116 grader på CPU'en
Fra : Morten Guldager

Dato : 04-05-07 14:07

Hejsa,

Jeg har en P4-celeron maskine der påstår CPU'en er 116 grader varm.
Også når CPU'en kører idle.

Det er set både i BIOS' hardwaremonitor, samt med et medfølgende
tool under windows.

Der er monteret den køler der fulgte med sammen men CPU'en, så den
burde være god nok. (kølepastaen er også smattet ud som forventet)

Så er det mit motherboard der bare ikke fatter at måle temperatur
eller hwa?

Jeg havde helt bestemt ikke regnet med at maskinen overhovedet
kunne køre med den temp på CPU'en, så indtilvidere har jeg ikke
været bekymret. Er det "kortsigtet"?

/Morten

Fra : Hans

Dato : 04-05-07 14:54

"Morten Guldager" <Morten.Guldager@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg havde helt bestemt ikke regnet med at maskinen overhovedet
> kunne køre med den temp på CPU'en, så indtilvidere har jeg ikke

Grader er jo mange ting. Fx celcius, fahrenheit mv.

Fra : Søren Andersen

Dato : 04-05-07 15:29

Morten Guldager wrote:
> Hejsa,
>
> Jeg har en P4-celeron maskine der påstår CPU'en er 116 grader varm.
> Også når CPU'en kører idle.

116 grader fahrenheit svarer til næsten 47 grader celsius, så mon ikke du
får vist temperaturen i fahrenheit?

--
-- Hvad er forskellen på uvidenhed og ligegyldighed?
-- Det ved jeg ikke og jeg er også ligeglad.

Fra : Morten Guldager

Dato : 04-05-07 16:03

2007-05-04 Søren Andersen wrote

> 116 grader fahrenheit svarer til næsten 47 grader celsius, så mon ikke du
> får vist temperaturen i fahrenheit?

Måske. Det windows-baserede tool mener situationen er kritisk.
Men altså, jeg fandt først ud af at der var noget "galt" da jeg netop
installerede dette tool. Inden da har jeg spillet en sjat på maskinen
uden at opdage noget.

Min tanke var mest "CPU'en kan sq da slet ikke køre når den er så varm"
- men her tager jeg måske helt fejl.

/Morten

Fra : Morten Guldager

Dato : 04-05-07 17:36

> 116 grader fahrenheit svarer til næsten 47 grader celsius, så mon ikke du
> får vist temperaturen i fahrenheit?

Nu har jeg dobbeltchecket. Både BIOS-menu og asus-tool siger celcius.
asus-tool kan skiftes til at vise fahrenheit, men så viser den 240 grader.

Jeg har lige prøvet at køre maskinen i et par minutter hvor jeg har
haft blæseren klipset ad køleprofilet, for at se om udlæsningen
overhovedet ændrede sig i takt med at temperaturen på profilet steg.

Efter et par minitter målte jeg 32c på toppem af profilet med et
hurtigt reagerende overflade termometer.
Asus-tool sagde som altid 116c, af og til 115c.

Jeg tror motherboard måler på noget helt forkert. For CPU'en bliver
ihvertfald ikke varm.

/Morten

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 04-05-07 20:24

> [...]
> Asus-tool sagde som altid 116c, af og til 115c.
>
> Jeg tror motherboard måler på noget helt forkert. For CPU'en bliver

Jeg tror du har ret.
Hvis computeren ellers er stabil (prøv evt. at køre et stabilitettestprogram)
så kan du sikkert ignorere det.

Se også om der er opdateringer til din BIOS og hvis der er, så se om nogle af
disse fixer et problem med temperaturmålingen.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 04-05-07 15:55

On Fri, 04 May 2007 13:06:39 GMT Morten Guldager
<Morten.Guldager@gmail.com> sent the following smoke signals:

>Der er monteret den køler der fulgte med sammen men CPU'en, så den
>burde være god nok. (kølepastaen er også smattet ud som forventet)

Altså, i gamle dage var for meget kølepasta lig med thermopasta.
Men som andre skriver så er det næppe Celsius eller Kelvin.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Morten Guldager

Dato : 04-05-07 16:00

2007-05-04 Hr Jensen wrote
> On Fri, 04 May 2007 13:06:39 GMT Morten Guldager
><Morten.Guldager@gmail.com> sent the following smoke signals:

> Altså, i gamle dage var for meget kølepasta lig med thermopasta.

Ved det. Jeg har ikke smurt noget på. Det der er der var på
fra fabrikkens side af.
Jeg tillader mig at antage at Intel sikkert har smurt lige
tilpas meget på.

/Morten

Fra : Olsen

Dato : 04-05-07 23:29

> [...]
> burde være god nok. (kølepastaen er også smattet ud som forventet)
>
> Så er det mit motherboard der bare ikke fatter at måle temperatur

Sikkert - de tal du aflæser er jo kun baseret på elektronik og hvordan
man har valgt at fortolke det. I princippet kan det manipuleres så
du ser en hvilket som helst temperatur.
Jer har før set, at en BIOS opdatering har rettet sådanne fejl. Derfor
skal disse temperaturer også kun opfattes som vejledende, da der
er rigtig mange fejlmuligheder.