Internet i ukraine
Fra : Andreas Lorensen

Dato : 11-05-07 19:50

Hej

Jeg har en veninde i Ukraine, som jeg har foræret en bærbar med Ubuntu
installeret. Aftalen var så hun skulle skaffe noget internet.
Det har hun også gjort, men så kommer "det sjove"

Hvad mon det er hun har fået....

Hun oplyser en ip addresse på et privat net med tilhørende netmaske.
Detil har hun fåe oplyst et VPN ip nummer, bruger navn og password.

Så hvad mon det er, og hvordan mon jeg får forklaret hvordan hun skal
sætte det op.
Jeg har fået forklaret hende hvordan hun sætter statisk ip op med det
oplyste ipnummer og umidelbart ser det ud til at virke. Men hvad med det
VPN....hvad mon det er.

Jeg havde håbet hun havde fået noget ethernet med dhcp, så det havde
været lige ud af landevejen.

Mon der er nogen der kan hjælpe her?

MvH

/Andreas

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-05-07 20:15

Andreas Lorensen <andlo@sodemark.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> Jeg har fået forklaret hende hvordan hun sætter statisk ip op med det
> oplyste ipnummer og umidelbart ser det ud til at virke. Men hvad med det

Internet med tunnel og muligvis kryptering mellem din veninde og udbyderen.
Jay.net bruger samme metode for nogle af deres bolignet kunder.

> Jeg havde håbet hun havde fået noget ethernet med dhcp, så det havde
> været lige ud af landevejen.

DHCP er en hjælp, men måske giver de statisk IP for bedre holde styr på
hvem som har hvad, og lægger arbejdet over til kunden.

Nogle admins er jo lazy

--
Bjarke Andersen

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 11-05-07 20:40

Bjarke Andersen skrev:

> Internet med tunnel og muligvis kryptering mellem din veninde og udbyderen.
> Jay.net bruger samme metode for nogle af deres bolignet kunder.

Ja det lyder meget rigtigt. Hun bor også i et kæmpe boligkomplex.
Hvilken slags tunnel mon det så er?

/A

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-05-07 20:43

> Ja det lyder meget rigtigt. Hun bor også i et kæmpe boligkomplex.
> Hvilken slags tunnel mon det så er?

Det har udbyderen sikkert fortalt, men uden at lægge hovedet på blokken
PPTP.

--
Bjarke Andersen

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 11-05-07 20:49

Bjarke Andersen skrev:
> Det har udbyderen sikkert fortalt, men uden at lægge hovedet på blokken
> PPTP..

Det er også mit gæt. Og jeg installerede ikke pptp på maskinen inden hun
fik den med hjem :( Så det er sgu' surt.

/A

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-05-07 06:36

Bjarke Andersen wrote:
> Internet med tunnel og muligvis kryptering mellem din veninde og udbyderen.
> Jay.net bruger samme metode for nogle af deres bolignet kunder.

Også på DONG fibernet, hvis man bruger jay.net som udbyder.

Man får som default variable DHCP tildelt IP, hvis man vil
have fast IP og åbne porte må man sætte VPN op.

VPN'en er ukrypteret, så den kan følge med selv ved
100/100 Mbit.

Jay.net havde en udemærket vejledning til, hvordan man sætter
det op i Linux, men den kan jeg ikke finde mere.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 12-05-07 08:00

Mogens Kjaer skrev:

> [...]
>
> Jay.net havde en udemærket vejledning til, hvordan man sætter
> det op i Linux, men den kan jeg ikke finde mere.

Øv jeg kan heller ikke finde noget om det. Det er sgu da en uflexsibel
måde at udbyde internet på.
Jeg tror jeg har fundet ud af at sætte pptp op på linux, men jeg tror
ikke programmerne er installeret på hendes maskine. Og det gør det så
ikke lettere :(

/Andreas

Fra : Benny Amorsen

Dato : 12-05-07 16:54

AL> Hun oplyser en ip addresse på et privat net med tilhørende
AL> netmaske. Detil har hun fåe oplyst et VPN ip nummer, bruger navn
AL> og password.

Hun kan vælge at køre med en privat adresse, så skal hun bare køre
DHCP og alting spiller. Ulemperne er de sædvanlige ved NAT.

> [...]
AL> statisk ip op med det oplyste ipnummer og umidelbart ser det ud
AL> til at virke. Men hvad med det VPN....hvad mon det er.

Det er næsten helt sikkert PPTP. Du skal bruge en pptp-klient, f.eks.
pptp-linux.

AL> Jeg havde håbet hun havde fået noget ethernet med dhcp, så det
AL> havde været lige ud af landevejen.

Hvis du finder en udbyder, der kan levere det, så vil jeg meget gerne
høre om det.

/Benny

Fra : darkh

Dato : 13-05-07 13:06

> Mon der er nogen der kan hjælpe her?

Ved du hvem udbyderen er?

mvh
Jesper

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 13-05-07 14:46

darkh skrev:

> Ved du hvem udbyderen er?

Routeck - men måske det staves anderledes da de jo har en del flere
bogstaver. Jeg ved heller ikke om det er gennem en evt.
antenneforeningen eller lign. hun får leveret :(

Jeg satser på det er PPTP VPN der er tale om og sender hende en
installationscd og må så se om det kan klare det.

/A

Fra : darkh

Dato : 14-05-07 08:40

> [...]
>
> Jeg satser på det er PPTP VPN der er tale om og sender hende en
> installationscd og må så se om det kan klare det.

Nedenfor er der en Google oversat Q&A side fra firmaet... maaske det kan
hjaeple.

http://translate.google.com/translate?hl=en&u=http%3A%2F%2Froutec.net%2F

Det ser ud til at yderligere hjaelp er paa deres interne net "rlan", som jeg
ikke kan komme paa.

mvh
Jesper

Fra : darkh

Dato : 14-05-07 09:10

Det ser ud til at du bare bliver smidt til hovedsiden ved det link jeg gav
dig.

du skal foerst gaa ind paa "support", og ved overskriften "Frequently asked
questions in the technical support" er der et link.

Du kan ogsaa under support se screenshots af baade dial-up og TCT/IP
opsaetning.

mvh
Jesper

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 14-05-07 20:36

darkh skrev:
> [...]
> asked questions in the technical support" er der et link.
>
> Du kan ogsaa under support se screenshots af baade dial-up og TCT/IP

Det er jo bare genialt :)

Nu mangler jeg blot at installere pptp på maskinen. Og det er sgu ikke
let når der ikke er internetforbindelse ;) Men sender hende nogle
installations DVD'ere og så må jeg ku guide over telefonen.

Tusindmillioner tak

/A

Fra : Steffan Fallesen

Dato : 14-05-07 20:58

Hej Andreas,

Nu kender jeg intet til Internet i Ukraine men mon ikke de har en
support hun kan ringe til - evt. en installations CD?

Der er sikkert én i blokken som kan lokkes til an hjælpe hvis hun
tilbyder lidt for det..

--
mvh, Steffan

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 14-05-07 21:27

Steffan Fallesen skrev:
> [...]
> support hun kan ringe til - evt. en installations CD?
>
> Der er sikkert én i blokken som kan lokkes til an hjælpe hvis hun

Jeg har heller ikke meget kendskab til ukraine og internet der. Men jeg
forstår at udbredelsen til private er begrænset. Vel som for 5 år siden
i danmark.
Men hun havde da en teknikker ude, men han havde intet kendskab til
Linux. Ligeledes kender hun ingen som ikke bruger MS Windows (og det er
primært 98 og ME efter hvad jeg forstår).

/Andreas

Fra : darkh

Dato : 15-05-07 07:54

> [...]
> Ligeledes kender hun ingen som ikke bruger MS Windows (og det er primært

Linux er nu ikke saa ukendt her, der er faktisk flere computer forretninger
som har det som standard installation, istedet for Windows... men til privat
brug bliver Windows naermest betragtet som freeware

Internet til private er meget lidt udbredt, og hovedparten af opkoblingerne
er stadig analog via telefonen.

Udover det saa er priserne ogsaa helt hen i vejret hvis man vil have en
"ordentlig" forbindelse med fri trafik.
Det billigste jeg kan faa i min lejlighed med fri trafik er 1024/256 til ca.
kr. 4600,- i maaneden, og det er ca. 50% billigere idag end for bare et aar
siden.

I firmaet har vi 6 kontorer i 3 forskellige byer og internet forbindelsen
koster over kr. 60000,-... sammenlagt har vi ikke 100MB... men heldigvis er
priserne ogsaa her paa vej ned.

mvh
Jesper

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 15-05-07 09:18

darkh skrev:
> [...]
> forretninger som har det som standard installation, istedet for
> Windows... men til privat brug bliver Windows naermest betragtet som

Ja der er vist en lidt anden kultur ;) Hun forstod ikke at windows
kostede penge. Hun spurgte også om jeg ikke bare kunne betale nogen for
at få hendes visum forlænget ;) men jeg måtte fortælle at i danmark
fungerer tingene lidt anderledes.

> [...]
> Det billigste jeg kan faa i min lejlighed med fri trafik er 1024/256 til
> ca. kr. 4600,- i maaneden, og det er ca. 50% billigere idag end for bare

Ja hun har godt nok beklaget sig over at det er dyrt.

> I firmaet har vi 6 kontorer i 3 forskellige byer og internet
> forbindelsen koster over kr. 60000,-... sammenlagt har vi ikke 100MB...
> men heldigvis er priserne ogsaa her paa vej ned.

Du skulle vel ikke være i nærheden af Cherkassy og kunne give hende en
hjælpende hånd med installationen :)
Jeg er ved at sende hende hele Ubuntu's Universe repo på DVD, da pptp
klienten ligger der og ikke i main. Og hvordan installerer man uden
internet. Vi er jo bleve så forvendte at man blot booter og hiver
installationen fra nettet.

Og du skulle vel ikke kende nogle der har et arbejde hun kunne tage?
Gerne med rejse til danmark ;) HUn kan alt, og det hun ikke kan kan hun
lære ;)

/Andreas

Fra : darkh

Dato : 16-05-07 10:47

> [...]
> med rejse til danmark ;) HUn kan alt, og det hun ikke kan kan hun lære ;)

Jeg kan nok ikke hjaelpe med noget af det... Jeg bor i Kiev, saa Cherkassy
er ret langt vaek... spceielt naar jeg ikke har bil.

Vedr. arbejde saa er det enten Kiev, Kharkov eller Donetsk... Vi er dog ved
at udvide til flere byer, men Cherkassy er ikke overst paa listen, saa der
bliver ikke i aar vi aabner der(med mindre vi finder et meget interessant
opkoebs emne). Desuden skal hun vaere universitets uddannet software
udvikler, for at vi kan finde et job til hende, hvor der samtidig med er
rejser til Danmark.

mvh
Jesper