`Køn på killinger
Fra : mfn

Dato : 11-05-07 18:40

Jeg læste lige længere nede en som med det samme kunne se kønnene på
killingerne.

Hvordan gør man det? Synes mine ser ret ens ud "sydpå"?

Fra : Gainsbourg

Dato : 11-05-07 20:10

Du skal kigge efter afstanden mellem de 2 huller. Pigernes sidder tættere
sammen og drengene har antydningen af en skygge, der hvor testiklerne
sidder.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Sabina H.

Dato : 11-05-07 22:28

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> wrote in message
> Du skal kigge efter afstanden mellem de 2 huller. Pigernes sidder tættere
> sammen og drengene har antydningen af en skygge, der hvor testiklerne
> sidder.

jeg synes det er nemmere (og sjovere) at tænke på at pigerne har et
semikolon i måsen, mens drengen har et almindeligt kolon ;)
men i princippet samme udtryk....
det er nemmest at se hvis man har flere killinger af hvert køn, så kan man
sammenligne med de andre nemlig, men hvis man kun har killinger af et køn,
kan det være ret svært....

en sikker ting er dog at hvis en killing er 3 farvet, så er den en
hunkat.....

--
Knus,
Sabina

Fra : Karsten Jensen

Dato : 12-05-07 13:35

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev bl.a:

> en sikker ting er dog at hvis en killing er 3 farvet, så er den en
> hunkat...

Interessant. Det passer også med de katte vi har haft - også med den
trefarvede hunkat vi har nu. Det må være noget genetisk.

Mvh.

Karsten

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-05-07 13:49

In news:4645b490$0$824$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Karsten Jensen <kukshfkjdjpoibvkjdhg@invalid> typed:

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-05-07 13:52

> [...]
> den
> trefarvede hunkat vi har nu. Det må være noget genetisk.

Det er helt korrekt. Tortie katte er _altid_ hunner. Jeg har selv en
dejlig én af slagsen

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=tabby&picnumber=9113

Fra : Karsten Jensen

Dato : 12-05-07 14:36

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev:

> Det er helt korrekt. Tortie katte er _altid_ hunner. Jeg har selv en
> dejlig én af slagsen
>
> http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=tabby&picnumber=9113

Det er en flot kat du har - og sød ser den osse ud. Det ser næsten ud som om
det er en professionel fotograf, der har taget det foto

Mvh.

Karsten

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-05-07 14:49

In news:4645c2e3$0$894$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Karsten Jensen <kukshfkjdjpoibvkjdhg@invalid> typed:

> Det er en flot kat du har - og sød ser den osse ud. Det ser næsten
> ud som om det er en professionel fotograf, der har taget det foto

Tak skal du ha', og jo hun er også meget sød og kælen. Det er min
svigersøn der har taget dette billede, og han er en dygtig fotograf
og er faktisk professionel (har illustreret flere bøger).

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 12-05-07 17:44

Tove skrev
<Tortie katte er _altid_ hunner. Jeg har selv en
dejlig én af slagsen >

Ingen regler uden undtagelse, for det sker faktisk at der bliver født tortie
hanne, de fleste af dem er sterile, men også det har undtagelser, der har
været tortie hanner som er blevet fædre )

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-05-07 18:17

In news:4645eecf$0$911$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Marianne Hellemose <catsKATTE@BAKKEwebnetmail.dk> typed:
> [...]
> født tortie hanne, de fleste af dem er sterile, men også det har
> undtagelser, der har været tortie hanner som er blevet fædre

Nå for pokker, det vidste jeg ikke !!!

Det kan så ske i de bedste familier kan jeg forstå *GGG*

Fra : Sabina H.

Dato : 12-05-07 20:58

"Karsten Jensen" <kukshfkjdjpoibvkjdhg@invalid> wrote in message

> Interessant. Det passer også med de katte vi har haft - også med den
> trefarvede hunkat vi har nu. Det må være noget genetisk.

det er genetisk.... noget med at hunkattene har ekstra plads på kromosomerne
(noget xy versus xx noget*G* ) jeg har ikke helt fat i de nærmere
"regler"...
som marianne er inde på er der dog undtagelser... ofte er disse dog ikke
regulære "tortier" (trefarvede) men har måske et skær i pelsen, eller en
lille plet et sted på kroppen, og de er somregel sterile.....

jeg har haft to tortier i min tid, og har måtte erkende at udover deres
specielle farve, har de også et specielt temprament*G* men om det er
generelt og genetisk kan jeg ikke udtale mig om ;)

for dem det interesserer fandt jeg lige dette ret omfattende link om genetik
: http://www.ailuro.dk/dk/genetik.htm
--
Knus,
Sabina

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-05-07 17:31

> jeg har haft to tortier i min tid, og har måtte erkende at udover deres
> specielle farve, har de også et specielt temprament*G*

Hvordan oplevede du dem anderledes rent temperamentsmæssigt?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Sabina H.

Dato : 14-05-07 17:03

> Hvordan oplevede du dem anderledes rent temperamentsmæssigt?

mere "egen"... mindre sociale end mine andre hunkatte (jeg har i alt haft 6
hunkatte i min voksentilværelse)
meget mere bevidste om at de ville kun hvad de ville, når de ville det*G*
vist generelt bare mere "hunkat".... og det iøvrigt uanset om de var fertile
eller sterilliserede ;)
--
Knus,
Sabina

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 14-05-07 17:15

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget mere bevidste om at de ville kun hvad de ville, når de ville det*G*
> vist generelt bare mere "hunkat".... og det iøvrigt uanset om de var

hej Sabina

pudsigt, for min tortie Rasmis, der var neutraliseret, og som jeg hjembragte
til mine dengang to katte, var i alle de 14 år, som jeg havde den glæde at
leve med hende, jordens mest fleksible og rolige, ja nærmest flegmatiske
kat. Hun tog alt i stiv pote, det være sig nye labradorhvalpe eller nye
hittekatte, som jeg tog til mig.
Selv en flytning til den anden ende af landet og til meget mindre forhold,
der umuliggjorde, at hun fortsatte med at være ude/indekat og overgik til at
være indekat, reagerede hun overhovedet ikke på. Alt blev accepteret med
stor sindsro.

Åh, jeg kommer sådan til at savne hende ved at skrive disse ord. Jeg måtte
desværre aflive hende i efteråret på grund af alderdom.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Sabina H.

Dato : 14-05-07 19:45

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> wrote in message
> [...]
> der umuliggjorde, at hun fortsatte med at være ude/indekat og overgik til
> at være indekat, reagerede hun overhovedet ikke på. Alt blev accepteret

åh, jamen du skal da ikke tro at de ikke tog alting med ophøjet dronningero
;)
men fleksibel... tjaaa.. har ikke haft problemer med sammenføring eller
noget nogensinde, men mere i retningen af at når der skal kæles, så
bestemmer de hvor, hvornår, hvordan og hvorlænge*G*
--
Knus,
Sabina