Installere nyere - større CPU
Fra : ulrich

Dato : 13-05-07 20:51

Hallo i gruppen

Jeg har udskiftet CPU'en i min P II - 266 MB - med en tilsvarende P III
550MB CPU fra en havareret disktop. Under opstart stopper den når den melder
P III 550 MB, altså umiddelbart før den tæller ram.

Med den oprindelige CPU er der ingen problemer på dette punkt. - Her er
der til gengæld en fejl når jeg i BIOS ønsker at ændre indstillinger. Jeg
kan vælge et punkt, men ikke åbne med 'ENTER'.

Håber nogen vil hjælpe mig over denne hurdle ??

Mv.
Ulrich

P.S. Når maskinen - med den originale CPU - kommer så langt at den skal
boote, kommer meldingen 'NTDLR mangler'. Men det mener jeg at komme over,
hvis jeg får mulighed for at ændre i BIOS

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-05-07 22:50

On Sun, 13 May 2007 21:51:24 +0200, "ulrich" <pacemaker@lite.dk>
wrote:

> Jeg har udskiftet CPU'en i min P II - 266 MB - med en tilsvarende P III
>550MB CPU fra en havareret disktop. Under opstart stopper den når den melder
>P III 550 MB, altså umiddelbart før den tæller ram.

Prøv at nulstille CMOS'en ved at flytte reset-jumperen
frem-og-tilbage.

Check alle jumper indstillingerne omkring cpu'en.

Check om der måske findes en BIOS-opgradering der undertøtter den
relevante P III.

Hvis intet af dette hjælper, så kan den bare ikke bringes til at køre
med en P II....

<mlr>

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-05-07 23:48

Du skal hos producenten af mb finde ud af, hvad mb understøtter.
Jeg tvivler meget på, at ovenstående vil kunne lade sig gøre, da det var et
kæmpespring fra en p2 266 til p3 550.

Kurt

Fra : J

Dato : 14-05-07 08:35

wrote:

> [...]
>boote, kommer meldingen 'NTDLR mangler'. Men det mener jeg at komme over,
>hvis jeg får mulighed for at ændre i BIOS

Jeg tror, at du er lidt på vildspor.
For du ved vist ikke meget om ram-hastighed, bundkort-clockfrekvens og
multiplier.

En Pll 266 kører nemlig med bundkort på 66 MHz, multiplier 4x, ram
kører 66 MHz.
Det er noget meget gammeldags ram, der ikke kan køre 100 MHz (det vil
i givet fald være 50% overclock, da 150 x 66 = 100).

En Plll 550 kører 5.5 x 100.

Så der vil nok ske det, at din P3 kører 5.5 x 66,6 = 366 MHz

Den melder også lidt fejl fordi den ikke kender CPU i bios (bios har
en liste over de såkaldte cpu codes).

Er bundkortet en IBM'er, så fortæl type og model (står under bunden på
kabinet), så skal jeg undersøge det.

Eller hvilket bundkort er det ?

Fra : ulrich

Dato : 14-05-07 21:51

"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en liste over de såkaldte cpu codes).
>
> Er bundkortet en IBM'er, så fortæl type og model (står under bunden på

Tak til Michael, Kurt og 'J'.

Nej, jeg ved ikke nok om ram-hastighed og clockfrekvens, men I har
hjulpet mig godt på vej. Maskinen forbliver PII.
Så nu ta'r jeg en anden frem. Den hedder MS-6178, bundkortet er 'MICRO
ATX WH5'. Den kører 500Mhz. Harddisk er SCSI, og den kan jeg ikke komme i
kontakt med. Den er ikke med på listen med Primære og sekundære drev.
Ved installering af styresystem stopper den når den skal vælge drev.

- Og tælle total mængde RAM gør den ikke, kun den ene blok - den største. -
Men det er måske et BIOS anliggende.

Og så siger jeg på forhånd undskyld at jeg skifter emne, mine spørgsmål nu
hører sikkert ikke hjemme her.

Bedste hilsen,
Ulrich

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-05-07 22:31

On Mon, 14 May 2007 22:50:42 +0200, "ulrich" <pacemaker@lite.dk>
wrote:

> [...]
>kontakt med. Den er ikke med på listen med Primære og sekundære drev.
> Ved installering af styresystem stopper den når den skal vælge drev.

Kan det betale sig at rode med de gamle maskiner ?!

Anyway: Bundkortet er fra MSI. Du kan finde BIOS-opdateringer,
drivere, manual mv på http://www.msi.com.tw ved at søge på MS-6178.

Det er kun IDE-drev du kan se i BIOS, ikke SCSI diske. Bundkortet er
ikke født med SCSI, så det må være en løs controller.

Hvis du vil bruge SCSI disken må du ud på nettet og finde den
nødvendige driver..

>- Og tælle total mængde RAM gør den ikke, kun den ene blok - den største. -
>Men det er måske et BIOS anliggende.

SDRAM er et kompliceret emne. Der findes både single sidet og dobbelt
sidet type.

Det er ikke sikkert at bundkortet understøtter begge typer: Nogle
gange vil bundkortet slet ikke 'se' en RAM-klods, andre gange 'ser'
den kun halvdelen af kapaciteten....

<mlr>

Fra : ulrich

Dato : 15-05-07 07:20

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]

> Det er ikke sikkert at bundkortet understøtter begge typer: Nogle
> gange vil bundkortet slet ikke 'se' en RAM-klods, andre gange 'ser'

Tak for hjælp Michael!

- Betale sig? - Bestemt ikke . . . , men jeg er 'vandmand' og altså pr.
definition en original. Jeg avler også mine egne kartofler. - Og så har jeg
oplevet verdenskrigen - ' the second '.

- Så der har - really - ikke været tid til 'pjat'.

Bedste hilsen,
Ulrich