Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedredigering
Fra : Carsten Nielsen

Dato : 08-05-07 22:03

Hej NG

Som helt nyudsprungen amatørfotograf med det helt store a, som netop har
opdaget det herlige værktøj som hedder digital spejlrefleks, har jeg lige et
par spørgsmål til jer mere erfarne gutter herinde.

Jeg har læst Robert Pedersens indlæg - "Guldgrube" og har downloadet det
program der hedder Noiseware, og kan også se virkningen på nogle af de
billeder jeg kører igennem - men er det "godt nok", eller hvad skal man
ellers bruge af software, f.eks. til at fjerne støj, øge kontrast og beskære
o.s.v. Jeg er ikke nogen ørn til edb, og vil også hellere bruge tiden sammen
med kameraet fremfor pc´en, men hvad "skal" man bare have for at kunne begå
sig..? Jeg kan jo godt se at Adobes Photoshop er populær, men er det
"nødvendigt"..??

Mvh
Carsten Nielsen

Fra : Lyrik

Dato : 08-05-07 22:50

Den 08.05.2007 kl. 23:02 skrev Carsten Nielsen <carsten77@mail.dk>:

> [...]
> tiden sammen med kameraet fremfor pc´en, men hvad "skal" man bare have
> for at kunne begå sig..? Jeg kan jo godt se at Adobes Photoshop er

+++++++++++++++
Hvis du vil bruge 527 kroner så er Adobe Photoshop Elements "Den store
pakke":
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=244484
Den kan 85% af hvad Photoshop kan.

Hvis du har færre likvide midler 271 kroner,-så er Microsofts Digital
Image Suite sikkert et godt køb:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=241581

De er alle dage blevet rost for deres gode pakker. jeg havde den gamle
Picture It og var glad for den.
Den var nem at gå til. Jeg savner den faktisk på min Mac.

Hvis du ikke vil ofre fem flade ører så sæt dig ind i GIMP. det er en
"Freeware Fotoshop" Med næsten samme muligheder, men stejl
indlæringskurve, ligesom Photoshop. I modsætning til Microsofts som er
dejlig let. Gimp:
http://www.gimp.org/windows/

jeg skyder på du bruger Windows?

Hilsen
Jens

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : Peter Loumann

Dato : 09-05-07 08:27

On Tue, 8 May 2007 23:02:58 +0200, Carsten Nielsen wrote:

> [...]
> virkningen på nogle af de billeder jeg kører igennem - men er det "godt
> nok", eller hvad skal man ellers bruge af software, f.eks. til at fjerne

Du bestemmer selv hvad der er godt nok. Fjerne støj bør nok ikke have nogen
stor rolle i din billedbehandling, medmindre du fotograferer meget i svagt
lys med høj iso. Derimod gør selv en elementær efterbehandling ofte
underværker, netop kontrast, besæring og ogå opretning m.m.

Jeg vil gerne støtte Lyriks anbefaling af Photoshop Elements. Den kan
bruges på mange nivauer og er forholdsvis let at gå til.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 09-05-07 10:00

"Carsten Nielsen" <carsten77@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at kunne begå sig..? Jeg kan jo godt se at Adobes Photoshop er populær,

Ja der er næsten ingen grænser for hvad der er nødvendigt, men jeg tror godt
jeg forstår dit ?.
Du kan hente mange forskellige billede behandlings programmer gratis fra
nettet.
Jeg har prøvet flere af dem , og der er mange udmærkede ting imellem. For
mig har det været afgørende, at lære og bruge et program med en brugerflade,
som jeg igen og igen kunne vende tilbage til , og ikke mindst, hvis jeg
havde problemer kunne spørge andre til råds om.
Når jeg udveksler erfaringer, fotos og billedfiler, er det ligeledes en
fordel at tale samme "sprog" især hvis man ikke er den store edb troldmand.
Photoshop laver meget fine ting , som er meget omfattende, og desværre også
meget dyre. Men de laver også mindre programmer som har samme høje standard,
som de store omfattende programmer men til en helt anden pris.
Til mit foto behov er det nye Photoshop Elements 5 rigeligt.Der er lavet
fine hæfter på Dansk f.eks. libris-hæftet elements5.
Selve programmet fås til ca. 800.-kr . Elements 5 har flere muligheder for
at du kan automatisere din billedbehandling. Du kan altså lade programmet
ordne de lidt tidskrævende, og vanskelige ting, og hvis du så en aften
ønsker det, kan du finde et par foto frem og lege lidt med mulighederne.
Som før nævnt, jeg brugte igennem flere år forskellige gratis programmer,
men ærgre mig i dag over, at jeg ikke sprang på Adobe toget noget før.
venlig hilsen
Flemming Aagaard

Fra : Leif Langgaard

Dato : 09-05-07 11:39

"Carsten Nielsen" <carsten77@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan jo godt se at Adobes Photoshop er populær, men er det
> "nødvendigt"..??

Det er dit behov der bestemmer hvad du har brug for, jeg ville starte med
Picasa2:

http://www.awardsoft.org/picasa/index.html?gclid=CJmYwZjxgIwCFRnbXgodHy91xg

Hurtigt, nemt, dansk og .......... gratis!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-07 23:13

Tak for jeres input.

Jeg tror jeg finder muldvarpen frem og investerer i Photoshop Elements, det
virker som et godt program ud fra hvad jeg kan læse på nettet og høre på
jer.
Når jeg går ind på www.computerne.com er der to - tilsyneladende - ens
udgaver af programmet, men med en stor prisforskel - den ene koster 488,-
den anden 688,-.
Hvad er forskellen..??

Mvh
Carsten Nielsen

Fra : Per Falkjær

Dato : 11-05-07 17:34

Carsten Nielsen skrev:
> [...]
> Når jeg går ind på www.computerne.com er der to - tilsyneladende - ens
> udgaver af programmet, men med en stor prisforskel - den ene koster

gå ind på www.pcpriser.dk og jeg vil opfordre dig til at købe den budle
med Photoshop Elements 5.0 og Premiere Elements 3.0. Den koster ca. 800
kr. og så kan du lave DVD med slideshow som en professionel.
mvh - Per

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-07 15:57

Jeg har bestilt Photoshop Elements 5 på nettet og venter nu spændt på posten
de nærmeste dage..

Tak for jeres input.

Mvh
Carsten