MS Windows
briani 27239
problem med rettigheder og cpu bruger 100%
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-05-07 16:45

En bærbar HP hos en bekendt er begyndt at opføre sig mærkeligt.
Efter start går den hurtigt op på 100% i cpu forbrug, hvilket så mere eller
mindre låser det hele. Den har win xp home.
Via joblisten kan jeg se, at det er svchost.exe, som bruger det hele.
Men det fortæller jo ikke det reelle problem, idet den jo laver mange ting,
og herunder er forbundet med indlæsning af diverse dll filer.
Findes der et program, som kan vise, nøjagtigt hvad der forårsager cpu
forbruget?
Jeg kan slå den ihjel, og så kører den nogenlunde, selv om cpu stadig kører
noget op og ned mellem 0 og nogle og 30%.
På et tidspunkt røg cpu så igen op på 100%, som jeg så kunne slå ihjel osv.
Jeg har gendannet til et gendannelses punkt som var godt 1 md gammelt, og nu
ser det ud til, at når man slår den ihjel første gang, så kommer den ikke
igen op på 100%, men det er et irriterende problem.
Via msconfig har jeg forsøgt at deaktivere diverse tjenester/programmer, for
om muligt at finde problemet, men når jeg så vil trykker på Anvend, dukker
følgende fejlmeddelelse op:
En fejl af typen Adgang nægtet blev returneret under forsøg på at ændre en
tjeneste. Log på med adminstrator konto (sidstnævnte er ikke helt ordret).
Men der er kun en bruger og pgl. er administrator, idet man ikke kan have
kun en bruger, uden at pgl. er administrator.
Efter genstart ser det ud til, at den rent faktisk har deaktiveret det, som
jeg bad den om.
I enhedshåndtering virker det også som om, at de muligheder man normalt har
for fejlsøgning m.m. ikke kan lade sig gøre.
Ved søgning på google fik jeg 4 muligheder, og bl.a. en hos MS. Der var
meddelelsen beskrevet som kendt i flere styresystemer, men jeg kunne ikke se
nogen løsning til xp. Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde linket igen.
Jeg har kørt cc cleaner og renset alt uden at det hjalp.
Nogen ideer

Kurt

Fra : Bjarne Chr

Dato : 12-05-07 16:55

> [...]
> se nogen løsning til xp. Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde linket igen.
> Jeg har kørt cc cleaner og renset alt uden at det hjalp.

--------------
Kik på tråden CPU-brug er 100% den 10-5

Bc

Fra : Carl Drud

Dato : 12-05-07 17:03

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> writes:

> [...]
> mindre låser det hele. Den har win xp home.
> Via joblisten kan jeg se, at det er svchost.exe, som bruger det hele.

Kan måske have noget med de seneste aut. opdateringer at gøre. Se linket
nedenfor. Kig evt. et par dage tilbage i gruppen, der har været et par
tråde omkring det.

http://isc.sans.org/diary.html?storyid=2792&dshield=fe27b7a18b6559e04fbc7032c9244bd8

--
Carl

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-05-07 23:37

"Carl Drud" <carl.drud@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> Kan måske have noget med de seneste aut. opdateringer at gøre. Se linket
> nedenfor. Kig evt. et par dage tilbage i gruppen, der har været et par
> [...]

Tak for begge svar. Det er ikke entydigt, at det er problemet, bl.a. da Erik
Nielsen med problemet i tråden cpu-brug 100% ikke har meldt tilbage.
Men nu vil jeg forsøge at få lært pgl. at slå automatisk updates fra og så
se, hvad der sker.
Jeg forsøgte at få fat i de sidste updates, da jeg havde fat i den, men da
gik den gang på gang i stå, så der kan jo være en sammenhæng.
Jeg siger foreløbig tak.

Kurt