Beryl automatisk ?
Fra : J

Dato : 13-05-07 18:37

Hej

Jeg har som Linux-novice lige installeret Kubuntu 6.06.1 (på en 64
bits amd).

Til min overraskelse gik det fint med printeren (Canon) og scanneren.
Så det er fint og med internet også.

Men så ville jeg også have Beryl:
http://www.youtube.com/watch?v=7kXoWsD6dRI

for de der helt vilde 3D effekter med cuben.

Hvorfor kan man ikke hente en linux med det på fra starten ?

Hvordan installeres det iøvrigt ?

er der nogen form for automatisk installering mulig ?

mvh

John

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 13-05-07 18:45

J wrote:
> [...]
>
> Hvordan installeres det iøvrigt ?
>
> er der nogen form for automatisk installering mulig ?

Du kan prøve at installere ubuntu feisty fawn. Som udkom i April 2007
Deraf versionsnummeret: 7.04.
Og så læse denne igennem:
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty#Eye_Candy

Beryl er dog stadig lidt noget makværk at installere, men hvis du har et
ati grafikkort så vil jeg da sige du skulle kigge på feisty fawn pga. de
binære drivere den har med sig.

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 13-05-07 18:55

J skrev:
> [...]
>
> for de der helt vilde 3D effekter med cuben.
>
> Hvorfor kan man ikke hente en linux med det på fra starten ?

Ubuntu 7.04 har compiz med - ikke så udbygget som beryl, men mere stabil
- det er ihvertfald hvad jeg forstår er årsagen til valget af compiz
kontra beryl.

> Hvordan installeres det iøvrigt ?

Ubuntuguiden fortæller fint hvordan man kan installere beryl
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty#Eye_Candy
Bemærk det er guiden for 7.04 så måske du skal goolle for en tilsvarende
for 6.06

> er der nogen form for automatisk installering mulig ?

JA - det er vel automatisk når du har tilføjet korrekte softwarekilder
og herefter lader pakkehåndteringen installere.
Men der er vist noget tilpasning afhænig af om du har et nvidia eller
ati skærmkort.

/A

Fra : J

Dato : 13-05-07 19:02

On Sun, 13 May 2007 19:55:00 +0200, Andreas Lorensen
<andlo@sodemark.dk> wrote:

> [...]
>og herefter lader pakkehåndteringen installere.
>Men der er vist noget tilpasning afhænig af om du har et nvidia eller

Jeg har nvidia grafik (onboard).

Hvilke effekter kan compiz ? er det med, så jeg kan vælge det for
desktoppen ?

mvh

John

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 13-05-07 19:17

J skrev:

> Jeg har nvidia grafik (onboard).
>
> Hvilke effekter kan compiz ? er det med, så jeg kan vælge det for
> desktoppen ?

I ubuntu 7.04 er det med, og aktiveres/installeres med navnet
Desktop-effects.
Der er ikke helt så mange effekter som beryl - og 3d-cuben er ikke så
lækker.

/A

Fra : J

Dato : 13-05-07 19:44

Takker, det prøver jeg.

mvh

John

Fra : J

Dato : 13-05-07 21:27

On Sun, 13 May 2007 20:43:42 +0200, J <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> wrote:

>Takker, det prøver jeg.

Det blev ingen success, for 7.0.4 vil ikke installere med 1280x1024,
selv om jeg har prøvet 2 gange. Den står til at gøre det, men havner
på 800x600, og jeg kan ikke få den omstillet bagefter. Kun imod endnu
lavere opløsning.

Onboard VGA buffer size stod til 64 Mb og kan sættes op til 128 Mb.
Måske skal jeg sætte et pci express grafikkort i. I givet fald med
hvor meget grafik-hukommelse ?
Jeg installerer desuden dansk system, og alle vejledninger til compiz
er for engelsk udgave. Ændrer det meget ?

mvh

John

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 13-05-07 21:42

J skrev:
> [...]
> selv om jeg har prøvet 2 gange. Den står til at gøre det, men havner
> på 800x600, og jeg kan ikke få den omstillet bagefter. Kun imod endnu

Det var ærgeligt. Ubuntu er ellers en dejlig Linux ;)
Jeg tror du efter installation evt skal se på restricted drivers på
menuen System - Administration.
Måske du har mulighed for at tilføje en bedre driver til dit grafikkort.

> [...]
> Jeg installerer desuden dansk system, og alle vejledninger til compiz
> er for engelsk udgave. Ændrer det meget ?

Tror ikke der er forskel på hvilket sprog man bruger.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 13-05-07 21:43

J wrote:

> Men så ville jeg også have Beryl:
> http://www.youtube.com/watch?v=7kXoWsD6dRI
>
> for de der helt vilde 3D effekter med cuben.

Hvad er det ved Beryl, der er så spændende?.
Medmindre man er til computerspil, må det da være totalt distrahende med
blafrende gardiner, hvis man vil lave noget fornuftigt arbejde.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Linux user siden 1998

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-05-07 00:07

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

> Medmindre man er til computerspil, må det da være totalt distrahende
> med blafrende gardiner, hvis man vil lave noget fornuftigt arbejde.

På nuværende tidspunkt er det nok kun på næh-ih-og-åh niveauet, men
fornuftigt anvendt er små visuelle hints et stærkt hjælpemiddel.

Bare se under OS X hvor vinduerne har en skygge nedenunder til det
næste, som er diskret men stadig en visuel hjælp. Osv.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-05-07 22:16

> [...]

> computerspil, må det da være totalt distrahende med blafrende
> gardiner, hvis man vil lave noget fornuftigt arbejde.

Efterligning af OSX's Exposé, hvor alle vinduer krympes så man kan se
alle på een gang er ret smart, hvis man er ved at fare vild i sine
vinduer. Ellers synes jeg også at de fleste funktioner mest er noget
lir, men med tiden tror jeg at der nok skal blive fundet på flere
funktioner, der øger produktiviteten.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 7.04

Fra : claus

Dato : 14-05-07 15:18

J skrev:
> [...]
> bits amd).
>
> Til min overraskelse gik det fint med printeren (Canon) og scanneren.

Det siges at automatix kan installere den automatisk:
http://www.version2.dk/artikel/1802?rss

Fra : J

Dato : 17-05-07 16:32

On Mon, 14 May 2007 16:17:36 +0200, claus <brev@linuxwaves.com> wrote:

>Det siges at automatix kan installere den automatisk:
> http://www.version2.dk/artikel/1802?rss

Jeg har prøvet det med automatix. Men automatix checker din version,
og jeg har begrundet formodning om, at beryl ikke tilbydes, når du
anvender en 64 bits amd version.

Så har jeg også fulgt anvisningerne på beryl-project.org

- det er der heller ikke kommet beryl ud af. Men jeg er helt sikker
på, at mine nvidia drivere er installeret med opengl.

Så det går ikke så godt med beryl.

Det er kubuntu 6.06.1 jeg har haft mest held med. Den nyeste 7.04 vil
ikke komme op at køre grafik med 1280x1024 på mit geforce 7300LE
grafikkort (og ejheller det simplere nvidia onboard).

Måske skal jeg prøve Sabayon Linux.

mvh

John

Fra : Kristian Nejsum

Dato : 15-05-07 19:03

J skrev:
> [...]
>
> Hvordan installeres det iøvrigt ?
>
> er der nogen form for automatisk installering mulig ?

Sabayon Linux kommer faktisk med Beryl fungerende fra starten (man får
muligheden for at vælge mellem dét og Compiz). 'Desværre' er Sabayon
Linux baseret på Gentoo, hvilket gør det til lidt af en mundfuld for nye
Linux-brugere...

/Kristan

Fra : J

Dato : 18-05-07 07:45

On Tue, 15 May 2007 20:02:39 +0200, Kristian Nejsum
<kristian@nork.invalid> wrote:

> [...]
>muligheden for at vælge mellem dét og Compiz). 'Desværre' er Sabayon
>Linux baseret på Gentoo, hvilket gør det til lidt af en mundfuld for nye

Kan man ikke bruge automatix på den ? Sabayon.

http://www.getautomatix.com/

mvh

John

Fra : Per Riber

Dato : 19-05-07 12:37

J skrev:

> Kan man ikke bruge automatix på den ? Sabayon.
>
> http://www.getautomatix.com/

Næppe.

"Automatix2 is a free graphical package manager for the installation,
uninstallation and configuration of the most commonly requested
applications in Debian based Linux operating systems. Currently
supported are Ubuntu 7.04, 6.10, 6.06, Debian Etch and Mepis 6."

mvh Per

Fra : J

Dato : 21-05-07 07:51

On Sat, 19 May 2007 13:36:57 +0200, Per Riber <nospam@none.invalid>
wrote:

> [...]
>applications in Debian based Linux operating systems. Currently
>supported are Ubuntu 7.04, 6.10, 6.06, Debian Etch and Mepis 6."

Ja, det har du ret i.

Sabayon synes jeg er ret langsom. Så jeg gik tilbage til Kubuntu.

mvh

John