sikring af trådløst netværk/router
Fra : Svend Aage Poulsen

Dato : 10-05-07 10:31

-- Hej. Jeg har en trådløs router, det er en linksys wrt 54 g.Er der
nogen der ved hvordan man sikrer den mod indtrængen fra andre.

Venligst Svend Aage Poulsen

Fra : Jacob Ask

Dato : 10-05-07 12:44

Svend Aage Poulsen (slet QUC2Q) wrote:
> -- Hej. Jeg har en trådløs router, det er en linksys wrt 54 g.Er der
> nogen der ved hvordan man sikrer den mod indtrængen fra andre.
>
> Venligst Svend Aage Poulsen

brug WPA/WPA2 og mac-filtrering og lad være med at broadcaste SSID.
MAC-filtrering og -broadcast af SSID holder kun folk væk der ikke ved
meget om Wi-Fi, mens WPA holder resten væk (eller så godt det nu er muligt).

/ask

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-05-07 13:29

Jacob Ask <ask@FJERNexo.dk> skrev 2007-05-10:

> brug WPA/WPA2 og mac-filtrering og lad være med at broadcaste SSID.
> MAC-filtrering og -broadcast af SSID holder kun folk væk der ikke ved
> meget om Wi-Fi, mens WPA holder resten væk (eller så godt det nu er muligt).

Men gør det, det store at holde n00bs væk hvis man kører wpa2?
Klart de kan set netværket nemt, men de kommer ikke ind.

Thomas
--
alias uptime="echo '5:33pm up 22342352324 days, 6:28, 2124315623 users, load average: 2432.40, 12312.31, 123123.19'"

Fra : Svend Aage Poulsen

Dato : 11-05-07 13:21

Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> skrev:

> [...]
>alias uptime="echo '5:33pm up 22342352324 days, 6:28,
>2124315623 users, load average: 2432.40, 12312.31, 123123.19'"

Tak for svaret, men det jeg ikke kan få til at virke er: Der er
to små vinduer, hvor jeg skal vælge f.eks. wpa i det øverste, og
i det vindue nedenunder, der skriver den automatisk aes, og så
er der så det med den netværksnøgle, hvordan skal jeg skrive
den.
Svend Aage

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-05-07 14:44

On Thu, 10 May 2007 13:43:57 +0200, Jacob Ask <ask@FJERNexo.dk> wrote:

> brug WPA/WPA2 og mac-filtrering og lad være med at broadcaste SSID.
> MAC-filtrering og -broadcast af SSID holder kun folk væk der ikke ved
> meget om Wi-Fi, mens WPA holder resten væk (eller så godt det nu er muligt).

Næh, brug WPA, for det holder alle væk, og lad være med at spille tid
på MAC-filtrering og -broadcast ikke holder nogen væk, men giver mere
administration og bøvl for en selv.

-A

Fra : Svend Aage Poulsen

Dato : 11-05-07 07:28

--
Venligst Svend Aage Poulsen

Tak for svaret. Nu har jeg prøvet at indstille den med wba, der
er to små vinduer, at der skal indstilles, men når jeg sætter
den på wba, der hvor der står netværksgodkendelse, så indstiller
den sig automatisk, i det andet vindue på aes, det er udfor
datakryptering. Så er der det med nøglen/koden man skal skrive,
og det aner jeg ikke hvilken kode jeg skal indtaste, godt nok
står der, at at den tildeler en nøgle automatisk. Men er det
ikke nok med en firewall, for når jeg ser på
netværksforbindelser, så står der udfor trådløs netværk, at den
er tilsluttet med firewall.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-05-07 09:01

On 11 May 2007 06:28:10 GMT, Svend Aage Poulsen
<sv.aa.poulsen@IXL8Pwebspeed.dk> (slet IXL8P) wrote:

> [...]
> og det aner jeg ikke hvilken kode jeg skal indtaste, godt nok
> står der, at at den tildeler en nøgle automatisk.

Du skal først konfigurere dit wireless (din router) til at køre WPA.
Hvordan afhænger af mærke og model, men normalt er der et sted hvor
man kan vælge WPA og taste en nøgle ind. Gør det og skriv en lang,
tilfældig nøgle.

Kopiér derefter nøglen ind på pc'en og du er kørende.

-A

Fra : Svend Aage Poulsen

Dato : 16-05-07 14:36

--
Venligst Svend Aage Poulsen

Hej igen.
Nu har jeg givet netværket et andet navn, og så har jeg sat det
til wpa i det øverste vindue, og i det andet vindue skriver det
så aes automatisk, og så en kode, samt jeg har sat flueben i,
hvor der står, brug et andet brugernavn. Det ser tilsyneladende
ud til at det virker, for inden jeg fik sat det flueben i,
mistede jeg lige pludselig forbindelsen.

Hilsen Svend Aage

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-05-07 13:44

Svend Aage Poulsen <sv.aa.poulsen@QUC2Qwebspeed.dk> (slet QUC2Q) crashed
Echelon writing news:11787898050.249719339675345@dtext.news.tele.dk:

> -- Hej. Jeg har en trådløs router, det er en linksys wrt 54 g.Er der
> nogen der ved hvordan man sikrer den mod indtrængen fra andre.

husk osse at ændre factory password til routeren

--
Bjarke Andersen