sjovere
er det, at de har opgivet at demonstrere deres nye apps. på Macs, da det har
vist sig at implementeringen af unicode på OS'et er behæftet med fejl.

Jeg har lidt samme fornemmelse med Photoshop. Fremragende funktionalitet -
ringe implementering. Men det afholder mig ikke fra at bruge det dagligt.
Men jeg er ikke vild med at vores maskiner har det bedst, hvis de bliver
genstartet efter en gang Photoshop.

> [...]
> det lyder, men dog irriterende. Jeg vil dog ikke kalde det en beta,
> men det er velkendt at v1.0 af en ny applikation typisk har nogle

Måske er jeg skadet af at være leder af en ITorganisation, hvor vi har
6-7000 brugere, der jamrer, når noget ikke spiller. Jeg HADER den situation,
du beskriver her.

> At alle programmer har fejl i større eller
> mindre udstrækning er så en anden sag.

Det her lyder absolut som en af de større - i mine ører. Programmer, der
kræver en genstart er ikke færdige.

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-05-07 14:22

> [...]
> apps. på Macs, da det har vist sig at implementeringen af unicode på OS'et

Det her var ikke ment som en snakken udenom og Adobe snakker heller ikke
udenom her. Det er en registreret og kendt fejl, som formentlig bliver
rettet inden så længe. Hvad fejlen mere specifikt skyldes har jeg ingen idé
om. Jeg vil slet ikke diskutere Windows contra Mac, som sådan. Jeg overvejde
dog et kort øjeblik Mac, da jeg fornyligt anskaffede mig en ny high-end
desktop, men jeg syntes det ville involvere for mange ting software og
administrationsmæssigt i mit hjemmenetværk, så valgte at blive på Windows
men dog XP og ikke Vista.

> [...]
> Men jeg er ikke vild med at vores maskiner har det bedst, hvis de bliver

Det har jeg ikke oplevet, men nu er jeg jo heller ikke en poweruser af PS

> Det her lyder absolut som en af de større - i mine ører. Programmer, der
> kræver en genstart er ikke færdige.

Jeg vil slet ikke undskylde Adobe. Det er irriterende, men ikke så stort et
problem, som man kunne tro. Jeg er da selvfølgelig enig i, at et program der
har performanceproblemer og memoryproblemer ikke er færdigt. Men jeg synes
om funktionaliteten i programmet og derfor lever jeg med de ulemper, der
forhåbentlig er fikset ved næste opdatering. Det skal dog ikke afholde nogen
fra at prøve programmet efter min mening.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 11-05-07 19:23

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev :

>Jeg vil dog ikke kalde det en beta, men det er velkendt at v1.0 af en ny
>applikation typisk har nogle fejl, som kan genere. At alle programmer har
>fejl i større eller mindre udstrækning er så en anden sag.

Det problem, jeg har med Lightroom er at den siger at nogle filer
er ufuldstændige.

CaptureOne kan godt læse dem og der fejler de tilsyneladende ikke
noget.

LR er vel også kun delvis et nyt program, det er vel en
videreudvikling af Rawshooter, som jeg slet ikke kender.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-05-07 00:01

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> wrote in message

> [...]
>
> LR er vel også kun delvis et nyt program, det er vel en
> videreudvikling af Rawshooter, som jeg slet ikke kender.

Nej, der er intet af Rawshooter koden i LR som sådan. Kun idéer fra Raw
Shooter har overlevet iflg. Adobes udviklere.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-05-07 23:23

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> LR er vel også kun delvis et nyt program, det er vel en
> videreudvikling af Rawshooter, som jeg slet ikke kender.

Det er nærmere en videreudvikling af ACR (Adobe Camera Raw) tilsat nogle
ideer fra RawShooter.
RawShooter var iøvrigt baseret på ideer og erfaring som stammer fra Capture
One som Michael Jonsson var en af hovedpersonerne bag.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Hellum

Dato : 09-05-07 07:34

> Kan jeg ikke anvende Rawshooter til Nikon?
>
> Mvh.

Mit nye D2xs duer ikke til Rawshooter, men D70s og D200 virker i hvertfald
kanon.

Bo