Hjælp til WRT54GS (DHCP vs fast IP)
Fra : Morten Astrup Christ~

Dato : 03-05-07 08:33

Jeg har et hjemmenetværk som består af en Linksys WRT54GS samt tre computere
og en printer. Routeren samt alle enhederne er lige nu sat til DHCP, og det
hele fungerer også som det skal.

Problemet er bare, at jeg har brug for at forwarde nogle bestemte porte til
den maskine jeg sidder ved. Det har jeg også fået til at fungere, problemet
er bare at når jeg så slukker min maskine så er det jo ikke sikkert jeg får
den samme IP-adresse tildelt næste gang jeg starter op.

Jeg har derfor prøvet at angive en fast IP-adresse både i og uden for
DHCP-intervallet på min computer, og kan da også fint få den til at gå på
nettet men portforwarding virker ikke. Hvis jeg inde i routerens config
kigger på DHCP table kan jeg heller ikke se min computer på netværket som
jeg kan hvis jeg kører DHCP.

Nogen som kan hjælpe mig til at få mine portforwardings til at virke på lidt
mere permanent basis?`

På forhånd tak!

/morten

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-05-07 08:50

"Morten Astrup Christensen" <astrup-noget-@gmail.com> crashed Echelon
writing news:46399012$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> [...]
> config kigger på DHCP table kan jeg heller ikke se min computer på
> netværket som jeg kan hvis jeg kører DHCP.

En computer som ikke får IP via DHCP kan du selvfølgelig ikke se i DHCP
tabellen.

> Nogen som kan hjælpe mig til at få mine portforwardings til at virke
> på lidt mere permanent basis?`

I din router går du ind i "Applications & Gaming" og "port range forward"

Og her er det jo nemt, du skriver navnet på applikationen eller hvad du nu
selv kan huske det på, hvilke(n) port(e) som anvendes og hvilken IP-adresse
som skal have disse åbnet, og så lige hak i enable.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jacob Ask

Dato : 03-05-07 09:33

Morten Astrup Christensen wrote:
> Nogen som kan hjælpe mig til at få mine portforwardings til at virke på
> lidt mere permanent basis?`
>
> På forhånd tak!
>
> /morten

Som Bjarke skriver vil du ikke kunne se computeren i DHCP tabellen hvis
du bruger fast IP, men alle Portforwarding regler vil virke alligevel.

Hvis du hellere vil bruge DHCP ville det være oplagt at ligge DD-WRT
firmwaren (http://www.dd-wrt.com/) ind på routeren og benytte dig af
dens static DHCP - dvs der bruges DHCP, men man kan binde en IP adresse
op på en bestemt MAC-adresse. Hermed skal computeren bare sættes op til
DHCP og den vil altid få den samme IP.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Morten Astrup Christ~

Dato : 04-05-07 08:27

> [...]
> en bestemt MAC-adresse. Hermed skal computeren bare sættes op til DHCP og

Det lyder som en god løsning. Jeg har nemlig problemer med at få
forwardingen til at virke når jeg bruger fast IP...

Takker!

/morten

Fra : K

Dato : 04-05-07 08:03

> Nogen som kan hjælpe mig til at få mine portforwardings til at virke på lidt
> mere permanent basis?`
>
> På forhånd tak!
>
> /morten

Jeg havde det samme problem som dig, og jeg gjorde som Jacob Ask
skriver. Jeg smed DD-wrt på. I mit tilfælde drejer det sig om PC'ere,
IP-tlf adapter og PDA, som alle får den samme IP-adresse hver gang de
logger på vha MAC-adresse reservering. Det var let at smide på, og der
ligger masser af vejledninger til hvordan man gør. Det kan klart
anbefales.

/Kennet