Spsm om knurhår
Fra : Torben

Dato : 14-05-07 08:25

Til kattegruppen,

vores datter (2,5) har desværre klippet knurhårene på vores meget
fredelige hankat mens den sov. Vi bemærkede det ikke, ellers havde
vi stoppet det.

Nu er de ca 1,5 - 2 cm lange.

Vokser de ud igen ?

Og er det noget han lider under ?
Er ellers en flot og sund ude/inde kat og spiser normalt.

Fra : Sanni

Dato : 14-05-07 10:07

Lykken er at have børn :))
Ja knurhårene vokser ud igen.
Nogle kattemødre gnaver osse knurhårene af deres killinger, formentlig for
at holde dem lidt i ro.
Katte bruger deres knurhår til at vurdere om de kan komme gennem
forskellige
steder, buske, huller ect.
De lider ikke under at mangle deres knurhår i en periode.

Gem saksen langt væk, så det ikke er jer der mangler hår en dag:))

Sanni

Fra : nana sørensen

Dato : 14-05-07 15:32

"Sanni" <pythagoras@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> De lider ikke under at mangle deres knurhår i en periode.
>
> Gem saksen langt væk, så det ikke er jer der mangler hår en dag:))

jeg troede egentlig at det var en skrøne, det der med at knurhårene ligesom
skulle indikere om hovedet kunne komme med? Burde enormt fede katte så ikke
have abnormalt lange knurhår? Jeg betvivler dog ikke at de er følsomme.
Dog kender jeg en kat som aldrig fik og aldrig havde haft knurhår og den led
aldrig under det og sad aldrig fast. Den havde faktisk ikke engang de der
små "dutter" hvor knurhårene vokser fra.

Fra : Gainsbourg

Dato : 14-05-07 16:36

> [...]
> ligesom skulle indikere om hovedet kunne komme med? Burde enormt fede
> katte så ikke have abnormalt lange knurhår? Jeg betvivler dog ikke at

Du har helt galt fat i princippet omkring hvordan knurhår fungerer. Det
svarer til at sige at tykke mennesker burde have ekstra store øjne for at
kunne se hvor de skulle gå. Prøv at læse mit svar til spørger overnfor

> Dog kender jeg en kat som aldrig fik og aldrig havde haft knurhår og den
> led aldrig under det og sad aldrig fast.

Knurhårene bruges ikke til at beregne om katten kommer til at sidde fast,
men til orientering generelt ligesom syn og hørelse. Det enkelte individ
indordner sig under sin natur, ligesom mennesker kan have mere eller mindre
lange ben og en 1 km derfor kræver lidt færre eller flere skridt, alt efter
hvem man er. Katte være bedre eller dårligere udstyret, men alligevel ligge
så meget indenfor normalen, at de sagtens kan klare sig som kæledyr med fast
madforsyning. Evolutionen har dog fremmet knurhårene og sorteret de hårløse
fra og derfor har vilde katte næsten ens længde knurhår.

>Den havde faktisk ikke engang de der små "dutter" hvor knurhårene vokser
>fra.

Forskellige racer har forskellig længde knurhår, ligesom der er individuelle
variationer. Langhårede katte har længere knurhår, hårløse katte (som fx.
Rex'er) har meget korte eller næsten ingen, det er et produkt af bevidst avl
henimod en vis hårlængde eller mutationer hos den enkelte kat. Selv de
hårløse katte har dog bittesmå knurhår der i princippet fungerer på samme
måde, ved at opfange bevægelser i luften omkring, eller berøring af, selve
knurhåret. Længden af knurhåret er proportionalt med følsomheden. Prøv fx at
hænge 100 g i enden af en 15 cm lang pind og 100 g i enden af en 3 m lang
pind - det vil tydeligt illustrere forskellen.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Gainsbourg

Dato : 14-05-07 16:21

> vores datter (2,5) har desværre klippet knurhårene på vores meget
> fredelige hankat mens den sov. Vi bemærkede det ikke, ellers havde
> vi stoppet det.

Ja, I skal nok være opmærksomme på at lære hende at det må man ikke og at 2½
år, nok er i underkanten for at have saks uden opsyn. Børns respekt for dyr,
eller det modsatte, starter meget tidligt - og selv ret små børn, kan godt
lære at passe på kæledyr, hvis man gør en indsats for at forklare dem det.
Heldigvis skete der jo ikke større skade denne gang, men næste gang går det
måske værre.

> Nu er de ca 1,5 - 2 cm lange.
>
> Vokser de ud igen ?

Ja, med tiden.

> Og er det noget han lider under ?

I princippet ja. Katte bruger knurhårene til at orientere sig med. De har
enorme mængder nervespidser hvor knurhårene sidder fast. Alle indtrykkene
behandles i hjernen på et helt reflektorisk og ubevidst plan og omsættes til
brugbar information om kattens omgivelser. Katten vil altså være mere "blind
og døv" indtil de vokser ud og vil skulle vænne sig til, at have sværere ved
at orientere sig. Nu drejer det sig så om en velfodret huskat, så set i det
perspektiv er det ikke det værste hun kunne have klippet af katten. Vent
evt. en dags tid med at lukke ham ud, så han lige kan vænne sig til det.

> Er ellers en flot og sund ude/inde kat og spiser normalt.

Bare rolig, han tager ovehovedet ikke varig skade af det, med mindre han får
rodet sig selv ud i noget dumt/farligt, fordi han har svært ved at orientere
sig.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 14-05-07 16:47

Torben skrev:
> [...]
>
> vores datter (2,5) har desværre klippet knurhårene på vores meget
> fredelige hankat mens den sov. Vi bemærkede det ikke, ellers havde

Ja.

> Og er det noget han lider under ?

Nej, det vil højst føles lidt underligt, men katte er ret gode til at
tilpasse sig handicaps - store som små.

Niels Peter