skider og tisser uden for bakkerne
Fra : Melanie

Dato : 10-05-07 19:07

hej ng

Jeg har et problem med min hankat på ca. 1 år. Han er kasteret. Han har
lægge tisset i vores dyne hvis vi havde ham i vores soveværelse. Det er nu
helt forbudt for ham at være i soveværelset. Nu er han begyndt at tisse på
en madras der ligger på gulvet i en af værelserne. Døren dertil er nu altid
lukket. Der ud over skider han nu lige uden foran eller ved siden af
kattebakken. Vi har to bakker den ene helt lukket den anden uden dør. Det er
altid den uden dør det er ved. Hvad mon grunden er? Hvad kan vi gøre? vi har
også to hunkatte og der er ingen problemer.

Mvh Melanie

Fra : .:M:.

Dato : 10-05-07 21:01

Melanie wrote:
> [...]
> den ene helt lukket den anden uden dør. Det er altid den uden dør det
> er ved. Hvad mon grunden er? Hvad kan vi gøre? vi har også to

Din kat prøver på at fortælle dig, at der noget rigtig galt, og det har han
gjort længe. Har han været til dyrlægen? Først skal han undersøges for evt.
urinvejssygdomme mm og ha' taget blodprøve.
Hvis der intet kan påvises, og dyrlægen erklærer ham 100% rask, så er det
givetvis adfærdsbetinget og så er du nødt til at tænke tilbage til den tid
han startede med urenligheden og hvad der kan være årsagen.

Uanset hvad, din kat mistrives i høj grad og har det ikke godt, lyder det
til. Afsted til dyrlæge med ham med det samme og få ham undersøgt som det
første.

/M

Fra : Heidi

Dato : 10-05-07 23:11

Har også et urenligheds problem og er i kontakt med dyrlæge Bente Iversen,
en klog dame med stor forstand på katteadfærdsproblemer.
Kontaktinfo: http://www.biodyr.dk

Hilsen Heidi, Miver og Mulles mor, der søger et hjem til omplaceriongskatten
Fleur/Olivia
http://kortlink.dk/3q5t

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 10-05-07 23:44

Heidi skrev:
> Har også et urenligheds problem og er i kontakt med dyrlæge Bente Iversen,
> en klog dame med stor forstand på katteadfærdsproblemer.

Hvad er det nu for noget, virker Mivers allergifoder ikke mere?
Kh Dikte (og Svedsken, som snorker her ved siden af computeren)

Fra : Melanie

Dato : 14-05-07 17:37

".:M:." <dont.even@bother.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> til. Afsted til dyrlæge med ham med det samme og få ham undersøgt som det

Hej M

Har snakket med dyrlægen. Tag det roligt intet er galt sagde hun. Sæt
serviceniveauet op (tøm kattebakke oftere og sæt en mere). Så længe det ikke
er tyndskid så skulle der ikke være noget galt.

Mine katte er mere harmoniske end nogen sinde. De har det godt sammen alle
tre og trives nu også fint med hunden. Der tisses ikke nogen forbudte steder
pt. og ekstra bakke er sat op og jeg prøver at tømme dem oftere nu.

Tak for hjælpen selv om jeg da lige kom helt op at ringe uden grund.

Mvh Melanie

Fra : .:M:.

Dato : 14-05-07 18:24

Melanie wrote:
> Har snakket med dyrlægen. Tag det roligt intet er galt sagde hun. Sæt
> serviceniveauet op (tøm kattebakke oftere og sæt en mere). Så længe
> det ikke er tyndskid så skulle der ikke være noget galt.

Ja, kattebakker kan også være et problem/årsag, hvis katten ikke synes den
er ren nok eller der er nok af dem (bakkerne). Det er en god ide at skift
gruset HELT en gang om måneden, og med 2-3 katte er det bedst at fjerne
afføring og urinklumper 1-2 gange om dagen.

> [...]
> alle tre og trives nu også fint med hunden. Der tisses ikke nogen
> forbudte steder pt. og ekstra bakke er sat op og jeg prøver at tømme

Godt at høre.
God idé. Hvis han begynder igen, så prøv at købe noget andet grus til at
starte med og se om han vil bruge det. Nogen gange er et grusskift nok.
Eller bare en ny bakke - f.ek.s skift fra åben til lukket ell større bakke.

En anden vigtig ting (og dødssyg opgave) er at vaske og rengøre bakkerne
jævnligt, i hvert fald 1 gang om måneden - f.eks. når du alligevel skifter
gruset ud. Når du f.eks kan lugte bakkerne, så har kattene kunne lugte dem
længe! Så rengøring er vigtigt, det kan også give urenlighed, hvis katten
synes lugten er for stærk og selve bakken er beskidt. Brug almindelig ajax
eller rodalon til indendørs, men undgå rengøringsmidler med citruslugt og
skyl bakken grundigt.

> Tak for hjælpen selv om jeg da lige kom helt op at ringe uden grund.
>
> Mvh Melanie

No problem, du gjorde det rigtige ved at reagere på det og prøve at løse
problemet

/M

Fra : Gainsbourg

Dato : 11-05-07 08:28

Urenligheden er symptom på, at der er noget alvorlig galt. Du burde have
søgt dyrlæge for længe siden, så det er bare med at komme afsted så hurtigt
som muligt.

Læs mere om samme emne i Lars Bjerregaards tråd "Min kat tisser pludselig
udenfor bakken" fra d. 8. maj.

Med venlig hilsen
Gainsbourg