Opgradere PHP/MySQL
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 08-05-07 00:07

Hejsa,

Jeg har aldrig rigtigt arbejdet med Linux før, men har da fået
installeret en CentOS 4.4 på en VMWare Fusion virtuel maskine, som jeg
skal bruge som udviklingsmiljø.

CentOS 4.4 kommer dog med PHP 4.3.9 og MySQL 4.1.2, og jeg har brug for
version 5.x af begge; PHP skal helst være integreret i Apache som modul.

Er der nogen, som kan give mig lidt hjælp til, hvordan man mest
smertefrit kan opgradere PHP og MySQL til nyeste versioner?
Jeg har prøvet med yum, men den finder ikke version 5.x af hverken PHP
eller MySQL.

På forhånd tak.

--
Mvh. Jesper

Fra : Niels Baggesen

Dato : 08-05-07 05:14

Jesper Nielsen <jn@nielsenit.invalid> wrote:
> [...]

> CentOS 4.4 kommer dog med PHP 4.3.9 og MySQL 4.1.2, og jeg har brug for
> version 5.x af begge; PHP skal helst være integreret i Apache som modul.

Installer ContOS 5 i stedet for?

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 08-05-07 05:48

Niels Baggesen wrote:

> Installer ContOS 5 i stedet for?

Ja, CentOS 5 har:

php: 5.1.6
mysql: 5.0.22

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 08-05-07 19:31

> Ja, CentOS 5 har:
>
> php: 5.1.6
> mysql: 5.0.22

Allright, det kan jeg gøre denne gang, download er i gang.

Men hvad med til næste gang, når jeg først har data i MySQL osv.? Så vil
jeg gerne kunne opgradere blot MySQL eller PHP/Apache, og ikke hele CentOS.

--
Mvh. Jesper

Fra : Jesper Krogh

Dato : 08-05-07 19:33

I dk.edb.system.unix, skrev Jesper Nielsen:

> Allright, det kan jeg gøre denne gang, download er i gang.
>
> Men hvad med til næste gang, når jeg først har data i MySQL osv.? Så vil
> jeg gerne kunne opgradere blot MySQL eller PHP/Apache, og ikke hele CentOS.

Så dumper du databasen opgraderer hele CentOS og importerer den igen.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 09-05-07 19:45

> Så dumper du databasen opgraderer hele CentOS og importerer den igen.

Det kan man jo fint gøre på en udviklingsplatform.
Men på ét eller andet tidspunkt går webapplikationen jo i produktion, og
så vil jeg kun opgradere de nødvendige dele af platformen.

--
Mvh. Jesper

Fra : Kristian Thy

Dato : 09-05-07 21:42

On May 9, 8:44 pm, Jesper Nielsen <j...@nielsenit.invalid> wrote:
> Men på ét eller andet tidspunkt går webapplikationen jo i produktion, og
> så vil jeg kun opgradere de nødvendige dele af platformen.

# yum update mysql php

.... eller noget i den stil?

\\kristian

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-05-07 13:45

Jesper Nielsen <jn@nielsenit.invalid> writes:

> Det kan man jo fint gøre på en udviklingsplatform.
> Men på ét eller andet tidspunkt går webapplikationen jo i produktion, og
> så vil jeg kun opgradere de nødvendige dele af platformen.

Så vælg en distribution med langtidssupport, fx Ubuntu LTS, RedHat
Enterprise Linux eller lignende.

Personligt har jeg valgt at køre Debian på de servere jeg passer. Der
kommer ikke nye versioner hele tiden, og så plejer de at være lette at
opgradere.

--
Jacob - www.bunk.cc
Truth is hard to find and harder to obscure.