Styling af links
Fra : Kristine Bangsø

Dato : 04-05-07 09:49

Jeg er igang med at lave en hjemmeside, hvor det er krævet at der
er en uddybet navigation for brugeren. Jeg har en menu med links
som henviser til en iframe.

Disse links kunne jeg godt tænke mig fik en bestemt farve eller
en anden skrifttype, eller anden styling, imens man havde teksten
fra det valgte link fremme i iframen. Men så vidt jeg kan læse
mig til er det kun muligt at style dette ved at bruge visited, og
så mister det pointen, da det så fra linket er blevet benyttet og
resten af tiden brugeren er på hjemmesiden være den valgte stil,
og derfor ikke vise brugeren hvor på hjemmesiden han/hun er.

Altså ønsker jeg via. de links i menuen at gøre brugeren
opmærksom på hvilken side han/hun befinder sig på og at teksten i
iframen derfor hører sammen med det link.

Håber I kan hjælpe mig :)

/Kristine

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 04-05-07 10:59

"Kristine Bangsø" skrev i en meddelelse...

> Jeg er igang med at lave en hjemmeside, hvor det er krævet at der
> er en uddybet navigation for brugeren.

Mener du undermenupunkter?

> Jeg har en menu med links
> som henviser til en iframe.

Iframe er ikke det allersmarteste... Hvis det er reelt indhold, og det er
adskilt fra menuen i et andet dolument, så kan der opstå problemer med
søgemaskiner, med link til undersider samt foretrukne mm... Uden at have set
siden ville jeg gætte på, serverside kunne være en alt. løsning.

> [...]
> opmærksom på hvilken side han/hun befinder sig på og at teksten i
> iframen derfor hører sammen med det link.

Du kan for så vidt godt style på selve linket med en class

CSS:

a{
font-weight: normal;
}

a.current{
font-weight: bold;
}

og så i HTML, for at få et link til anden side stylet...

Og for at få stylet linket til nuværende side...

....men jeg ville foretrække, og det anbefales vel egentlig også, at linket i
menuen, som beskriver nuværende side, slet ikke er et link, men ren tekst
(for ikke at linke tilbage til egen side), da man så kan give én style for
listepunkter, og én for links i listepunkter.

Men kom med lidt flere oplysninger, f.eks. om du har menuen sat på lister.
Eller et link til siden.

Er det sådan noget her, du vil have? Det er et dokument med en inkluderet
menu i en selvstændig fil, som selv finder ud af nuværende side via ASP.
http://www.legeplads.net/test/

Bare sig til, hvis jeg har totalt misforstået...

MVH
Rune Jensen

--
Deep Magic Dance 20

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-05-07 11:36

Kristine Bangsø skrev:
> [...]
> en anden skrifttype, eller anden styling, imens man havde teksten
> fra det valgte link fremme i iframen. Men så vidt jeg kan læse

Hvis du afstår fra den skod idé med iframes,
er der i denne artikel
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/fanebladsmenuer/page1.html
nogle tips til, hvordan du kan ordne
det sådan, at ét stylesheet formaterer
linket på en særlig måde, afhængig af
hvilken side der er indlæst.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-05-07 11:37

Kristine Bangsø wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> opmærksom på hvilken side han/hun befinder sig på og at teksten i
> iframen derfor hører sammen med det link.

Du kan gøre det i javascript, ved helt enkelt at ændre classen for
det valgte element.
document.getElementByID( 'Denne menu').className = "VistMenu_css";
Det kræver at du holder styr på hvilken menupunkt der er vist - det
skal sættes tilbage på samme måde, når du vælger en ny.

http://fam2.mortove.dk/ er et eksempel (som virker i IE, men ikke er
tilpasset Opera og FF endnu).

Birger

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-05-07 01:29

Birger Sørensen skrev:

> http://fam2.mortove.dk/ er et eksempel (som virker
> i IE, men ikke er tilpasset Opera og FF endnu).

Hvorfor tilbyder du noget der skal tilpasses enkelte
browsere?

Det burde da være en saga blot efter Netscape 4 og
den slags, i dag kører standardkode i alle browsere.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-05-07 11:59

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvorfor tilbyder du noget der skal tilpasses enkelte
> browsere?

Nej, jeg har da også tænkt på, at jeg kan bare lade folk selv
finde ud af det.
At ændre et givent elements class gennem javascript, fungerer
vist fint i dem alle, så vidt jeg kan se.
Dele af resten af den omtalte side gør ikke. Deraf min note.

> Det burde da være en saga blot efter Netscape 4 og
> den slags, i dag kører standardkode i alle browsere.

Forstår ikke hvad du mener.
Hvis alle browsere fortolkede standarderne ens, ville der vel
slet ikke være noget problem, eller brug for denne NG.

Birger

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-05-07 21:38

Birger Sørensen skrev:

> Hvis alle browsere fortolkede standarderne ens, ville
> der vel slet ikke være noget problem, eller brug for
> denne NG.

Jeg tænker blot på alle de sider jeg laver, her er det
uhyre sjældent at jeg skal tilpasse noget som helst
for at få det til at fungere ensartet i forskellige browsere,
eller er det mig der ikke forstår dit budskab?

Der kan være noget med margin og padding på de
forskellige elementer, de kan nulstilles i css, og så ser
det hele fornuftigt ud.

Helt anderledes så det ud da NN4 og IE4 var de eneste
på markedet, her skulle der virkelig arbejdes for at få
det ensartet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk