HUB for begynder spørgsmål ?
Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-01-01 14:25

Hej !

Jeg har en Cisco ADSL-router fra WOL og to PC'er med netkort.....

På nuværende tidspunkt sidder routeren direkte på den ene PC med et krydset
kabel.......

Jeg har så købt en hub og tre kabler......

Så er det at spørgsmålene begynder at dukke op, da jeg ikke aner så meget om
neværk !

Jeg kan vist godt finde ud af at sætte netværksindstillingerne i PC'erne
(tror jeg nok)......

Så vidt jeg har forstået, så er eneste forskel fra nu, hvor routeren sidder
direkte på en PC, at IP adresserne på de to PC'er skal være forskellige - og
de krydsede kabler udskiftes med ikke-krydsede - der samles i hub'en - er
det ikke korrekt opfattet ?

Men hub'en - det er en 9 ports Surecom hub uden noget videre manual eller
brugervildledning - der har jeg følgende, som jeg gerne ville have svar på
før jeg starter - hvis en eller anden vil være så sød og rar at hjælpe en
netværks-begynder:

Er det fuldstændig ligegyldigt om jeg bruger port 1,2 og 3 eller jeg bruger
port 4, 6 og 8 ?

Og er det ligegydigt hvilken port, der bruges til router og kvolke til
PC'erne ?

Port 9 har en omskifter, der hedder Normal/Cascade - hvad er den til ?

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Martin Skott

Dato : 08-01-01 17:34

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> writes:

> [...]
> de krydsede kabler udskiftes med ikke-krydsede - der samles i hub'en - er

Det lyder meget korrekt. Du skal naturligvis sørge for at alle maskinerne er
på samme subnet, at routeren er sat som default gateway på begge maskiner og
at der er defineret en eller flere DNS servere på begge maskiner.

> [...]
> port 4, 6 og 8 ?
>
> Og er det ligegydigt hvilken port, der bruges til router og kvolke til

Fuldstændigt ligegyldigt.

> Port 9 har en omskifter, der hedder Normal/Cascade - hvad er den til ?

I normal mode fungerer porten som en helt normal port. Cascade mode bruges
til at binde to hubs sammen hvor der normalt skal bruges et krydset kabel. Med
denne port i cascace mode kan du bare bruge et normalt kabel.

--
Martin Skott
Software Developer

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 08-01-01 23:45

Martin Skott <martin.skott@propylon.com> wrote:

> I normal mode fungerer porten som en helt normal port. Cascade mode bruges
> til at binde to hubs sammen hvor der normalt skal bruges et krydset kabel. Med
> denne port i cascace mode kan du bare bruge et normalt kabel.

Og det kan også bruges omvendt. Jan har jo fået et krydset kabel til
overs, og ved at sætte dette i "cascade-porten" kan han spare at købe et
patch-kabel, næste gang han skal sætte en maskine mere på hubben.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Bruun

Dato : 08-01-01 17:41

Hejsa,

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> de krydsede kabler udskiftes med ikke-krydsede - der samles i hub'en - er

Yup!!

> [...]
> netværks-begynder:
>
> Er det fuldstændig ligegyldigt om jeg bruger port 1,2 og 3 eller jeg

Tja... Du kan bare tænke på hub'n som en slags fordeler-dåse!! En enhed som
bare overfører signalerne mellem de enkelte enheder som er tilsluttet.

Du tænder for hub'n. Plugger dine twisted pair kabler i hub'n og den anden
ende i dine pc'er. Evt. således : port 1 til routeren, port 2-8(9) til
pc'er.

> Port 9 har en omskifter, der hedder Normal/Cascade - hvad er den til ?

De fleste hub's har den type porte. Det betyder at man kan koble flere hub's
sammen. Og dermed udvide ens netværk.

Ved Normal fungerer den som en normal port. Ved Cascade kan du serie-koble
flere hub's. Dette kan også gøres med et krydset tp-kabel.

Mvh Kim Bruun

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-01-01 20:49

Tak for svar - både pr mail og her i gruppen !

Jeg kaster mig straks over projektet !