Mit script fejler.. (asp newbie)
Fra : Mr J..

Dato : 08-05-07 12:09

Hejsa Alle

Jeg skal fejlsøge på en asp side der fejler, udsnittet hvor fejlen ligger er
her:

skor=request("skoleår")
periode1=0
periode3=0
periode2=0

myarray = Split(skor, "-", -1, 1)
strConn="DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&
Server.MapPath("/databaser/aktivitet.mdb")
set rs=Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.open "select * from perioder where årstal like '" & Myarray(0) & "' AND
periodenavn Like 'Efterår'", strConn
periode1=rs("periodenummer")

if not rs.eof Then
rs.movenext
periode3=rs("periodenummer") <--- DET ER DENNE - der gør at siden ikke kan
vises, serveren giver en fejl 500
End if

Er der en der kan gennemskue hvorfor, jeg aner intet til ASP, jeg er en php
fyr

Det skal siges at den kun gør det ved nogle af de muligheder der kan komme
ind i Myarray(0), og dvs ikke altid..

Jeg kan bare ikke gennemskue det asp snask..

Mvh
Morten

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-05-07 20:57

On Tue, 8 May 2007 13:09:13 +0200, "Mr J.." <Nomail@nomail.dk> wrote:

>Jeg skal fejlsøge på en asp side der fejler, udsnittet hvor fejlen ligger er
>her:
<snip>

>periode3=rs("periodenummer") <--- DET ER DENNE - der gør at siden ikke kan
>vises, serveren giver en fejl 500

Den første forudsætning er, at du slår ASP-fejl-meldinger til i din
browser.
Hvis det er IE, så skal du ind i:
Funktioner | Internetindstillinger
Find fanebladet "Avanceret"
Ca. 1/3 nede finder du punktet "Vis meddelelser om uskadelige HTTP-fejl"
- her skal der *ikke* være krydset af.

Det burde give dig en mere forklarende fejlmelding, som du kan poste
her, hvis du ikke selv kan gennemskue den.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erling

Dato : 09-05-07 07:23

"Mr J.." <Nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> skor=request("skoleår")

Jeg ved godt de fleste systemer efterhånden kan klare danske karakterer, men
jeg mener dog fortsat det er god skik at undgå dem i koden.

> [...]
> set rs=Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
> rs.open "select * from perioder where årstal like '" & Myarray(0) & "' AND

Er du sikker på du har et RecordSet her?

> if not rs.eof Then
> rs.movenext
> periode3=rs("periodenummer") <--- DET ER DENNE - der gør at siden ikke
> kan vises, serveren giver en fejl 500
> End if

Som Jørn skriver, har du brug for en ordentlig ASP fejlmelding. Du kan enten
følge Jørns vejledning til IE, eller bruge FireFox til det.
Selv sværger jeg til at anvende FireFox under udvikling af mine ting. Min IE
er sat op som ren standard installation, så jeg altid kan se hvordan
hovedparten af de besøgende oplever siden.

> Jeg kan bare ikke gennemskue det asp snask..

Så, så. Rolig nu. Det kommer nok :)

/Erling

Fra : Mr J..

Dato : 09-05-07 07:50

Tak for jeres svar

Fejl er slået til, og så får jeg denne fejl:

Fra : Mr J..

Dato : 09-05-07 07:55

> [...]
> End if

Tak for jeres svar

Fejl er slået til, og så får jeg denne fejl:

ADODB.Field error '800a0bcd'

Either BOF or EOF is True, or the current record has been deleted. Requested
operation requires a current record.

/stientilfilen/aktivAudskBevis.asp, line 43

og linie 43 er:

periode3=rs("periodenummer")

Samme linie, som jeg selv havde fundet som fejlen, kan bare ikke se hvad der
er galt, fordi jeg ikke kan gennemskue asp, det er i mine øjne ret fjernt
fra php..

Mvh
Morten

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-05-07 20:25

On Wed, 9 May 2007 08:55:18 +0200, "Mr J.." <Nomail@nomail.dk> wrote:
<snip>
> [...]
<snip>

>ADODB.Field error '800a0bcd'

Når du får disse fejlkoder, så er dette et godt sted at starte:
<url: http://www.aspfaq.com/>
- kopier blot fejlnummeret ind i søgefeltet.

> [...]
>operation requires a current record.
>
>/stientilfilen/aktivAudskBevis.asp, line 43

Din kode siger:
if not rs.eof Then
rs.movenext
periode3=rs("periodenummer")

' men hvis du *efter* .MoveNext har nået .Eof (EndOfFile), så vil den
formentlig give denne fejl.

Så prøv evt. at putte den ind i en If, og se om den stadig fejler:
If Not rs.eof Then
periode3=rs("periodenummer")
End

>Samme linie, som jeg selv havde fundet som fejlen, kan bare ikke se hvad der
>er galt, fordi jeg ikke kan gennemskue asp, det er i mine øjne ret fjernt
>fra php..

Ja, syntaksen er noget anderledes - tag evt. et kig på:
<url: http://www.html.dk/tutorials/asp/>

Når du har gennemgået denne tutorial og testet eksemplerne, er du
rimneligt klædt på til at komme videre.
Og spørg så bare her.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Mr J..

Dato : 10-05-07 07:20

> Når du får disse fejlkoder, så er dette et godt sted at starte:
> <url: http://www.aspfaq.com/>
> - kopier blot fejlnummeret ind i søgefeltet.

Tak, er bookmarked

> Din kode siger:
> if not rs.eof Then
> rs.movenext
> periode3=rs("periodenummer")
>
> ' men hvis du *efter* .MoveNext har nået .Eof (EndOfFile), så vil den
> formentlig give denne fejl.
>
> Så prøv evt. at putte den ind i en If, og se om den stadig fejler:
> If Not rs.eof Then
> periode3=rs("periodenummer")
> End

Kanon

prøvede dette og det virker:

if not rs.eof Then
rs.movenext
If Not rs.eof Then
periode3=rs("periodenummer")
End IF
End if

> Ja, syntaksen er noget anderledes - tag evt. et kig på:
> <url: http://www.html.dk/tutorials/asp/>

Ja det kunne godt være at man skulle snuse til det, php kan bare så meget
mere, og lettere

Tak Jørn, og mange tak for hjælpen

Mvh
Morten

Fra : Jørn Andersen

Dato : 10-05-07 16:02

On Thu, 10 May 2007 08:20:13 +0200, "Mr J.." <Nomail@nomail.dk> wrote:

>Kanon
>
>prøvede dette og det virker:
>
>if not rs.eof Then
> rs.movenext
> If Not rs.eof Then
> periode3=rs("periodenummer")

' Du skal så muligvis tage stilling til, hvad preiode3 så skal være:
   Else
      ' Whatever
> End IF
>End if
<snip>

>Ja det kunne godt være at man skulle snuse til det, php kan bare så meget
>mere, og lettere

Ja, det er klart, at det man kender er lettere
Ellers kan de nok nogenlunde lige meget.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 11-06-07 14:52

> if not rs.eof Then
> rs.movenext
> If Not rs.eof Then
> periode3=rs("periodenummer")
> End IF
> End if

Kan gerne være, at jeg er lidt fattesvag, men jeg havde nok forenklet det
lidt:

if not rs.eof Then
periode3=rs("periodenummer")
rs.movenext
End if

Eller det er måske med vilje, at du først vil hente periode3, i det _næste_
recordset?