onsubmit scripts kører ikke - for lang for~
Fra : Jesper F

Dato : 02-05-07 22:35

Jeg kører nedenstående lille script som blot skal tjekke om
handelsbetingelserne er accepteret og en checkbox er afkrydset. Det virker
fint som nedenstående eksempel, men når jeg implementerer det på min
hjemmeside virker det ikke. Der er formularen noget længere og har nogle
tabeller indlejret m.m., men principielt ændres det ikke.
Hvorfor virker det ikke? Kan der være "for meget" indenfor <form></form> som
gør at javascript fejler?

<script type="text/javascript">
// Checkbox-validering ang. handelsbetingelser
function chkboxvalidate()
{
error = 0;
if(!(document.forms[0].chkBetingelser.checked) && (error==0))
{
alert('Du bedes acceptere vores handelsbetingelser for at fortsætte.');
document.forms[0].chkBetingelser.focus();
error = 1;
}

if(error == 0)
document.forms[0].submit();
}
</script>

<form method='post' action='' name='kurv' onsubmit="chkboxvalidate();return
false;">
<input type="checkbox" name="chkBetingelser" value="ON">
<input type="submit" name="fortsaet" value="Næste">
</form>

Mange tak. vh Jesper

Fra : Martin

Dato : 03-05-07 03:38

Jesper F wrote:
> [...]
> tabeller indlejret m.m., men principielt ændres det ikke.
> Hvorfor virker det ikke? Kan der være "for meget" indenfor <form></form> som

Hvad virker ikke?

> [...]
> alert('Du bedes acceptere vores handelsbetingelser for at fortsætte.');
> document.forms[0].chkBetingelser.focus();

istedet for error=1; indsæt så
return false;

> }
>
> if(error == 0)
> document.forms[0].submit();

istedet for submit her, så indsæt
return true;

> }
> </script>

En funktion stoppes altid når den ender ud i en return.

> <form method='post' action='' name='kurv' onsubmit="chkboxvalidate();return
> false;">

2 fejl..
Hvor skal formen submittes hen til? - der mangler en action
onsubmit="return chkboxvalidate();
Hvis din funktion returner false, så bliver din form ikke submittet - og
ellers bliver den.

Fra : Leif Neland

Dato : 03-05-07 07:01

Jesper F wrote:
> [...]
> Hvorfor virker det ikke? Kan der være "for meget" indenfor
> <form></form> som gør at javascript fejler?

Prøv at se siden i firefox med firebug debugger installeret. Det kan være
det finder en eller flere fejl.

Leif

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-05-07 12:42

Jesper F wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
> false;">
> <input type="checkbox" name="chkBetingelser" value="ON">
> <input type="submit" name="fortsaet" value="Næste">

Når onsubmit returnerer false, sendes formen ikke. Så du skal fjerne "return
false" fra <form..> tag'et, og lade funktionen returnere sand hvis der ingen
fejl er, og ellers falsk, f.eks.:

return (error == 0) ;
}

Birger