Om chmod-værdier
Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 13-05-07 19:17

Hej,

Jeg kom her til aften til at kikke lidt på de forskellige chmod-værdier, som
mine mapper har på min webserver (ligger hostet hos Unoeuro).

Efter hvad jeg kunne se ved at oprette et test subdomæne fik mappen som
standard værdien 644.

Kan det passe, at serveren automatisk tildeler mapper rettigheder, alt efter
hvad man lægger i de enkelte mapper?

Pludselig syntes jeg en af mine mapper ændrede sig fra 755 til 777.

Jeg har grundet den lidt sjove opbygning af den tabel som jeg fandt da jeg
søgte på ordet chmod svært ved at gennemskue, hvad forskellen er på de
enkelte værdier, samt hvad man skal sætte sine mapper til.

Hvordan forholder det sig?

På forhånd mange tak for eventuelle svar.

--

/ Anders
http://www.boholdt-petersen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-07 10:23

Anders Boholdt-Petersen skrev:

> Efter hvad jeg kunne se ved at oprette et test subdomæne fik mappen som
> standard værdien 644.

Chmod er en Unixting. Den bestemmer hvem der får dgang til hvad.

Owner, User og Public svarer til de tre cifre i tallet, og
værdierne bestemmer hvad der er lukket op for. 4 giver
læsrettighed, 2 giver skriverettighed, og 1 giver
executerettighed. 4+2 (6) giver altså læse- og skriverettighed.

644 giver ejeren læse- og skriverettighed og alle andre
læserettighed.

> Kan det passe, at serveren automatisk tildeler mapper rettigheder, alt efter
> hvad man lægger i de enkelte mapper?

På mit webhotel får mapper 755 og almindelige filer får 644.

> Pludselig syntes jeg en af mine mapper ændrede sig fra 755 til 777.

Så får alle adgang til at skrive i dem.

> enkelte værdier, samt hvad man skal sætte sine mapper til.

Sæt dem til 755. Normalt vil man ikke have brug for at pille ved
de værdier selv. Hvis du ændrer rettighederne på filer der har
med systemet at gøre, kan der opstå sære problemer.

I mit FTP-program (SmartFTP) kan man se en oversigt med felter
man kan hakke af, og samtidig et vindue med talværdien der
opdateres ved hver ændring, og der sker ikke noget på serveren
før man vælger OK.

--
Bertel

Fra : Janus Høi

Dato : 15-05-07 14:31

On 13 Maj, 20:16, "Anders Boholdt-Petersen" <post-REMOVETH...@boholdt-
petersen.dk> wrote:

> Jeg har grundet den lidt sjove opbygning af den tabel som jeg fandt da jeg
> søgte på ordet chmod svært ved at gennemskue, hvad forskellen er på de
> enkelte værdier, samt hvad man skal sætte sine mapper til.

Prøv at se denne:
http://www.hjerteknuser.dk/chmod/

Det var en html-kode jeg fandt for længe siden. Jeg husker ikke hvor,
men jeg rettede den lidt til så jeg selv kunne finde ud af at bruge
den.

Håber du kan bruge det til noget.
--
Janus