Dele filer over router via trådløs forbind~
Fra : Jarl Esbensen

Dato : 05-05-07 22:43

Hej!

Jeg har tre computer sat sammen over en router. Routeren kører i
øvrigt også på nettet. De to computere er trådløst forbundet med
routeren - og jeg ville gerne have, at de - trods alle
sikkerhedshensyn - kunne have adgang til hinandens harddiske - altså
en delt rod i "Deling og sikkerhed...". Jeg kan godt få dette til at
virke, når computerne er forbundet med routeren via et netværkskabel -
men ikke, når computerne kun er trådløst forbundet. Det gør overførsel
af filer forbistret besværligt idet jeg så bliver nødt til at overføre
dem via messenger og ikke kan udnytte den højere hastighed, når det
barer suser igennem routeren. Er der nogen, der har en ide om, hvor
det går galt henne?

Med venlig hilsen
Jarl.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-05-07 22:55

On 05 May 2007 21:43:04 GMT, Jarl Esbensen
<jarl.esbensen@45L6Iadslhome.dk> (slet 45L6I) wrote:

> [...]
>dem via messenger og ikke kan udnytte den højere hastighed, når det
>barer suser igennem routeren. Er der nogen, der har en ide om, hvor

Gætter på du har aktiveret windows firewall på det trådløse netkort,
men ikke på det kablede...

Så længe dine maskiner befinder sig på lokale ip-adresser bag
bredbåndsrouteren på dit lokalnet kan du roligt de-aktivere windows
firewall - Her er den kun til besvær...

Men du skal selvfølgelig huske at aktivere firewall'en igen inden du
anvender maskinen uden for hjemmets fire vægge...

<mlr>

Fra : Lars

Dato : 06-05-07 09:42

> Så længe dine maskiner befinder sig på lokale ip-adresser bag
> bredbåndsrouteren på dit lokalnet kan du roligt de-aktivere windows
> firewall - Her er den kun til besvær...

Er der firewall på routeren ?
Eller kan man bare ikke kontakte computere bag routeren udefra ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-05-07 10:40

On Sun, 6 May 2007 10:42:18 +0200, "Lars" <nono@spam> wrote:

>Er der firewall på routeren ?
>Eller kan man bare ikke kontakte computere bag routeren udefra ?

Computerne på dit lokalnet har private ip-adresser der ikke kan routes
direkte til internettet.

Når du alligevel kan komme på internettet er det fordi din router
NAT'er, dvs oversætter mellem den offentlige ip-adresse på routerens
WAN-side og de private ip-adresser på LAN-siden.

Opsætningen betyder at dine lokale maskiner ikke kan ses / nås ude fra
internettet - Udefra 'ser' man kun din routers wan-side.

Så du kan roligt deaktivere windows firewall på alle dine lokale
maskiner - under den forudsætning at du ved hvad der foregår på dit
lokalnet og har fuld tillid tl de andre brugere...

<mlr>

Fra : KsNa

Dato : 06-05-07 13:49

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> maskiner - under den forudsætning at du ved hvad der foregår på dit
> lokalnet og har fuld tillid tl de andre brugere...

Hvad så med programmer - ønskede eller uønskede - som selv skaber
forbindelsen fra PCen og ud på nettet, hvordan bliver de stoppet når der
ikke er firewall på PCen.

Mvh
Kim

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-05-07 15:11

On Sun, 6 May 2007 14:49:12 +0200, "KsNa" <KsNa@invalid.invalid>
wrote:

>Hvad så med programmer - ønskede eller uønskede - som selv skaber
>forbindelsen fra PCen og ud på nettet, hvordan bliver de stoppet når der
>ikke er firewall på PCen.

Firewall's er vældig gode til at beskytte mod indtrængen udefra - Men
det omvendte, programmer / brugere der vil ud på nettet er langt
vanskeligere at beskytte sig imod....

Selvfølgelig kan en firewall i nogle situationer være effektiv: Et par
velvalgte linier i min router's firewall regler der forhindrer kontakt
til 'ErrorSafe.Com' har f.eks sparet mig-og-mine-unger for meget
besvær...

Men ellers er det min opfattelse at den bedste beskyttelse mod
uønskede forbindelser ud på nettet er at undgå tvivlsom software på
computeren. Får du først malware på maskinen er der talrige metoder
hvormed den slags programmer kan omgå / deaktivere antivirus software
og firewall's.

<mlr>

Fra : KsNa

Dato : 06-05-07 16:01

> [...]
> computeren. Får du først malware på maskinen er der talrige metoder
> hvormed den slags programmer kan omgå / deaktivere antivirus software

Jo, men jeg tænkte bare på, når jeg selv bruger f.eks. Excel, somme tider
kommer firewallen og spørger om Excel skal have lov til at gå på nettet, og
det skal det ikke altid, men til andre tider er det OK.

Jeg havde også engang et spil med kapsejlads, det ville hele tiden kontakte
en spilserver, det ønskede jeg ikke og blokerede det derfor i firewallen.

Mvh
Kim

Fra : Jørgen Andersen

Dato : 13-05-07 22:20

> [...]
>
> Opsætningen betyder at dine lokale maskiner ikke kan ses / nås ude fra
> internettet - Udefra 'ser' man kun din routers wan-side.

Ju-hu alle problemer med udefrakommende trusler og skadelige ting
er endelig elimineret

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-05-07 16:01

On Sun, 13 May 2007 23:19:33 +0200, Jørgen Andersen
<joergen_ilse@hotmailFJERN.com> wrote:

>Ju-hu alle problemer med udefrakommende trusler og skadelige ting
>er endelig elimineret

Det er i hvert fald et godt skridt på vejen

Men routeren beskytter selvfølgelig ikke mod din egen dumhed:
Downloader du tvivlsom software, eller besøger tvivlsomme websites,
kan du fortsat få malware/vira/trojanere ind på lokalnettet...

<mlr>